Gå til innhold

LøperFraVevelstad's Endelige treningsbok


Anbefalte innlegg

jeg har laget uttallige treningsdagbøker her inne, noen på feil forum (forumkategorier der det for det meste ikke finnes folk som leser innleggene mine) og generelt bare falt av lasset å skrive inn hver treningsøkt.

nå akter jeg å rive meg i nakken, og logge ALL treningen jeg får i meg løpet av dagen. har hatt en fet sommerferie på 2 uker, der jeg har spist det jeg vil, og lite sunt. har ikke gått opp mye, da jeg har trent imellom, for å holde formen ved like. men imorgen begynner den første seriøste langkjøringen som en start på løpesesongen.

 

jeg har løpt 1 langkjøring på 7.5 kilometer i ferien, og det var på forrige torsdag. den klarte jeg på 29:50. stolt av den tiden ! :D

 

og siden torsdag har jeg vært på liiiiiite fysisk aktivitet. men imorgen begynner det. jeg angrer på at den fysiske slitenheten etter 7.5 km stoppet meg litt, og skal nå begynne på igjen.

 

generell informasjon:

Kjønn: Gutt

Alder: 16

Idrett: Løping, Fritidsfotball, og styrketrening, sykling.

hvilepuls: 40

makspuls: 192 (målte under knallharde kort intervaller før jeg tok ferie)

 

håper dere vil lese denne dagboken, jeg skal logge hver dag, uansett trening, eller ikke, og skrive om hvordan progressen blir.

 

Langsiktige mål:

få ned hvilepuls

få bort langkjøringssperren (er delvis borte siden jeg har tatt opp løpingen igjen i det siste)

få bedre kondisjon

få bedre tider på 3km, 6.5km og til slutt, 10 km.

 

Meritter:

(løping)

3km - 11:24

7.5km - 29:50

9.2km - 38:42

1km - 3:30

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Dette virker spennende. Jeg kommer til å følge med.

 

En ting, jeg vet ikke så mye om puls, men en hvilepuls på 40? Og du ønsker å senke den enda mer?

 

Er det ønskelig i seg selv med lav hvilepuls eller er lav hvilepuls en konsekvens av at du får bedre hjerte/lunge-kapasitet?

 

Cas.

Lenke til kommentar

takk for at du skal følge med ! betyr veldig mye for motivasjon under treningsarbeid.

 

altså, med hvilepuls så er det jo at jo færre slag hjertet slår, i minuttet,jo bedre form er du i. jeg tenker da at om jeg trener så mye og får en hvilepuls på for eks. 35, må jeg være i ekstremt god form!

det er liksom ett tegn for at man har fått bedre kondisjon og form - man har fått lavere puls.

Lenke til kommentar
takk for at du skal følge med ! betyr veldig mye for motivasjon under treningsarbeid.

 

altså, med hvilepuls så er det jo at jo færre slag hjertet slår, i minuttet,jo bedre form er du i. jeg tenker da at om jeg trener så mye og får en hvilepuls på for eks. 35, må jeg være i ekstremt god form!

det er liksom ett tegn for at man har fått bedre kondisjon og form - man har fått lavere puls.

 

Jeg synes det er interessant å følge med litt på løpetrening. Jeg har fått god hjelp på styrke men håper å plukke opp et og annet tips for utholdenhet her.

 

Jeg ville tro 40 i hvilepuls er svært lavt i utgangspunktet bare. Jeg føler meg i ganske god form i alle fall og har en hvilepuls på 58-59. Finnes det farer ved å ha for lav puls?

Lenke til kommentar

Onsdag 22. juli

 

i skrivende stund (13:05) har jeg akkurat kommet hjem fra en løpeøkt.

jeg løpte 3km for å fastslå formen.

tiden ble 12:17, noe jeg ikke er fornøyd med.

 

er mange faktorer til at jeg ikke klarte å løpe like raskt som før ferien, disse er:

har ikke løpt siden torsdag, altså gradvis uvant med løping.

har ikke drukker nok vann (faktisk maks 2 liter det siste døgnet) og ble dermed utrolig fort stiv, støl og overopphetet under løpingen. jeg kjempet meg gjennom den siste kilometeren.

