Gå til innhold

Anmeldelse: The Secret of Monkey Island: Special Edition


Anbefalte innlegg

Dere er så overfladiske. Mobbe stakkars Gaybrush for hvordan han ser ut ... Det er det indre som teller folkens. :wee:

 

Det er vel greit nok at artikkelforfatteren ikke likte spillet, men jeg synes det blir rett og slett tåpelig å ikke klare å gi en objektiv vurdering av et spill. Å basere karakteren på sine egne subjektive følerier gir meg en dårlig opplevelse. Det finnes gode og det finnes dårlige anmeldelser, akkurat denne havner i bunken for dårlige anmeldelser, ikke fordi at jeg liker MI så jævlig godt, selv om jeg gjør det, men fordi at påstandene som forfatteren kommer med, ikke stemmer med virkeligheten.

 

Det er vel en gang slik, at enkelte spill passer ikke for enkelte mennesker. Men på lik linje med at forfatteren har lov til å slakte et genialt spill som dette så forbeholder jeg meg retten til å slakte artikkelen og ikke minst ytre at jeg er uenig, slik at en ny generasjon av spillere ikke skal gå glipp av en perle, som MI faktisk er! Jeg forbeholder meg retten som bruker her, å si at jeg er kraftig uenig med anmelderen, slik at potensielle kjøpere/spillere faktisk har noe mer å gå etter enn denne, etter min mening, fatale anmeldelsen. "Ingen harde følelser." Jeg er bare veldig uenig i anmeldelsen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel greit nok at artikkelforfatteren ikke likte spillet, men jeg synes det blir rett og slett tåpelig å ikke klare å gi en objektiv vurdering av et spill.

 

Bare for å klare opp den der litt: En objektiv vurdering av noe finner du i et leksikon, for eksempel Wikipedia. En forbrukeromtale av et spill må nødvendigvis være subjektiv siden anmelder skal gi sin vurdering av hvorvidt det er et bra eller dårlig spill, og ikke minst hvorfor.

Lenke til kommentar

Enig Trygve, men å la kun subjektive vurderinger være grunlag for en slutt karakter er en dårlig omtale. Det vil alltid være subjektive grunner for hvorfor noe ikke faller i smak, men det bør ikke være eneste grunlaget for karrakteren, noe en får intrykk av i denne anmeldelsen.

 

Jeg igjen savner sammenligningsgrunlagene han snakker om, hvilke spill er det som er bedre, hvorfor? Hvilke andre alternativer har en, og til hvilken pris?

Lenke til kommentar

Spillverket lurer kanskje på hvorfor antall lesere er færre enn før; dette er et krem-eksempel!

 

Ved å la skribenter som f.eks Erlend Grefsrud spy ut den ene påstanden etter det andre, gjør at http://gamer.no får min stemme.

 

Om anmeldelsen:

Grefsrud har ikke forstått at Monkey Island er et kunstverk. De som har fått det ærefulle oppdrag å redesigne en klassiker har hatt det i bakhodet. Han misset hele poenget med at man kan spille gammel / ny versjon om hverandre fordi det er nostalgien som skal selge, IKKE om spillet er fresht og hipt.

 

For skjøy omformuleres siste del av anmeldelsen

Jeg vil ikke anbefale spillverket.no, og jeg vil ikke engang våge å kalle det middelmådig etter dagens standard. Det er en site som kanskje hadde hatt best av å forbli et klenodium, og som ville vært aller best tjent med å huskes som banebrytende heller enn avsløres som foreldet.
Lenke til kommentar

Ok, lucasarts! Et tips til neste gang dere relanserer et klassisk pek og klikk eventyrspill;

Prøv å få lagd grafikken så realistisk så mulig! Glem de gamle utdaterte 2D "maleriene"!

Få Hideo Kojima med på laget, og når Gybrush springer ned bryggekanten ved Melee Island kan den velkjente MGS musikken dukke opp.

Hva faen.. Hvorfor ikke lage et MI Shoot em Up? Med dagens grafikkkort kan man hagle ned zombiepirater med en hybrid root-beer/gatling gun som virkelig får både lyd og bilde til å frese med artistisk integritet.

Få også med Michael Bay på laget!! Med hans talent, kan superfete eksplosjoner komme ut av intet hver gang Guybrush sier noe morsomt. Hvorfor ikke bare rename hele spillet til; "Monkey Island and the KA-BLOOM; This time it's all or nothing, baby!!!!!"

 

Fra spøk til revolver;

en genial kar med navn Guy.brush har lagt en demonstrasjon på hvordan en evt remake av Monkey Island 2 kunne sett ut;

 

Råfett.

Endret av OCKi
Lenke til kommentar
Det er vel greit nok at artikkelforfatteren ikke likte spillet, men jeg synes det blir rett og slett tåpelig å ikke klare å gi en objektiv vurdering av et spill.

