Gå til innhold

Fastopptikk for Nikon


Anbefalte innlegg

God aften.

 

Som den gadget-freeken så er jeg jeg alltid på jakt etter et nytt leketøy. I fotoverdenen så har dette manifestert seg i en usunn nysgjerrighet på fastobjektiver. Så langt så har jeg skaffet meg 35mm og 50mm optikk, men jeg merker at 85mm'en ligger og lusker bak i bevisstheten min.

 

Derfor er jeg litt sugen på en diskusjon om emnet. Hva som er bra, og hva som er mindre bra. Jeg har lest noen tilsvarende tråder, men de begynner og bli litt gamle, eller så begrenser de seg til en størrelse. Og det kan vi ikke ha noe av :)

 

La oss begynne med Nikkor AF-D 85mm f1.8. Hvilke erfaringer har vi her? Hvilke alternativ finnes det og hva kan et slikt objektiv brukes til?

Jeg har lest at det skal være glimrende til portrett, men det ble også sagt om 50mm objektivet. Betyr det at en 85mm er litt for lik 50mm, noe som igjen medfører at kan bli litt smør på flesk? Spesielt mtp at jeg også lyster etter et Sigma 105mm macro. :)

 

Fortell Onkel Ringperm om dine meninger og erfaringer. Del dine historier om fastoptikk. Sladder, nyheter, rykter. Alt av interesse.

 

Snurr film

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra "gammelt" av, og med fullformat så synes de fleste 50mm blir for vidt til portrett, men på 1.5x crop tilsvarer det 75, derfor blir det tilnærmet lik bildevinkel som 85mm, og derfor er det man sier at begge de to er gode til portretter.

Når det gjelder 85mm så har jeg hatt både 1,8 og 1,4. 1,4 er i en helt annen klasse, både konstruksjonsmessig og bildekvalitetsmessig. (Og ikke minst prismessig)

Boke(h)'n på 85 1,4 er helt fantastisk, og (tilogmed på fullformat) er det skarpt fra full åpning.

post-100104-1250869380_thumb.jpg

her har du 100% utsnitt av dette bildet

(Edit: på F/1.4)

 

Har du råd til 1,4 tar du det, ellers går du for 1,8

Endret av _DSC1233.jpg
Lenke til kommentar

Hvis man ikke har bruk for den ekstra lysstyrken, så synes jeg de er overvurderte. De nye f/2,8 zoomene står ikke noe tilbake til fastoptikk på sammenlignbare blendere.

 

Som en skrev i en bok jeg nettopp er ferdig med, så er det mye gadget freaker ute å går, han nevnte f.eks de som bruker 85mm f/1,2 eller f/1,4 i studio, men allikevel aldri bruker større blender enn f/8. :)

Lenke til kommentar
Som en skrev i en bok jeg nettopp er ferdig med, så er det mye gadget freaker ute å går, han nevnte f.eks de som bruker 85mm f/1,2 eller f/1,4 i studio, men allikevel aldri bruker større blender enn f/8. :)

 

Trenger ikke være gadget freak av den grunn. Lys(ere) søker er verdt en del i seg selv, og det gir også mer presis autofokus.

Lenke til kommentar
Trenger ikke være gadget freak av den grunn. Lys(ere) søker er verdt en del i seg selv, og det gir også mer presis autofokus.

Og enda mer verdifult om en bruker fokusringen (som seg hør og bør ;) )

Har du D200 eller bedre, kan du vurdere manuelle objektiver - det er morsomt.

Den gamle AI(S) 105 f/2.5 er et klasisk portrettobjektiv.

Vil du ha AF er AF 105 DC f/2 et alternativ til 85 f/1.4

 

Du har 35 og 50, så det er ikke sikkert at du faller for den klasiske 28 f/2.8.

Jeg startet med 50mm, så kom 28mm og 105mm før det etterhvert ble zoomer også.

Et annet toppobjektiv, er 180mm. Tror alle utgaver av den er meget bra.

 

Ellers så........mye å velge i.....

 

 

edit - ser du har D60 og D90, så da er vel ikke manuelle objektiver så atraktive!

Endret av arela
Lenke til kommentar

Enkelt, 85mm f/1.8 og f/1.4 utgaven er veldig bra begge, men f/1.4 har bedre bokeh, byggekvalitet og optikk (ingen diskusjon der).

 

For "headshots" er 85mm fint for crop sensor også.

 

Andre som stiller i en klasse for seg, AF-D 105mm f/2 DC og storebror AF-D 135mm f/2 DC. Begge disse er konstruert fra bunn av for nettopp portrettfoto og tegner hud vakkert... så vakkert... (:)) 105mm f/2 DC er en smule skarpere (begge er skarpe).

 

50mm kan også brukes for portrett, her er det vel samme konklusjon for f/1.8 og f/1.4 utgaven som for 85mm.

 

AF-D 35mm f/2 og AF-D 28mm f/2.8 er også bra, her her vel 35mm f/2 best optisk (om jeg husker rett), men har aldri brukt noen av dem for portrett. Føler disse objektivene er mer nyttig til vanlig fotografering (street) og ikke noe som egner seg spesielt for portrett. Optisk kan ingen av disse måle seg med 85mm, 105mm eller 135mm utgavene hvor f/2 og f/1.4 utgavene allerede har rukket å bli legender pga sin optiske kvalitet (og pris?).

 

Edit:

Merk at kun D90 (og ikke D60) vil gi AF på AF-D objektiv.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Trenger ikke være gadget freak av den grunn. Lys(ere) søker er verdt en del i seg selv, og det gir også mer presis autofokus.

Selvsagt er det diskuterbart, og det er det nok også om den lysere søkeren og den marginalt mer presise autofokusen er verdt det i forhold til et f/1,8 objektiv i samme brennvidde eller til og med en f/2,8 zoom.

