Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger litt hjelp ang. arbeidsgiver..


LotteN

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lager en tråd for å høre litt hva jeg kan kreve av arbeidsgiver... blir bare mer forvirra når jeg leser lover :p derfor tenkte jeg kanskje at noen kunne hjelpe meg litt på forumet :whistle:

 

Jeg jobber i en kiosk på deltid, private greier, venn av familien osv.

 

Jeg har en heltidsjobb i tillegg, er lærling, derfor er det greit å holde jobben fra jeg gikk på vgs litt ut i læretia...

 

Sånn egentlig skal jeg jobbe 2 helger i mnd

 

Fredag 15:30 - 21:30 (egentlig 14:00, men kommer mellom 15:30 og 16:00 pga heltidsjobben min)

Lørdag 08:30 - 18:30

Søndag 11:30 - 18:30

Pleier å komme mye i tillegg, siden det er sommerferie og de gamle gutta er på ferie har jeg måtte jobbe alle helgene i juli... : P i morgen blir første fridagen min på en mnd eller noe :s ) måtte tilogmed jobbe 6 timer på kvelden en hel uke etter at jeg var ferdig på heltidsjobben min : P

 

Jeg har aldri pause, siden jeg må være på jobb hele tiden, klar for nye kunder.

jeg har 110 kr timen uansett, ukedag, søndag, helligdag, kveld, dag.

 

Jeg føler meg veldig brukt egentlig, så hadde vært godt å fått noen seriøse svar fra noen av dere :roll:

Denne bedrifta er ikke akkurat en pengegruve, det gjør at jeg er redd for å kreve mer penger av arbeidsgiver, siden han sikkert går konkurs hvis jeg gjør det..

 

mvh

 

edit. endra tittel, glemte å ta vekk fylleteksten jeg hadde satt inn ^^

Endret av LotteN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg tror nok på generelt grunnlag at du ikke trenger å være bekymret for å gå konkurs selv om du ber om 20 kroner timen mer i lønn. Det utgjør ikke all verdens penger for en bedrift. 30 timer i måneden er 600 kroner ekstra per måned.

 

Men jeg ville nok spurt om hvorfor jeg ikke får noe tilllegg. Hvis du ikke får noe vettugt svar, eller at de ikke tilbyr det, ville jeg spurt om mer lønn.

 

Gjerne finne ut hvilken fagforening / arbeidstakerforening bedriften tilhører, sjekket ut tariffen til den ulike arbeidsdtakerforeningen.

Lenke til kommentar

Hva sier kontrakten mellom deg og arbeidsgiver anngående dette?

Forhold som pauser og avlønning på søndager/ helgedager er ting som skal med i slike kontrakter.

 

Står det ikke noe i kontrakten om dette, bør en ny kontrakt forhandles fram, helst i samarbeid med tillitsvalgt på arbeidsplassen/ fagforening.

Lenke til kommentar
Men jeg ville nok spurt om hvorfor jeg ikke får noe tilllegg. Hvis du ikke får noe vettugt svar, eller at de ikke tilbyr det, ville jeg spurt om mer lønn.

 

Gjerne finne ut hvilken fagforening / arbeidstakerforening bedriften tilhører, sjekket ut tariffen til den ulike arbeidsdtakerforeningen.

 

Okei, hvordan finner jeg fagforening osv?

 

 

Hva sier kontrakten mellom deg og arbeidsgiver anngående dette?

Forhold som pauser og avlønning på søndager/ helgedager er ting som skal med i slike kontrakter.

 

Står det ikke noe i kontrakten om dette, bør en ny kontrakt forhandles fram, helst i samarbeid med tillitsvalgt på arbeidsplassen/ fagforening.

 

 

Det står ikke noe i arbeidskontrakten om det..

 

 

Hvor gammel er du og hvorfor jobber du 10 timer på lørdager?

Får du noe overtidsbetaling for det overhode?

 

 

19 år, jobber 10 timer pga kiosken er oppe bare 10 timer på lørdager.. er en helvetes økt..

Lenke til kommentar

Du har krav på pauser. Arbeidsmiljøloven setter også grenser for hvor mange dager på rad man kan jobbe. Du bryter reglene i loven, og kan faktisk bli straffet for dette. Du har både plikter og rettigheter i arbeidslivet. Ta kontakt med LO eller lignende og spør.

