Gå til innhold

Kjøpe ny daycruiser med outboard - Tips mottas!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er det snart høst, og på tide å kjøpe båt!

 

Er på jakt etter en ordentlig cruisebåt, som tåler litt røff sjø, og gjør skikkelig fart!

 

Kriterier:

Daycruiser design - IKKE skjærgårdsjeep!

Outboard - Av hensyn til forhold på opplagringsplassen blir noe annet svært upraktisk.

Dyp V-bunn, ikke noe flate greier på du blir slått helseløs ved en liten bris.

 

Satt å så i noen kataloger, og det er vel Askeladden 605 som er utgangspunktet for hva jeg er ute etter. Det negative med den er vel først og fremst at den i følge katalogen ikke skal ha mer enn 150HK. Kunne tekt meg en slik båt som gjorde 45+ knop. Hadde man kunnet ha 200 - 250 på denne hadde det vært gull!

 

Prøvde Skibsplast 555, denne synes jeg var for trang/liten, ellers bra båt. Prøvde også 605, men den jager mye og er ikke like god i sjøen synes jeg. 555 hadde 135hk når jeg prøvde, og det var en fin combo! 605 hadde 90 og det er for lite!

 

Har også sett på en Yanmarin og en GH 23, man disse virket "billigere" enn askeladden, men kunne ha 200 - 250HK. Har ikke kjørt disse da...

 

For lenge siden kjørte jeg en fjordling, og når jeg tenker på det, så synes jeg det er litt rart at den har et skrog som fremdeles macher eller overgår det meste på markedet i denne klassen. Da jeg kjørte hadde den en Mercury XR2 (husker ikke HK).

 

Jeg ønsker dog en ny og mer moderne båt med høyere fribord.

 

Noen forslag? Er litt trangsynt, så noen som vet om andre båter enn de "vanlige" norske merkene?

 

Forsøke å holde meg under 500.000,- så hydrolift o.l. blir for dyrt.

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ibiza, ja såklart, de er jo kjempefin!

 

Er litt skeptisk til alle disse finske båtene, med fare for å trokke noen på tærene må jeg si at noen av dem ser litt rar ut!

 

Aquador 21WA var en stilig båt! Noen som har kjørt en sånn en som vet noe om den? 250HK Mercury fra den nye serien :yes:

 

Tror jeg må ta en runde til forhandlerne, er jo melt drittvær i helgen, så det blir neppe noen tur med 9,9hesteren min :lol:

Lenke til kommentar

Aquador er en kjempeflott båt, men dog ikke daycruiser-utseendet du ba om.

Vi har en Aquador 25WA. Kjempebåt! Har vært litt tull, men det er det vell stort sett alltid når man kjøper helt nytt. Såkalte barnesykdommer. Vil tro 21WA er meget lik, bare litt mindre og med utenbordsmotor. Vet derfor ikke hvordan denne er inni.

 

Men absolutt en båt å se på!

Lenke til kommentar
Er litt skeptisk til alle disse finske båtene, med fare for å trokke noen på tærene må jeg si at noen av dem ser litt rar ut!

 

Har selv forhandlet disse båtene, men har sluttet med det etter at man velger å ikke kjøpe de nettopp på grunn av designet.

 

Synd egentlig da de fleste av disse skrogene er utrolig robuste og svært lettdrevne for motor.

Lenke til kommentar

I helgen regnet det skikkelig, og fatteren, som forøvrig skal betale halvparten, va ganske keen på en båt med en eller annen form for tak på. Fikk 2 torsk, 2 småpaler og en liten lyr + 3 bra krabber for strevet i drittværet. Nå har vi jo en ok 14,5 fots "fiskejolle" så fisking blir ikke topp prioritet på en ny båt.

 

Vi diskuterte litt mens vi drog alle sjøpølsene ut av garnet, og kom fram til at det viktigste er skråget og plass til en del folk i ly bak vindskjerm/ht/kalesje. Fatteren trekker vel mest i rettning av båter som minner om with vital 17 og fjordling 17-18. Dvs, båter hvor en ofrer kabinen til fordel for flere sitteplasser. Å ha kabin blir i alle fall mindre viktig. Somsagt har fatteren vært å sett på en skibsplast 555vs som forsåvidt oppfyller kravet til design for hannes del, men som føles litt "trang". Også er 135 hk greit på denne båten, men det tar likksom aldri helt av. Askeladden 605 var vi litt tilbake på også, men båten begynner å bli gammel, og 150 som er max føles litt lite.

