Gå til innhold

Macbook Pro 15 (17?) vs Dell Studio XPS 16 - M&K-student


Hvilken ville DU valgt?  

240 stemmer

  1. 1. ..i mine sko

    • Studio XPS 16
      111
    • Macbook Pro (15")
      88
    • Macbook Pro (17")
      32
    • Noe annet (vennligst utdyp)
      11
    • Ingen aning / formening om saken
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du skal bruke maskinen fram og tilbake til skolen, ville jeg stilt store krav til byggekvalitet. På det området er MacBookene overlegne grunnet deres unibody-design. Ja, du får mindre ytelse for pengene, men min erfaring er at du får mer penger igjen når du evt. selger den igjen da bruktmarkedet er fremdeles snevert.

På tester jeg har lest, kommer Dell XPS 16 dårlig ut mtp byggekvalitet. Det stemmer forsåvidt godt med erfaring jeg har fra andre modeller fra Dell.

 

Når alt kommer til alt ville jeg valgt etter operativsystem. Windows 7 så lovende ut etter jeg testet RC et par uker, men jeg har fremdeles ikke tenkt meg bort fra Leopard, og senere på høsten kommer jo Snow Leopard som skal tyne ut alt som er å hente av ytelse i Macene, med bla. SLI-teknologi.

Lenke til kommentar
Batteriet i MBPen er verdt å merke seg ja, selv om det ikke er uttakbart. De er fantastisk gode, og ifølge Gizmodo så holder de like lenge som Apple reklamerer for.

 

Umm. Mitt er uttakbart hvertfall.

 

Mitt og, men når maskinene ble oppdatert for en måned eller to siden så satte de inn en spesiell type batterier som ikke er uttakbare (ifølge dem selv). :)

Lenke til kommentar
Batteriet i MBPen er verdt å merke seg ja, selv om det ikke er uttakbart. De er fantastisk gode, og ifølge Gizmodo så holder de like lenge som Apple reklamerer for.
Umm. Mitt er uttakbart hvertfall.

De er utskiftbare, men på 17" modellen mister man garanti o.l. - og det er et herk å få ut.

 

Du som bor i Tønsberg, vet du hva Page One (Apple-forhandleren) har på lager av Macbook?
De har ikke 13" inne hvertfall så vidt jeg har hørt.

Ringte inn, hadde ikke 17 heller - tar meg nå en tur forde

 

Har overhodet ikke fulgt med i tråden, så det kan godt være dette er nevnt før; 17" er etter min mening alt for stort og tungt å dra med seg på skolen. Studio-maskinene til Dell har et godt rykte, veldig lite feil på de og mye "bang for the bucks".
Å sammenlikne en 17" fra Apple og en "mainstream" 17" blir som å sammenlikne en g-Wiz med en Smart. Apple sin er betydelig tynnere, og vekten tipper ikke tre kilo engang.

 

Ellers; på vei ut døra nå for å besøke de lokale forhandlerne - ønsk meg lykke til :)

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

De lokale forhandlerne hadde lite å bidra med. Hverken Page One eller Expert hadde en unibody 17" jeg kunne ta på, og ingen av de lokale elkjøp / expert o.l. hadde noen Studio 16. Page One hadde dog en 17" av den eldre typen til rep som jeg fikk se på, og den var jo ikke mye større enn 15-versjonen da..

 

Så da står jeg egentlig litt fast mellom Dell XPS Studio 16 og MacBook Pro 17" - ja, jeg er klar over prisforskjellen. Byggekvaliteten til Macen virker dog noe overlegen, og jeg syns det er verdt 2000 ekstra for den ekstra kvaliteten og batterilevetiden. Min gode følgesvenn MSg sier dog han vil miste totalt respekten for meg om jeg går for 17"-modellen, og mener den er for "showoff" og kun for grafikere - men nå går jeg jo MK da :ermm:

 

Any thoughts?

 

EDIT: Har lagt til en poll, tenkte jeg skulle la dere få bestemme. Som nevnt i førstepost, legg gjerne igjen en post hvor du begrunner ditt valg - og jeg ser helst at valget tas ut ifra mitt ståsted / min situasjon nevnt i tråden.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

MBP.

 

17" er jo vanlig idag, lite showoff med det. 30"-ern du har stående ved desktopen derimot, *det* er showoff :p

 

Selv kjøpte jeg mac når jeg gikk vgs, og det var en knallmaskin. Idag, 4 år senere foretrekker lillebror å bruke den gamle macen sin over både god stasjonær og middels bærbar han har selv. Byggekvalitet er viktig. iBooken min kjennes nesten ny ut enda.

 

Forøvrig er det sånn at OSX er veldig greit å ha med å gjøre når det gjelder å bruke nett via telefonen. Går omtrent av seg selv.

