Gå til innhold

Enda en tråd om "hvilken kamera skal jeg kjøpe?"


Anbefalte innlegg

Har lest tråden for nybegynnere og jeg har lest en del tester. Men for meg så virker det som om kameraene er så like at det nesten blir flisespikkeri om hvem som er best. Har lyst å bruke 4000+/-kr på kamerahus med kit objektiv. Har lyst på nytt da jeg kan få da uhell forsikring.

 

Har sett på samtlige kamera og slik jeg ser det så er det mellom D60, 1000D, A200 og F520.

 

Har vært på elkjøp og expert i dag for å prøveholde disse, og de fleste er ganske like, bortsett fra at Olympusen er ganske smalere. Men det er ingen problem hvis det kameraet er mye bedre.

 

I første omgang vil jeg kjøpe et kit, minnekort, veske og en close-up lens. (f.eks. LINK) Slik at jeg kan ta de fleste type bilder og samt litt makro. Senere skal jeg kjøpe skikkelig makro linse og en teleskop linse.

 

Kamerat vil bli brukt til å ta bilde av kjøretøy i fart, slik at det bør kunne autofokusere kjapt og kanskje helst ha bildestabilisator. Elelrs så vil det nok bli med på fjellet og stranden hvor det er litt fuktig. Og mange andre type omgivelser, innendørs, natur bidler etc.

 

Som jeg har forstått så har A200 og E520 bildestabilisator, E520 har litt bedre værtettning, D60 og A200 har flere manuelle iso verdier. Ellers så ser de ganske like ut.

 

Siden jeg er helt fersk så vet jeg ærlig talt ikke hvilke egenskaper jeg skal se etter. Så jeg setter stor pris på om noen kan peke meg i rett retning, så skal jeg senere læra alle de forskjellige egenskapene og hvor viktige hver av dem er etter hvert.

 

Hvis noen har tips om et annet kamera så jeg skriv det, slik jeg så det så havnet disse i min priskategori.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom jeg er Olympus fanboy for tiden, så anbefaler jeg E-520.

 

Det er egentlig hipp som happ hvilket av disse kameraene du velger. De er alle istand til å levere gode bilder.

 

Sony sliter litt med kvaliteten på kit-objektivet sitt; slik at det er en viss fare for at du kan få en uskarp utgave. Men selve kameraet er ganske så trivelig. Nikon og Canon sine er også greie, men pass på å kjøpe kit med objektiv sm har bildestabilisering innebygget (IS for Canon og VR for Nikon) Det er særlig viktig når det gjelder Canon, da 18-55mm uten IS er et objektiv som det finnes mange dårlige utgaver av.

 

Tom

Lenke til kommentar

Litt OT tåles vel..? Canon 18-55 uten IS kan man jo leke litt med.. Foran så ser man to små hull, ett på hver side av frontelementet. Stikk inn noe i begge de hullene samtidig (bruk f.eks. en saks) og skru ut frontlinsa. Snu den og tape den fast igjen så har du en morsom "makrolinse" som er litt gøy å leke med (en liten stund iallefall..)

Lenke til kommentar

Hei Dammed.

 

Sitter med samme problem som deg.

Har vurdert de forskjellige kameraene du har sett på nå i en måned ca. og ikke kommet til noen bestemt mening.

Nå i kveld bestemte jeg meg for at det blir E-520 på meg.

Vurderte lenge på å gå for E-420, men så fant jeg ut at jeg heller legger ut 1000 kr. til og kjøper 520'en istede.

 

De fleste tester jeg her lest om det har vært sånn midt på treet, med noen utmerkelser. Skal visst være et greit kamera å bruke, når man først har satt seg inn i hvordan menyoppsettet fungerer. Fargegjengivelsen skal vissnok også være veldig bra pluss mye annet fancy.

 

Har en onkel som er fotograf, og han har hele tiden sagt at det er nikon som duger, så da håper jeg inderlig ikke jeg blir alt for skuffet om jeg kjøper meg et olympus. :S

 

I dag har jeg et canon EOS 500 analog kamera. Har vært veldig godt fornøyd med det, men de siste gangene jeg brukte det, kom det en forferdelig uling ut av linsa. Drevene/tannhjulene inni linsa som er for autofokusen har visst tatt kvelden, så kameraet ligger nå på hylla for godt.

