Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Men nå har du APT for applikasjonsinstallasjon. Det bør springe i sirkler rundt OVI på det punktet.

 

Og det som er igjen er nedlasting av bilder, ringelyder samt betalprogramvare hvor lite av det frister meg.

 

Er enig i at ovi-store ikke er store greiene i forhold til den innebygde i dag. Men jeg tror kvalitetsprogrammer (design/funksjon)kommer etterhvert på ovi og de betaler jeg gjerne for. En av fordelene med ovi er at du kjapt ser tilbakemeldinger, positive/negative, på de enkelte programmer slik at du slipper å kjøpe "katta i sekken".

 

Men det viktigste for meg er at jeg kan selv velge hvilken tjeneste/nettsted jeg vil benytte for nedlasting (i motsetning til visse andre).

 

Fant faktisk et bra tema på ovi, harmony :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som har greid å sette opp fMMS og fAPN med telenor?

I såfall kunne jeg tenke meg en liten guide på det :)

 

Prøver i dette øyeblikk å få det til med Network Norway, men får det ikke til gitt :)

 

Fikk det til med Telenor nå :)

 

Ja så fortell da! hehe. Kan du legge ut instillinger så jeg kan prøve med Network Norway?

Lenke til kommentar
Har begynt å komme en del spennende i programbehandleren nå, synes jeg :) Har i dag for eksempel fått til å styre både tv og speilrefleks fra mobilen :o :)

Det hadde vært kult om folk la ut litt info om hva programmer heter, hvis de ligger under extras testing eller extras devil, hvordan programmet funker osv..

 

Det kan jeg vet'u ;) Programmet heter qtirreco, og ligger i extra-devel eller testing. Det utnytter ir-senderen i n900, så den kan fungere som ir-fjernkontroll. Etter å ha installert programmet leiter du deg fram til din modell (tv) i listen som er tilgjengelig, legger inn de knappene du måtte ønske, også er det tut og kjør :)

Lenke til kommentar
Er det noen som har greid å sette opp fMMS og fAPN med telenor?

I såfall kunne jeg tenke meg en liten guide på det :)

 

Prøver i dette øyeblikk å få det til med Network Norway, men får det ikke til gitt :)

 

Fikk det til med Telenor nå :)

 

Ja så fortell da! hehe. Kan du legge ut instillinger så jeg kan prøve med Network Norway?

 

fMMS/fAPN guide for Telenor abonnenter:

 

Lag en ny tilkobling med fAPN.

Gå til innstillinger og internett-tilkoblinger og editer den nye du har laget.

Kall den MMS som første navn og telenor i navnfelt nummer 2 på neste side. Eller det som passer deg.

Du må ha nødvendig bruker/passord for din leverandør. For telenor er det dj/dj

Når bruker og passord er fyllt ut klikker du på neste og deretter avansert. Under proxy huker du av "automatisk konfigurasjon" nederst og fyller ut feltet med gateway ip-adresse for din leverandør. For telenor er det 10.10.10.11

Så lagrer du.

 

Start fMMS og trykk øverst på skjermen og velg konfigurer.

Velg den nye APN som du nettopp har laget. For MMSC må du ha riktig info for din leverandør. For telenor er det http://mmsc/

Fyll ut ønsket resize bredde på bildet. Her har jeg satt min til 320, men dette kan man eksperimentere med. Deretter fyller du ut tlf nummeret ditt og lagrer. Da er det bare å lage ny mms og sende avgårde.

 

Det er seint og jeg er trøtt så det er mulig jeg har glemt noe i farten, men jeg tror jeg har fått med alt :)

 

PS!

Husk at du må logge deg på og av MANUELT, for å sende MMS, med den nye APN du har laget.Du mottar melding om at du har fått MMS på vanlig måte, men bildet må altså lastes ned via nye APN. MMS meldingene ligger under fMMS.