 

konklusjon:

jeg har formen inne! jeg har alltid blitt sliten av å løpe alt fra 3 - 10 km så at jeg er sliten etter denne økten, er veldig normalt. at tiden ble så høy, kan skyldes dagsform og lite vanninntak.

 

tips til dere som leser:

løper du, så må du drikke mye vann. dette øker kroppens prestasjonsevne!

 

Fotballtrening klokka 7 idag, ellers lite annen trening enn sykling til og fra denne.

 

--- Lasse:)

 

Onsdag 22. juli

 

i skrivende stund (13:05) har jeg akkurat kommet hjem fra en løpeøkt.

jeg løpte 3km for å fastslå formen.

tiden ble 12:17, noe jeg ikke er fornøyd med.

 

er mange faktorer til at jeg ikke klarte å løpe like raskt som før ferien, disse er:

har ikke løpt siden torsdag, altså gradvis uvant med løping.

har ikke drukker nok vann (faktisk maks 2 liter det siste døgnet) og ble dermed utrolig fort stiv, støl og overopphetet under løpingen. jeg kjempet meg gjennom den siste kilometeren.

 

konklusjon:

jeg har formen inne! jeg har alltid blitt sliten av å løpe alt fra 3 - 10 km så at jeg er sliten etter denne økten, er veldig normalt. at tiden ble så høy, kan skyldes dagsform og lite vanninntak.

 

tips til dere som leser:

løper du, så må du drikke mye vann. dette øker kroppens prestasjonsevne!

 

Fotballtrening klokka 7 idag, ellers lite annen trening enn sykling til og fra denne.

 

--- Lasse:)

Lenke til kommentar

Torsdag 23. juli

(en uke siden jeg løpte 7.5 i min beste form noensinne)

 

idag har jeg vært på fotballbanen med vennene, slappet for det meste av, og hatt ei økt på treningsstudioet:

 

Benkpress

40kg - 10 x 5 reps

 

knebøy

20kg - 15 x 6 reps

 

nedtrekk bak

60 kg 8 x 4 og 6 reps det 5 settet.

 

manual-løfting

12.5kg, 6 x 4

 

sittende roing

45kg, 12 x 4

 

situps

15kg ekstravekt, 15 x 5

Lenke til kommentar

idag har det vært VELDIG lite trening.

jeg er slapp etter igår, spilte på pc til klokken var 4 idag *rødme x 10*

og bestemte meg for å komme meg ut. var da på fotballbanen i ganske nøyaktig 5 timer :p

ikke noe spesielt til trening der, noe løping av og til i spurteperiodene mine, men ikke sånn overdreven andpusten-trening.

syklet jo 4 km til, og 4km fra, og må si jeg kjente noe i lårene etter dette.

 

er forøvrig stiv og støl mesteparten av kroppen idag siden treningsøkten igår! dette tar jeg som ett godt tegn :) sliter faktisk med å gå, p.g.a stølhet i lårene !

Lenke til kommentar

25. juli, lørdag! oppdatering...

dagsform:

Masse energi siden jeg ikke trente igår, blir å trene på treningsstudioet idag, men løping, ser det dårlig ut for.

jeg er enda stiv og støl etter knebøyen for 2 dager siden, så satser på en sykkelrunde idag på studioet, kombinert med Lettere knebøy og vanlig styrkeprogram. oppdatering følger senere.

 

skal prøve meg på en 4 x 4 runde på sykkel. gjorde dette på gymmen, og siden læreren fortalte oss hva vi skulle gjøre ble det slitsomt. blir spennende hvordan jeg legger opp min egen økt på sykkelen.

Endret av LøperFraVevelstad
Lenke til kommentar

Lørdag, 25. juli!

 

Løpeøkt idag, høljet ned idag, så de fleste av gjengen som bruker å samles på banen, satt hjemme og slappa av, i likhet med meg.

men jeg dro meg ut, jogget 2 kilometer som oppvarming, og utførte en 4 x 4 økt, løpende. ikke syklende, som planlagt.

i snitt tok jeg 1 kilometer på 3 minutter og 50. kondisjonen sitter enda, men farten i føttene som jeg hadde før jeg dro på ferie, den må trenes opp igjen.