Vet ikke om det er tilfelle, men har hørt at det er en svakhet i linsene som følger med canon kameraene. men men, det er et gammelt kamera, så det fortjener vel "evig hvile". :)

 

Uansett, lykke til med valg av nytt kamera.

Lenke til kommentar
Litt OT tåles vel..? Canon 18-55 uten IS kan man jo leke litt med.. Foran så ser man to små hull, ett på hver side av frontelementet. Stikk inn noe i begge de hullene samtidig (bruk f.eks. en saks) og skru ut frontlinsa. Snu den og tape den fast igjen så har du en morsom "makrolinse" som er litt gøy å leke med (en liten stund iallefall..)

Hehe - hørtes morsomt ut.

 

Alternativt kan det brukes til litt Anger Control ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Har en onkel som er fotograf, og han har hele tiden sagt at det er nikon som duger, så da håper jeg inderlig ikke jeg blir alt for skuffet om jeg kjøper meg et olympus. :S

Fotografer som har valgt Nikon eller Canon har en tendens til å fremheve sitt eget merke. Egentlig ikke et problem i det; men de bruker gjerne de dyrere husene og objektivene.

 

Når det gjelder entry level kameraene, så er det ikke sikkert at det Canon og Nikon som det beste valget. I mange tilfeller, så er det bedre kjøp å velge andre merker.

 

Jeg selv bruker både Canon og Olympus.

 

Tom

Lenke til kommentar
Når det gjelder entry level kameraene, så er det ikke sikkert at det Canon og Nikon som det beste valget. I mange tilfeller, så er det bedre kjøp å velge andre merker.

 

Men det kan lønne seg å tenke over om en forventer å kjøpe optikk og blitz fremover før en velger merke. Man blir fort låst til et merke pga de investeringene en gjør i nettopp dette.

Lenke til kommentar

Det viktigste er at man er komfortabel med bruk av kamera, så prøv alle aktuelle modeller i en butikk før du kjøper. Det skal passe godt i hendene, knapper og brytere skal være lette å nå og å betjene, og informasjon i søkeren må være godt lesbar (her er det faktisk stor forskjell).

 

De fleste entrylevel kamera har de nødvendige funksjonene, men sjekk likevel dersom du er ute etter noe spesielt. For eks har ikke alle LiveView (søkerbildet på skjermen), noe som er nyttig for de som kommer fra mobil/kompakt.

 

Pass på at du sammenligner autofokushastighet med den samme optikken du får med i pakken.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er vanskelig å velge nybegynner-kamera i dag fordi de alle er såpass like. Alle vil gjøre samme nytten ved ordinær fotografering.

 

Det må f. eks. være åpenbart at man ikke bommer ved å velge Nikon-systemet. Eneste aberet med D60 er vel at den snart blir byttet ut?

 

boos

Lenke til kommentar
Ettersom jeg er Olympus fanboy for tiden, så anbefaler jeg E-520.

Da vil jeg slenge med Pentax K-m som valgmulighet. Kit-objektivet til det mener jeg er klart bedre enn både Nikon 18-55 VR og Canon 18-55 IS. Mye raskere fokus, følger med solblender, bedre fokusring, man kan fokusere manuelt i AF-modus, fronten roterer ikke, god gripeklemme på lokket, stabilisator i kameraet gjør samme jobben som IS/VR bare at det gjør jobben uansett hvilket objektiv du setter på. Les testen av K-m her.

 

Ellers så føles K-m langt mer solid ut enn både Nikon D60 og Canon 1000D. Jeg har ikke prøvd Sony A230 og Olympus E-520 så de kan jeg ikke sammenligne.

Lenke til kommentar

Hvordan er dyrere modellene til de forskjellige merkene over? Tenkte litt over det Epp sa, hvis man f.eks. kjøper E-520, og så kjøper makro og tele linse, så er det jo kjekt at man kan bruke objektivene senere når man har lyst på nytt kamera. Med andre ord når man kjøper nye objektiver så blir man bundet til de merket.

 

Jeg må bare skrive her at E520 var utrolig god å holde i. Og det jeg skrev over at den var smalere var ment for 420. Klarte å forveksle dem to i går når jeg skrev tråden.

