Gå til innhold

Leker de fortsatt med CS-gass i forsvaret?


Galexon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må du reine med! På haakonsvern tok de oss bare med inn for å sjekke om vernemasken var tett, men på Setermoen fikk vi beskjed om å ta den av og stille kropp og sjel til disposisjon (for push-ups riktig nok). Tror jeg klarte en syv-åtte før jeg fikk problemer :p

 

Vet ikke hvordan det blir for dere, gassen er ikke akkurat farlig (i små mengder), det er heller det at den lurer kroppen til å tro at den ikke får oksygen og derfor puste problem. Skulle du besvime inni CS gass vil du begynne å puste normalt igjen. I hvertfall det vi fikk beskjed om =)

 

Så finnes det vist nok folk som er immune også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Held på med det enda ja.

Einaste det er verdt å bekymre seg for er konsentrasjonen du blir utsatt for. Det blir generelt brukt 2-9 piller (antennes for å gi gassutvikling). Få piller går greit, opp i mot 9 blir det ganske ubehagelig.

I ein granat er forøvrig konsentrasjonen lik ca. 200-250 piller, men det vil du aldri bli utsatt for.

Lenke til kommentar

Brukes jo granater enda. Men jeg har aldri opplevd granat inne i et lukket rom. Derimot ute under åpen himmel, det er en annen sak.

 

CS-grantat i et lukka rom tørr jeg ikke tenke på hvor usannsynelig jævlig måtte være. Finnes sikkert noen regler om det, men jeg er ikke sikker på om granat i lukket rom er ulovlig iht UD-2-1 eller bare "ikke anbefalt" :p

 

EDIT: Ja. Om du kommer deg igjennom hele førstegangstjenesten uten å oppleve den herlige følelsen av cs-gass, så har du vært usannsynelig heldig :p

 

EDIT2: Slo opp i UD-2-1 nå, og cs-granat skal IKKE brukes i lukket rom. Ute i det fri skal avstanden fra granaten være 20 meter.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar

Det er noen år siden jeg var i Forsvaret nå, men det var på 2000-tallet for å si det slik, da.

Vi ble utsatt for CS-gass ihvertfall inne i en liten brakke.

Ble samlet i puljer på ca. 15 stk. av gangen.

 

Slik det foregikk:

Du gikk inn i brakka med gassmasken tett på.

Så fikk du utdelt en vits på en lapp, og får beskjed om å ta

av deg gassmasken og lese den høyt opp. Alle står i kø og venter på tur.

 

Så er det om å gjøre og løpe til helvete ut av brakka.

Det svir intenst! :D

 

(vi hadde en som var immun da, men det var den eneste av rundt 800 soldater)

Lenke til kommentar

Så har du han som var med på øvelse og trodde det var tykk tåke som var utenfor (han var immun ja).... Istedet var det 3 granter som hadde lagt et fint røyketeppe over et dalsøkk hvor en gjeng markører campet :). Mens alle løp rundt med maske, surret fyren rundt i lerien å lurte på hva som skjedde. Eggemoen FTW

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært i militæret på Ørlandet, og ja, de bruker CS-gass. Vi brukte det til og med ute i felt på øvelse. Og i rekruttperioden er det en dag hvor det er lære om kjemisk krigføring, derav CS gass for å få følelsen av hvordan gass føles ut som! =)

 

Reiser til Ørlandet på rekruttskole om 3 uker, og lurer i den forbindelse på om de fremdeles driver og leker med CS-gass? Benytter muligheten til å prøve å få så mye informasjon og erfaringer rundt rekruttperioden som mulig :)

 

Takk til alle gode og velformulerte svar!

Jeg har selv vært i militæret på Ørlandet, og ja, de bruker CS-gass. Vi brukte det til og med ute i felt på øvelse. Og i rekruttperioden er det en dag hvor det er lære om kjemisk krigføring, derav CS gass for å få følelsen av hvordan gass føles ut som! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...