Gå til innhold

Nytt speilreflekskamera. Olympus E-520 vs Sony A200


Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et speilreflekskamera, og etter å ha lest tester i det vide og brede har valget til slutt falt på Olympus E-520 og Sony A200.

Ingen av dem er vel direkte dårlige, men siden jeg ikke har plukket på noen av dem i virkeligheten, vil jeg gjerne høre fra folk som har erfaring med ett eller begge av disse kameraene. (Positive/negative sider, er menyene kompliserte, hvordan er byggekvaliteten osv.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er på jakt etter et speilreflekskamera, og etter å ha lest tester i det vide og brede har valget til slutt falt på Olympus E-520 og Sony A200.

Ingen av dem er vel direkte dårlige, men siden jeg ikke har plukket på noen av dem i virkeligheten, vil jeg gjerne høre fra folk som har erfaring med ett eller begge av disse kameraene. (Positive/negative sider, er menyene kompliserte, hvordan er byggekvaliteten osv.)

Her er specen opp mot hverandre

http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...00&show=all

 

E-520 har liveview, det har ikke A200( A300 har liveview(men litt mindre optisk søker) og eller samme spesifikasjoner som A200)

 

E-520 har 2x cropfaktor, A200/300 har 1,5x crop.

 

Både E-520 og A200 er gode nybegynner kameraer med mange muligheter/innstillinger, så tror du blir fornøyd samme hvilken du velger.

Men gå i butikk og se og kjenn på de fysisk og ta det som føles best.

Lenke til kommentar

Det er større viewfinder på Sony. Bedre batterikapasitet, det er ikke liveview, bedre og veldig godt grep ,føles som litt dårligere byggekvalitet på sony. Det er min subjektive mening etter å ha sett på de i butikk. jeg tror jeg ville valgt den billigste fra olympus, uten stabilisering, begge bruker Compact Flash og ikke SD, som jeg ikke ser på som en fordel.

Lenke til kommentar
Det er større viewfinder på Sony. Bedre batterikapasitet, det er ikke liveview, bedre og veldig godt grep ,føles som litt dårligere byggekvalitet på sony. Det er min subjektive mening etter å ha sett på de i butikk. jeg tror jeg ville valgt den billigste fra olympus, uten stabilisering, begge bruker Compact Flash og ikke SD, som jeg ikke ser på som en fordel.

 

E-520 er ikke den billigste fra Olympus, og det er stabilisering i 520.

 

ang. crop factor: 2x vil si at et objektiv med 50mm brennvidde tilsvarer 100mm regnet om til "gamle" 35mm kamera. med 1,5x crop vil et 50mm objektiv tilsvare 75mm.

 

50mm går for å være et normalobjektiv, men på olympus så er det kort tele. Så hvis du er glad i teleobjektiver så vil det ikke være så dumt å gå for olympus (70-300 koster nå 2000), men hvis du er mer intressert i vidvinkel så er kanskje sony et bedre valg - uten at jeg kjenner til objektiver og priser på disse. Det er det nok mange her inne som har bedre peiling på enn meg.

 

Sikkert noen som kommer til å protestere på ordvalget mitt her, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt 420, og ikke 520, var det jeg mente. 3000 er det meste jeg ville betalt for et olympus kit. da har det også en funksjon i tilfelle dyrere kamera senere fordi det er så lite og lett. Det har ikke en A200 i samme grad. Det vil da sikkert bli solgt brukt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå tankegangen om å skaffe en E-420 nå i tilfelle trådstarter ønsker å oppgradere i fremtiden.

 

Hvis trådstarter derimot ikke ser det som sannsynlig, så er nok E-520 et bedre valg. Det huset har IS, noe som er veldig kjekt å ha. Huset har litt flere hurtigknapper og muligheter i menyene.

 

Når det gjelder Sony A-200, så er det et trivelig hus; men det har vært en del som klager over kvaliteten på kit-objektivet. Så det kan være verdt å se om du finner en pakke med et bedre objektiv. Alternativ se på den nye A-230 som har et annet kit-objektiv - det ser ut til å være en del bedre.

 

Tom

Lenke til kommentar

Har hatt E-520 i 2 mnd nå og er egentlig ganske godt fornøyd med det.

 

Eneste jeg er skuffa over er fokus i innendørs på kveldstid feks og i litt mørke områder. Istedenfor et lite og behagelig fokuslys ( som sony hadde i gamle dager på sine små digitalkamera) bruker kameraet blitsen og det er rene diskoteket før kameraet har klart å fokusere skikkelig. I tillegg er lysstyrken med det inkluderte kitet også ikke helt strålende synest jeg, så ofte jeg ender opp med å lage disko + blits i massevis når jeg egentlig bare ville ta et bilde.

 

Dersom du tar lys"skjermen" og monterer feil vei ( grei måte å ha den på i en liten kameravekse) vil du se skygge av den på bildene i form av en svart bue nederst på bildene dine).

 

LiveView har jeg ikke brukt så mye, jeg klarte ikke å få klare nattbilder selv med bruk av stativ og samme med natt+portrett, så må forske litt mer på akkurat den innstillingen.

 

Kameraet tålte vanndusjen nedenfor niagara falls så kvaliteten er rett bra :)

Lenke til kommentar

Fokuslys mangler. Skaff deg ekstert blits, denne har innebygget fokuslys. Man kan lure på hvor mye de sparte på å ikke putte noen rød LED'er i kameraet... Ekstern blits (f,eks FL36) løser problemet med skygge fra objektiv også.

 

Ellers har jeg et godt argument for Olympus: 9-18mm linsa er super til innendørsbruk. Alle typer familie-barn-er-inne-og-gjør-et-eller-annet-bilder blir lettere med mer vidvinkel. Man slipper å måtte leter etter hvor man skal stå for å fange øyeblikkene på samme måte. Med stabilisering i huset får du også stabilisert vidvinkel.

 

 

 

Har hatt E-520 i 2 mnd nå og er egentlig ganske godt fornøyd med det.

 

Eneste jeg er skuffa over er fokus i innendørs på kveldstid feks og i litt mørke områder. Istedenfor et lite og behagelig fokuslys ( som sony hadde i gamle dager på sine små digitalkamera) bruker kameraet blitsen og det er rene diskoteket før kameraet har klart å fokusere skikkelig. I tillegg er lysstyrken med det inkluderte kitet også ikke helt strålende synest jeg, så ofte jeg ender opp med å lage disko + blits i massevis når jeg egentlig bare ville ta et bilde.

 

Dersom du tar lys"skjermen" og monterer feil vei ( grei måte å ha den på i en liten kameravekse) vil du se skygge av den på bildene i form av en svart bue nederst på bildene dine).

 

LiveView har jeg ikke brukt så mye, jeg klarte ikke å få klare nattbilder selv med bruk av stativ og samme med natt+portrett, så må forske litt mer på akkurat den innstillingen.

 

Kameraet tålte vanndusjen nedenfor niagara falls så kvaliteten er rett bra :)

Lenke til kommentar
Ekstern blits er et godt råd, uansett kamera man velger. Desverre så har de aller fleste (untatt Nikon) valgt å gå over til løsningen med å bruke blitsen som hjelpelys. Det er en særdeles talentløs løsning ...

 

Kanskje Nikon har patent?

 

Uansett - Olympus E-520 er et godt kamera som kommer med bra optikk. Sammen med en FL-36R får du mange gode muligheter til å ta interessante bilder innendørs - det er ikke fjernstyring av blits på de andre kameraene i den klassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...