Gå til innhold

Marinen + maskinist + tidligere "straffedømt"


kurko

Anbefalte innlegg

Jeg er innkalt i sjøforsvaret, og skal til madla i september.

 

Har fagbrev som motormann, fullført 2. årig Teknisk Fagskole, og maskinist sertifikat klasse 4.

Ønsker derfor å utføre tjenesten i et maskinrom (helst ombord i ett av kystvaktens fartøy, pga 6:3 ordningen).

Hva er sjangsene for at dette lar seg gjøre? og kan noen svare meg på om man får sertifikatgivende fartsstid gjennom tjenestetiden?

Hvordan er det med turnusordning på resten av marinens fartøyer?

Samtidig mistet jeg lappen pga fart for noen år siden, og satt i den forbindelse inne i knappe 16 dager på åpen soning. vil dette føre til begrensninger i mine valgmuligheter under førstegangstjenesten?

 

På forhånd takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan begrense dine muligheter under førstegangstjenesten. Uavhengig av kompetansen din, lukkes nesten alle dører om du ikke blir sikkerhetsklarert. Hvorvidt du blir sikkerhetsklarert eller ikke er en skjønnssak, og det er umulig for oss å si, men at du har sittet inne i 16 dager taler definitivt i mot. Da hjelper det ikke å ha all verdens fagbrev og fagskoler, er jeg redd.

Dog, det kan godt hende du blir sikkerhetsklarert. FOSTs veier er uransakelige.

Lenke til kommentar
Det kan begrense dine muligheter under førstegangstjenesten. Uavhengig av kompetansen din, lukkes nesten alle dører om du ikke blir sikkerhetsklarert. Hvorvidt du blir sikkerhetsklarert eller ikke er en skjønnssak, og det er umulig for oss å si, men at du har sittet inne i 16 dager taler definitivt i mot. Da hjelper det ikke å ha all verdens fagbrev og fagskoler, er jeg redd.

Dog, det kan godt hende du blir sikkerhetsklarert. FOSTs veier er uransakelige.

 

Takk for svar herr Brun.

 

Og å bli sikkerhetsklarering er en selvfølge for å komme på båt? dette med sikekrhetsklarering, er det noe de sjekker opp, eller går de utifra det du forteller dem? :ermm:

Lenke til kommentar

sikkerhetsklarering er en selvfølge i forsvaret, så godt som samtlige har det, de som ikke har er gjerne velferd-assistenter og lignende.

 

du får en søknad om klarering og skal fylle ut denne etter beste evne, så sjekker de deg ut grundig og finner stort sett det som er verdt å vite om deg, spesiellt straff og slik.

om du holder kjeft om straffen, så finner de det garantert ut og da får du ihvertfall ikke klarering.

du får bare være helt ærlig og si det som det er, jeg vet at FOST og NSM har gjort mye rart når det gjelder klareringer...

Lenke til kommentar

f...jaja, uten sikekrhetsklarering gikk forventningene mine til førstegangstjenesten fra "dette blir et spennende og lærerikt år" til "et år med tapt inntekt"...

 

Menmen, det er vell lov å håpe.

 

Uansett, takk for at dere tok dere tid til å svare på spørsmålene til en stakkars uvitende:)

Lenke til kommentar
Jeg er innkalt i sjøforsvaret, og skal til madla i september.

 

Har fagbrev som motormann, fullført 2. årig Teknisk Fagskole, og maskinist sertifikat klasse 4.

Ønsker derfor å utføre tjenesten i et maskinrom (helst ombord i ett av kystvaktens fartøy, pga 6:3 ordningen).

Hva er sjangsene for at dette lar seg gjøre? og kan noen svare meg på om man får sertifikatgivende fartsstid gjennom tjenestetiden?

Hvordan er det med turnusordning på resten av marinens fartøyer?

Samtidig mistet jeg lappen pga fart for noen år siden, og satt i den forbindelse inne i knappe 16 dager på åpen soning. vil dette føre til begrensninger i mine valgmuligheter under førstegangstjenesten?