 

Vi har jo også fotografer i den andre enden som sier at deres absolutt favorittobjektiv til studiobruk er 28-300 f/3,5-5,6, og det hadde det sannsynligvis ikke vært om søkeren hadde vært for mørk eller autofokus hadde vært for upresis. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes personlig at 85mm f/1.8 gjør jobben bra, den er ikke like god som 85mm f/1.4 men koster heller ikke en brøkdel av hva den koster.

85mm f/1.8 er rask, skarp og har litt annerledes bokeh... en smaksak, men liker den godt slik den er jeg. Jeg har brukt den på D3/D700..

 

Jeg har også hatt 50mm f/1.8 og har nå 50mm f/1.4G begge disse objektivene er supre, men på FF er de for vide til portrett (på DX egner de seg godt til portrett).

 

Her er to eksempler,

 

D700 m/85mm f/[email protected]

post-196781-1250875457_thumb.jpg

 

 

D700 m/50mm f/[email protected]

post-196781-1250875492_thumb.jpg

 

Edit:

Har selv nå et Sigma 150mm Macro som også fungerer godt som portrett objektiv.

Ellers så fungerer jo også 70-200 f/2.8 godt til portrett :-)

Endret av WheelMan
Fjernet sitat av førstepost
Lenke til kommentar
Hvis man ikke har bruk for den ekstra lysstyrken, så synes jeg de er overvurderte. De nye f/2,8 zoomene står ikke noe tilbake til fastoptikk på sammenlignbare blendere.

Synes vel det var litt unyansert. Fastobjektiver gir ofte utrolig mye bildekvalitet for pengene. 50/1.8 nedblendet tåler sammenligning med hvilken som helst proffzoom til 10-15 tusen.

 

Fordeler med lyssterk fastoptikk kort oppsummert:

- Utvidet mulighet for å ta bilder med akseptabel lukkertid i mindre lys

- Utvidet mulighet for å bruke dybdeskarphet som et kreativt virkemiddel

- Lysere søker og bedre arbeidsforhold for autofokusen

- Mye bildekvalitet for pengene

Lenke til kommentar

En interessant diskusjon dette her. Og så ser jeg at jeg kanskje var litt uklar i hovedinnlegget. Men tanken er ikke at jeg nødvendigvis skal bruke objektivene til portrett. Jeg liker bare tanken på fastoptikk og bruken av dette.

I den opplæringfasen jeg er i nå, så har jeg en følelse av at det "tvinger" meg til å tenke mer før jeg tar bilde. Dvs tar mer hensyn til plassering, komposisjon og alt som er morsomt.

 

Og siden jeg har de jeg har, så er man jo interessert i hva som er verdt å utvide samlingen med. Frister med 85 f1.4, men tviler på at jeg tar meg råd til noe såpass kostbart så tidlig i karrieren.

Men det har jeg sagt før :)

Lenke til kommentar
Kjøpte mitt 85 1,4 brukt (strøkent) for 5500,- fra foto.no, så koster ikke nødvendigvis 10 lapper

 

Kan ikke klage på en slik pris :) Men når man skal ha vidvinkel, macro og tele i tillegg, og da helst i går :D , så kan det kanskje lønne seg for å gå for en rimeligere løsning når f1.8 objektivet skal være såpass bra som ryktet tilsier.

Lenke til kommentar
Kjøpte mitt 85 1,4 brukt (strøkent) for 5500,- fra foto.no, så koster ikke nødvendigvis 10 lapper

 

Kan ikke klage på en slik pris :) Men når man skal ha vidvinkel, macro og tele i tillegg, og da helst i går :D , så kan det kanskje lønne seg for å gå for en rimeligere løsning når f1.8 objektivet skal være såpass bra som ryktet tilsier.

 

Kjøp deg 85 1.8 du, tror nok du vil bli fornøyd..

Lenke til kommentar

Leste nettopp denne tråden på Nikon Cafe:

Questions to Nikon 85mm 1.4 shooter...

Any of you had the 1.8 version before upgrading to the 1.4? what made you do it? And are you happy with the move?

 

Problemet er vel at ingen sier at de har gjort noe dumt (og det er det heller ikke sikkert at de har gjort), så alle er glade for at de gikk over til f/1.4 utgaven.

Selv har jeg alltid hoppet over 85mm, og har oppgjennom årene hatt 3 105mm. Det betyr vel at jeg liker den brennvidden!

Lenke til kommentar
Det eneste negative jeg kan si er at den (les: 85 1,4) bommer oftere på fokus, men det sier nesten seg selv også, for den har jo litt mindre dybdeskarphet på full åpning.

 

Ja og litt tyngre glass å flytte på.

 

Samme fenomenet hadde jeg det gangen jeg gikk fra EF 85mm f/1.8 til EF 85mm f/1.2

Er ikke tvil om at det dyreste er bedre enn det til 1/3 av prisen, men det har sin pris i mye penger og tyngre/tregere objektiv også..

Lenke til kommentar

Jaja, siden det er snakk om fastoptikk generelt kan jeg skrive litt positive og negative sider ved 180 2,8

 

+ Liten

+ Lett

+ Skarp som f..

 

+/- Innebygget solblender (Om det er positivt er avhengig av brukeren, jeg synes det er veldig greit

 

- Treg AF

- Støyete AF

- Blenderlamellene ligger "utsatt" (utsatt som i at det ikke er noe glass foran de på baksiden, ikke noe problem når man har objektivet montert, og veldig lite problem når man har det av kamera, siden det er snakk om ca 10cm å gå på (kan nesten stikke hele pekefingen min inn i hullet i baksiden av objektivet uten å komme borti de)

Endret av _DSC1233.jpg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...