Gå til innhold

MAC vs PC


Anbefalte innlegg

HAHAHA! the_ruthless, bruker du IE på mac? Er jo ikke blir oppgradert eller fikset på veldig lenge, bruk Safari.

Dessuten tviler jeg på at du får se de errorene der hvis du ikke graver opp loggene. Har selv hatt en mac i et par måneder og er storfornøyd, hvis et program kræsjer er det bare å restarte programmet og det funker fint, null problem. Om noe kræsjer på pc'en må jeg omtrent alltid restarte.

 

Mac'en er så overlegen pc'en på flere måter, rå ytelse har pc'en, men windows er så helt totalt grusomt å bruke når man er blitt vant til OsX's stabilitet.

Jeg har et digitalt kamera, når jeg skulle koble det og dockingstasjonen til PC'en måtte jeg legge inn et program for at jeg skulle få overført bilder, dette programmet var heller ikke så pålitelig så det kræsjet etc, skikkelig dritt å bruke.

På Mac'en min koblet jeg det bare til usb porten og det funket, trengte ikke legge inn noe som helst av drivere eller programmer, helt fantastisk, da slipper jeg å sitte å knote med mye tull.

Mac'en min har stort sett stått på i de månedene jeg har hatt den, min PC hadde ALDRI klart å kunne stått på i mer enn et par dager, alt hadde begynt å kræsje og det hadde gått så sent at jeg hadde revet ut håret.

Daglig opplever jeg at explorer.exe kræsjer, og det er snakk om at jeg har nesten en fersk format/install.

Hadde det ikke vært for at jeg sitter å spiller og slikt så hadde jeg kjøpt meg en ny mac til sommeren når den nye prosessoren kommer (ppc 970?).

Ytelse betyr ikke alt IMO, synes det er bedre at ting funker enn at man sparer 15 sekunder på å loade et program, men at systemet kræsjer.

 

the_ruthless: så datoene på de kræsjene dine, ikke veldig nylig de skjedde...27/3 og 22/4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Opp i opp så mener jeg mac gir mer for pengene enn pc. Jeg var kanskje uheldig, men nå har jeg i hvert fall et produkt som fungerer mer stabilt enn noe windows jeg har vært borti.

 

mac gir ikke mer for pengene enn pc ;

apple vs. mange pc-produsenter -> konkurranse

 

pc betyr ikke windows, det er noe som f.ex. heter Lunix :wink:

 

her er det snakk om hardware, og da taper mac på pris hver gang

 

vel, jeg har her opplevd å få mer for pengene enn jeg fikk på de foregående. men jeg vektlegger det faktum at maskinen skal tåle meg veldig mye også da

Lenke til kommentar
HAHAHA! the_ruthless, bruker du IE på mac? Er jo ikke blir oppgradert eller fikset på veldig lenge, bruk Safari.

Dessuten tviler jeg på at du får se de errorene der hvis du ikke graver opp loggene. Har selv hatt en mac i et par måneder og er storfornøyd, hvis et program kræsjer er det bare å restarte programmet og det funker fint, null problem. Om noe kræsjer på pc'en må jeg omtrent alltid restarte.

 

Mac'en er så overlegen pc'en på flere måter, rå ytelse har pc'en, men windows er så helt totalt grusomt å bruke når man er blitt vant til OsX's stabilitet.

Jeg har et digitalt kamera, når jeg skulle koble det og dockingstasjonen til PC'en måtte jeg legge inn et program for at jeg skulle få overført bilder, dette programmet var heller ikke så pålitelig så det kræsjet etc, skikkelig dritt å bruke.

På Mac'en min koblet jeg det bare til usb porten og det funket, trengte ikke legge inn noe som helst av drivere eller programmer, helt fantastisk, da slipper jeg å sitte å knote med mye tull.

Mac'en min har stort sett stått på i de månedene jeg har hatt den, min PC hadde ALDRI klart å kunne stått på i mer enn et par dager, alt hadde begynt å kræsje og det hadde gått så sent at jeg hadde revet ut håret.

Daglig opplever jeg at explorer.exe kræsjer, og det er snakk om at jeg har nesten en fersk format/install.

Hadde det ikke vært for at jeg sitter å spiller og slikt så hadde jeg kjøpt meg en ny mac til sommeren når den nye prosessoren kommer (ppc 970?).

Ytelse betyr ikke alt IMO, synes det er bedre at ting funker enn at man sparer 15 sekunder på å loade et program, men at systemet kræsjer.