 

Bare for å klare opp den der litt: En objektiv vurdering av noe finner du i et leksikon, for eksempel Wikipedia. En forbrukeromtale av et spill må nødvendigvis være subjektiv siden anmelder skal gi sin vurdering av hvorvidt det er et bra eller dårlig spill, og ikke minst hvorfor.

Subjektivt eller objektivt, spillværket kommer ikke til å bli min kilde til anmeldelser med anmeldelser som dette. Mener at det er viktig å holde en hvis objektivitet når man anmelder et spill, men skal ikke bare få frem sine subjektive meninger i en spillanmeldelse, man skal vise et helhetlig bilde.

Lenke til kommentar
Det er vel greit nok at artikkelforfatteren ikke likte spillet, men jeg synes det blir rett og slett tåpelig å ikke klare å gi en objektiv vurdering av et spill.

 

Bare for å klare opp den der litt: En objektiv vurdering av noe finner du i et leksikon, for eksempel Wikipedia. En forbrukeromtale av et spill må nødvendigvis være subjektiv siden anmelder skal gi sin vurdering av hvorvidt det er et bra eller dårlig spill, og ikke minst hvorfor.

 

Så du mener altså at det er helt random om en omtale gir bra eller dårlig terningkast, ut fra om anmelderen liker spillet eller ikke? Ja, da forstår jeg hvorfor det er blitt færre og færre lesere ...

 

En anmeldelse reflekterer naturlig nok anmelderens subjektive meninger, men skal anmeldelsen ha noen som helst verdi så må den da for pokker være objektiv? La oss si at anmelderen generelt ikke liker pek-og-klikk - da spiller det liten rolle om spillet er bra eller dårlig, om anmelderen KUN legger sine subjektive følerier til grunn - noe vedkommende helt klart har gjort her.

 

Som sagt, det er bare å sammenlikne, svitsje ingame, for å se de større og mindre endringene som er gjort. At vedkommende ikke har øyne for slike detaljer får jammen stå for hans regning. Derfor forbeholder jeg meg retten til å slakte anmeldelsen, slik at ingen skal bli lurt til å tro at dette spillet er et dårlig spill - for det er det så absolutt ikke.

 

Red.: For de som er interessert i litt FAKTA og ikke en døv anmeldelse.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Ok. Spillet var fantastisk i 1990, og det var skikkelig feel good å spille gjennom det nok en gang for ca. et år siden.

 

I det nye spillet er vitsene de samme, karakterene de samme og gåtene de samme og

allikevel slakter anmelder spillet og sier at det ikke er like morsomt lenger!

Det betyr at anmelder mener Telltale burde laget helt nye dialoger?

 

Og ikke kom å fortell folk hva som er morsomt.

Lenke til kommentar
Ok, lucasarts! Et tips til neste gang dere relanserer et klassisk pek og klikk eventyrspill;

Prøv å få lagd grafikken så realistisk så mulig! Glem de gamle utdaterte 2D "maleriene"!

Få Hideo Kojima med på laget, og når Gybrush springer ned bryggekanten ved Melee Island kan den velkjente MGS musikken dukke opp.

Hva faen.. Hvorfor ikke lage et MI Shoot em Up? Med dagens grafikkkort kan man hagle ned zombiepirater med en hybrid root-beer/gatling gun som virkelig får både lyd og bilde til å frese med artistisk integritet.

Få også med Michael Bay på laget!! Med hans talent, kan superfete eksplosjoner komme ut av intet hver gang Guybrush sier noe morsomt. Hvorfor ikke bare rename hele spillet til; "Monkey Island and the KA-BLOOM; This time it's all or nothing, baby!!!!!"

 

Fra spøk til revolver;

en genial kar med navn Guy.brush har lagt en demonstrasjon på hvordan en evt remake av Monkey Island 2 kunne sett ut;

 

Råfett.

 

 

Med det samme vi er i gang, så kan vi erstatte stemmen til Guybrush med stemmen til Duke Nukem :thumbup:

 

Har spillet både på steam og på iPhone, det er like digg som det var tilbake på 90 tallet :new_woot:

Lenke til kommentar

Først, noen faktafeil. Det står i produktinformasjonen at utvikler og utgiver er Telltale Games. Dette er feil, SE er Lucasarts all the way.

 

Anmelderen må nødvendigvis få stå for sin egen mening. Men jeg tror vi trygt kan si at den ikke er representativ for flertallet. Gamerankings: 84. Blant topp 10 spill hittil i 2009 - Metacritic: 86, user score 9.7.

 

Selv har jeg bare såvidt fått spilt spillet hittil, men følelsen min hittil er at jeg også nok kommer til å ende opp ganske så uenig med Erlend innen jeg er ferdig. Og jeg fikk aldri surret meg til å spille det originale spillet den gang da, så jeg mangler til og med nostalgielementet.

