Gå til innhold

Intel LGA1156 haxor, 1337 tråd!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg lurer på hvordan HT fungerer i praksis og om det er verdt pengene å gå for 860 fremfor 750 på en gaming rigg? Spørsmålet er da; Hvis et program bruker to tråder vil den da med i7 860 legge begge disse trådene til samme fysiske kjerne og bruke TB til å klokke opp denne til 3.46 GHz? Eller vil den først og fremst bruke opp de fysiske kjernene før den begynner å HT?

Lenke til kommentar

860 skal klokke som følger; 2,93 GHz når 3 og 4 kjerner er aktivert, 3,33 GHz når 2 er aktivert og 3,46 GHz når bare 1 kjerne er aktivert.

 

Men hvis din "alltid" er 2,93 så er vel det svaret jeg søker i mitt spørsmål over, disse prosessorene bruker opp fysiske kjerner før de bruker HT. Og da vil det i praksis være like greit med en i5 750 som i7 860 til gaming da clocken ved bruk av 3 og 4 kjerner er på skarve 130 MHz.

Lenke til kommentar
Motherboard makers to refresh P55 boards

 

Bear in mind that the P55 doesn't have enough bandwidth to fully utilize the benefits of USB 3.0 and SATA 6, but the expected performance boost is still significant.

 

 

http://www.fudzilla.com/content/view/15774/1/

 

 

heh, ser ikke ut dette chipset komme level lenge...

 

Litt irriterende hvis det kommer straks, siden jeg og mange andre nettopp kjøpte P55 kort. Men det er veldig få som pr i dag faktisk har bruk for noen av delene, så i praksis er det ikke noen særlig grunn til å deppe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
LGA1156 blir nok valget for min kommende gamer maskin.

Åssen er i5 2,66GHz kontra i7 2,8GHz, verdt prisforskjellen?

Ikke verdt det for gaming nei. 133 fattige MHz har null å si for å forutsi overklokkbarhet, så det er ikke vits i å betale det. Når de gjelder multitasking så har HT visse fordeler i tunge, spesialiserte programmer som bruker 8 kjerner, men det er totalt irrelevant for gaming og "normale" brukere uansett.

Lenke til kommentar
LGA1156 blir nok valget for min kommende gamer maskin.

Åssen er i5 2,66GHz kontra i7 2,8GHz, verdt prisforskjellen?

Ikke verdt det for gaming nei. 133 fattige MHz har null å si for å forutsi overklokkbarhet, så det er ikke vits i å betale det. Når de gjelder multitasking så har HT visse fordeler i tunge, spesialiserte programmer som bruker 8 kjerner, men det er totalt irrelevant for gaming og "normale" brukere uansett.

 

Takker, da sparer jeg noen kroner på det om jeg skulle velge LGA1156.

Er 2 år siden sist jeg kjøpte hardware så er litt utdatert i hodet mitt :p

 

Dog har jeg begynt å tvile litt på LGA1156, ser at det noen steder rundt på nettet står ting som.

"LGA1156 lagd for å bare være 1/2-1 år på markedet?"

Kanskje LGA1366 eller hva det var er et like godt alternativ?

Lenke til kommentar
Motherboard makers to refresh P55 boards

 

Bear in mind that the P55 doesn't have enough bandwidth to fully utilize the benefits of USB 3.0 and SATA 6, but the expected performance boost is still significant.

 

 

http://www.fudzilla.com/content/view/15774/1/

 

 

heh, ser ikke ut dette chipset komme level lenge...

 

Litt irriterende hvis det kommer straks, siden jeg og mange andre nettopp kjøpte P55 kort. Men det er veldig få som pr i dag faktisk har bruk for noen av delene, så i praksis er det ikke noen særlig grunn til å deppe.

 

Bare å slappe helt av da det garantert kommer PCIe x4 kort med usb3, og sata6 for ca 200kr i god tid før folk starter å bruke den teknologien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har en i5 750, Gigabyte P55-UD4 og Kingston 1800Mhz CL8.

 

Kjører nå helt greit på 3,6Ghz og 1800Mhz ram hastighet. Satt 1.25vCore, og 1.720vDimm og dette er helt stabilt. Har en Cooler Master Hyper 212 Plus kjøler til CPU.

 

CoreTemp viser 55-60 grader og Gigabyte EasyTune sin HW monitor viser 45-50 grader. Stoler mest på CoreTemp her.

 

Klokker selvfølgelig i BIOS med alt av autoclock deaktivert. Speedstep, C1E og sånne ting er også deaktivert for best mulig stabilitet.

 

Klokka først til 3.2Ghz, så 3.4, deretter rett til 3.6 og har ikke gjort noe annet ett å sette opp vCore og satt minnespenning til noe under det som står spesifisert hos kingston.

 

Blir videre klokking etterhvert. Foreløpig skal jeg finne en grei 24/7 klokk og det blir nok 3.6Ghz da alle temperaturer er greit innenfor rimelige grenser. Er egentlig overrasket over at temperaturer ikke er høyere enn de er.

 

CPU-Z Validation http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=853858

 

Litt morsomt at jeg kjører med FSB på 180, og at dette er post nummer 180 hehe!

Endret av exin89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...