 

the_ruthless: så datoene på de kræsjene dine, ikke veldig nylig de skjedde...27/3 og 22/4

 

Og ja, jeg er skuffa over logginga av kræsj.

Og når det gjelder Internet Explorer, så HAHAHA!, nei, jeg bruker ikke denne så meget. Bruker stort sett nyeste tilgjengelige Mozilla. (Opera på Mac var piss.) Og har bare beta 2 av Safari her... Men, som sagt, det der var det eneste jeg fant av logger i farten...

 

Hvilken versjon av Windows kjører du..?

Lenke til kommentar
Ruthless:

Ser du kjører OSX 10.2.5

Fra diverse Macforum har det kommet fram at Apple har "bæsja på leggen" med denne oppgraderingen. (Joda, det kan skje);) Den har ført til diverse problemer, som regel grunnet USB-hubs og utstyr. Anbefaller at du får en eller annen systemansvarlig til å oppgradere til 10.2.6 som skal fikse opp disse problemene.

 

I shall mention this before my system administrator.

 

Og finnes det noen effektiv måte å få fiksa minne-sløse-problemer på..? (1GB SDRAM burde holde til å kjøre Mozilla, Internet Explorer, MSN Messenger og TextEdit sånn RIMELIG kjapt og stabilt, syns jeg!)

Lenke til kommentar

Windows xp har jeg, det er bedre enn windows ME, men det er ikke mye som skal til ;)

Jeg kjører en uoppdatert winxp, siden den faktisk er mer stabil enn en oppdatert winxp SP1 etc etc.

Jeg har en 12" powerbook, 640mb ram, 867mhz g4, 60gb hd og alt det andre, og dette er faktisk en bedre maskin på mange måter enn min PC, selv om min pc er mye bedre når det gjelder hardware, så har min PC store problemer og linux er ikke aktuelt.

Men, men, smaken er som baken. Jeg elsker min mac, og min PC er grei nok, bortsett fra at microsoft har den verste softwaren i historien.

Lenke til kommentar
Mac'en min har stort sett stått på i de månedene jeg har hatt den, min PC hadde ALDRI klart å kunne stått på i mer enn et par dager, alt hadde begynt å kræsje og det hadde gått så sent at jeg hadde revet ut håret.

Daglig opplever jeg at explorer.exe kræsjer, og det er snakk om at jeg har nesten en fersk format/install.

 

Du må ha noe alvorlig gæærnt med hardware'n din - jeg har kjørt Win2K siden det kom og gikk over til XP (med SP1!) såsnart XP hadde vært på markedet i noen uker.

 

Har aldri hatt kræsj som har krevd tvungen restart med hverken Win2K eller XP. Internet Explorer har jeg ikke opplevd noe problemer med på mange måneder heller, jeg oppfatter tvert imot XP som superstabilt.

 

Gleder meg dog til Quark kommer til OS X så jeg kan bruke det på jobben - det går ikke en dag uten at det minst er 2-3 kræsj på en (eller alle!) av de 3 Mac'ene vi har med Mac OS 9.1.

Lenke til kommentar
www.alienware.com ?

 

Den nye iMac'n ser ut som en portabel dass. Men smaken er som baken.

Hm, lurer på hvordan du klarer å gjøre ditt fornødne.

Nå er det vel forøvrig MS som er i toalettbransjen

 

Ut fra det jeg kan se på linken ovenfor forstår jeg hva du mener, for du har tydeligvis helt andre definisjoner på hva som er vakkert en det jeg har... Harry er vel det uttrykket jeg tenker når jeg ser de gusjegrønne monstermaskinene.

prd_cyborg_green_gaming_small.jpg

 

g4.jpg

 

Misrosoft har gitt opp sitt DO - prosjekt....

Lenke til kommentar
Mac'en min har stort sett stått på i de månedene jeg har hatt den, min PC hadde ALDRI klart å kunne stått på i mer enn et par dager, alt hadde begynt å kræsje og det hadde gått så sent at jeg hadde revet ut håret.

Daglig opplever jeg at explorer.exe kræsjer, og det er snakk om at jeg har nesten en fersk format/install.

 

Du må ha noe alvorlig gæærnt med hardware'n din - jeg har kjørt Win2K siden det kom og gikk over til XP (med SP1!) såsnart XP hadde vært på markedet i noen uker.

 

Har aldri hatt kræsj som har krevd tvungen restart med hverken Win2K eller XP. Internet Explorer har jeg ikke opplevd noe problemer med på mange måneder heller, jeg oppfatter tvert imot XP som superstabilt.

