Gå til innhold

Om Gud skapte/forutså alt, hvorfor finnes da ondskap.


Anbefalte innlegg

Gehenna.

+ det at man vet hva de dødes tilstand er.

+ det at bibelen bruker noe som heter symbolisme,billedspråk, lignelser,tegn.

 

Mt 5:29,30

"For det er bedre for deg at du mister en av dine legemsdeler, enn at hele ditt legeme blir kastet i Gehenna."

 

Mt 10:28

"og bli ikke redd for dem som dreper legemet, men ikke kan drepe sjelen; men frykt heller for ham som kan tillintetgjøre* både sjel og legeme i Gehenna"

*eller: ødelegge

Han sier ikke noe om pine i Gehennas ild;nei, han sier at de skal "frykte ham som kan ødelegge i Gehenna". Ved og nevne 'sjelen' for seg selv understreker Jesus at Gud kan tillintetgjøre alle muligheter for liv for et menneske; en slik person vil ikke ha noe håp om en oppstandelse. 'Gehennas ild' (mar 9:43-48) står derfor for det samme som 'ildsjøen' i åp 21:8, nemlig ødeleggelse, "den annen død".

 

Dessuten så lærer bibelen at oppstandelsen er jordisk. Man dukker ikke opp i helvete eller himmelen. Hvorfor ble jorden skapt hvis mennesker ikke skulle leve på den?

Jes 45:18; 46:18; 55:11

Sl 37:29 jes 65:21-24

Litt_om_oppstandelsen.txt

 

 

Kanskje du tolker bibelen for bokstavelig?

åp 1:1

Vi har mange lignelser og mye er skrevet i tegn.

mat 24:3-25:46 noe er lett og forstå mens andre ting er vanskeligere og tyde.

 

Man må sammenligne det som står i ett vers med andre vers i Bibelen så man kan forstå hva som menes.

 

Forstår du hva som menes med gehenna? Da vet du hvor alle som er fiender av gud og ved sin ugudelige livsførsel går til. Det er evig tillintetgjørelse. Ikke en slags evigvarende 'levende død tilstand' men ødeleggelse. Evig død, fjernet for alltid. Vi er ikke udødelige. Det er en ubibelsk lære som har forvirret mange og fordreid bibelens lære.

 

Jeg har prøvd og forklare så godt jeg kan utifra bibelen. Hvordan dere tolker bibelen er opp til dere. Hvis jeg har vært årsak til irritasjon så beklager jeg oppførselen min. Jeg skal ikke diskutere mer for jeg har sagt det som er nødvendig. God dag og ha det bra.

Endret av RobinTX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...