Håper det blir mer automatikk på den biten fremover :)

Endret av Araghorn
Lenke til kommentar
Er det noen som har greid å sette opp fMMS og fAPN med telenor?

I såfall kunne jeg tenke meg en liten guide på det :)

 

Prøver i dette øyeblikk å få det til med Network Norway, men får det ikke til gitt :)

 

Fikk det til med Telenor nå :)

 

Ja så fortell da! hehe. Kan du legge ut instillinger så jeg kan prøve med Network Norway?

 

fMMS/fAPN guide for Telenor abonnenter:

 

Lag en ny tilkobling med fAPN.

Gå til innstillinger og internett-tilkoblinger og editer den nye du har laget.

Kall den MMS som første navn og telenor i navnfelt nummer 2 på neste side. Eller det som passer deg.

Du må ha nødvendig bruker/passord for din leverandør. For telenor er det dj/dj

Når bruker og passord er fyllt ut klikker du på neste og deretter avansert. Under proxy huker du av "automatisk konfigurasjon" nederst og fyller ut feltet med gateway ip-adresse for din leverandør. For telenor er det 10.10.10.11

Så lagrer du.

 

Start fMMS og trykk øverst på skjermen og velg konfigurer.

Velg den nye APN som du nettopp har laget. For MMSC må du ha riktig info for din leverandør. For telenor er det http://mmsc/

Fyll ut ønsket resize bredde på bildet. Her har jeg satt min til 320, men dette kan man eksperimentere med. Deretter fyller du ut tlf nummeret ditt og lagrer. Da er det bare å lage ny mms og sende avgårde.

 

Det er seint og jeg er trøtt så det er mulig jeg har glemt noe i farten, men jeg tror jeg har fått med alt :)

 

PS!

Husk at du må logge deg på og av MANUELT, for å sende MMS, med den nye APN du har laget.Du mottar melding om at du har fått MMS på vanlig måte, men bildet må altså lastes ned via nye APN. MMS meldingene ligger under fMMS.

Håper det blir mer automatikk på den biten fremover :)

 

Tusen takk for hjelp! Da virker det som jeg fikk det til og :) Jeg får ihvertfall sendt til meg selv :) Trodde kanskje man måtte legge inn portnr noe sted, men trengte visst ikke det.

Noen her med Network Norway som trenger hjelp så bare send meg en privat mail så skal jeg hjelpe :)

Lenke til kommentar

Her er ihvertfall noen programmer jeg har installert:

 

- Conboy: Note program, tror den ligger under extras-testing

- PrBoom: Doom, ligger under extras-devel

- gtranslate: Google sin oversetter, extras-devel

- Transmission: Torrent-klient, extras-devel

- qtify: Spotify, extras-devel

- fmms: mms, extras-devel

- Mauku: Twitter-klient, extras-testing

- DrNokSnes: Supernintendo emulator, extras-testing

- Haze-plugin: Får msn integrert i kontakter, extras-devel

 

Jeg er vel egentlig ganske dum som installerer så mye extras-devel programmer da det kan ødelegge tlf, men vanskelig å la være :p

Lenke til kommentar
Er vel bare å reflashe greia så er den back to normal.

 

Men ikke la den gå tom for lagringsplass på rootfs, ser jeg. Går den da tom for strøm så vil den ikke lade eller boote, leste jeg på maemo.org..

 

hvordan sjekker jeg det og hvordan kan jeg få gjort noe med det hvis den er relativt full?

 

Åpne opp X Terminalen.

 

I X Terminalen skriver du følgende "df -h" påfølgende enter, den vil da vise noe sånn som dette:

Filesystem				Size	  Used Available Use% Mounted on
rootfs				  227.9M	189.1M	 34.6M  85% /
ubi0:rootfs			 227.9M	189.1M	 34.6M  85% /
tmpfs					 1.0M	 68.0k	956.0k   7% /tmp
tmpfs				   256.0k	 80.0k	176.0k  31% /var/run
none					 10.0M	 72.0k	  9.9M   1% /dev
tmpfs					64.0M	  4.0k	 64.0M   0% /dev/shm
/dev/mmcblk0p2			2.0G	188.2M	  1.7G  10% /home
/dev/mmcblk0p1		   27.0G	  9.7G	 17.3G  36% /home/user/MyDocs

 

Der ser du det står rootfs, 227.9Mb totalt, hvor mye som er brukt, og hvor mye som er ledig i Mb og %.

