Gå til innhold

Utdanning innen data


Stedjan

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå Påbygg til generell studiekompetanse nå og har lyst til å studere å bli noe innen data,men veit liksom ikke noen yrker innen data utenom IT ansvarlig og sånn,jeg vil bli mer innen spill og spillskaper.. Altså lage spill og 3D programmer kanskje..

 

Noen som har link til yrker som dette? F eks spilldesigner e.l?

 

Takker for alle svar og linker hvis det kommer noe :)

Endret av Stedjan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som er veldig pennende og bra lønnet, dog ikke helt i de baner du beskriver er Siv. Ing. studiet Teknisk Kybernetikk. Du jobber med programmering osv. (tror de bruker mye C++ elns, litt usikker), men ikke 3D. : p Er snakk om ting som å programmere Heiser, skyvedører og andre "usynlige" ting : )

 

Hvis ikke tror jeg NITH har en del bra IT-studier der de bruker java.

 

EDIT: Spillprogrammerer (Bachelor, 3-årig) v/NITH (C++)

Endret av Newklear
Lenke til kommentar
Noe som er veldig pennende og bra lønnet, dog ikke helt i de baner du beskriver er Siv. Ing. studiet Teknisk Kybernetikk. Du jobber med programmering osv. (tror de bruker mye C++ elns, litt usikker), men ikke 3D. : p Er snakk om ting som å programmere Heiser, skyvedører og andre "usynlige" ting : )

 

Hvis ikke tror jeg NITH har en del bra IT-studier der de bruker java.

 

EDIT: Spillprogrammerer (Bachelor, 3-årig) v/NITH (C++)

 

 

 

Sett litt på NITH :) Men høres ganske intressant ut det du skriver og assa:D Liker å fikle med elektronikk og diverse:) En kompis av meg bygde en radio for noen år siden og det så temmlig intressant ut ass:) Skal se litt på Sivil Ingeniør jeg:)

Lenke til kommentar

Folk på kyb havner veldig ofte enten i oljebransjen eller i tilknytning til forsvaret/Kongsberg-gruppen. Om du vil jobbe med spilldesign går det an å gå ta siv.ing. datateknikk med fordypning innen dette, om du liker elektronikk finnes det en linje for dette, om du vil ha litt av delene eventuelt ispedd andre ting finnes Kommunikasjonsteknologi og Ingeniørvitenskap&IKT, alle ved NTNU.

 

Alle disse er ganske krevende, men fullt mulige om du ikke har noe imot matte og er målrettet.

Lenke til kommentar
Folk på kyb havner veldig ofte enten i oljebransjen eller i tilknytning til forsvaret/Kongsberg-gruppen. Om du vil jobbe med spilldesign går det an å gå ta siv.ing. datateknikk med fordypning innen dette, om du liker elektronikk finnes det en linje for dette, om du vil ha litt av delene eventuelt ispedd andre ting finnes Kommunikasjonsteknologi og Ingeniørvitenskap&IKT, alle ved NTNU.

 

Alle disse er ganske krevende, men fullt mulige om du ikke har noe imot matte og er målrettet.

 

 

Liker egentlig ikke matte så godt og er ikke så good i matte assa.. Var hverfall ikke det på bygg linjen i 2 år,men da gadd jeg ikke stort:P så vil virkelig få over 4 i snitt på PB så jeg har mulighet for å studere:) Veit ikke helt om spilldesign er bra i norge siden norge lager ræva spill liksom,ingen skikkelig bra spill slår igjennom:P hehe.. Men sikkert ganske gøy fordet:)

Lenke til kommentar
Noe som er veldig pennende og bra lønnet, dog ikke helt i de baner du beskriver er Siv. Ing. studiet Teknisk Kybernetikk. Du jobber med programmering osv. (tror de bruker mye C++ elns, litt usikker), men ikke 3D. : p Er snakk om ting som å programmere Heiser, skyvedører og andre "usynlige" ting : )

 

Hvis ikke tror jeg NITH har en del bra IT-studier der de bruker java.

 

EDIT: Spillprogrammerer (Bachelor, 3-årig) v/NITH (C++)

Teknisk Kybernetikk virket som et veldig interessant studie. Vet noen om noen gode alternativer for de som ikke har vgs karakterer til å komme inn på ntnu?