 

Gleder meg dog til Quark kommer til OS X så jeg kan bruke det på jobben - det går ikke en dag uten at det minst er 2-3 kræsj på en (eller alle!) av de 3 Mac'ene vi har med Mac OS 9.1.

:lol::lol:

Det vi bruker å si i CS når en guller sykt! LOTTO :lol:

Tror du lyver, aldri kræsjet slik at du må restarte pcen! Da bruker du sikkert bare notepad og explorer hvor du bare leser forum og itavisen :wink:

Lenke til kommentar

Greit at man kan sette inn et Radeon-/GF4-kort i en PowerMac, men hvor lett er det i en iMac? Syntes det er for galt at de skal "låse" systemene sine slik. Å oppgradere en Mac er som å oppgradere software. Du må vente et helt år (eller to) på at neste versjon kommer ut, og da må du bytte ut hele systemet.

 

Ellers skal kanskje Apple ha litt ros også. Grunnen til at det er så stabilt (ihvertfall med OSX), er vel at hardwaren er så homogen. Du har ikke fjorten tusen forskjellige hardware-konfigurasjoner slik du har på en PC-PC. Vil påstå at det er derfor de fleste har problemer med PC. Du har utallige skjermkort, hovedkort, cpu-er, lydkort, minnebrikker osv. Samtidig som det finnes mange versjoner av Windows. Det sier seg selv da at det lettere blir problemer.

 

En god del av disse problemene kan selvfølgelig også tilskrives brukerfeil. Folk bruker feil driver, gale innstillinger, ikke godkjent minne osv.. Vil tippe at Apples stabilitet og brukervennlighet hadde falt (nesten) tilsvarende, om de hadde hatt et like "åpent" system slik vi kjenner fra PC-verden. Jo, flere produsenter, standarder, programmer o.l. vi har jo større er sjansen for at noe skal kræsje.

 

Det er vel prisen man må betale. Skal man ha det mest oppgraderingsvennlige og råeste som er på markedet blir det PC - med de ulempene det bringer. Hvis man skal ha Apple blir det stabilitet og brukervennlighet - med de ulempene det bringer med seg.

 

Som en sa tidligere her: Smaken er som baken.

Lenke til kommentar

Tror du lyver, aldri kræsjet slik at du må restarte pcen! Da bruker du sikkert bare notepad og explorer hvor du bare leser forum og itavisen :wink:

 

Tro det eller ei - har aldri måttet restarte hverken XP eller 2K med resetknappen! Spiller mye, surfer på det utroligste sider (hehe) og legger inne ganske mye rart (dog aldri betaversjoner) og alt funker. Maskinen min står gjerne på uavbrutt i flere uker av gangen den - skrur den stort sett bare av når jeg skal bort noen dager.

 

Tror mange som har problemer har det fordi de på død og liv skal tvinge OS'et til å bruke f.eks. et 10 år gammelt lydkort som produsenten har sluttet å lage drivere til for flere år siden. Personlig synes jeg det hadde vært helt greit hvis MS lagde en klar policy på f.eks.: "All hardware som er eldre enn 5 år når OS'et blir introdusert kan vi ikke garantere at virker".

Lenke til kommentar
Greit at man kan sette inn et Radeon-/GF4-kort i en PowerMac, men hvor lett er det i en iMac? Syntes det er for galt at de skal "låse" systemene sine slik. Å oppgradere en Mac er som å oppgradere software. Du må vente et helt år (eller to) på at neste versjon kommer ut, og da må du bytte ut hele systemet.  

 

Ellers skal kanskje Apple ha litt ros også. Grunnen til at det er så stabilt (ihvertfall med OSX), er vel at hardwaren er så homogen. Du har ikke fjorten tusen forskjellige hardware-konfigurasjoner slik du har på en PC-PC. Vil påstå at det er derfor de fleste har problemer med PC. Du har utallige skjermkort, hovedkort, cpu-er, lydkort, minnebrikker osv. Samtidig som det finnes mange versjoner av Windows. Det sier seg selv da at det lettere blir problemer.  

 

En god del av disse problemene kan selvfølgelig også tilskrives brukerfeil. Folk bruker feil driver, gale innstillinger, ikke godkjent minne osv.. Vil tippe at Apples stabilitet og brukervennlighet hadde falt (nesten) tilsvarende, om de hadde hatt et like "åpent" system slik vi kjenner fra PC-verden. Jo, flere produsenter, standarder, programmer o.l. vi har jo større er sjansen for at noe skal kræsje.  

