Gå til innhold

Rettsmedisin i Norge


Syntese

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er utdannet bioingeniør og jobber for tiden på patologisk avdeling hvor halvparten av arbeidet mitt dreier seg om utførelse av obduksjoner. Dette er en jobb jeg trives veldig godt med, men jeg føler jeg trenger "mer" Jeg utfører kun sykehusobduksjoner og obduksjon på personer innkommet fra begravelsesbyråer..

Jeg er veldig interessert i rettsmedisin og lurer på om det finnes videreutdanning i Norge slik at jeg kan jobbe med rettsmedisin? Har hørt det finnes videreutdanning i både Oslo og London, stemmer dette?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja...hun som er min "mentor" er bare preparant og trives med det. Hun kan hjelpe meg slik at jeg får sett en rettsmedisinsk obduksjon på rikshospitalet, thats it :) Kanskje jeg burde høre med rikshospitalet eller liknende for videre utdanning, men takk for synspunkt anywayas :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmmm..da har jeg muligens misforstått. Jeg ønsker uansett å jobbe innen rettsmedisin, kanskje rettstoksikologi, men trodde ærlig talt ikke at man trengte medisinutdanning for å jobbe innen rettsmedisin, selv om halvparten av de jeg jobber sammen med er patologer....verdens mest respekterte yrke spør du meg :cool:

Lenke til kommentar
Rettsmedisin er medisinsk kunnskap brukt i rettens tjeneste og omfatter foruten rettspatologi også rettsgenetikk, rettstoksikologi, rettsodontologi, rettspsykiatri og klinisk rettsmedisin. Rettsmedisin har tradisjonelt vært nært knyttet til patologi, og de aller fleste rettspatologer har også erfaring fra patologiavdelinger. Selv om de fleste sakkyndigoppdrag nå utføres ved rettsmedisinske enheter, må alle patologer ha en basal rettsmedisinsk forståelse, særlig for å kunne gi råd om når et dødsfall bør meldes til politiet og ha den nødvendige årvåkenhet for selv å oppdage mulig unaturlige dødsfall.

 

http://legeforeningen.no/id/1539.0

 

fant ikke eksakt svar på spørsmålet ditt, men kanskje denne lenken kan være nyttig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...