Gå til innhold

Microsoft ignorerer Opera og Chrome


Anbefalte innlegg

Beklager - du har rett i at det ikke var Opera som kom med de udokumenterte påstandene om Operas (i.e. browserens) markedsandel. Opera kom med et cirka-tall over "antall brukere" - hva nå det innebærer -, og så tok du det cirka-tallet og dividerte det på et annet cirka-tall (- som jeg heller ikke har sett dokumentert noe sted -), og endte på 3% markedsandel.

Nei. Antall brukere som rapportert av Opera er basert på det faktiske antall brukere, og er svært pålitelig. Det andre tallet er basert på bl.a. CIA Factbook, en av verdens mest anerkjente kilder.

Og ingen andre enn Opera vet hva "det faktiske antall brukere" betyr.

Begrepet er meningsløst uten en definisjon.

 

Jeg regner med at du har en kilde til at CIA Factbook er en av verdens mest anerkjente kilder og at dette ikke bare er noe du - eller Opera? - finner på?

 

Og, forresten, CIA Factbook opererer nå med ca. 1,64 milliarder internettbrukere (fordelt på 220 land), noe som skulle gi Opera-browseren en markedsandel på 2,4%.

Og det er vel ikke urimelig å tro at Opera kan ha kommet i skade for å runde av sitt estimerte antall brukere oppover, til ~40 millioner, som de selv skriver, og da er vi ikke langt fra en markedsandel på mellom 1% og 2%.

 

Men du skriver jo "bl.a. CIA Factbook", så du har kanskje andre, bedre data å vise til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det vits i å fortsette med tall mellom 1 og 2 % når faktisk både StatCounter, NetApplication og Xiti har tall som viser at andelen Operabrukere i første kvartal 2009 var på over 2,5 %. Henholdsvis 2,94 %, 2,5 % og noe over 2,5 % ( for første kvartal inneværende år.

 

NetApplication sine tall i Wikipedia på 2,18 (Q1) og 2,05 (Q2) er ikke korrekte grunnet endringer i måten tallene beregnes på. Opera økte sin andel med ca 0,4 prosentpoeng grunnet disse endringene. Endringene går på vektingen mellom de ulike land i statistikken. USA var opprinnelig for tungt vektet.

 

Ved lansering av Opera Unite, var faktisk Opera langt over 3 %.

 

TheCounter.com og OneStat sine tall er særdeles lite grunnlag for å legge stor vekt på. OneStat har alltid hatt langt høyere andel IE og lavere på andre enn noen regner som korrekt. Blant annet er deres tall fra USA ca 50 % for lave når det gjelder Safari. DE måler heller ikke i alle land, f.eks Tyskland og Russland er ikke med med utvalg av betydning. TheCounter.com måler såkalte 18 mnd gjennomsnitt, noe som sier svært lite om i dag.

 

W3Counter har også en tvilsom målemetode, og meget skjev målebasis.

 

Så vidt jeg vet bruker hverken TheCounter.com, OneStat eller W3Counter vektinger basert på forholdet målepunkter og reelle internettbrukere slik som Xiti, NetApplications og StatCounter. F.eks har NetApplication relativt sett færre målepunkter i Europa enn i USA, selv om Internettbruken er relativt sett større i Europa. Derfor må de vekte resultatene.

 

Wikipedias snitt på 1,58 % for Opera er bare en beregnet verdi med meget tvilsom korrekthet. Personlig gir mitt kjennskap til området ingen grunn til å vurdere verdien som sannsynnlig en gang.

Lenke til kommentar
Og ingen andre enn Opera vet hva "det faktiske antall brukere" betyr.

Jo, det betyr antall brukere som faktisk bruker Opera.

 

Jeg regner med at du har en kilde til at CIA Factbook er en av verdens mest anerkjente kilder og at dette ikke bare er noe du - eller Opera? - finner på?

Er du uenig bare for å være uenig, eller mangler du virkelig så grunnleggende kunnskap?

 

Og, forresten, CIA Factbook opererer nå med ca. 1,64 milliarder internettbrukere (fordelt på 220 land), noe som skulle gi Opera-browseren en markedsandel på 2,4%.

Og når er disse tallene fra? Opera-tallene er fra begynnelsen av året. Du kan ikke måle nye tall mot gamle tall. Da blir det feil igjen. Opera rapporterte ca. 40 millioner brukere samtidig som det var ca. 1,4 milliarder PCer på nett. Det er tallene man må forholde seg til.

 

Merkelig hvor opptatt du skulle være av å bevise hvor dårlig det går for Opera...

Lenke til kommentar
Og, forresten, CIA Factbook opererer nå med ca. 1,64 milliarder internettbrukere (fordelt på 220 land), noe som skulle gi Opera-browseren en markedsandel på 2,4%.

Og når er disse tallene fra? Opera-tallene er fra begynnelsen av året. Du kan ikke måle nye tall mot gamle tall. Da blir det feil igjen. Opera rapporterte ca. 40 millioner brukere samtidig som det var ca. 1,4 milliarder PCer på nett. Det er tallene man må forholde seg til.

Vel, CIA Factbook sjekket jeg i går - der kommer 1,64 milliarder fra -, og Opera slapp nylig sin Q2-rapport - der kommer 40 millioner fra. Det er tallene jeg har å forholde meg til.

 

Merkelig hvor opptatt du skulle være av å bevise hvor dårlig det går for Opera...

Merkelig hvor opptatt du skulle være av å bevise hvor godt det går for Opera...

 

Opera har en liten andel av browsermarkedet (for desktops), og den ser ikke ut til å endre seg særlig mye over tid. Men nå er det vel på tide å laste ned og prøve ut Opera 10 (non-beta). Det går tregt å komme inn, så det er mulig de har mye trafikk i dag.

Lenke til kommentar
Merkelig hvor opptatt du skulle være av å bevise hvor godt det går for Opera...

Jeg tilbakeviser bare FUD om Opera når jeg ser det.

 

Opera har en liten andel av browsermarkedet (for desktops), og den ser ikke ut til å endre seg særlig mye over tid.

De har gått fra tilnærmet 0% til 3% på 3-4 år. Opera ble som kjent ikke helt gratis før slutten av 2005.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...