Gå til innhold

[Løst]Borettslag vs selveier


jacoobholm

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lett litt rundt på nett angående temaet og prøver å finne ut hvilke kostnader som kommer med de to.

 

Dersom jeg blir selveier så må jeg betale kommunale avgifter, noen ekstra forsikringer på bygg(?), tv/kabel/etc, samt 2,5%(?) av kjøpesummen i avgifter ved kjøp. Borettslag vil få disse dekket for en gitt sum i måneden.

 

Har jeg forstått dette rett, eller mangler jeg mye? Jeg lurte også på om noen vet hvor store de kommunale avgiftene er, og evt. hvilke ekstra forsikringer en selveier trenger.

 

/MvH uerfaren huskjøper =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsto ikke spm, man er selveiger i boretslag også?

Mener du det VS eget hus?

 

Kom avgifter blir vel det samme, kanskje de får det litt billigere da det er mange boenheter.

Jeg betaler 2300 i mnd x 12 , det er mer en for eks en enebolig betaler for de samme tingene.

Lenke til kommentar
Forsto ikke spm, man er selveiger i boretslag også?

Mener du det VS eget hus?

 

Kom avgifter blir vel det samme, kanskje de får det litt billigere da det er mange boenheter.

Jeg betaler 2300 i mnd x 12 , det er mer en for eks en enebolig betaler for de samme tingene.

 

Ja, mener nok vs hus/leilighet som ikke er i borettslag =)

 

betaler du 2300/mnd i kun kommunale avgifter?!

 

EDIT: Btw.. er du ikke _medeier_ i borettslag, ikke selveier?

Endret av jacoobholm
Lenke til kommentar

Jeg er selveier ja, i boretslag.

Har ikke alle tallene her men kom avg er ca 18000 , samme som svigers har på huset.

Men i husleia er det fellesarealstrøm,tv osv.

Dvs hadde jeg bodd i et hus hadde jeg betalt det samme , men da hadde det vært masse regninger isteden for en husleie.

Lenke til kommentar

Du er ikke selveier i et borettslag. Selveier, som ordet tilsier, betyr at det er du som eier din seksjon av eiendommen. I et borettslag, så er du andelseier og har borett i en seksjon, men hvor det er borettslaget som har eiendomsretten til den faste eiendommen.

 

Kommunale avgifter varierer fra kommune til kommune, og er avhengig av mange faktorer. F.eks. er det vanlig at fellesbruk får rabatterte avgifter, kontra en enebolig. Dette får du svar på ved å kontakte borettslaget/sameiet, evt. kommunen.

 

Uavhengig av om man er andelseier i et borettslag eller bor i en selveierleilighet i et sameie, så må man betale kommunale avgifter. Hvordan disse faktureres varierer, men det er nok mer vanlig at disse faktureres til borettslaget og kreves inn via fellesutgifter, enn i et sameie.

Det er heller ingen regel som sier at man i et borettslag slipper å betale TV, internett, strøm, renovasjon etc. Et sameie kan, på samme måte som et borettslag, kjøpe en tjeneste i felleskap som så faktureres den enkelte. Dette varierer altså fra borettslag til borettslag og sameie til sameie.

 

Den eneste reelle prisforskjellen pr. i dag er at du ved kjøp av andel i borettslag, slipper dokumentavgiften på 2,5% av kjøpesummen.

 

Andre forskjeller som f.eks. hva man hefter for i de forskjellige boformene, det kan sikkert noen som har mer dybdekunnskap om området utdype.

Lenke til kommentar

Husleien i et borettslag dekker gjerne også vedlikehold av bygningen utenom det som er innvendig i din leilighet. Dette kan være skifting av vinduer, vedlikehold/maling av fasade og rør frem til leil.

 

Fellesgjelden på eldre borettslag er ofte et resultat av utført vedlikehold som betales ned ved hjelp av husleien og ikke direkte da de ble utført.

 

Så lenge fellesgjelden ikke er så høy at det er risiko for konkurs så er det ikke veldig stor forskjell på et borettslag og selveierseksjoner. Fellesutgifter finnes jo også i selveiende leiligheter.