 

Det er vel prisen man må betale. Skal man ha det mest oppgraderingsvennlige og råeste som er på markedet blir det PC - med  de ulempene det bringer. Hvis man skal ha Apple blir det stabilitet og brukervennlighet - med de ulempene det bringer med seg.

 

Som en sa tidligere her: Smaken er som baken.

Vell, er ikke bare derfor mac er så stabilt :wink:

Selvfølgelig er jo det en fordel for mac, men kan jo ikke bare så at det er derfor!

Lenke til kommentar

Vell, er ikke bare derfor mac er så stabilt :wink:  

Selvfølgelig er jo det en fordel for mac, men kan jo ikke bare så at det er derfor!

 

Nei, det er selvfølgelig mye mer som ligger bak - men jeg tror at det er mye av grunnen til hvorfor det er slik.

Tviler på at det er så mye som DU TROR.

Lenke til kommentar
Misrosoft har gitt opp sitt DO - prosjekt....

Hvor får du det fra?

Skal komme det:

Itavisen.no

 

nei, alt er bare bs. trodde dere virkelig dem skulle lage noe sånt? dere har blitt lurt... (uansett; drITavisen er ingen pålitelig kilde, skriver bare om usannheter og rykter)

 

denne tråden har sklidd ut til en mer "windows vs osx"-tråd. pc er ikke synonymt med windows. det burde dere vel visst? man kan vel ikke klage på pc fordi man ikke klarer å sette opp windows til å bli stabilt nok? finnes mer enn bare ms-produkter i verden... (heldigvis)

Lenke til kommentar
denne tråden har sklidd ut til en mer "windows vs osx"-tråd. pc er ikke synonymt med windows. det burde dere vel visst? man kan vel ikke klage på pc fordi man ikke klarer å sette opp windows til å bli stabilt nok? finnes mer enn bare ms-produkter i verden... (heldigvis)

Tror han som lagde threaden mente Windows vs. MacOS, siden PC=mac

Har du hørt sett på amerikansk Tv, der sier de PC og ikke Mac ofte.

Lenke til kommentar
Greit at man kan sette inn et Radeon-/GF4-kort i en PowerMac, men hvor lett er det i en iMac? Syntes det er for galt at de skal "låse" systemene sine slik. Å oppgradere en Mac er som å oppgradere software. Du må vente et helt år (eller to) på at neste versjon kommer ut, og da må du bytte ut hele systemet.  

Du har jo i og for seg et slags poeng. Selv om det sikkert vil dukke opp 3. parts oppgraderinger for den nye iMacen etterhvert. (Det gjorde det i hvertfall for den gamle typen, selv om disse var dyre og klønete).

 

Samtidig mister du litt av poenget/historien bak iMac'en. Noe av tanken var jo en forbrukermodell som skulle være enkel å sette opp, fungere greit fra dag en, selv for folk som hadde null teknisk kompetanse.

 

Mener du å fortelle meg at det overhode ikke eksisterer små PC-PC-klienter hvor det er vanskelig å oppgradere? I så fall mener jeg faktisk dette er en mangel i markedet...

 

Ønsker du å kunne oppgradere maskinen i framtiden kjøper du ikke en iMac/eMac, da kjøper du en Powermac og jeg tror de fleste som er i stand til å utføre slike oppgraderinger er klar over dette(?)

Lenke til kommentar
...det er ikke noe problem å bygge en pc som fint konkurrerer med apple på design. det man må diskutere er ytelse.

OK, vis oss da. Dette emnet har vært oppe før og det er mulig ting har forandret seg, men så langt har ingen klart å vise meg en PC-PC som konkurerer designmessig med Macs peneste modeller...

 

enig, dessuten ser mac osx overlegent suverent ut :) (pcbruker)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor folk synes mac'en er sæ veldig pen heller.. for å begynne med skjermen synes jeg den ser billig og skrøpelig ut med den gjennomsiktige kanten.. Minner mer om noe billig drit enn pent design.. Kabinettet har også samme stygge gjennomsiktige kanten, samt den stygge men veldig praktiskte bæregreia på toppen... Synes det er veldig mange kabinetter som er veldig mye pengere enn dette.

 

ække du it-administator på hvgs ? GI OSS MAC! :p

(en som tydeligvis ikke er enig dine utsagn om at mac er billig skrot uten stil)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...