Lenke til kommentar
Jobber du ikke en del mer enn 10 timer? Tar jo tid å åpne og stenge.

 

jaa, åpningstid er 09:00 - 18:00, litt feil i sted...

 

Du har krav på pauser. Arbeidsmiljøloven setter også grenser for hvor mange dager på rad man kan jobbe. Du bryter reglene i loven, og kan faktisk bli straffet for dette. Du har både plikter og rettigheter i arbeidslivet. Ta kontakt med LO eller lignende og spør.

 

o fack

 

fant arbeids avtalen min

 

står "Standard Arbeidsavtale"

på Tariffavtale står det: Egen tariffavtale . arbeids og miljøvernloven gjelder

Tariffpartner: Arbeidsgiver og arbeidstaker

 

på ukentlig arbeidstid står det: no uleslig, fremnes elns.

pauser er ikke skrevet på,

ikke påført "daglig arbeidstid"

 

lønn er påført, overtidstillegg er ikke påført heller ikke helge og natttilegg

 

jeg trur jeg har nooba meg skikkelig ut :|

 

det er vell en grunn til at han bare ansetter folk han kjenner. : P

Lenke til kommentar

For meg fremstår dette som utnyttelse. Jeg ville tatt meg en hyggelig prat med arbeidsgiver. Krevd på en hyggelig måte at jeg fikk betalt for innsatsen. At jeg fikk tillegg for ukurrant arbeidstid, og videre fikk innlagt pausene jeg hadde krav på. Dette er på ingen måter urimelig å kreve.

Lenke til kommentar
For meg fremstår dette som utnyttelse. Jeg ville tatt meg en hyggelig prat med arbeidsgiver. Krevd på en hyggelig måte at jeg fikk betalt for innsatsen. At jeg fikk tillegg for ukurrant arbeidstid, og videre fikk innlagt pausene jeg hadde krav på. Dette er på ingen måter urimelig å kreve.

 

ja, det er dette jeg planlegger, men hjelper ikke så godt at han alltid prater om hvor sucky det går : p

 

 

Du har krav på pause. Denne skal være betalt om du ikke har anledning til å forlate arbeidsplassen. Det skal i så fall være pauserom av en viss standard.

Du har krav på overtidsbetaling om du jobber mer enn 9 timer en dag. Andre tillegg er ikke lovbestemt. Hva får du i timen?

 

110 kr timen : p

 

edit, leif

edit 2, leif

Endret av LotteN
Lenke til kommentar

Det er strengt tatt ikke ditt problem at det går dårlig i butikken. Du skal ha det du har krav på av betaling og pauser. Det er virkelig ikke noe å diskutere. Jeg kan garantere deg at du finner en jobb som har bedre kår uten store vanskeligheter. Siden du allerede jobber innen servicenæringen.

 

Du kan bruke det at du er villig til å skifte jobb som forhandlingskort (hvis du virkelig er det). At han er en venn av familien er i mine øyne bare verre når han utnytter deg.

 

Men regner med du har en god tone med han. Ta det opp med han, så ordner det seg på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Det er strengt tatt ikke ditt problem at det går dårlig i butikken. Du skal ha det du har krav på av betaling og pauser. Det er virkelig ikke noe å diskutere. Jeg kan garantere deg at du finner en jobb som har bedre kår uten store vanskeligheter. Siden du allerede jobber innen servicenæringen.

 

Du kan bruke det at du er villig til å skifte jobb som forhandlingskort (hvis du virkelig er det). At han er en venn av familien er i mine øyne bare verre når han utnytter deg.

 

Men regner med du har en god tone med han. Ta det opp med han, så ordner det seg på en eller annen måte.

 

ja, jeg skal nok ta en prat!

er det noe i tillegg jeg har rett på? UB tillegg osv. helligdag osv?

 

Men tilbake til det med pauser.

hvis vi f.eks skal se på Søndag.

jobber fra 11:30 - 18:30 (hvis det er sene travløp har vi oppe til 21:30(!!!) har ikke skjedd meg enda men.)

 

Da er jeg alene på kiosken hele dagen, har jo ikke mulighet til å ta pause, for hvis det er fast strøm av kunder må jeg være der. er bare ikke mulig : p

hvordan er det da? : p

Endret av LotteN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...