 

På forhånd takk for alle svar:)

 

Ingen fare vil jeg tro. Med maskinistsertfikat blir du plassert på mekaniske stillinger. Om det er land eller båt er jo noe annet, og som i stor grad styres av det behov marinen måtte ha på tidspunktet du er inne.

Sikkerhetsklarering er kun proforma for din del da maskinister ikke oppnår høyere enn "confidential" for befalet og "restricted" for vernepliktige (hvis jeg husker riktig). De som har høyere på båt er offiserene, radio, og noen som er i ops. At du har råkjørt bør ikke ha noe som helst innflytelse på at du ikke får maskiniststilling. For marinen er mye mer yrkesrettet enn de andre våpengrenene. Rett og slett fordi marinen er avhengig av at en del vernepliktige har yrkesbakgrunn for å kunne operere båtene. Alle gutta som var i maskin da jeg tjenstegjorde var enten motormenn som deg (og noen av de var ikke mors beste barn for å si det slik), eller hadde en annen mekanisk bakgrunn. Elektrikkeren var elektrikker fra sivilt liv. Allmennfagfolk havner i artilleri, ops, radio, sonar, torpedo osv som ikke krever all verden teknisk kunnskap. Men for all del, du kan jo komme over en litt mer prinsippfast regelrytter som ser det litt annerledes.

 

Sikkerhetsklarering er en sjekk oppimot strafferegistrene og andre registre. For secret og høyere er det mer grundig, ved at du blant annet må oppgi personer som kan gå god for deg osv. Og de eneste av vernepliktige som får dette er radio/krypto-folkene som regel.

 

Når det gjelder turnus så var det i min tid kun kystvakten som hadde dette for vernepliktige.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

så godt som samtlige i forsvaret har Hemmelig.

dette gjelder også sivile og vernepliktige, nesten uavhengig av hva de driver med.

 

hvor har du dine kilder fra Luftbor?

maskinister er da med på oppdrag de også, og skal vel dermed ha samme klarering som de andre som er med.

kjenner forresten en som var maskinist om bord på en båt før, han fikk Hemmelig...

Lenke til kommentar
så godt som samtlige i forsvaret har Hemmelig.

dette gjelder også sivile og vernepliktige, nesten uavhengig av hva de driver med.

 

hvor har du dine kilder fra Luftbor?

maskinister er da med på oppdrag de også, og skal vel dermed ha samme klarering som de andre som er med.

kjenner forresten en som var maskinist om bord på en båt før, han fikk Hemmelig...

 

Mine kilder, er min egen erfaring (noe jeg forsåvidt også skriver). Kan jo hende det har blitt forandret for all del. Er ikke akkurat igår jeg var på båt.

 

Men over til "topic";

Skulle marinen hive ut en person med maskinistutdanning som har kjørt for fort og sonet 3 uker med pallespikring, vel....da forstår jeg at marinen ikke klarer å bemanne alle sine fartøy.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Marinen sliter med å finne nok folk med fagbrev, så det er stor fare for at du havner på båt ja:)

Om turnus som du spør om så har KV Nord fartøyene(Svalbard, Nordkapp-klassen, Barentshav, Harstad osv) en 6:3 turnus, KV Sør (Aalesund, Tor, Leikvin osv) har 4:2. Minefartøyene har ikke noe spesiell turnusordning, men har vel en lengre vinter- og sommerferie + påskeferie og den slags. Fregattene har minst fri av alle, og støttefartøyene som KNM Tyr, Valkyrien og Kongeskipet vet jeg ikke. Ubåtene er heller ganske usikkert.

Lykke til

Lenke til kommentar
Marinen sliter med å finne nok folk med fagbrev, så det er stor fare for at du havner på båt ja:)

Om turnus som du spør om så har KV Nord fartøyene(Svalbard, Nordkapp-klassen, Barentshav, Harstad osv) en 6:3 turnus, KV Sør (Aalesund, Tor, Leikvin osv) har 4:2. Minefartøyene har ikke noe spesiell turnusordning, men har vel en lengre vinter- og sommerferie + påskeferie og den slags. Fregattene har minst fri av alle, og støttefartøyene som KNM Tyr, Valkyrien og Kongeskipet vet jeg ikke. Ubåtene er heller ganske usikkert.