 

Når det gjelder askeladden sine båter er det generelle inntrykket at det er lagt inn vanvittig mye oppdrift i hekken. Naboen har en 505 exel som jeg har kjørt en del. Når man tar krappe svinger i høy fart, spinner bare propellen i luften, og man mister all farten. Har også kjørt en Sunseeker 39 (ikke det at en slik båt vurderes), og svinger man til her legger hele den svære båten seg litt bakpå, krenger over og svinger som bare F... (passasjerer og løsøre flyr veg imellom da...hehe).

 

Ibizaene er fin de. Skråget skal være veldig bra, men som på askeladden 605 spiser cabinen mye plass. En annen ting var at fatteren syntes at han "satt på gulvet" nesten under vannlinjen i 20 foteren. Om det er bedre i de større modellene vites ikke, men gamlingen var litt skeptisk på det punktet.

 

En annen ting er at når en kliner til med 250hk eller mer, så vil en jo helst se nærmere 50 klikk! Tror ikke det er aktuelt å kjøpe mer motor på en ny båt enn hva båten er godkjent for.

 

Hadde vi kunne valgt båt med hekkaggregat hadde det vært mer å velge mellom. problemet er at bryggen vår ligger i en naturhavn hvor det kan bli svært grunt på fjære sjø. Båten tas også ofte på land når den ikke er i bruk, og det er litt lettere med påhengs.

Lenke til kommentar

så hva blir det til av båtkjøpet masterboy? lagt inn bud på noe?

 

dersom du fremdeles ønsker flere båter å kikke på så kan du ta en kikk på denne.

 

uttern D66 - 22fot daycruiser som takler opp til og med 250hk påhenger;

 

http://www.brunswickmarinenorway.no/?nid=1...44&bid=8433

 

har ingen erfaringer med nøyaktig denne båten dessverre.

 

kan alternativt kikke på en uttern D55 som er lillebroren på 18fot.i tilfelle 22fot ikke passer.

 

http://www.brunswickmarinenorway.no/?nid=1...44&bid=8427

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Nja. Har ikke fått testet flere båter den siste uken. Dels pga. drittvær i helgen og Dels pga. mye overtid på jobben.

 

Vil likksom være helt sikker før jeg og den gamle svir av en halv mil. Målet er vel å ha båten klar til neste sesong. Som kjent har ikke denne sommeren vært særlig lang. Det er heller ikke særlig tegn til at noen vil komme med et veldig godt tilbud heller, ennå.

 

Jeg har imidlertid kommet over tilbud på større båter som må sies å være veldig bra. Typisk 35 - 45 fot 2 - 4 år gammel. Det virker som at størrelsen 17 - 24 fot holder seg svært bra i pris. Sikkert fordi mange fler har mulighet til å kjøpe og ha en båt med slik størrelse.

 

Når det gjelder uttern så skal vi sjekke ut D66. Prøvde en D55 i 2007 og den likte jeg, bortsett fra at det kanskje var litt trangt. Yanmarin har også en båt som heter 68 eller noe, skal se på den også.

 

Så aktuelle båter så langt er vel:

-Askeladden 605

-Aquador 21 WA

-Ibiza 22-24

-Skibsplast 665

-Yanmarin 68?

-Uttren D66

 

Fatteren skal forøvrig til statene om en måned, og han tenkte han skulle sjekke litt der også.

Lenke til kommentar

Jer er stort sett enig med alt som har blitt sagt til nå i denen tråden. Askeladden 605 ser ut til å være en fantastisk båt, men man skulle ønske en litt heftigere motorisering enn 150HK'er ja...

 

For å koke det hele ned til hva jeg mener, så synes jeg Ibiza må være en kanonflott båt.

Går å sikler litt på en Ibiza Touring 20-24 fot selv med største mulig motorisering som er godkjent for båten. En Ibiza 24 Touring med 300HK'er Suzuki (som er maks for båten) skal gjøre tett oppunder 50 knop.

 

Men vekt og stor motor drar bensinforbruket drastiskt opp! Her sdnakker vi om en båt som i praksis bruker FRA 25 liter i timen i planingsfart og opp mot 100 liter i timen ved maks fart.