 

Har vært rundt her i området og sett på kamra i dag og jeg finner ingen som har Pentax K-m, og jeg vil gjerne holde kameraet før jeg evt bestiller/kjøper det. Noen som har tips til en butikk i østfold som hard den? Eller evt en privat person som kunne møtt meg til en prøve holding?

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

leste Pentax testen og det ser ut som sammenlignet med A300, 1000D og D60 så er det et bedre kamera. Ting som trekker ned kameraet i testen er manuelt valg av fokuspunkter. Men kan man gjøre dette med de andre? Og hvor stor betydning har egentlig dette for å få gode bilder? I testen så scorer den bedre enn alle de andre kameraene på bildekvalitet.

 

angående hurtigheten, så er det ikke så farlig, jeg har kun et-tre sekunder å ta bilder på uansett, så egentlig så teller kun den første sekunden. Og pentaxen tar jo 4 bilder med en gang på et sekund i JPG og i RAW så det er strålende. :)

 

Det er forøvrig ingen test av E520 som er litt surt. :/ Men sammenlignet med Pentax K-m, hvilken tror dere er best?

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Og kunne velge fokuspunkt selv er alfa omega ved bruk av speilrefleks.

Man har det som blir kalt dybdeskarphet i bildet "dof",for å få fult utbytte og treffe fokus korrekt må man selv ha mulighet til og sette fokus/fokuspunkter det man vil ha fokus.

 

Det og bruke alle fokuspunktene på foreksempel fugleflukt kan gi deg fokus på noe annet,spesielt på de rimeligeste kameraene.

Lenke til kommentar
leste Pentax testen og det ser ut som sammenlignet med A300, 1000D og D60 så er det et bedre kamera. Ting som trekker ned kameraet i testen er manuelt valg av fokuspunkter. Men kan man gjøre dette med de andre? Og hvor stor betydning har egentlig dette for å få gode bilder? I testen så scorer den bedre enn alle de andre kameraene på bildekvalitet.

Jeg har mulighet til å velge fokuspunkt på mine kameraer men jeg bruker praktisk talt aldri den funksjonen. Jeg sikter på der jeg vil ha fokus og trykker knappen halvveis ned for å få fokus der. Hvis jeg skal ta bildet med en gang så snur jeg bare kameraet dit jeg vil ha det og trykker knappen helt inn. Dersom det er lengre tid til jeg skal ta bildet så slår jeg over på manuell fokus og trykker når det måtte passe meg. Dette synes jeg er både raskere og enklere enn å knote med valg av fokuspunkt.

 

Og kunne velge fokuspunkt selv er alfa omega ved bruk av speilrefleks. Man har det som blir kalt dybdeskarphet i bildet "dof",for å få fult utbytte og treffe fokus korrekt må man selv ha mulighet til og sette fokus/fokuspunkter det man vil ha fokus.

Alfa og omega er nå å ta veldig hardt i. Da bruker du ikke den enklere og raskere teknikken jeg beskriver over her.

 

Det og bruke alle fokuspunktene på foreksempel fugleflukt kan gi deg fokus på noe annet,spesielt på de rimeligeste kameraene.

Hvis man skal ha rask og god følefokus til fugler i flukt så må man uansett opp i prisklassene til Canon 40D, Pentax K20, Nikon D90, Olympus E-30 osv. Men hvor ofte tar den jevne familiefotograf bilder av fugler i flukt? Jeg tipper svært sjeldent. Det er noe for oss mer spesielt interesserte ;)

Lenke til kommentar

ja det var det jeg og tenkte Simen1. Leste i Pentax tråden at Obs hadde kampanje på K-m. Kysser fingrene at Obs her i byen har den ennå slik at jeg får klådd litt på den for å se hvordan den ligger i hånden. Slik jeg ser det nå så er det også mellom Olympus og Pentax pga av bildestabilisering i kamerahuset. A300 har for dårlig bildekvalitet for å være med i valget.

 

Hvis jeg går for K-m, hva syns dere om det kitet med 18-55 og 50-200 objektivene? Dette: (link)

 

I følge denne siden: (link) så tror jeg det er dette objektivet: (link) Er dette et bra objektiv?

 

Ikke verst tilbud i alle fall, da man sparer 1000/1500kr på objektivet.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...