Gå til innhold

64 GB SDXC-kort til neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
en kjærkommen oppgradering for mobiltelefoner o.l.

I prisguiden er det bare én eneste mobiltelefon som støtter så fysisk store minnekort. Det er den 2 år gamle HTC P6500. Resten av mobiltelefonbransjen har gått helt bort fra så fysisk store minnekort. Selv mini-SD er på vei ut til fordel for micro-SD.

 

Kapasitetsmessig ser jeg heller ikke på 64 GB som særlig kjærkomment på mobiltelefoner. Det har jo ikke akkurat vært noe skrikende behov og plagsom begrensning med maks 16 GB minnekort til mobilen. Det er rett og slett veldig få som har behov for så mye langringsplass på mobiltelefonen.

 

Tilgjengeligheten til de første 64 GB-kortene forventes å være rundt påske til neste år og dette er absolutt ikke for tidlig tatt i betraktning at bilde-/videostandarden øker både på mobiltelefoner og digitalkameraer.

Hva mener du med at bilde-/videostandarden øker? Hvilken standard er det snakk om og hva er det som øker? Versjonsnummeret eller noe annet?

 

SDXC- og SDHC-minnekortene følger SD Memory Card Standard 3.0 og vil på sikt kunne ta kapasiteten helt opp til 2 TB.

Dette er feil. SDHC stopper på 32 GB. Det er kun SDXC som støtter opp til 2 TB i standarden.

 

Standard filsystem er det proprietære exFAT-filsystemet fra Microsoft, men det er selvfølgelig mulig å bytte ut dette med noe annet dersom man ønsker.

Det er ikke så enkelt. Bytter man fra exFAT til noe annet så kan man ikke forvente at mobiltelefoner, kameraer og annet utstyr vil skjønne noe som helst. Det er kun PCer med spesifikk støtte for det valgte filsystemet som vil støtte det. (Microsofts nye OS støtter naturligvis Microsofts nye filsystem. Dermed bindes/begrenses man til Windows.)

 

Overføringshastigheten vil i startfasen være satt til litt over 100 MBps, men man har planer for senere å øke dette til 300 MBps.

Nei, hastigheten til SDXC er ikke satt. Den støtter inntil 300 MB/s, men de veldig få SDXC-kortene som finnes nå (Toshiba og Pretec) klarer ikke mer enn ca 100 MB/s.

 

På forhånd: Beklager at jeg slaktet og dissekerte artikkelen.

Lenke til kommentar

"Kapasitetsmessig ser jeg heller ikke på 64 GB som særlig kjærkomment på mobiltelefoner. Det har jo ikke akkurat vært noe skrikende behov og plagsom begrensning med maks 16 GB minnekort til mobilen. Det er rett og slett veldig få som har behov for så mye langringsplass på mobiltelefonen."

 

 

Snakk for deg selv... Med en ipod på 30gb som er full, pluss evt filmfiler man vil legge innpå forsvinner plassen fort.

Lenke til kommentar
På forhånd: Beklager at jeg slaktet og dissekerte artikkelen.

Haha xD På forhånd ja, på forhånd på slutten, artig.

 

Men er enig med Simen1, aldri brukt i nærheten av 16gb på en telefon, iPod blir noe annet, der folk med store musikksamlinger gjerne vil presse det inn på den (og en og annen Mp4 film)..

 

De fleste som har såpass mye musikk(e.l.) som de vil høre på kjøper gjerne en dedikert mediespiller, som for eksempel iPod.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte egentlig på denne til kamerabruk, men hvilke støtter den der? EOS 500D gjør vel ikke det og ei heller Nikon kameraene? Speilrefleks i sjiktene over bruker jo ikke SD i det hele tatt men Compachtflash og fordelen det gir. For meg er den ikke kjærkommen når det krever annen hardware enn det nyeste der ute i dag.

 

Bilder på mobiltelefoner lagres fortsatt komprimert og jeg har ikke klart å fylle en 2GB brikke en gang med mye søppelbilder. De eneste telefonene dette måtte være kjekt på kan være de aller beste smarttelefonene med 3.7" AMOLED skjermer hvor man ønsker å laste over hele TV serier og mange spillefilmer til telefonen.

 

Men selv ikke de nyeste nå støtter vel denne standarden da de forholder seg til microSD som regel.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
På forhånd: Beklager at jeg slaktet og dissekerte artikkelen.

Haha xD På forhånd ja, på forhånd på slutten, artig.

 

Men er enig med Simen1, aldri brukt i nærheten av 16gb på en telefon, iPod blir noe annet, der folk med store musikksamlinger gjerne vil presse det inn på den (og en og annen Mp4 film)..

 

De fleste som har såpass mye musikk(e.l.) som de vil høre på kjøper gjerne en dedikert mediespiller, som for eksempel iPod.

Jeg jobber med saken :) Min nyinnkjøpte N97 kommer innebygd med 32GB.. Fortsetter jeg sånn, blir den full snart. Så det er bra det kommer noen minnekort på 32GB i butikken etterhvert som kan settes inn :)

Lenke til kommentar
Jeg tenkte egentlig på denne til kamerabruk, men hvilke støtter den der?

I følge andre omtaler av SDXC så finnes det ennå ingen produkter som støtter kortene. Det kan jo tenkes at støtten kommer med senere firmware-oppdateringer, men det er langt i fra sikkert. SDXC kan jo være et hendig lite salgsargument for framtidige kameraer.

Lenke til kommentar
Hvor stor andel av Norges mobiltelefoneiere tror du plages av den nåværende maksimale kapasiteten på 16 GB og har et skrikende behov for mer?

 

Bill Gates' (feilsiterte?) utsagn om at 640kb bør være "mer enn nok" for alle og enhver dukket plutselig opp når jeg leste denne posten.

 

Nå som digital distribusjon av medier ser ut til å bli mer og mer vanlig på alle platformer, så vil jeg ikke se bortifra at mange vil føle begrensningene av kun 16GB om ikke lange tiden.

Lenke til kommentar

Hvor stor andel av mobileierne vil du anslå om ikke lange tiden? (F.eks ved juletider)

 

Kjærkomment, etterlengtet, plagsomt tynget av dagens begrensninger, skrikende behov for mer. Synes du dette er beskrivende ord på dagens situasjon eller om situasjonen om ikke lange tiden (f.eks til jul) ?

 

Det feilsiterte sitatet var annerledes. Det kunne forstås som at 640k ville være nok for alle i all fremtid. Jeg sier bare at jeg ikke tror det er særlig kjærkomment/etterlengtet ennå, for en stor andel av mobileierne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...