Gå til innhold

SuSE 8.2 Guide


Anbefalte innlegg

SuSE 8.2 Installasjonsguide

 

1. Hente de nødvendige filene:

Med CD: Last ned denne og brenn på cd. Husk å brenne fila som en image fil...

Med diskett: Last ned bootdisk, moduldisk 1, moduldisk 2, moduldisk 3 og moduldisk 4, og skriv de på disketter med rawrite (i windoze) eller bruk kommandoen

cd ditdulastetnedfilene

dd if=<fil> of=/dev/fd0u1440

med hver av filene på sin egen diskett (i Linux).

 

2. Pass på at CD/Diskett er satt til å boote i BIOS'en (<del> eller <F2> ved oppstart for å gå inn i BIOS-setup og sjekke). Sett inn CD/Diskett og restart maskina. Nå vil CD'en/disketten bootes og du får en oppstartsmeny. Her trykker du deg ned til "Installation" med piltastene og skriver følgende i kommandolinja som kommer opp på bunnen av skjermen:

install=ftp://195.129.111.9/pub/linux/suse/i386/8.2

og trykker enter. Husk at dette må skrives som om du hadde et engelsk keyboard, så for å få "=" må du trykke på "", og for å få ":" må du trykke på Shift+"ø" :yes:

 

Nå lastes installasjonsprogrammet, og du installerer som vanlig :wink:

 

Til Telenor ADSL-brukere:

 

Direkte FTP-installering vil ikke funke med Telenor ADSL, på grunn av at de bruker en annen tilkoblingsprotokol (PPPoE) enn vanlige ISP'er.

 

For å installere med Telenor må du følge disse trinnene (Installasjon via harddisk):

 

1. Last ned et bra FTP-program (Det nytter ikke å bruke Internet Explorer til denne jobben). WS_FTP er er bra for Windoze, KBear (Grafisk) eller ftp (kommandolinja) er bra for Linux...

 

2. Lag mappa X:suse82 på en ntfs, eller fat32 partisjon (Windoze), eller mappa /home/<brukernavn>/suse82 på en ext2/3 eller reiserfs-partisjon (Linux) (burde ha 6GB ledig). Husk at det er viktig om du bruker små eller store bokstaver i mappenavnet :yes:

Kopier hele ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distribut...e/suse/i386/8.2 mappa til X:suse82 eller /home/<brukernavn>/suse82/ med det FTP programmet du lastet ned. Vent leeenge til nedlastingen er ferdig. (lurt å gjøre dette over natta...)

 

3. Brenn X:suse828.2bootboot.iso eller /home/<brukernavn>/suse82/8.2/boot.iso på en CD (husk å brenne som image), sett den i CD-Rom'en og restart maskina. Husk at CDROM-stasjonen må være bootbar (boot-device)...

 

4. Velg "Manual Installation" fra boot Cd'en. Kernelen loades og du velger språk og keyboard map for installasjonen.

 

5. Hvis du lastet ned til en fat32, ext2/3 eller reiserfs partitjon kan du gå direkte til punkt 6. Nå må du laste ntfs driveren, slik at du kan installere fra ntfs. gå inn i menyen "Kernel modules" og velg "load harddisk modules". Marker ntfs driveren og trykk enter. "Module sucsessfully loaded " vil komme opp på skjermen og du blir bedt om å skrive parametere for driveren. Her skriver du ingenting og trykker på enter. Nå kan du installere fra en ntfs partisjon. Gå tilbake til hovedmenyen.

 

6. Velg "Start Installation/system" og "Start Installation/update". Deretter velger du "harddisk" som kilden for installasjon. Du får nå beskjed om å velge hvilken partisjon du vil installere fra. Vær sikker på at du velger den rette. Nå må du si hvilken mappe du vil installere fra. Her skriver du /suse82/8.2 eller /home/<brukernavn>/suse82/8.2 fordi det var hit vi lastet ned fra FTP serveren. Husk at slashen skal være den riktige veien, altsa "/". Installasjonsprogrammet vil lastes og installasjonen startes :wink:

 

Oppsett av video-codecs

 

Det første jeg gjorde da jeg hadde installert SuSE var å installere de nyeste mplayer med codecs. Dett gjøres slik:

 

1. Hent den nyeste RH 7.x rpms: mplayer-common og mplayer (kommandolinje versjon ikke grafisk, du har allerede kmplayer til grafisk spilling) fra MPlayers hjemmeside...

 

2. Fjern den gamle MPlayer fra YaST2->Install/Remove Software. Ignorer eventuelle feilmeldinger...

 

3. Utfør følgende kommandoer i kommandolinja (Alt+F2, skriv "konsole"):

cd <dit du la rpm'ene>

rpm -Uhv --force --nodeps <mplayer-common fila>

rpm -Uhv --force --nodeps <mplayer (kommandolinje versjon) fila>

4. Hent Win32Codecs.

 

5. Pakk ut alle filene i pakka (Ark er en god pakkebehandler) til /usr/lib/win32/

Merk at man må være root for å gjøre dette :yes:

 

Så vidt jeg vet funker resten out-of-box, noe av det SuSE er aller best på :wink:

 

MarcelSB

 

Edit: bruker nå ftp://ftp.nl.uu.net i stedet for sunet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er egentlig Suse iforhold til Debian? Jeg mener...debian virker veldig greit (har noen småproblemer med apt-get og TOP), men ellers ganske bra...stabil også...er SuSe noe å spare på ? :wink:

 

Ser at du skryter meningsløst av den...hehe, kanskje jeg skal prøve?

 

Tror jeg gjør det imorra.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Går det an å kjøre ftp-install vha ppp (dial-up)?

 

Er det mulig å ikke laste ned alle filene om du laster ned til dos-partisjon på forhånd? Syns 6GB var i meste laget... Jeg trenger vel ikke laste ned src.rpm'ene. Kanskje jeg også kan velge ut i586 rpm'er?

Lenke til kommentar
Går det an å kjøre ftp-install vha ppp (dial-up)?

 

Er det mulig å ikke laste ned alle filene om du laster ned til dos-partisjon på forhånd? Syns 6GB var i meste laget... Jeg trenger vel ikke laste ned src.rpm'ene. Kanskje jeg også kan velge ut i586 rpm'er?

HVis du bare har dial-up vil jeg på det sterkeste anbefale deg å laste alt ned til harddisken først ja. Det går helt fint. Og ja, du kan godt bruke en fat(32) partisjon til det.

 

Du trenger ikke src.rpm så source mappen kan du fint overse.

Lenke til kommentar
Hmm... Det er da mye en må gjennom som ikke står der... Får ikke opp noen kommandolinje med en gang, må velge mye tull først, og loade nettverkskortdrivere osv

 

Man trenger ikke loade nettverkskortdrivere under harddiskinstallasjon :wink:

Hvis du innstallerer over ftp blir nettverkskortet autodetecta :yes:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...