Lenke til kommentar
Altså... folkens. Når man skal anmelde en oppusset nyversjon av et gammelt spill, blir ett av hovedmomentene man må ta hensyn til hvorvidt den nye versjonen faktisk forbedrer opplevelsen i forhold til originalen. Det går rimelig klart fram av anmeldelsen at Erlend ikke ble spesielt imponert over arbeidet LucasArts har gjort med denne nyutgaven. Dere som tror han skriver at spillet Monkey Island i seg selv er verdt 3/10 oppfordres til å lese gjennom et par-tre ganger til.

 

Sånn ellers synes jeg det er litt unødvendig å bli sinna over at noen mener noe annet enn deg selv, men det er kanskje bare meg. :p

 

Må bare kommentere det uthevete. Jeg er nå ikke en som forventer at en oppusset versjon av et 10'er spill må forbedre den opplevelsen. Gi meg et annet visuelt perspektiv, ja. Men forbedre opplevelsen? Nei, på langt nær. Liker ikke analogianmeldelser, jeg vil ha en vurdering om den står godt på egne ben.

 

Det er som når det kommer nyversjon av filmen Cool Hand Luke (om det noensinne skjer). Jeg vil aldri forvente at filmen skal være bedre. Jeg vil ikke engang forvente at opplevelsen skal være den samme. Den skal kunne stå godt på egne ben.

 

Jeg syntes folk er særdeles tøff mot anmeldelsen bare fordi han konkluderer annerledes, husk at vi er mennesker og ikke roboter som alle skal gå rundt med samme virkelighetsmodell. Ville vært kjedelig, spesielt om man søker å kun lese de som ikke provoserer en :)

 

Det eneste jeg savnet i denne anmeldelsen er om han anser det som mulig for en som ikke har spilt 1'eren på mange år å like denne versjonen eller ikke. Det kommer litt uklart frem hvem han mener vil mislike den og hvem som vil like den. I de virkelig gode anmeldelsene vil man kunne tolke om man vil like eller mislike spillet, uavhengig av hvilken konklusjon anmelderen har (dvs at jeg fra en 1'er anmeldelse vil kunne tolke om dette potensielt er en 10'er for meg). Men ellers ikke så mye å utsette på anmeldelsen.

 

Gleder meg til å prøve ut spillet. Skambillig også, prisen på det opprinnelige Monkey Island var vel 500-600 kroner for 20 år siden. Spill er virkelig falt i pris, spesielt med hensyn til inflasjon og slikt.

Lenke til kommentar

En må da anmelde ett spill som dette etter de målene som spillet har, nemlig å lage et nostalgisk gjensyn med et av favorittspillene til mange spillere der ute.

 

Personlig var jeg imponert over måten du sømløst kunne skifte mellom ny og gammel Monkey Island. For oss som spilte MI når det kom ut er det en utrolig kul feature, og som hvertfall jeg brukte på nesten hvert eneste bilde.

 

Den nye versjonen er selvfølgelig kun en grafikkmessig og lydmessig oppgradering - det er også alt de ønsker å være. De har hatt utrolig respekt for det materialet de har hatt tilgjengelig og alt har blitt gjengitt mer eller mindre så godt som det kan gjøres i bedre grafikk og lyd. Så lenge de må holde seg til orginalmaterialet er det ikke så mye mer som kan forventes - og muligheten for å skifte mellom modusene gir en også tilgang til orginalmaterialet så en kan se forskjellene.

 

Klart det er mange ting som kan pirkes på - men det er feil med orginalen, ikke med remaken, og det å slakte remaken for feil på orginalen blir ganske idiotisk når målet er å holde seg så mye en kan til orginalen.

 

Blir som å si at man må legge til trommemaskin og auto-tune til gamle Beatles låter for å få de til å møte dagens standard når man lanserer de på nytt.

 

Hvis man gir MI: Special edition 3/10 har man totalt misforstått poenget med MI:SE. Det burde i så fall ha vært 2 scores med en score for Monkey Island - og en score for remaken - eller advarsler i teksten at dette spillet er faktisk en remake av et eldgammelt spill og derfor kan ha elementer som ikke følger dagens standard, men som utviklerne har latt være i spillet for å holde seg tro til orginalen.

 

Var rett og slett en anmeldelse som viser mangel av forståelse for hva man prøver å oppnå.

Endret av ZombieBobie
Lenke til kommentar

Nok en gang en idiotisk anmeldelse levert av en gang Norges beste spillsted. Nå er det gamer.no som har overtaket ihvertfall. Denne anmeldelsen var nesten verre enn anmeldelsen av KillZone2 eller artikkelen om GTAIV. Makan til dette skal man lete lenge etter. Virker som om forfatteren er forbannet på livet i seg selv og lar det gå utover en perle av et spill. Ja, jeg har spilt gjennom remaken TO ganger og det er like herlig som før! Faktisk bedre, og de fleste mener akkurat det samme. Stemmene som er lagt på passer utmerket og den visuelle stilen er slående. Ta deg en bolle Erlend og la slike anmeldelser bli skrevet av gode forfattere. Guybrush fortjener såpass

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...