Lenke til kommentar
Synes touchpaden på Macbooken er et godt argument faktisk . Fantastisk å bruke når du er vant til den. Bruker aldri mus lengere. Alt går liskom på skinner ;) Jeg var anti-apple helt til jeg plutselig ble overtalt til å kjøpe en. Jeg føler jeg skyller vedkommende livet mitt. For noe dritt windows, og windowsbaserte maskiner blir i forhold.

 

Alt er harmonisk og går knirkefritt, som i en drøm! Batteritiden på Macen er bedre enn dellen sin.

Sikkert mange pluss med Dell også, for all del :) Ta det du føler er best!

 

Edit: Skrivefeil

Prøv linux. (gjerne på en mac)

 

Til TS: jeg tror du får mer ut av en XPS + 2k enn en mpb : ) 2000 er ett ekstra batteri til XPSen det, sånn btw! :) Men altså, det er hvis en ser bort i fra designet. mpb har grei touchpad, men vanlig mus er bedre imo. PErsonlig synes jeg XPS er kulest, men d er opp til deg hva du liker : )

Lenke til kommentar

Hvis du skal fortsette videre som grafiker er det enda en grunn til å gå Mac. På videre utdanning, og spesielt Westerdals er mye tilrettelagt for Mac. Den eneste ulempen er jo selvsagt det innebygde batteriet på 17", men batteritiden er overlegen Dell sin.

Endret av ShinQ
Lenke til kommentar

Macbook Pro 15" all the way, med bootcamp for div windows programmer og spill.

Jeg har studert multimedia produksjon selv i 3 år, og har ikke angret et sekund på at jeg valgte mac. Liker å ha muligheten til å bruke både OSX og Windows, samt at mac'n er råsexy :p

 

Edit: Du kan kjøpe deg en DVI til HDMI adapter, så er det ikke noe problem å koble til din 30".

Eneste forskjellen er at du ikke får lyd over samme kabel, kvaliteten er den samme.

Endret av zoqiet
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvordan du arbeider, men hvert fall når jeg satt med laptop på skolen var jeg aldri mer enn 1meter unna nærmeste stikkontakt, så personlig ser jeg ikke helt ditt behov for 2x9 cellers. Hvis du kutter ut den delen går jo prisen helt ned mot 12 000, og da er det hvert fall ingen grunn til å velge MBP fra Norge.

 

Grunnen til at jeg sitter og lurer på om jeg skal velge XPS 16 eller MPB 17" selv, er fordi hvis en handler fra utlandet blir jo plutselig ikke 17" tommeren så altfor dyr allikavel. Hvis du kjenner noen som studerer der kan du også bruke Apples edu-opplegg, og da går MPB 17" ned til (iht dagens kurs) 13.951,9 kroner .

 

Eneste ankepunkt er at det vil ta lang tid å få den hjem, og vil ikke ha (utsendemessig) norsk tastatur. Kjenner flere som har gjort dette og spart 5-6 tusen den veien.

 

(Gjør du det samme med Dell i USA ender prisen opp på rundt 8000, med rgb led, 2,4ghz 3mb cache, 500gb 7200 rpm osv).

 

Ved de IT/Multimedia-fagene jeg har vært igjennom hvert fall har det alltid vært brukt 3.parts programmer som er kompatible med begge OSer, så for min del hvert fall har OS null å si. Om du opplever det samme på din MK linje vet jeg dog ikke.

Endret av Kitchy
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hvordan du arbeider, men hvert fall når jeg satt med laptop på skolen var jeg aldri mer enn 1meter unna nærmeste stikkontakt, så personlig ser jeg ikke helt ditt behov for 2x9 cellers. Hvis du kutter ut den delen går jo prisen helt ned mot 12 000, og da er det hvert fall ingen grunn til å velge MBP fra Norge.

 

Grunnen til at jeg sitter og lurer på om jeg skal velge XPS 16 eller MPB 17" selv, er fordi hvis en handler fra utlandet blir jo plutselig ikke 17" tommeren så altfor dyr allikavel. Hvis du kjenner noen som studerer der kan du også bruke Apples edu-opplegg, og da går MPB 17" ned til (iht dagens kurs) 13.951,9 kroner .

 

Eneste ankepunkt er at det vil ta lang tid å få den hjem, og vil ikke ha (utsendemessig) norsk tastatur. Kjenner flere som har gjort dette og spart 5-6 tusen den veien.

 

(Gjør du det samme med Dell i USA ender prisen opp på rundt 8000, med rgb led, 2,4ghz 3mb cache, 500gb 7200 rpm osv).

 

Ved de IT/Multimedia-fagene jeg har vært igjennom hvert fall har det alltid vært brukt 3.parts programmer som er kompatible med begge OSer, så for min del hvert fall har OS null å si. Om du opplever det samme på din MK linje vet jeg dog ikke.

 

Du glemte nok det aller viktigste; ved kjøp av varer utenlands er den ikke dekket av forbrukerkjøpsloven, som er gull verdt. Dyre elektroniske varer er noe man alltid burde kjøpe i Norge. Hjelper lite å grine når den "billige" bærbaren din dør om et par år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...