Lykke til

 

Takk mariusb, for info som jeg har ventet på. Det er jo KV nord som er den store drømmen...alltid hatt lyst til å oppleve nordområdene. så får jeg heller bare angre på det når jeg står der å hakker tenner:p

Lenke til kommentar
Takk mariusb, for info som jeg har ventet på. Det er jo KV nord som er den store drømmen...alltid hatt lyst til å oppleve nordområdene. så får jeg heller bare angre på det når jeg står der å hakker tenner:p

 

Nå snakker jeg om personlig erfaring og min egen preferanse.

Små båter gjør at du vil oppleve mer tror jeg. Var selv på MTB, og opplevde mer personlig enn de som var på fregatt med samme stilling som meg selv. (Var i radio). Så hvis jeg skulle i kystvakten så ville jeg selv prøvd å komme til KV Sør og de mindre båtene (indre kystvakt). Som regel mer variert. Pluss at du får sett kysten på en måte som du aldri gjør når du er på privat offshorebåt eller havgående skip i marinen/kv :)

 

Men smaken er jo som baken...delt.

Lykke til i gakk-gakken iallefall.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
så godt som samtlige i forsvaret har Hemmelig.

dette gjelder også sivile og vernepliktige, nesten uavhengig av hva de driver med.

 

Dette er langt fra sannheten. Kun personell med behov klareres hemmelig. Ingen vernepliktige eller matroser i maskin har behov. Ønskelig gjerne, men ikke behov. Her tror jeg det har kommet inn en del synsing og fakta i en fin miks som så blir en ny sannhet. Befal må i all hovedsak klareres Hemmelig eller høyere. Det er derimot ingen automatikk i at dersom dette ikke går så er karrieren slutt. Mange stillinger på et fartøy krever ikke høy klarering. Deriblant maskin.

Det er jo ikke slik at all informasjonen angående operasjonene skal gis alle ombord. Det er et need-to-know prinsipp som gjør at man fint kan jobbe sammen med folk uten klarering.

 

Når det gjelder den aktuelle saken så tviler jeg på at den gir negativt utslag. Men det er uhyre viktig at den oppgis på skjemaet. Gjøres dette ikke så møter man motbør

Lenke til kommentar
så godt som samtlige i forsvaret har Hemmelig.

dette gjelder også sivile og vernepliktige, nesten uavhengig av hva de driver med.

 

Dette er langt fra sannheten. Kun personell med behov klareres hemmelig. Ingen vernepliktige eller matroser i maskin har behov. Ønskelig gjerne, men ikke behov. Her tror jeg det har kommet inn en del synsing og fakta i en fin miks som så blir en ny sannhet. Befal må i all hovedsak klareres Hemmelig eller høyere. Det er derimot ingen automatikk i at dersom dette ikke går så er karrieren slutt. Mange stillinger på et fartøy krever ikke høy klarering. Deriblant maskin.

Det er jo ikke slik at all informasjonen angående operasjonene skal gis alle ombord. Det er et need-to-know prinsipp som gjør at man fint kan jobbe sammen med folk uten klarering.

 

Når det gjelder den aktuelle saken så tviler jeg på at den gir negativt utslag. Men det er uhyre viktig at den oppgis på skjemaet. Gjøres dette ikke så møter man motbør

 

da varierer tydligvis dette.

her jeg er er så godt som samtlige klarerte, litt usikkert på vaskepersonellet og kantinen er det, men regner med at de er klarert også...

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler være helt ærlig om denne saken, prøver man å skjule noe kan det bli utslagsgivende på sikkerhetsklareringa.

 

Det du bør vite er at de som klarerer alle i forsvaret sitter på samme sted og de har faste regler når det gjelder dette. Å ha kjørt for fort er jo ikke det værste man kan gjøre så det bør være mulig å få det som du ønsker.

 

En jeg kjenner fikk i hvertfall gå Befalsskole samt sikkerhetsklareres til Hemmelig og han hadde også dom for å ha kjørt for fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...