Gå til innhold

Microsoft ignorerer Opera og Chrome


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor finner du personlige følelser i denne korte nyhetsnotisen, oversatt fra PCWorld.com. Det er jo kun referering av faktiske forhold fra A til Å. Hva Microsoft skriver på sin blogg om Office Web Apps er ellers rekevant stoff. Og her er dette faktisk helt korrekt sitert fra bloggen.

 

Hadde dere som føler at dette er "hat" mot Microsoft følt dere bedre om tittelen på artikkelen hadde vært "Microsoft Office Web Apps støtter ikke Opera og Chrome". Og titler er laget for å skape klikk, ikke nødvendigvis for å fortelle den fulle sannhet.

 

Men det er tydelig noen som oppfatter alt skrevet om Microsoft som hat mot samme.

Lenke til kommentar

Det er ikke det minste problem om Opera ikke støttes offisielt, så lenge de støtter standardene fullt ut. Men om MS evner det er vel heller tvilsomt. Har ikke stor tro på den gjengen med tanke på den skaden de har prestert å påføre (IT-)verden med IE. Det er nesten ikke til å tro.

Lenke til kommentar
Hvor finner du personlige følelser i denne korte nyhetsnotisen, oversatt fra PCWorld.com. Det er jo kun referering av faktiske forhold fra A til Å. Hva Microsoft skriver på sin blogg om Office Web Apps er ellers rekevant stoff. Og her er dette faktisk helt korrekt sitert fra bloggen.

 

Hadde dere som føler at dette er "hat" mot Microsoft følt dere bedre om tittelen på artikkelen hadde vært "Microsoft Office Web Apps støtter ikke Opera og Chrome". Og titler er laget for å skape klikk, ikke nødvendigvis for å fortelle den fulle sannhet.

 

Men det er tydelig noen som oppfatter alt skrevet om Microsoft som hat mot samme.

 

If you prefer to use another browser you should still give the Web Apps a try. While we cannot officially support all browsers, customers will not be blocked from using them. It is a goal of the Web Apps to have broad compatibility and reach.

 

MS ignorerer ikke crome og opera. Men vil ikke gi offisiell støtte for det, altså at de kjører full test med nettleserne de støtter og vil gi support. Å bruke termen at de ignorerer med vilje er altså ikke korrekt.

Lenke til kommentar
Det støttes sannsynligvis men de gir ikke support til de nettleserne. Ikke ett ord om at IE6 heller ikke støttet. Hva skjer med MS hatet blant artikkelforfatterne.

 

Opera har omtrent 1% av markedet, hvem orker å tilby support for det. Med IE/Safari/Firefox er alle de 3 store OS'ene støttet.

Opera tilbyr support på nettleseren sin.

Microsoft tilbyr (?) support på nett-tjenesten sin.

 

Er det så vanskelig å skille mellom ansvarsområder?

 

Hvor du har "MS hat" fra aner jeg ikke. Jeg synes det er relativt balansert det som kommer ut av redaksjonen. Er det grunn til kritikk eller skepsis så får vi lese om det, uansett hvilket firma, OS, nettleser osv. det gjelder.

Lenke til kommentar
@Bolson:

 

De fleste legger noe negativt i begrepet "ignorere" i denne sammenhengen og det tror jeg du også ville sett om du prøvde. Det er ikke "kun referering av faktiske forhold".

 

Jo da, men du vet like godt som meg at overskrifter på nyhetssaker skrives for å få lesere/klikk og ikke for å være pinlig korrekte og uten valør. Og det gjelder hw.no i samme grad som VG, Dagbadet med mer.

 

Artikkelen er ellers kun referering av faktiske forhold.

 

Edit 1:

@Blåbær:

 

Dette er også et svar til deg, i og med at jeg ser du kommenterer det samme.

 

Edit 2: (føler jeg må få dette ut) Å komme med påstander om artikkelforfatters MS-hat på bakgrunn av en artikkeloverskrift, når de fleste av oss vet nøyaktig hvordan nyhetspublikasjoner formulerer og lager slike, synes jeg faktisk er en drøy påstand. Særlig når artikkelen i seg selv er pinlig korrekt.

 

Derfor vurderer jeg personlig aldri en artikkel ut fra overskrift/tittel.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Og hva i all verden har dette med EEE å gjøre?

