Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I Frykt for å gå helt OT her, men noen som bor i lillestrøm og kunne tenkt seg mot nid (nitt?)elva på lørdag sånn ca kl 16.00 for noe fotograferings prat?

Jeg gjør forsåvidt det, men usikker på om jeg kan. Kan prøve å få det til, spesielt om det er fler som vil ta turen..

Lenke til kommentar
I Frykt for å gå helt OT her, men noen som bor i lillestrøm og kunne tenkt seg mot nid (nitt?)elva på lørdag sånn ca kl 16.00 for noe fotograferings prat?

Jeg gjør forsåvidt det, men usikker på om jeg kan. Kan prøve å få det til, spesielt om det er fler som vil ta turen..

 

 

Tenkte det samme :).

 

Jo flere fotografer, jo mer.... blitz?? Nei, ble feil.. Jaja, dere skjønner :)

Lenke til kommentar
Nei, alle aksepterer slett ikke dette. Man får samme billedutsnitt men ikke samme synsvinkel, noe som er to forskjellige ting.

 

Et utsnitt er en andel av et annet bilde, og det har ingenting med denne saken å gjøre. Halv brennvidde og halv sensordiagonal gir samme synsvinkel. Ingen snitting, enkel geometri.

 

Det Cax prøver å si er for å få samme dybseskarphet, så må du øke blenderen på FF i forhold til crop. Men i mange situasjoner, så er ikke mindre dybdeskarphet et problem. Så da holder det å se støy-ytelsen på høy ISO.

 

Nei, du vet bedre enn som så. Skal du kun se på støy/signal-ytelsen ved en gitt følsomhet må du alltid ha tilgjengelig et objektiv med dobbel blenderåpning (i diameter, 4x i areal) for samme synsvinkel, eller dobbel brennvidde og samme blendertall om du vil. I tillegg til at det alltid vil være dyrere eller dårligere kvalitet vil det som oftest ikke være tilgjengelig objektiver med samme blendertall, særlig på zoom og tele. Men på korte fastobjektiver er det jo slik du sier, siden det her gjerne er f/1.4 som er aktuelt uansett.

 

Det er blenderåpningen som tar bildet. Kameraet med størst blenderåpning på en gitt synsvinkel er det kameraet som gir best signal/støy-forhold, for det er det som fanger mest av lyset fra motivet. Lyset er signalet. Det er lett å regne på blenderåpninger. Alle klarer det.

Lenke til kommentar
Nei, alle aksepterer slett ikke dette. Man får samme billedutsnitt men ikke samme synsvinkel, noe som er to forskjellige ting.

 

Et utsnitt er en andel av et annet bilde, og det har ingenting med denne saken å gjøre. Halv brennvidde og halv sensordiagonal gir samme synsvinkel. Ingen snitting, enkel geometri.

 

Nei så absolutt ikke, utsnitt kan utmerket godt være hvilken del av det "øynene ser" som "sensoren ser", altså billedutsnitt.

 

Men du har jo faktisk rett i at i tilfellet FourThirds så blir synsvinkelen den samme, nettopp fordi sensoren som du sier er halvparten av FF. Men for APS-C (1.5/1.6 crop) så blir regnestykket et annet :)

Lenke til kommentar
Noen som vet om Olympus ZD 35mm f:3.5 Macro er noe tess ang portrett bilder?

og fikk anbefalt et Hoya HMC UV 52 mm som beskyttelse. Hva mener folket om dette?

Svarte dette tidligere:

35mm F3.5 kan være noe, men det er ikke veldig lyssterkt. F2.8 og lavere er bedre med tanke på å ta bilder der det er mørkt, og å få uklar bakgrunn for fine portrettbilder. Ville heller vurdert Sigma 30mm F1.4 eller Olympus 50mm F2.

og kan presisere:

Jeg er enig med Ildhode: Dropp 35mm F3.5. Den vil ikke gi deg noe særlig mer enn det objektivet du har fra før satt på 35mm. Om du absolutt har lyst på nytt objektiv til under 2000,- så kjøper du 25mm F2.8 på tilbud til 1500,-. Men det er ikke noe spesielt portrettobjektiv, men du får et utrolig kompakt og lett objektiv med litt mer lysstyrke enn kit-objektivet.

