Gå til innhold

Internet radio, hvordan funker det?


Anbefalte innlegg

Kona ønsker seg en radio i heimen. Eg tenkte det måtte være genialt med en internet radio som går på det trådløse nettverket. Da slipper man å tenke på dekningen der man bor og slipper skurring osv.

 

Dab er også en mulighet, men det handler ikke denne tråden om :)

 

Det eg lurer på er: Hvordan funker en slik internet radio? Går den på nettsider akkurat som man gjør med en nettleser når man f.eks vil høre radio1 på pc'en? Eller må radiokanalene sende ut noe spesifikt? Og i tilfelle: gjør alle de norske kanalene det?

 

Kan eg høre på P4, NRK kanalene, Radio Norge og Radio1 på f.eks denne radioen:

 

https://prisguiden.no/product.php?p...&cat_id=221

 

Hvilke begrensninger har denne? Synest det er greit med utgang til eksterne enheter. Regner med det handler om høyttalere...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Da jeg oppdaget internet radio, kjøpte jeg en med en gang. Dyrt, men angrer ikke!

Det er over 100 norske radiokanaler tilgjengelig via nettet, så det er bare å velge og vrake, og det er meget god lyd, uten irriterende skurring.

Jeg for min del hører mye på radio, og er litt lei de norske kanalene. Så jeg har funnet min favorittmusikk- radiokanal via denne type radio. Så anbefales! :yes:

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Vi bor i utlandet men kona vil helst høre norsk radio, NRK P1...

Hittil har PC'n derfor blitt benyttet mye som radio.

Kom over en wifi-radio typr Lenco IR 1650 til 119€. dvs. < 1000,- NOK

 

Etter noen få minutter var det NRK-lyd i stua.

 

Enkelt å stille inn.

 

1) Koblet til strøm, den startet direkte,

2) Tastet inn nettverkskoden for det trådløse nettverket. Dette gjøres via innstillings-hjulet.

Hjulet viser en og en karakter, Velg karakter og trykk på hjulet for select.

3) Velg Stations, by Region, Europa, Norway. Mer enn 230 norske radiostasjoner å velge i.

 

Det var det hele. Lyden er helt fin (for kjøkkenbruk..) Ikke merket noen problemer eller "hull" i lyden. (6MB ADSL)

 

NB! Det kreves altså et trådløst nettverk.

 

Radioen kan også spille av lyd-filer på PC'er i nettverket og den har RSS feed.

Har ikke forsøkt dette enda.

 

En smart funksjon:

Radioen kan registres på en nettside hvor man kan legge opp sin private radio-kanalliste.

Neste gang radioen slås på overføres kanal-listen til radioen, og det er bare å velge stasjon.

 

Info: http://www.lenco.eu/attachments/3429_IR-1650%20ENG-DU.pdf

Manualen til radioen (Lenco IR 1650) finnes også på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...