Gå til innhold

SuSE 8.2 Guide


Anbefalte innlegg

OK, holder på å installere Suse, men har problemer.

 

1. Det skjer noe stuff som gjør at jeg må installere suse manuelt. OK.

2. Så går jeg på "start installation" --> Network --> FTP. Men da sier installasjonen "no network device found". OK

3. I hoved menyen ser jeg etter noe som har med drivere å gjøre. "Kernel modules" --> Load network card modules --> finner fram 3c905 (fra 3Com, helt vanlig kort som jeg er overrasket over at suse ikke fant med det første)

 

problemet er at jeg ikke finner DHCP til å installere fra FTP. Går heller ikke med Statisk IP.

 

Kan noen hjelpe meg med dette? Er kortet defekt, skal jeg prøve ett annet kort?

 

Vil så gjerne prøve på suse, høres kjekt ut :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm..

3c509 funker ikke før du har skrudd av PnP i nettverkskortbiosen.

Last ned EtherDisk fra 3com, den fixer biffen :D

 

OK, jeg tok litt feil, det var visst 3c905 og ikke 3c509, men jeg kommer ikke mye lengre. Kommer til der man skal kontakte DHCP, noe som ikke fungerer, går heller ikke med statisk IP.

 

Fant ikke noe etherdisk for 3c905-TX (hele navnet på NIC'et) enn en versjon som var ment for japanske maskiner. Noe som jeg ikke vil prøve... Har du en link til etherdisk eller noe slik?

Lenke til kommentar
Hmm..

3c509 funker ikke før du har skrudd av PnP i nettverkskortbiosen.

Last ned EtherDisk fra 3com, den fixer biffen :D

 

OK, jeg tok litt feil, det var visst 3c905 og ikke 3c509, men jeg kommer ikke mye lengre. Kommer til der man skal kontakte DHCP, noe som ikke fungerer, går heller ikke med statisk IP.

 

Fant ikke noe etherdisk for 3c905-TX (hele navnet på NIC'et) enn en versjon som var ment for japanske maskiner. Noe som jeg ikke vil prøve... Har du en link til etherdisk eller noe slik?

Du tok ikke feil, det var meg :D

Men, prøv noe på denne linken her

Lenke til kommentar

Litt OffTopic. Har testet SuSE 8.2 i noen dager nå og jeg må si at jeg er særdeles fornøyd med den. Har brukt diverse RH distroer før og jeg må si at jeg digger SuSE sinnsykt mye mer enn RH. Glad for at jeg testet den.

 

Blir nok SuSE på desktop pc'ene mine og Debian som server pc i fremtiden nå.

 

Så MarcelSB, hadde det ikke vært for alt det skrytet ditt om SuSe, så hadde jeg nok aldri testet det. Takker så mye :)

Lenke til kommentar

Takk for all tilbakemelding :D

 

Ikke knøl med å si fra om feil eller installasjonsproblemer :wink:

 

AMD-king: Hvorfor tok du manual installation?

Ved vanlig FTP-install autodetecter den nettverkskortet... Manual installation er bare nødvendig under harddiskinstallasjon...:yes:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

En ting jeg ikke likte i SuSE: standardopsettet i gnome var helt horribelt. Det så ut som det prøvde å være kde eller noe. Lett å fikse når du har brukt gnome før da. Etter å ha fikset panel, theme og lastet ned epiphany, evolution-1.4 mm. kom det mer til sin rett.

 

Uvant med en distro som autofikser det meste. Det blir fort tungvindt å laste ned ny software pga dependencies, men det ordner seg vel med apt. Er nok en av de bedre erfaringene mine med rpm-distro. Holder meg til gentoo på maskiner som er raske nok til at jeg gidder å kompilere.

Lenke til kommentar

SuSE er designet for KDE og utviklerne bruker verken tid eller ressurser på å lage et godt gnomeoppsett. Dette kan både være positivt og negativt. Positivt fordi man da får en bedre løsning på KDE siden (i stedet fpr en halvveisløsning på begge), negativt fordi det finnes gnomebrukere der ute.

 

Trikset med SuSE er å bruke YaST2s "Install/Remove Software" for å innstallere programmer. Her finnes utallige pakker for alle behov som er kompilert og pakket slik at det passer best for SuSE.

 

Hvis du er gentoobruker er det forståelig at du ikke liker SuSE. SuSE er en distro for nybegynnere og late som ikke gidder å sette opp alt selv (les: meg :wink:).

