Gå til innhold

Religiøse personer som har utmerket seg (positivt)


Anbefalte innlegg

Einstein var ikke religiøs i konvensjonell forstand.

 

Men ja, må si meg enig i at det er litt poengløst å nevne folk fra før sånn ca 1700 ettersom de aller aller fleste var religiøse på den tiden og det til tider var straffbart og livsfarlig å ikke være det.

 

cpt/diablo007: Hva henviste dere til? Ghandi var ikke noen perfekt person og hadde så vidt jeg husker en del støtterklæringer til Hitler.

 

Ellers er det jo mange personer som har utmerket seg positivt som var religiøse, men det er nok fåtallet som har utmerket seg positivt FORDI de var religøse. Der har jeg lettere å komme på folk som har utmerket seg negativt fordi de var religiøse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temaet om Ghandis forhold til Hitler og andre verdenskrig er kontroversiell, men dette kan gi et lite innblikk:

 

In accordance with these views, in 1940, when invasion of the British Isles by Nazi Germany looked imminent, Gandhi offered the following advice to the British people (Non-Violence in Peace and War):[35]

 

"I would like you to lay down the arms you have as being useless for saving you or humanity. You will invite Herr Hitler and Signor Mussolini to take what they want of the countries you call your possessions...If these gentlemen choose to occupy your homes, you will vacate them. If they do not give you free passage out, you will allow yourselves, man, woman, and child, to be slaughtered, but you will refuse to owe allegiance to them."

 

In a post-war interview in 1946, he offered a view at an even further extreme:

 

"The Jews should have offered themselves to the butcher's knife. They should have thrown themselves into the sea from cliffs."

 

Så ja, uansett hva Gandhi mente med disse uttalelsene så er det ikke rart om folk blir fornærmet.

 

En annen ting om Gandhi som ikke alle ser så lyst på er at han nektet å ha noe å gjøre med sønnen sin fordi sønnen ikke ville leve i sølibat så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
La oss ikke glemme Jesus (Ja han finnes, frelser eller ei), muhammed (han profet-duden) og de gutta der som inkorporerte medmennesklighet osv. inn i kulturen vår!

 

Karl Marx var religiøs tror jeg.

 

Karl Marx var vel det man kaller anti-religiøs tenker jeg:P Han skrev flere kritikker av religion og mest kjent for den almenne person er kanskje hans kritikk av Hegels rettsfilosofi hvor han sier at religion er "opium for folket".

Antireligiøs blir feil. Da han sa dette med opium for folket hørtes det helt annerledes ut på den tiden enn i dag når vi vet hva narkotika gjør med deg. han mente det var en virkelighetsflukt som var symptom på at samfunnet var feil, ikke at religion i seg selv var et problem.

 

Karl Marx skrev i verket Manuskriptet Zur Kritik der Hegelschen Rechtsphilosophie som tidligere nevnt:

 

"Kampen mot religionen er altså indirekte kampen mot den verden hvis åndelige aroma er religionen. Den religiøse elendighet er både et uttrykk for den virkelige elendighet, og en protest mot denne virkelige elendighet. Religionen er den undertrykte skapnings sukk, en hjerteløs verdens ømhet, og de sjelløse tilstanders sjel. Den er folkets opium. "

 

Han skrev flere verker som var anti-religiøse, bla Thesen zur Feuerbach.

Her bygger han videre på Marx Feuerbachs religionkritikk og også tar for seg hvordan religion er et produkt av samfunnet:)

 

Mja, det er vel for så vidt det jeg sier. Religion er ikke bra, men det er mest et symptom på at samfunnet ikke er bra.

Lenke til kommentar
Philosofiens tid er fylt av kjernepersoner. Voltaire, best beskrevet som en deist. Men nå synes jeg det virket for rart å nevne gode og religiøse personer, som om det var noen umiddelbar sammenheng.

 

Hvorfor det?

Er det en umiddelbar sammenheng mellom religion og ondskap?