Lenke til kommentar

Den største forskjellen er at om du er selveier så kan du bestemme sjølv kva du skal bruke pengar på.

Du kan f.eks velge å ikkje har forsikring på huset, velge å ikkje ha kabel TV, osv.

 

Eit borettslag er gjerne litt dyrare i måntlige utgifter en selveiger, men fordelen er at du, sakt litt enkelt "betaler deg ut av ansvar og plikter", du betaler noken i styret til å ordne med slike ting som oppussing av fasade, søppelhandtering, osv.

Lenke til kommentar
Den største forskjellen er at om du er selveier så kan du bestemme sjølv kva du skal bruke pengar på.

Du kan f.eks velge å ikkje har forsikring på huset, velge å ikkje ha kabel TV, osv.

 

Eit borettslag er gjerne litt dyrare i måntlige utgifter en selveiger, men fordelen er at du, sakt litt enkelt "betaler deg ut av ansvar og plikter", du betaler noken i styret til å ordne med slike ting som oppussing av fasade, søppelhandtering, osv.

 

ok stemmer.. så det blir litt mer frihet og ansvar med selveie rett og slett? Jaja, Da blir det jo veldig individuell vurdering for hvert tilfelle.

 

Mange takk for innslagene, de har hjulpet meget! =)

Lenke til kommentar
Den største forskjellen er at om du er selveier så kan du bestemme sjølv kva du skal bruke pengar på.

Du kan f.eks velge å ikkje har forsikring på huset, velge å ikkje ha kabel TV, osv.

 

Et veldig viktig punkt her er om hvorvidt det er snakk om en leilighet eller ej.

 

Eier man (selveier) en leilighet i et sameie, kan (og bør) styret i sameie betale forsikring for selve bygningen. I den situasjonen kan man ikke, selv som selveier, nekte å betale sin del av forsikringen -- sameiet har en rekke utgifter og disse fordeles på alle leiligheter i sameiet. Således kan man ikke "velge bort" forsikring på huset, når andre eiere/styret har vedtatt å delta i en forsikringsordning. Det er heller ikke uvanlig at sameier inngår avtaler med kabel-tv/nettleverandører der et sameie betaler til leverandøren en viss sum per måned, mot at alle i sameie kan ha kabel-tv/nett. Heller ikke da slipper hver enkel eier i sameiet unna å betale for kabel-tv/nett.

 

Mao. utgiftene knyttet til en bygning, uansett om det er et borettslag eller et sameie, varierer ikke med eieformen. Dette gjelder spesielt større oppussingsprosjekter (fasaderehabilitering, soilrør, vinduer, fyringsanlegget, osv.) -- selv som selveier kan man ikke "nekte" å betale for slike prosjekter, når det foreligger en beslutning fra majoriteten og/eller styret i sameie.

 

Eit borettslag er gjerne litt dyrare i måntlige utgifter en selveiger, (...)

 

Har du tall som støtter denne påstanden?

 

(...) men fordelen er at du, sakt litt enkelt "betaler deg ut av ansvar og plikter", du betaler noken i styret til å ordne med slike ting som oppussing av fasade, søppelhandtering, osv.

 

Sameier over en viss størrelse har styrer, som tar seg av slikt. Disse styrene krever honorar eksakt på samme måte som borettslag (for ordens skyld -- jeg snakker forstatt om hus der flere leiligheter er i samme bygning).

 

Når det gjelder "betale seg ut av ansvar", så kan man som andelseier, bare "gå fra" sin borett i borettslaget og er ansvarlig kun for 6 måneders leie. Som selveier har man ikke denne muligheten. Rent praktisk er det også slik at i et borettslag kan man ende opp med å bære ansvar for andres mislighold av fellesutgiftene, noe som ikke er en mulighet i selveiersituasjon. Derfor er det f.eks. veldig viktig å sjekke at et borettslag er med i en forsikringsordning som dekker slike situasjoner (NBBL sitt fond, USBL/OBOS har eksempelvis egne fond).

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Når det gjelder "betale seg ut av ansvar", så kan man som andelseier, bare "gå fra" sin borett i borettslaget og er ansvarlig kun for 6 måneders leie. Som selveier har man ikke denne muligheten.