For neste oppdatering sies det at man må ha omtrent 45M ledig for å få oppdatert via nett.

 

Les mer om dette på Maemo-forumet, i denne tråden. Der står det også litt om hvordan man kan frigjøre plass.

Endret av terion
Lenke til kommentar
Takk for hjelp. Fant den guiden til å fjerne python ting bla, men jeg er helt grønn så tror jeg skal la det være...

Akkurat nå har jeg ca 30% og det er jo levbart såvidt jeg har skjønt. Men 45% ledig er jo værre hvis jeg skal oppdatere via nett. Får gjøre det via kabel da :)

 

Er heldigvis ikke 45%, men ~45mb :)

En uninstall av -devel/-testing/-extra programmer kan frigjøre rootfs,

da spesielt programmer som er ikke optimalisert/ferdig. Samme med å kjøre clean -kommandoene til apt-get, og tilogmed bare en restart kan frigjøre noen megabyte.

 

Husk at oppdaterer du N900 via kabel, så fjerner den det som er av innstallerte programmer og innstillinger sies det også på Maemo.org, det er mye bra lesing på de forumene/wikiene. :)

Endret av terion
Lenke til kommentar
Er det noen som har greid å sette opp fMMS og fAPN med telenor?

I såfall kunne jeg tenke meg en liten guide på det :)

 

Prøver i dette øyeblikk å få det til med Network Norway, men får det ikke til gitt :)

 

Fikk det til med Telenor nå :)

 

Ja så fortell da! hehe. Kan du legge ut instillinger så jeg kan prøve med Network Norway?

 

fMMS/fAPN guide for Telenor abonnenter:

 

Lag en ny tilkobling med fAPN.

Gå til innstillinger og internett-tilkoblinger og editer den nye du har laget.

Kall den MMS som første navn og telenor i navnfelt nummer 2 på neste side. Eller det som passer deg.

Du må ha nødvendig bruker/passord for din leverandør. For telenor er det dj/dj

Når bruker og passord er fyllt ut klikker du på neste og deretter avansert. Under proxy huker du av "automatisk konfigurasjon" nederst og fyller ut feltet med gateway ip-adresse for din leverandør. For telenor er det 10.10.10.11

Så lagrer du.

 

Start fMMS og trykk øverst på skjermen og velg konfigurer.

Velg den nye APN som du nettopp har laget. For MMSC må du ha riktig info for din leverandør. For telenor er det http://mmsc/

Fyll ut ønsket resize bredde på bildet. Her har jeg satt min til 320, men dette kan man eksperimentere med. Deretter fyller du ut tlf nummeret ditt og lagrer. Da er det bare å lage ny mms og sende avgårde.

 

Det er seint og jeg er trøtt så det er mulig jeg har glemt noe i farten, men jeg tror jeg har fått med alt :)

 

PS!

Husk at du må logge deg på og av MANUELT, for å sende MMS, med den nye APN du har laget.Du mottar melding om at du har fått MMS på vanlig måte, men bildet må altså lastes ned via nye APN. MMS meldingene ligger under fMMS.

Håper det blir mer automatikk på den biten fremover :)

Så inn i granskauen, altså.

Får det ikke til.

Mener jeg har fulgt "oppskriften" til punkt og prikke - flere ganger.

Men nei: Jeg får følgende feilmelding:

Sending failed:

Error: -2 Name or service not known

Please make sure APN settings are correct

Noen som kan hjelpe en stakkar?

Endret av barthen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...