 

Så har du isac newton. Han var en religiøs mann som fant ut store ting. (Ihvertfall før han ga opp og satte skylden på gud, som enhver god kristenmann gjør.... :no: )

 

Isaac ja, hehe, han hadde jo noen skruer løs, sær deluxe. Men han var jo en rasende dyktig matematiker da.

Historien er som følger; "En bekjent kom til Newton med en differensiallikning, som han var stolt over og ville vise Newton. Newton leste, dro opp en skuff og fant frem den samme likningen som han hadde jobbet med for lenge siden."

 

Enig med deg i Vinci. Multigeni.

 

 

Absolutt ! Han var en strålende poet og matematikker. Han er en av de personene som oppfant algebra. Men det er forskjellige meninger om hvor religiøs persern\iranern var. Det er kanskje en grunn at regimet til iran hyller han ? Tror ikke de hadde gjort dfet, hvis de hadde et annent oppfatning av han ?

 

Iran er komplekst, dagens ungdom drar til Yerevan (Armenia) for å drekke og feste under f.eks Newroz. Før dro de til Tyrkia. Mange av eventyrene og de episke diktene har svært lite med islam å gjøre. Det vil nok være døden for regimet å tulle med denne arven det iranske samfunnet har. T.o.m islamistene tørker sine tårer for Persepolis, om enn så falske de kanskje er.

 

Og hvor dine foreldre er fra...hehe..tja...skal vi gjette på Karaj? :)

 

Merci. Du ga flere spennende lenker.

 

Hva med vår godeste mann Albern Einstein. Var ikke han Jøde? Er kanskje litt usikker om han var religiøs eller ikke. Men han ble hverfall oppdratt i en religiøs familien tror jeg.

 

Einstein kan vel ikke sies å være religiøs i den tradisjonelle forstand, han var fra deist til agnostiker ifølge hans egne ord. Ordet jøde kan ha mange forskjellige meninger. Medlem av troen jødedom er absolutt ikke det eneste kriterie eller et kriterium som må være på plass.

 

Ellers er det jo mange personer som har utmerket seg positivt som var religiøse, men det er nok fåtallet som har utmerket seg positivt FORDI de var religøse. Der har jeg lettere å komme på folk som har utmerket seg negativt fordi de var religiøse.

 

Nettopp.

Men hvordan kan man da hevde at de utmerket seg negativt FORDI de var religiøse?

Hvis noen utmerker seg negativt, og noen utmerker seg positivt, hvordan kan man da forklare dette ut i fra teologi.

Ikke at jeg er så veldig uenig. Men det blir altfor lett å si at religiøse har skyld i all ondskap men ikke noe godt.

Det er tross alt snakk om individer.

Lenke til kommentar

 

Hvordan noen kan proklamere at en kvakksalver har utmerket seg positivt kan jeg ikke forstå ...

 

Jeg vil nevne, Osama Bin Laden, for hans forsvarskamp mot amerikans undertrykkelse.

Jeg vil også nevne Olav den Hellige, for hans blodige nedslaktingen av nordmenn for å fremme kristendommen.

Pave Benedict for sitt arbeid for å få slutt på kondombruken i Afrika, for å motvirke spredning av HIV/AIDS.

 

Jeg kommer ikke på fler i farta.

Lenke til kommentar
Nettopp.

Men hvordan kan man da hevde at de utmerket seg negativt FORDI de var religiøse?

Hvis noen utmerker seg negativt, og noen utmerker seg positivt, hvordan kan man da forklare dette ut i fra teologi.

Ikke at jeg er så veldig uenig. Men det blir altfor lett å si at religiøse har skyld i all ondskap men ikke noe godt.

Det er tross alt snakk om individer.

 

Sier virkelig ikke at religiøse har skyld i alle ondskap. Men Nikka's eksempler ovenfor her er passende eksempler.

