Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

selve torrentsene kan være greitt å organisere i en database sammen med en hjemmeside slik at det er lett å tilby informasjonen dynamisk, men selve filene kan diskuteres hvordan det er best å håndtere med tanke på om de skal være lett tilgjengelig for bruk der og da eller de skal kun være tilgjengelig gjennom seeds. eksempler på scenarioer hvor det passer dårlig å legge filer i databaser er når en trenger hele filen tilgjengelig, for eksempel filmer, for å kunne bruke de enn å måtte "laste ned" fra databasen og lagre for deretter å åpne den.

 

E-Post er et annet eksempel på ting som passer fint i databaser slik som mysql.

De fleste av oss har prøvd en eller annen form for webmail hvor innholdet oppdaterer seg dynamisk avhengig av om en har fått post, slettet post, opprettet post eller flyttet rundt på post, og istedenfor å skrive statiske sider som en må oppdatere manuelt hver gang en får ny post, så er det greitt å bare programmere siden til å be databasen om de e-postene en ønsker slik at man får en mer dynamisk flyt og mindre vanskelig programmering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Vel, MySql er bare et alternativ til "databasemotor". Så om man vil diskutere hva en database er for noe, trenger man i grunn ikke dra inn MySQL i det hele tatt. Mange av oss omgås ulike databaser daglig. På kjøkkenet har jeg en "database" over bestikket mitt; fint organsiert etter kniver, gafler, skjeer, etc.. På stua står det gjerne en CD/DVD-samling organisert i et eller flere skap. Og det er jo det databaser handler om: Organisere informasjonen på en fornuftig måte.

 

På internett er MySQL et veldig kjent og populært verktøy. Men det finnes andre databaser som tilbyr det samme; Oracle, PostGres, MsSQL, Firebird, og mange mange fler. Det blir akkurat som at man kan ha uendelig mange ulike hylleseksjoner på stua, men til syvende og sist er det én alle har hørt om: Ivar-hylla!

 

Tilbake til bestikkskuffen på kjøkkenet: Når jeg skal ha tak i en spesifikk gaffel, bruker jeg ikke lange tiden på å finne korrekt seksjon. Men innad i gaffel-seksjonen er det et gigantisk rot. Gafler ligger hulter til bulter, alle med krumningen i hver sin retning. Noen gafler ligger til og med med spissen mot meg, istendefor fra meg. Nei uff, skikkelig dårlig system. Innimellom finner jeg aldri den aktuelle gaffelen engang, fordi den har blitt forflyttet til oppvaskmaskina. Eller ligger å slenger på benken.

 

Hadde jeg installert MySQL i den skuffen hadde alt vært mye bedre. Da hadde jeg fått tildelt korrekt gaffel med en gang, uten særlig mye leting. Og kanksje kunne databasen koblet seg opp mot oppvaskmaskin-databasen, og sjekket om den lå der også – så slipper jeg å undersøke manuelt.

 

 

.. dette var mitt forsøk på å forklare hva en database gjør. Men før man kan diskutere hva en database er, burde man bli enig om hva "data" er. I min definisjon betyr det rett og slett informasjon. På en eller annen måte. Gjerne tatt ut av kontekst, og som dermed ikke representerer noen god informasjon, før den blir koblet sammen med sine respektive data. Men urk; dette ble way off trådstarters sp.mål :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...