Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sub rett på spilleren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei nei nei nei nei!!!! Koble fra dritten igjen, dette blir bare for dumt!

Er det snakk om en sub med 99db i følsomhet og 20watt rms så ok, men dette finnes ikke, så bare drit i den tilkoblingen, så slipper du å ødelegge noe mere.

 

Har du råd til bil, så har du råd til litt anlegg også... Kutte ned på jazzrøyken da vet du, og spare opp litt penger ;)

Lenke til kommentar

For det første så er det ikke min bil. Bare en jeg låner, så å kjøpe noe nytt er uaktuelt.

 

Satt bare inn en sub som en kompis hadde liggende for å få mer harry rånetrøkk midlertidig. Er fullstendig klar over at all lyd blir sendt til den, siden jeg ikke har delefilter.

 

Så om noen kan svare på spørsmålet mitt, og ikke noe annet, så hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Saken er det at jeg allerede har byttet ut den ene 6x9-høyttaleren med suben. Og det ble faktisk en GOD del mer kick.

 

Så lurer bare på om det blir mulig å doble watten hvis jeg parallell-/seriekobler ledningen fra den andre høyttaleren i tillegg.

Rent elektrisk sett er dette det samme som å koble de to høyttalerutgangene på bilstereoen til hverandre ... (via noen meter med kabel, men allikevel)

Jeg ville ikke ha gjort det om det var mitt utstyr ...

Det kan vel hende bilstereoen har beskyttelse mot for høye strømmer gjennom utgangstrinnet, men jeg ville i hvert fall sjekket dette før jeg begynte å koble ...

Lenke til kommentar

En forsterkerutgang på spilleren er designet for en bestemt "last", for en bestemt høyttalerimpedanse. Hver av utgangene er uavhengig av de/den andre utgangene og vil levere så mye strøm som utgangsspenning og impedanse tilsier. Hvis du kobler til en høyttaler med altfor lav impedanse, så vil kanskje ikke utgangstrinnet klare å levere nok strøm, og det vil kutte ut, eller du vil høre en forvrengning av signalet.

 

Når du kobler samme høyttaler til to utgangstrinn, så har du i praksis koblet de to utgangstrinnene til hverandre også, og dermed har den effektive impedansen som hvert utgangstrinn ser, blitt noe helt annet enn høyttalerens egen impedanse. Akkurat hvordan "matematikken" i dette blir kommer an på hvordan utgangstrinnene er konstruert, men tenk deg at hvis ikke utgangsnivåene på de to utgangene er like, så vil det flyte en strøm fra den ene utgangen til den andre. Denne strømmen vil ikke bidra med noe mer lyd i subwooferen, og hvis denne strømmen blir høy nok, kan den skade spilleren.

Lenke til kommentar

Er jo masse forskjellige svar her uansett hvorav noen riktige, mitt tips er å legge hele planen død..

 

Jeg er dessuten veldig nyskjerrig på hvordan en sub kan bli ødelagt av for lite effekt, noen som kan forklare meg det? ^_-

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Hehe, virker som en entydig konklusjon her i hvert fall.

 

Tenkte mer på om det er noe spesifikt du reagerer på så si det i stedenfor en totalt meningsløs setning.

 

PErsonlig syns jeg det er interesant at bassen går i stykker omd en får for lite strøm, jeg vil gjerne høre fysikken bak det!

(jeg skjønte hva han mente, men et helt bakvendt utsagn, hva tror du skjer når du skrur ned volumet)

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at noen sier han kan brokoble spilleren osv, dumt å komme med forslag som kan ødelegge andres utstyr. Jeg ser heller ingen logisk forklaring på hvordan man kan sprenge en sub med for lite effekt... Som jeg forsåvidt også er uenig i, men skal få sjansen til å gi en forklaring på den ihvertfall. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...