Lenke til kommentar
Noe som er veldig pennende og bra lønnet, dog ikke helt i de baner du beskriver er Siv. Ing. studiet Teknisk Kybernetikk. Du jobber med programmering osv. (tror de bruker mye C++ elns, litt usikker), men ikke 3D. : p Er snakk om ting som å programmere Heiser, skyvedører og andre "usynlige" ting : )

 

Hvis ikke tror jeg NITH har en del bra IT-studier der de bruker java.

 

EDIT: Spillprogrammerer (Bachelor, 3-årig) v/NITH (C++)

Teknisk Kybernetikk virket som et veldig interessant studie. Vet noen om noen gode alternativer for de som ikke har vgs karakterer til å komme inn på ntnu?

Utlandet kanskje? Hvis du faktisk er flink, men bare har dårlige karakterer skal det gå greit lett å komme inn i utlandet så vidt jeg vet, da dette vanligvis går på opptaksprøver.

 

http://ansa.no/ har sikkert noe : )

 

btw, hvor mye mangler du? :)

 

edit: Ta dette med et par spader salt, men jeg mener å huske at New Zealand eller Australia har veldig bra kyb-studier.

Endret av Newklear
Lenke til kommentar

Interessant!

 

Har et temmelig dårlig snitt fra salg og service og begynner på forkurs for ingeniør om et par uker.

 

Inntil jeg leste litt om teknisk kybernetikk har jeg ikke vært i tvil om at forkurs var det beste alternativ. Planen har så langt vert å gå mekatronikk etter forkurs.

 

Må jeg ha studiekompetanse for å prøve meg på opptaksprøver? Koster ikke utdannelse utenfor Skandinavia enormt mye?

Lenke til kommentar
Teknisk Kybernetikk virket som et veldig interessant studie. Vet noen om noen gode alternativer for de som ikke har vgs karakterer til å komme inn på ntnu?

Ja, du kan ta "høyskoleveien" inn på NTNU. Du kan nemlig søke opptake til master i TK med en av følgende bachelorgrader:

 

- Automatisering

- Mekatronikk

- Elektronikk

- Romteknologi

- Teleteknikk / Kommunikasjon

- Elkraftteknikk

- Sjøkrigsskolen: Skipstekniske fag, studieretning elektro.

- Sjøkrigsskolen: Elektronikk og våpentekniske fag

 

Mange av disse er studier det er greit å komme inn på omkring i Norge. Så det er en mulighet. Les mer om dette her.

Lenke til kommentar

Du må ha fysikk 1 og R2? (2MX) matte for å komme inn på en ingeniørutdannelse, og dermed er ikke påbygning bra nok.

Det er riktignok noen høgskoler som arrangerer sommerkurs i matte og fysikk for de som kun har generell studiekompetanse, men dette er ganske tungt.

 

Det du bør gå er forkurs for ingeniørutdanningen, eller få tatt R1 og R2 samt fysikk1(vet ikke hva det heter lengre). De aller fleste høgskoler her til lands har forkurs. Du blir da dessverre ikke russ :roll:

 

Kybernetikk:

Har overhode ingenting med 3d-desing å gjøre.

Kybernetikk består av veldig mye matte og fysikk, hvor mattematiske modeller av prosesser utvikles, for å kunne beregne hvordan disse skal styres.

 

Spilldesigner:

Her er det et magert marked i Norge. Spillbransjen er etter hva jeg har hørt veldig tøff å jobbe i, og dårlig lønnet. Men for de som brenner for spill, så er det verdt det.

Hva meg bekjent er det veldig lite relevant hva slags utdanning du har, om du vil jobbe i spillbransjen. Derimot hjemmelagede spill, og andre prosjekter du har gjort på hobbybasis teller mye. Jeg kjenner ikke mye til miljøet, men man burde vist finne seg likesinnede på nett og være med i utviklingen av småspill. (er man flink kan man sikkert få disse ut på xbox live / psn)

 

Oljebransjen:

Trenger veldig skjelden spilldesignere. Det blir i så fall for og lage opplæringssimulatorer, med dette blir oftest kjøpt av folk i databransjen.

Derimot trenger de folk som kan 3d-modellering. Dette er maskiningeniører, som sitter og tegner delene til maskiner i 3d, og setter de sammen virtuelt for å designe maskiner.

