Gå til innhold

Katten fanget fugl, reddet i siste liten....dessverre forgjeves.


Anbefalte innlegg

Hei

 

For bare 20 min sida begynte jeg å høre små skrik veldig nærme. Trodde først det var en fugl som skrek ute i hagen, men føltes som ulyden kom innenfra. Etter noen sekunder hørte jeg bedre at ulyden kom direkte fra kjelleren vår. Den lille hunndjevelen hadde fanget denne fuglen og holdt på å leke med den, i levende live. Stakkaren skrek for livet og var helt i sjokk. Pælma ut pelsdotten med en gang og hentet ned buret vi hadde fra før. Den er roligere nå, men jeg aner jo ikke hva jeg skal gjøre. Den hadde sår på ryggen. Klarer ikke å fly, høyrevingen er skadet sannsynligvis, vet ikke om den er brekt.

 

Trenger litt råd ASAP. Spørsmålene er som følger:

 

- Hva slags fugl er den?

- Hva spiser den? (Prøvd å gi vann, men ikke drukket noe)

- Hvordan skal jeg sjekke om den har brukket noe?

- Bør jeg ta den med til veterinæren?

 

Håper dere fuglevitere har noen gode råd å gi. Hvis den må avlives, så klarer jeg ikke det.

 

Takk på forhånd!

post-88220-1249578747_thumb.jpg

post-88220-1249578752_thumb.jpg

Endret av Myst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Evt. kan du la naturen gå sin gang og slippe den fri? Det er sannsynligivs en fugl som er vant til å leve ute.

 

Ikke vet jeg, men spørs om veterinæren er villig til å gjøre noe. Pleier de det med ville smådyr funnet skadd?

 

Jeg tror det beste er å slippe den løs. Både fordi du sier du ikke klarer å avlive den og fordi det er en sjanse for at den klarer seg. :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har ikke noe peiling på fugler jeg. Men kjempebra at du fikk berga den da iallefall! :yes:

 

De spiser vel solsikkefrø og brødsmuler sikkert.

 

Hadde kanskje vært greit å tatt den med til veterinæren, så de kan gjøre noe, evt. at den blir avlivet, hvis den har vondt.. :/

Endret av Sweetpea
Lenke til kommentar

Wow, regnet ikke med så kjapp svar. Supre folk dette forumet har :thumbs: Hvem skal jeg svare? :p

 

Brød ja, får prøve med det først. Blir den bedre ila kvelden, slipper jeg den kanskje fri igjen. Sjekka åpningstidene til vetten og de har kveldsåpent. Jeg tror kanskje det er best å beholde den for en natt og så ta med den i morgen etter jobb.

 

Jeg skrev jo at avliving for meg ikke var aktuelt, så den kunne du ha spart deg JohnAmund, selv om det var kun spøk.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Det virker som høyrevingen er brukket og fortsatt litt svimmel. Når jeg sjekket den igjen nå hadde den falt på høyre sida og vingen sto litt rett ut. Begynner å tro at det ikke er noe håp for den ( :cry: ) men får høre hva veterinæren vil si. Håper den klarer seg de neste 20 timene.

Lenke til kommentar

Skikkelig nattaktivitet her jo :p

 

Uansett, må dessverre meddele at Squeeky (ja, jeg har kalt den det pga skjærende skrik) ikke klarte seg i natt. I morges var det bare en stiv kropp som hadde tatt sitt siste pust. Trenger ikke veterinæren likevel. Skal gi den en verdig begravelse når jeg kommer hjem.

 

Åh, du kjære Squeeky,

motvillig møtte du kattdjevelens tann,

ingen som redde deg kan.

 

Du kjempet med vilje og mot,

vær du sikker,

synderen skal få sin bot.

 

Hvil i fred lille venn.

 

Ja, jeg vet det bare er en fugl, men jeg har respekt for alle levende vesener. Kall meg gjerne følelsesladd sempatiker. :p

 

Hva resten av saken angår, så tror jeg ikke de hadde gjort noe uansett. Konstatert at den hadde fått mye skader og ikke brukt noe krefter på å avlive den. Bare kastet den ut i naturen muligens. Nå må jeg sjekke kjelleren regelmessig, så det ikke ligger døde fugler og mus i knirk og kroker. Litt av en jeger denne pelsdotten er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...