Gå til innhold

Jeg mener restaurant tok for mye betalt


Waco

Anbefalte innlegg

Hei, usikker på hvor det blir mest riktig med denne tråden men jeg prøver her.

 

I dag besøkte jeg og samboeren min en restaurant i mo i rana. Vi gikk inn og henta oss menyer på disken, og bestilte ut i fra den. Servitøren snakket dårlig norsk så jeg pekte tydelig på hva vi ville spise og drikke og det gikk bra.

På menyen bestilte vi 2stk bifftallerkener, 188kr stk = 376kr + 2brus a 45kr stk = 90 kr. Totale summen ble da 466.

Jeg insisterte på å betale med det samme vi hadde bestilt men servitøren sa at jeg måtte betale etter vi hadde spist. Greit tenkte vi og gikk til bordet, venta på maten og spiste.

 

Etter vi hadde spist gikk vi opp til disken og ville betale, han slo inn det vi hadde spist og den totale summen ble da over 550kroner. Jeg sa at dette ikke kunne stemme siden den totale summen var langt over 466kroner som jeg regnet ut på forhånd.

 

Servitøren tok fram en meny som låg under disken og sa at dette er prisene på maten, menyene som står på disken er gamle sa han. Jeg såg på han og spurte om han prøvde å lure meg, jeg følte meg forsøkt svindlet men prisen var helt udiskutabel. Prisene på menyen under disken var mer en 50kr høyere per matrett.

 

Jeg hadde ikke annet valg en å betale siden han nektet å gå med på å gi meg prisene som sto i menyen oppå disken. Der var samtidig 4 andre gjester som også hadde brukt samme menyen som jeg brukte men vi gikk lenge før dem så jeg vet ikke om dem kom opp i samme situasjon som oss.

 

Etter betalingen fikk jeg ut kvittering hvor det sto kebabrett x2 og brus x2 osv. Selv om vi spiste biff men slik var det sa servitøren.

 

Jeg føler meg direkte lurt og egentlig svindlet av dette. Hvem lar gjestene bruke gamle menyer og samtidig ikke si fra at prisene har gått opp med over 50kr pr rett ?

 

Greit nok at ca 100kroner ikke er allverdens mye penger men jeg synes at dette er ren prinsippsak.

Jeg kjenner ikke regler angående slike ting så jeg kunne ikke si så mye heller uten å prøve å diskutere meg til det jeg følte var riktig pris.

 

Regner med at jeg ikke har lov å gi ut navnet på restauranten her så det venter jeg eventuelt med.

 

Håper på noen kloke svar om hva som er rett og galt her, er jeg bare vrien ? Har jeg noen steder å klage?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke noe igjen for et brev til en sånn sjappe. Vi snakker ikke peppes, men trolig Pan Dung Tran AS..

 

Det TS burde gjort, var å legge 466 kroner på disken og gått. Pris opplyst ved salg er den gjeldende, med mindre TS burde forstått at den var gal, noe som ikke er tilfellet her.

 

Forbrukerrådets Klikk og Klag er veien å gå nå, om TS har beviser og gidder å ta saken...

 

Jeg er enig i prinsippene til TS, men det er nok alt for sent å gjøre noe med :)

Lenke til kommentar

Hadde eg vært i din situasjon ville eg sendt en klage til daglig leder(selv om det ikke fører frem) og en klage via forbrukerrådet(som sikkert heller ikke vil føre frem).

 

I resturanten ville eg ha nektet å betale mer enn det som står på menyen dere hadde tilgang til. Det er dette som er prisene dere bestilte mat ut i fra og det er dette dere skal betale for. Problemet nå i ettertid er at dere har en kvittering som viser en annen matrett enn hva dere faktisk fikk, og dermed kan det være vanskelig å vise til faktiske priser og hva som ble betalt.

Lenke til kommentar

Ja jeg også hadde satt meg veldig på bakbeina før jeg hadde lagt igjen noen penger i det hele tatt. Uansett, gjort er gjort. Skjønner godt at dette er prinsippsak, 100 kroner ser faktisk ikke ut som mye på papiret, men hvis bedrifter tar seg 20% ekstra betalt i hytt og pine kan man jo tenke seg.

 

Gjør som de over har foreslått, send klage til dalig leder, dersom det er en kjede kan du eventuelt gå enda høyere opp. Er det ikke det ville jeg kontaktet forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Helt klart brudd på markedsføringsloven § 10 "Prismerking mv." med tilhørende forskrift "Forskrift om prisopplysning ved overnattings- og serveringssteder. " § 3 "Prisopplysning ved serveringssteder".

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-20090109-002.html#10 og http://www.lovdata.no/for/sf/bl/xl-19931222-1221.html for hele loven og hele forskriften. Jeg har kopiert inn § 3 fra forskriften nedenfor.

 

I tillegg er vel avtaleloven gjeldene slik at det er helt umulig å lovlig kreve deg for mer penger enn det som er opplyst (dvs. tilbudt).

 

Jeg vil i en slik situasjon ikke ha betalt mer enn tidligere oppgitt, og hvis motparten ikke umiddelbart hadde godtatt dette hadde jeg oppgitt navn og adresse og bedt om å få tilsendt regning, som jeg hadde nektet å betale i sin helhet med begrunnelse av jeg ikke hadde fått den tjenesten jeg hadde betalt for (et restaurant/kafe besøk er ikke bare mat men også service, den service har man ikke fått hvis man blir forsøkt lurt for penger).

 

***

 

§ 3. Prisopplysning ved serveringssteder

 

Serveringssteder skal ha daterte prisoppslag som lett kan ses av kundene før de går inn i serveringsstedet. Oppslaget skal vise priser for mat- og drikkevarer som tilbys. Prisopplysningene kan gis i form av prisintervall for kategorier av menyen dersom det er upraktisk å opplyse om samtlige priser. Plikten til prisoppslag gjelder ikke brennevin. For andre alkoholholdige drikkevarer som omfattes av reklameforbudet i alkohollovens § 9-2 er prisopplysningsplikten begrenset til å oppgi prisintervall innenfor hver kategori av vin og øl.

 

Serveringssteder skal, i tillegg til prisoppslag etter første ledd, ha utlagt eller oppslått daterte prislister i salgslokalet som inneholder priser for alle mat- og drikkevarer som tilbys.

 

Ved prisopplysning for drikkevarer etter første og annet ledd skal det gis informasjon om mengde. Eventuelle inngangspenger, bestillingsgebyr o.l. skal gis som en del av prisopplysningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...