Gå til innhold

hvor mye lån kan jeg få?


E320CDI

Anbefalte innlegg

Jeg fyller snart 19 år og ønsker å kjøpe meg en leilighet. Jeg går på skole og har en deltidsjobb ved siden av. Jeg ligger på en årslønn på rundt 150000-160000 de to siste årene. Jeg har en egenkapital på 250 000,- Tror dere banken vil låne en 19 åring rundt 1,5 mill med egenkapital på 250 og årslønn på rundt 150-160k.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er ingen bank, men vil ganske sikkert garantere at du aldri i livet vil få eit lån på 1,5 mill med deltidsjobb og 150 i året.

Ein tommelfingerregel er at du får årslønn ganger 2-3. Då kjem du opp på 450 000. Pluss dei 250 000 du har blir det 700 000. Noko mykje meir enn det vil du neppe få.

 

For å få lån til 1,5 mill må ein nok ha ha fast arbeid og nærmare 500 000 i året.

Lenke til kommentar

Lån på 10 ganger inntekten? Ikke sjans, særlig når inntekten er så lav som den er. (Å låne f.eks. 20 millioner med en inntekt på 2 mill er faktisk lettere, iom at en større del av inntekten kan gå til nedbetaling av lånet)

 

3-5 x inntekten er antakelig det beste tilbudet du får, altså 450-750.000,-

 

edit: zeph kom meg i forkjøpet...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Start BSU konto også! Det er godt signal til banken om at du vil være en langsiktig kunde. Det er også beste sparingsformen som finnes. Sett inn 20 000 hvert år fra de 250 000 du har.

 

AKIRA

Det er absolutt ikke dumt, iom at du allerede skal bruke dem til boligformål. Du får også 4000 tilbake på skatten om du fyller opp hvert år.

Lenke til kommentar
Jeg fyller snart 19 år og ønsker å kjøpe meg en leilighet. Jeg går på skole og har en deltidsjobb ved siden av. Jeg ligger på en årslønn på rundt 150000-160000 de to siste årene. Jeg har en egenkapital på 250 000,- Tror dere banken vil låne en 19 åring rundt 1,5 mill med egenkapital på 250 og årslønn på rundt 150-160k.?

 

Spørsmålet er jo hvorfor du i det hele tatt ønsker å låne så mye. Erfaringmessig kan man ofte få mere lån enn man egentlig bør ha, men du bør regne igjennom kostnadene for din egen del.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sjølv med dagens rente og eit annuitetslån over 30 år blir det ein god del tusen i månaden, for ikkje å snakke om kva som skjer dersom renta går opp. Det er sjølvsagt kjekt å eige noko sjølv, men å klare det når du går på skule og kun har deltidsjobb er litt optimistisk. Ikkje er det sikkert du kjem til å slå deg ned i same område etterpå heller. Å ha leige er penger til utleigar, men det blir ein del renter av eit lån og. Sjølv om fast eigendom er ein god investering må du betale langt meir totalt enn 1.5 mill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Lytt til folk tidligere i tråden :) Var innom banken og snakka lån selv for et par uker siden. De fortalte meg om samme grunnregel men med følgende generelle unntak (for samboere/gifte):

 

Samlet inntekt opp til 500.000 = ca. 3 ganger inntekt

fra 500-750.000 = ca. 3.5 ganger inntekt

750.000-999.999 = ca. 4 ganger inntekt

over 1.000.000 = 4.5 ganger inntekt.

 

/TH

Lenke til kommentar
Er få banker som gir mer enn 80% lån også. Med 250.000,- i egenkapital skulle dette tilsi et tak på 1.000.000,- i lån.

 

I disse dager så er lønn det desidert viktigste punktet. Det vil si at trådstarter ikke har en sjanse, dessverre. En person med høy inntekt (450000+) og null egenkapital vil sannsynligvis kunne få lån bare på inntekten. For banken, så er inntekt det som forteller noe om betalingsevne. Det hjelper ikke om du har 1mill på konto og vil låne 1mill til, hvis du ikke har jobb og ikke vil få det med det første. Ting har blitt MYE strengere iløpet av det siste året.

Lenke til kommentar
spar noen år til, og kjøp deg et hus til 700 000,- , og puss det opp. mange jeg kjenner har gjort det, og det lønner seg.

 

Det kan lønne seg, eller det kan ikke lønne seg, om ikke boligprisene stiger ganske mye, så lønner det seg som hovedregel ikke, spesielt når man selger videre til førstegangsetablerere, men du får fordelt utgiftene over tid, det er en fordel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...