 

Bruk heller mer penger (om du så må spare mer) på Sigma 30mmm til kr 3500,- eller Olympus 50mm til kr 4500,-. Forskjell på disse er lysstyrke, og at med 50mm kommer du nærmere (bra til hode-portretter, eller om du vil stå litt lenger unna). 50mm er et av de beste/skarpeste objektivene der ute, i tillegg så kan du bruke det til macro (nærbilder av små ting).

 

UV filter kan være kjekt å ha, men ikke veldig nødvendig om du ikke er veldig uforsiktig, er i mye regn/støv, eller redd for å dulte linsa borti ting når du f.eks. fotograferer veldig nærme (macro). Kan være kjekt på dyre objektiver om du ikke er bra forsikret - men om det er verdt 5-700kr på et objektiv til 3-4000 for være opp til den enkelte å vurdere. Uansett bør man kjøpe et av god kvalitet. Jeg har forøvrig alltid på solblender, som ofte er mer en god nok beskyttelse.

Lenke til kommentar
Nei, du vet bedre enn som så. Skal du kun se på støy/signal-ytelsen ved en gitt følsomhet må du alltid ha tilgjengelig et objektiv med dobbel blenderåpning (i diameter, 4x i areal) for samme synsvinkel, eller dobbel brennvidde og samme blendertall om du vil. I tillegg til at det alltid vil være dyrere eller dårligere kvalitet vil det som oftest ikke være tilgjengelig objektiver med samme blendertall, særlig på zoom og tele. Men på korte fastobjektiver er det jo slik du sier, siden det her gjerne er f/1.4 som er aktuelt uansett.

Vi snakker nok litt forbi hverandre. Vi er nok egentlig ganske enige.

 

Det jeg prøvde å si er at hvis du bruker f.eks. 150mm f/4 på 4/3, så må du bruke 300mm f/8 på FF for å få samme dybdeskarphet. Men veldig mange (de fleste?) ville godta mindre dybdeskarphet og fortsatt holde seg på f/4. Og de vil dermed hevde at FF har en større fordel på støysiden enn det de egentlig har.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ta portretter av folk, først og fremst hodet, så vil jeg anbefal olympus sin 50mm/2.0. Den er sylskarp og lyssterk. Jeg synes ikke den egner seg så godt til allroundbruk, til det blir den for "trang" for min smak (altså at man kommer for tett innpå). Men som sagt, til portretter er den super! Hvis du allerede har 40-150mm kan du jo stille inn denne på 50mm og se om du synes dette utsnittet passer til portretter... bildekvaliteten du får fra olympus sin 50mm er ihvertfall helt rå!

 

 

Er forresten interresert i å ta diverse portrett bilder. Mener at noen sa at 70-90mm er det beste da, siden du kan ha litt avstand, men samtidig komme nært. Noen innspill på dette? Og eventuelt hvilken linse som er best? vurderer en 70-300mm men er kanskje litt overkill?
Lenke til kommentar

 

Støttes distortion control med ACR?

Nix, men det gjør Photoshop. :)

 

Ellers har ACR mulighet for korrigering av vignettering og optiske abbresjoner.

 

 

Virker som du har litt peiling med programvare, så slenger inn et spørsmål til: Når jeg kobler e-620'n til master/studio for å bruke Camera Controll, så slutter det å virke når den er kommet på 90/100.

Bruker vista og lastet ned prøveversjonen av master/studio.

 

Noen idè om hva det kan være?

Lenke til kommentar

Var innom Fotovideo i dag og kikket på 35-100 F2. Det skulle jeg aldri ha gjort, for nå står den høyt på ønskelista og gjør meg trolig fattigere en gang i løpet av året.. Fikk desverre bare prøvd den på et lite E-620 hus, men objektivet var ikke så stort/tungt/uhåndterlig som jeg hadde trodd, og fokus-hastighet og støy var ikke så ille heller.

 

Ellers ankommer Panasonic 25mm F1.4 i morgen forhåpentligvis! :)

Lenke til kommentar

 

Støttes distortion control med ACR?

Nix, men det gjør Photoshop. :)

 

Ellers har ACR mulighet for korrigering av vignettering og optiske abbresjoner.

 

 

Virker som du har litt peiling med programvare, så slenger inn et spørsmål til: Når jeg kobler e-620'n til master/studio for å bruke Camera Controll, så slutter det å virke når den er kommet på 90/100.

Bruker vista og lastet ned prøveversjonen av master/studio.

 

Noen idè om hva det kan være?

Har ikke brukt verken Studio eller Master på år og dag, så kan dessverre ikke svare på det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...