 

Hvis det ikke skulle bli en Ibiza på meg, så har jeg også sjekket ut AMT 200DC. Dette er en liten 20 foter som gjør 42knop med 2 personer i båten med Honda's 150HK'er V-tec på hekken.

 

Yamarin har jo vunnet veldig mange tester! (kanskje de fleste jeg har lest) Yamarin sitt trumfkort er sjøegenskapene. Minussiden ved Yamarin er vel kanskje utseende. Synes Yamarin båtene har lett litt traust utseende jeg da.... Vertfall de litt mindre modellene.

 

Uttern har jeg desverre litt negative opplevelser med. Kan hende at dette KUN gjaldt de to Uttern modellene jeg testet (uttern D55/T55) men jeg synes båten virket dårlig sammenskrudd.

Lenke til kommentar

Har disponert en Skibsplast 665 DC i sommer, og det er absolutt en fin båt.

Innredningen er praktisk, og den går bra i sjøen - opp til et visst punkt.

 

Båten vi har hatt har ikke flaps, og med en 175-hester bakpå gjør den rett over 40 knop. Da begynner den å bli litt ustabil, og danser litt fra side til side. Tror ikke jeg ville hatt noen større motor på den uten å ha flaps også. Den er også veldig følsom for vektfordeling og vind, og legger seg ganske fort over til én av sidene.

 

Holder du deg rundt 35 knop, derimot, er den helt fantastisk å kjøre.

Lenke til kommentar

Ser ut som mye for pengene det der da! Kanskje ikke like tøft design som enkelte av de andre alternativene, men absolutt godkjent.

 

Hadde forøvrig tenkt å gå for den nye 4 takt serien til Mercury. Smidde stempler, balansert veiv, rustfrie ventiler! skikkelig racingmotor med andre ord!

 

Har funnet en Aquador 21WA med Merc 225Hk hos en forhandler, 2007 til vettig pris. Problemet er at den er før oppdateringen som fikset en issue med "dashbordet". Samtidig er jeg generelt litt skeptisk til brukt!

 

Det jeg har tenkt litt på også, er fiske. På vestlandet er det mye fin skjærgård å cruise rundt i, men skal du ha stor fisk må du til havs. I Byfjorden er det somkjent bare dopale (hehe).

 

Husker ikke hvor langt det er fra Bergen til Fedje eller Holmen grå, men dette er jo litt av poenget med å skulle kunne holde høy fart over lang (en stund i alle fall) tid. F.eks. Om fatteren har båten på hytten i Lindås, og vi (jeg og dama) skal på hytteparty på Austevoll, så kommer vi fram før lettmatrosen (dama altså) blir sutrete, og alle på festen er drita full!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt av kjennsfolk er ikke amerikanske båter å anbefale. Ikke bare fordi de har flat bunn og lavt fribord, men også fordi de er laget for et HELT annet klima enn hva det er her i Norge (særlig Nordens paradis, Bergen :) ).

Kjenner mange som sliter med vannlekasje på amerikanske båter, særlig Bayliner.

Lenke til kommentar

Jeg var i New-Zealand i fjor vinter (altså sommer der nede). Da var jeg ute å kjørte med en Maxum av et eller annet slag. Jeg var ikke imponert! Men for all del, f.eks. Boston Wahler (hvis det er sånn det skrives) er jo selve pioneer modellen når det gjelder skjærgårdsjeep, så de har nok fått det til et par ganger i alle fall, amerikanerne....

 

Motorer er ikke jankerne så gale på! Mercury Verado, påhengs med kompressor motor!!! :cool:

Lenke til kommentar
Kjenner mange som sliter med vannlekasje på amerikanske båter, særlig Bayliner.

 

Bayliner er ikke opp til Norsk produskjonsstandard, pga press fra importører har nok ting bedret seg noe, men de er fortsatt for tynne i skroget og for dårlig sammenskrudd.

 

Har selv sett at kryssholt og pullere har blitt slitt løs ved fortøyning i brukbart stille vær.

 

Men for all del, f.eks. Boston Wahler (hvis det er sånn det skrives) er jo selve pioneer modellen når det gjelder skjærgårdsjeep, så de har nok fått det til et par ganger i alle fall, amerikanerne....

 

Boston Whaler er sollide båter som tåler det meste, det er stort sett bare lommeboken som setter grenser for hva man kan henge på akterspeilet av motor.

Den trimaranlignende skrogformen gjør at det er morsomt å dra på i skikkelig ruskevær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...