 

jeg forstår ikke helt hva du mener her med å bare "gå fra" boretten sin?

La oss si at du har kjøpt en borettslag leilighet til 500.000 med 2.000.000 i fellesgjeld. 2 år senere så har prisene fallt 40% og leiligheten din er nå verdt 2.500.000*40% = 1.500.000. Fellesgjelden er da større enn verdien på leiligheten. Da kan du si opp boretten din, betale husleie i 6 måneder og så være fri for forpliktelsene til boretteslaget. Deretter kan du kjøpe deg en tilsvarende leilighet til 1.500.000 og ende opp med en total gjeld på 500'+1500' = 2000', istedetfor 500'+2000' = 2500' som du total hadde på den forrige borettslagleiligheten.

Lenke til kommentar
Når det gjelder "betale seg ut av ansvar", så kan man som andelseier, bare "gå fra" sin borett i borettslaget og er ansvarlig kun for 6 måneders leie. Som selveier har man ikke denne muligheten.

 

jeg forstår ikke helt hva du mener her med å bare "gå fra" boretten sin?

La oss si at du har kjøpt en borettslag leilighet til 500.000 med 2.000.000 i fellesgjeld. 2 år senere så har prisene fallt 40% og leiligheten din er nå verdt 2.500.000*40% = 1.500.000. Fellesgjelden er da større enn verdien på leiligheten. Da kan du si opp boretten din, betale husleie i 6 måneder og så være fri for forpliktelsene til boretteslaget. Deretter kan du kjøpe deg en tilsvarende leilighet til 1.500.000 og ende opp med en total gjeld på 500'+1500' = 2000', istedetfor 500'+2000' = 2500' som du total hadde på den forrige borettslagleiligheten.

 

Ah ok, da forstår jeg.

Lenke til kommentar

Vil bare skyte inn at det ikke er fellesgjeld som skiller sameie fra borettslag. Sitter bare med en oppfattning av at mange tror det. Har selv hatt selveierleilighet i et sameie med fellesgjeld, og jeg har venner som bor i borettslag som er helt gjeldfrie.

 

Hovedforskjellen er, som en annen allerede har nevnt, at man i et sameie/selveierleilighet faktisk eier leiligheten i sin helhet. I et borettslag/andelsleilighet osv. eier man retten til å bo i en leilighet.

 

I begge boformene vil man være underlagt et styre, felles vedtekter osv. Hvilke deler av bygget som er sett på som felles ansvar i forhold til vedlikehold osv. er i veldig stor grad opp til hvert enkelt sameie eller borettslag, slik at det ikke er noen automatikk i at borettslag dekker XXX, mens sameier bare dekker YYY osv.

 

De få forskjellene jeg kan komme på i farten er ting som er knyttet opp mot det faktum at man i et borettslag ikke eier selve enheten. Dette betyr blandt annet at tinglysningsgebyr blir mye mindre, og det ikke er noen dokumentavgift til staten ettersom man juridisk sett ikke har kjøpt seg en eiendom. Når det gjelder kommunale avgifter vil man som selveier måtte betale disse selv, mens det i borettslag betales av borettslaget. (siden det er borettslaget som eier leiligheten) Dette er forsåvidt uvesentlig, siden denne regningen uansett ender opp hos deg via husleien.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på at man låner på delvis nedbetalt bolig og ja, det blir vel med pant i boligen. La oss si at jeg har nedbetalt 50 % av boligens verdi da, så kan jeg låne et visst beløp i forhold til boligens fullverdi (er litt grønn på dette så jeg håper det kan forstås hva jeg mener). Vet jo at mange baker et billån inn i boliglånet fks.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar
Jeg tenker på at man låner på delvis nedbetalt bolig og ja, det blir vel med pant i boligen. La oss si at jeg har nedbetalt 50 % av boligens verdi da, så kan jeg låne et visst beløp i forhold til boligens fullverdi (er litt grønn på dette så jeg håper det kan forstås hva jeg mener). Vet jo at mange baker et billån inn i boliglånet fks.

 

Med borettslagsleilighet er det boretten i en bestemt leilighet som er "verdien" man kan ha pant i. Ja, du kan få boligkreditt med pant i en borettslagsleilighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...