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at jeg ikke likte SuSE. Det jeg prøvde å si var at SuSE gir et dårlig bilde av gnome for en førstegangsbruker. Selv om du ikke liker hvordan gnome er satt opp i SuSE bør en ikke forkaste det. Det var mest ment som en advarsel til de som ikke liker gnome etter å ha luktet på SuSE versjonen.

 

Ellers synes jeg SuSE klarer bra det det er ment som. Hadde ikke hatt noe imot automatisk opsett av småting i gentoo heller så lenge jeg kunne tweake det selv.

 

Portage systemet i gentoo (kombinert med communityen) gir så mye mer frihet enn rpm og kanskje binær-baserte system generelt. Dette gjør at jeg foretrekker gentoo på maskiner jeg kan/gidder ta meg tid til å vente på kompilering. For å si det sånn, det er enklere å lage/redigere en ebuild i gentoo, enn å mekke en rpm fra source.tar slik at den blir registrert i depenancy-systemet. Om epiphany-0.7.0 er versjonen tilgjengelig i portage, mens versjon 0.7.2 er kommet ut, er det ofte nok å gi .ebuild-filen nytt navn, så lastes 0.7.2 ned automatisk (og blir installert).

 

Jeg kjører for så vidt SuSE på en k6-3 som jeg ikke gidder legge inn gentoo på. En viktig grunn var at prosessoren har en tendens til å gå seg vel varm under kompilering, og føre til segfault i gcc. Jeg klokka den til og med ned 50 MHz uten at problemet forsvant helt. Gidder ikke kjøpe ny vifte.

 

Siste rpm distro jeg prøvde var vel Mandrake 8.2 tror jeg. SuSE 8.2 var en del bedre ja. Aner ikke hvordan den er i forhold til Mandrake 9.1 da. Sist RedHat var vel 6.2, så det gidder jeg ikke gå in på. Jeg hadde egentlig tenkt å teste RedHat 9, men las så mye kritikk av hastigheten mm. Så tenkte jeg på debian, men tenkte kasnkje den også var treg siden den var kompilert for i386 lik RedHat. SuSE og mandrake er kompilert for i586, noe du sikkert vet.

 

btw

Silent-bootspalsh nekter å virke på SuSE boksen, står i dmesg at den ikke får plass i ramdisken eller noe, hvis jeg husker riktig. Må jeg kompilere kjernen selv for at det skal virke? Virker som om det er ment at det skal virke som default. Om du ikke skjønner hva jeg sikter til, er det det som vises på skjermen ved oppstart av SuSE. Silent-splash skal vise et bilde, kanskje en måler som viser hvor langt bootingen er komt. Det jeg får er kernel-beskjedene som scroller ned skjermen.

Lenke til kommentar

Du må sørge for at wine er installert, sjekk i YaST2s "Install/Remove Software".

Deretter må du konfigurere wine. Dette gjøres med winesetup (System->Emulator i menyen).

Det neste du må gjøre er å installere Halflife. Dette gjøres ved å klikke på Setup.exe i CD-Rom'en. Legg halflife der du vil på homen din (Vanligvis Y: i wine). Innstallasjonsprogrammet kommer til å kræsje helt i slutten, men ikke bry deg om det. Nå må du oppgradere HalfLife og installere CS. Last ned HalfLife update og CS og installer.

 

Nå må du lage et skript for å få hl.exe til å kjøre CS i stedet for HalfLife. Dette må gjøres gjennom et skript. Trykk på "Run Command" i menyen og skriv inn kdesu kwrite (som betyr: kjør kwrite som root). Her skriver du inn følgende:

cd <den mappa der du la Halflife>

wine hl.exe -- hl.exe -console -game cstrike

og lagrer fila som /usr/local/bin/cs

 

Nå må du gjøre filen kjørbar for andre enn root. Gå inn i en kommandolinje (konsole i run command) og skriv følgende:

su

<rootpassord>

chmod 755 /usr/local/bin/cs

exit

exit

 

Nå kan du skrive cs (små bokstaver ja) i "Run command" for å kjøre det :wink:

 

Husk at du må kjøre i 16bits fargedybde for å kjøre CS og at du må velge OpenGL under video->modes :yes:

 

Se ellers her...

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

han må vel legge inn drivere til skjermkortet noe som ikke er så veldigt enkelt??? :shrug:

jeg har lagt in wine og da jeg starter cs får jeg opp at hardware akelerator et eller annet mangeler.

Det er på grunn av at jeg ikke har lagt inn driverene til skjermkortet mitt(ati radeon 9700 pro)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...