 

er fremdeles stiv i lårene etter knebøyen for 2 dager siden, og ytterlige stølhet i lysk, og legg etter økta idag gir meg håp om at jeg kan trene meg opp! :)

 

- Lasse, LøperFraVevelstad

Lenke til kommentar

27. juli, mandag!

 

har slappet av idag, og tok en knallhard fotballtrening idag! vi var 10 mot 9 stk på en syverbane, så jeg slo godt ifra meg på løping. greide å løpe meg veldig stiv i lysken, så det er vell ett godt tegn. en bra økt for meg, for å få tilbake farten jeg har mistet, (føler jeg selv da)

 

det var dagens trening;) har sløvet med tremeningen min idag, ellers ;)

Lenke til kommentar

28. juli, Tirsdag

 

Benkpress

15kg, 10 x 5

 

Manual-løfting

12.5kg, 8 x 5

 

Peck-Deck

12.5 kg, 15 x 4

 

Knebøy

20kg, 15 x 6

 

nedtrekk, bak

60kg, 8 x 4

 

lårpress, løfter opp med venstre fot, senker ned med høyre fot...

60kg, 20, 25 og siste settet 30. 3 sett der hvert sett øker med 5.

 

hard fotballøkt på banen - endte med smerter i lysken igjen..er det strekk, tro?

 

sit - ups

15kg ekstravekt, 15 x 5

 

29. juli, onsdag, idag:

Spilte lett fotball på banen idag, var fremdeles stiv i lysken etter igår, så tok det rolig, ble ett par løp over banen, så jeg fikk løpt!

Lenke til kommentar

aktiv dag på fotballbanen.

startet dagen på banen med min tremening, der jeg løpte, og han tok tiden, på 15 - 15.

jeg løp 15/15 i 3 minutter, tok 1 minutts pause, og 3 minutter til.

skulle løpe en runde til, men tremeningen avbrøt meg - han ville jeg skulle løpe 60 meter ;D

løp den først på 10.55, så 8.7, så 8 blank.

 

så har jo løpt idag...utover det har vi spilt fotball stortsett hele dagen med vennene, så jeg har jo fått aktivitet i det. så har jeg også syklet 12 kilometer, veldig lett.

Lenke til kommentar

31. juli, Fredag!

idag har jeg spilt fotball i hele dag!

fotballen vi spiller er at en står i mål, og resten spiller mot hverandre på ett femmer mål, inni sekstenmeter. hele tiden. blir mye løping på dette, og mener jeg har fått trent muskulaturen, og kondisjon til ett nivå, eller noe. blir ikke langtrekkelig løping, men blir løping til jeg får tak i ballen og får dribla.

så trening idag, det har det blitt :) imorgen skal jeg løpe kort intervaller, om tremeningen min drar.

 

korte intervallene mine, som jeg selv har mekka, er kanskje grunnen til at jeg klarte 4.2km på 16:07, så jeg streber etter å få farten og kondisjonen tilbake i meg :)

Lenke til kommentar

1. august, Lørdag!

 

fotball & intervall.

spilte en del fotball idag med vennene, men da jeg någet sliten og 8 kilometer rikere på sykkel dro hjem, følte jeg meg litt fattig på trening.

dro 3 timer etter middag og 3 timer med data og tv, til treningsstudioet, der jeg fullførte følgende:

Mølleintervaller!

incline (bakkemotstand) 10

tempo, 15

arbeidslengde, 50 sekunder

repetisjoner, 8 ganger

 

jeg har enda formen inne. garantert. jeg fullførte 8 runder, og var langt ifra like sliten som jeg var før jeg dro på ferie. trening og skikkeli hvile under ferien har tatt meg ett steg videre.

 

forøvrig, puls etter 8. runde, 182.

 

syklet tilsammen 16 km idag !

hvilepuls måles imorgen tidlig.

Endret av LøperFraVevelstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...