 

Og jeg liker ordtaket "Uten religion gjør gode mennesker gode ting og onde mennesker onde ting. Men det må religion til for å få gode mennesker til å gjøre onde ting."

Lenke til kommentar

 

Hvordan noen kan proklamere at en kvakksalver har utmerket seg positivt kan jeg ikke forstå ...

 

Jeg vil nevne, Osama Bin Laden, for hans forsvarskamp mot amerikans undertrykkelse.

Jeg vil også nevne Olav den Hellige, for hans blodige nedslaktingen av nordmenn for å fremme kristendommen.

Pave Benedict for sitt arbeid for å få slutt på kondombruken i Afrika, for å motvirke spredning av HIV/AIDS.

 

Jeg kommer ikke på fler i farta.

 

Osama Bin Ladan ? Kanskje hans tankemåten er å forsvare seg mot amerikans undertrykkelse, men ikke hvordan han gjør det. Da er det rart at du ikke nevner den iranske regimet?

Lenke til kommentar
Osama Bin Ladan ? Kanskje hans tankemåten er å forsvare seg mot amerikans undertrykkelse, men ikke hvordan han gjør det. Da er det rart at du ikke nevner den iranske regimet?

 

Når har Osama noengang forsvart mennesker mot amerikansk undertrykkelse?

I Irak angrep den rabiate tullegjengen like mye shia-muslimer og annerledestroende sunnier som amerikanere.

Lenke til kommentar
Sier virkelig ikke at religiøse har skyld i alle ondskap. Men Nikka's eksempler ovenfor her er passende eksempler.

 

Og jeg liker ordtaket "Uten religion gjør gode mennesker gode ting og onde mennesker onde ting. Men det må religion til for å få gode mennesker til å gjøre onde ting."

med en slik tankegang kan man også argumentere for at det må religion til for å få onde mennesker til å gjøre gode ting.

fancy quotes... man ser umiddelbart for seg en selvmordsbomber, en fundamentalist far som slår ihjel dattera si fordi hun har vannæret familien, eller en kristen som brenner opp en abortklinikk.

men selv har jeg sett samtlige drittsekker som har fått øya opp for religion og forbedret livene sine, blitt mer moralske etc.

ellers får jeg inntrykk av at mange av menneskene som driver med bistand nede i afrika osv ofte er religiøse.

 

a witty saying proves nothing

Lenke til kommentar
Philosofiens tid er fylt av kjernepersoner. Voltaire, best beskrevet som en deist. Men nå synes jeg det virket for rart å nevne gode og religiøse personer, som om det var noen umiddelbar sammenheng.

 

Hvorfor det?

Er det en umiddelbar sammenheng mellom religion og ondskap?

 

Nei, om du hadde tatt fatt i innlegget mitt så hadde du trolig registrert at innlegget peker på at det er ingen sammenheng mellom religiøsitet og det å være en god samfunnsborger. Da er det heller ingen sammenheng når det gjelder motsetningen, dette er selvforklart - For om det så skulle være det, så kan ikke første setningen være sann.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar

Bare de som never at det ikke fantes ikke religiøse før i tiden, dette stemmer kanskje i europa og midt østen, men ikke øste, india og øst asia har lang tradisjon med ateisme.

 

Ateisme går bak tusenvis av år i hindusime(ja du hørte riktig ateist basert hinduisme, skjønner det ikke selv) Og budisme er i grunn from ateistisk.

 

Av religøse som har utmerket seg må jeg være enig i Nelson Mandela. Divs menneskerettighets folk og aboliniseter som utmerket seg også.

 

Det mest ekstreme er Jo John Brown, helt fantatisk trodde gud snakket til seg, og total ubruklig persjon, men i sitt feilet opprør og henrettelse ble han en matryr for friheten av slavene i usa.

Så han utmerket seg ved å dø, men vil fremdeles si han utmerket seg.

 

Florence Nightingale igjen fantaisk og mente hun var på "mission from god" men gjorde jo helt klart gode ting.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...