 

Matte:

Ikke ta det tungt at du ikke liker matte på VGS. Heller ikke om du ikke er så flink i det.

Matte på ingeniørstudie er riktignok litt tungt, men foreleserne er ofte mye bedre enn de på vgs, slik at du lærer det mye lettere.

 

Og om du liker litt elektronikk og dataprogrammering, så ville jeg også sett på elektronikkingeniør.

 

Edit:

Og det er ikke bare på NTNU de har kybernetikkstudie.

De fleste høgskolene her til lands har også dette :)

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
Interessant!

 

Har et temmelig dårlig snitt fra salg og service og begynner på forkurs for ingeniør om et par uker.

 

Inntil jeg leste litt om teknisk kybernetikk har jeg ikke vært i tvil om at forkurs var det beste alternativ. Planen har så langt vert å gå mekatronikk etter forkurs.

 

Må jeg ha studiekompetanse for å prøve meg på opptaksprøver? Koster ikke utdannelse utenfor Skandinavia enormt mye?

Du trenger bare betale afaik : ) Du kommer ok til å ende opp med et litt større studielån, ja.

 

Teknisk Kybernetikk virket som et veldig interessant studie. Vet noen om noen gode alternativer for de som ikke har vgs karakterer til å komme inn på ntnu?

Ja, du kan ta "høyskoleveien" inn på NTNU. Du kan nemlig søke opptake til master i TK med en av følgende bachelorgrader:

 

- Automatisering

- Mekatronikk

- Elektronikk

- Romteknologi

- Teleteknikk / Kommunikasjon

- Elkraftteknikk

- Sjøkrigsskolen: Skipstekniske fag, studieretning elektro.

- Sjøkrigsskolen: Elektronikk og våpentekniske fag

 

Mange av disse er studier det er greit å komme inn på omkring i Norge. Så det er en mulighet. Les mer om dette her.

Jobbet med en som gjorde det på den måten der i sommer. Han sa den veier var veldig smal, så om du VIL inn på kyb ville jeg nok heller forbedret karakterer elns.

 

(..)

 

Oljebransjen:

Trenger veldig skjelden spilldesignere. Det blir i så fall for og lage opplæringssimulatorer, med dette blir oftest kjøpt av folk i databransjen.

Derimot trenger de folk som kan 3d-modellering. Dette er maskiningeniører, som sitter og tegner delene til maskiner i 3d, og setter de sammen virtuelt for å designe maskiner.

 

Matte:

Ikke ta det tungt at du ikke liker matte på VGS. Heller ikke om du ikke er så flink i det.

Matte på ingeniørstudie er riktignok litt tungt, men foreleserne er ofte mye bedre enn de på vgs, slik at du lærer det mye lettere.

 

Og om du liker litt elektronikk og dataprogrammering, så ville jeg også sett på elektronikkingeniør.

 

Edit:

Og det er ikke bare på NTNU de har kybernetikkstudie.

De fleste høgskolene her til lands har også dette :)

Spilldesign = 3D-modellering afaik.

 

Kjapt søk på kyb på SO:

http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=k...mp;type=studier

Lenke til kommentar

Takk for mye nyttig info!

 

Litt vell off topic nå kanskje: Har lest flere plasser at opptak til ingeniørstudier etter ett årig forkurs, kun er basert på resultatene fra forkurset. Har lest det motsatte her på forumet, og når jeg sendt en mail til NTNU for og spør, sa de at vgs karakterer teller(mulig jeg spurte litt uklart).

 

Blir karakterpoeng regnet ut på samme måte etter forkurs som etter påbygg, eller ikke?

Lenke til kommentar
JEg pleier å fortorte Fysikk 2 for FY2 jeg ;o

Hehe, er mange som gjør det :) Og er jo egentlig ikke feil da "FY2" ikke skal være det samme som "2FY", men det skaper allikevel mange misforståelser når det gjelder krav sammelignet fra gamle til nye grader.

 

Mange som dessverre har trodd at de f.eks. har kravene dekket når de har fullført 2FY fordi det står at det kreves Fysikk 2, når Fysikk 2 i virkelighet tilsvarer 3FY. Dette vil jo selvfølgelig bare være midlertidig inntil nye elever stadig skifter ut de eldre og de nye standardene fester seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...