Jeg ser nå at det er mulig å forveksle Embrace, Extend and Extinguish (EEE) med Asus EEE. Det er førstnevnte jeg prater om. (strategien)

 

Jeg skal frem til at EEE-strategien er til stor ulempe for alle utenom Microsoft. Standardisering er riktig vei å gå og da vil ting fungere i alle nettlesere som med støtte for standarden.

Lenke til kommentar

Og vi prøver igjen: Hva har denne saken med EEE å gjøre? Hvem eller hva er det de Embracer, hvem eller hva er det de skal Extende og deretter Extinguishe? Dette minner mer om "Å Microsoft, ja da slenger vi på noen begreper for å stille dem i et dårlig lys, uansett om det har noe med saken å gjøre".

 

Og kan du forklare hva som er forskjellen på Google Docs og MS Office i denne sammenhengen (altså opp mot hvilke nettlesere den fungerer med)?

Lenke til kommentar
Jeg ser nå at det er mulig å forveksle Embrace, Extend and Extinguish (EEE) med Asus EEE. Det er førstnevnte jeg prater om. (strategien)

Hvordan er det å utvikle 95%(- de prosentene som bruker IE6) av alle verdens nettlesere en del av EEE-strategien til MS.

http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers

Hvordan er artikkelen objektiv når den bruker store bokstaver for å beskrive at Opera og Crome ikke blir støttet men nevner ikke med ett ord at IE6 ikke blir støttet, som fortsatt er mer populær nettleser enn Opera og Crome tilsammen.

Lenke til kommentar
Opera har omtrent 1% av markedet, hvem orker å tilby support for det. Med IE/Safari/Firefox er alle de 3 store OS'ene støttet.
Jeg trur nok greia er at Microsoft ikke gidder investere ressurser på en nettleser som opera, fordi den har så liten markedsandel.

Dere tar begge skammelig feil.

 

Opera har ca. 3% markedsandel globalt (Opera hadde 40 millioner brukere tidligere i år. Omtrent samtidig ble det rapporert om rundt 1,4 milliarder PCer totalt på internett, og 40 millioner er ca. 3% av 1,4 milliarder). I Europa nærmer Opera seg 10%, og er større enn både Safari og Chrome tilsammen.

 

 

 

Safari og Opera sies å støtte standarder best siden mens Firefox tar en del friheter for å oppnå at browseren (kortsiktig) fungerer på flere nettsider. Opera gjør det derimot med browser-scriptet.

Nei, Opera er lagt opp til å være ekstremt kompatibel. Firefox har bare fått masse kompatibilitet "gratis" fordi alle webdesignere kjente til Netscape, så de designet for den selv om den i praksis var død. Så når Firefox kom og hadde samme motor var de fleste websider allerede designet for å fungere i motorne Firefox bruker.

Lenke til kommentar
Er liksom ikke måte på hvor mye hat det er mot Mirosoft der ute.

Det er ikke hat. Det er velbegrunnet kritikk. Du er kanskje for ung til å vite hvordan Microsoft har drevet på gjennom årene. Anbefaler deg å sette deg inn i det før du kommenterer slike saker.

 

Jeg bruker selv Linux til det aller meste, men må ty til Windows til tider.

Case in point. Microsoft har aktivt og ulovlig sørget for at folk låses til Microsoft-produkter.

Lenke til kommentar
Dere tar begge skammelig feil.

Opera har ca. 3% markedsandel globalt (Opera hadde 40 millioner brukere tidligere i år. Omtrent samtidig ble det rapporert om rundt 1,4 milliarder PCer totalt på internett, og 40 millioner er ca. 3% av 1,4 milliarder). I Europa nærmer Opera seg 10%, og er større enn både Safari og Chrome tilsammen.

Wow, jeg tar skammelig feil her. 3% sier du, 1% jeg sier, wikipedia sier 2%. Ser liksom helt den store forskjellen. Tallet er uansett ganske lavt og uten at jeg har tall å vise frem til, regner jeg nok med at opera bruken er mye lavere blant bedriftene, altså kjernebrukerne til MS office. Forretningsmessig er det altså ett godt grep å unnlate å støtte opera.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...