Gå til innhold

rar fisk på kroken


Anbefalte innlegg

hei. er det noen som vet hva fisk dette er? det er noen som sier lyr, men det kan det ikke være. den var mye breier i hodet og sylskarpe tenner.

 

den var kjapp i refleksene når jeg tok den på hodet og prøvde å bite meg hehe

 

Den hadde mye tykkere skinn enn lyr, nesten som en laks. skulle tatt flere bilder men den endte sine dager på grillen, så dette er det eneste bilde jeg har.

 

kjøttet var fetere enn lyren, nesten som laks bare det var hvit kjøtt.

 

håper noen vet hva det er, og ikke alle andre mener det er en lyr også hehe

post-197183-1248194608_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slo meg va jo at det var en lyr men. Du beskrev at den var kjapp i bevegelsene osv. Min erfaring er vertfall at lyr er litt som en torsk -lat og "tung" visst du skjønner :p Skal prøve å google litt å se hva jeg finner ut!

Lenke til kommentar
hei. er det noen som vet hva fisk dette er? det er noen som sier lyr, men det kan det ikke være. den var mye breier i hodet og sylskarpe tenner.

 

den var kjapp i refleksene når jeg tok den på hodet og prøvde å bite meg hehe

 

Den hadde mye tykkere skinn enn lyr, nesten som en laks. skulle tatt flere bilder men den endte sine dager på grillen, så dette er det eneste bilde jeg har.

 

kjøttet var fetere enn lyren, nesten som laks bare det var hvit kjøtt.

 

håper noen vet hva det er, og ikke alle andre mener det er en lyr også hehe

 

så dokker drikk øl mens dokker kjøre båt??

Lenke til kommentar

Kul skapning det der.

 

Har selv tidligere fått en god del av denne vintertid, ved isfiske på fjorder. Har levd i troen på at det var hvitting, men ser vel nå at det trolig var noe annet....

Pent eksemplar, det var det uansett!

 

Er ryggfinna to eller tredelt (vanskelig å si om den er skadet eller naturlig delt av bildet)

Hvor lange tror du tennene var? 5mm+?

 

God fiskemat blei det uansett :D

Lenke til kommentar

Hvitting

 

Kjennetegn:Langstrakt kropp med 3 ryggfinner og 2 glattfinner.Overbitt,spisse framstående tenner.Skjeggtråden er enten veldig liten eller den mangler.Sidelinjene er svakt buet.Begynnelsen av den lange,avrundete første gattfinne under mitten av første ryggfinne.Halefinnen bred,men med rett bakkant.Ryggen oliven-,sandfarget eller blålig,sidene sølvaktige,med gullfargete flekker eller striper,buken hvitaktig.Sidelinjene bronseaktige.Mørk flekk ved roten av brystfinnen.

Lengde 50cm. maks. 70 cm.

 

Sitert fra: Naturguide Fisker,NKS Forlag.

 

 

Edit:fiskebilder

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

den ser egentlig litt skadet ut. vanskelig å si. tennene var bra lange ja,5-7 mm kansje, og sylskarp. det var egentlig det jeg reagerte på først. den store brede kjeften med alle de spisse tennene. hva andre inntrykk fikk fra fisken? kansje til hjelp hvis jeg har glemt å ta med noe..

 

hvitting har overbitt. denne har underbitt.

 

hvitting er avbildet lengre opp, og ser du på kjeften, så er den ikke lik min fisk

Lenke til kommentar
lyren mangler den ene "side" finnen som min har. lyr er mørkere og har spissere spor. min er avrundet bak. og min er mye lysere. rygg finnen til lyren er mye kortere en på min. så jeg gir meg ikke, det er ikke en lyr hehe

 

 

Lyren får en større slik "brystfinne" til eldre den er. Det behøver ikke ha noe med selve størrelsen på fisken å gjøre, men kommer som sagt med alderen.

 

Eksempel:

Lyr_9kg_03.10.04.jpg

Lenke til kommentar

hvis du finner en lyr på nettet og sammeligner med min så er de lik men samtidig mye forskjellig. fikk mye lyr samme dagen, og la de ved siden av hverandre å sjekket. det var mange store forskjeller.

 

hehe har sendt bildet til en biolog og han var litt usikker selv, å han skulle sende bilde videre..

 

vet jeg er litt vanskelig nå, men vil høre et annet fiske navn enn lyr hehe, det blir liksom så kjedelig.. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...