Gå til innhold

2x spill PC til 7000 og 18000 kr


Anbefalte innlegg

Hei folkens, kunne tenke meg litt hjelp da jeg skal bestille 2 PCer til meg selv og en venn. Er så lenge siden jeg bestilte PC så er ikke sikker på hva som er bra for tiden.

 

Skal ta PCene 1 etter 1 så det ikke blir forvirring.

 

PC nr 1 (vennen min sin PC):

 

- PCen skal brukes til Spill og musikk. (for eksempel Sims 3)

- Den skal koste rundt 7000 helst ikke over

- Maskinen skal i utgangspunktet ikke overklokkes siden ingen av oss har gjort det før.

- Er ikke sikker på hva som er best av AMD og Intel for tiden så det er akkurat det samme.

- Trenger ikke skjerm, tastatur, mus og høytaler/headset

- Den skal ha et godt lydkort

- Maskinen skal kjøpes i deler og bygges selv.

 

 

PC nr 2 (Min PC):

 

- PCen skal brukes til spill. (nyere og fremtidige spill)

- Den skal koste rundt 18000

- Maskinen skal i utgangspunktet ikke overklokkes siden jeg ikke vet hvordan det gjøres.

- Er ikke sikker på hva som er best av AMD og Intel for tiden så det er akkurat det samme.

- Trenger ikke tastatur, mus og høytaler/headset

- Kan gjerne ha skjerm men det er ikke nødvendig.

- Maskinen skal kjøpes i deler og bygges selv.

 

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette =D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tips fra meg, jeg har forsøkt å selge gamle (dvs noen mnd gammel) pcen da jeg kjøpte ny, og det var helt umulig, måtte bare dytte den over på en kamerat til spottpris til slutt. En må utrolig langt ned i pris for å få solgt noe hjemmebygd utstyr. Dette kan jo dere som skal kjøpe nå utnytte (angrer på at jeg ikke kjøpte en brukt selv). F.eks den her (ift pc2): http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18236993. Tipper han skal slite med å selge den for 24000, de som vil bruke så mye penger på en stasjonær er oftest litt perfeksjonister og vil velge alle komponentene selv. Men dette er jo egentlig ikke lurt når en kan få brukte veldig billig i forhold til specs. Tipper du kan få prutet den der ned til 18k, da får du en pc som har de beste komponentene du får tak i idag ;)

 

Du sa jo du ville bygge selv, men tenkte det er et bra tips likevel :)

Lenke til kommentar

Takk for tipset bme081 men er ikke ute etter brukt PC. Men det tipset kan kanskje hjelpe andre.

 

Takk for oppsettet jornboss, men skulle gjerne vite hvor mye bedre den kan bli hvis det brukes ca 7000 kr og ikke bare 5700 kr.

 

Så trenger fremdeles hjelp med begge PCene, håper noen har litt tid til å hjelpe meg med det.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva du ønsker å prioritere. PCen er mer enn god nok til Sims. Det som er "dårlig" og som jeg ville prioritert er:

 

Kabinett - det varer lenge

Strømforsyningen - men med 1 stk skjermkort vil den holde i massevis i lang tid.

Kanskje skjermkortet opp til HD4890 - så holder det lengre.

 

Hovedkortet har ikke kapasitet til 2 stk skjermkort i CF, men med de kravene så vil det aldri bli behov for det.

 

Vel da ender jeg opp med å foreslå oppgradering av kabinett - du kan kjøpe et proff et og bedre skjermkort HD4890 hvis det høres fornuftig ut?

 

Kabinett + 500,-

 

Skjermkort + 600,-

 

Modulær strømforsyning + 250

 

Du kan evt bruke penger på dedikert lydkort. Jeg har ikke så god greie på de. Det integrerte er bra - men dedikerte er ofte bedre.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Til den dyreste av pcene (18.000)

 

Dette holder lett til et i7 system med Crossfire eller SLI.

 

-intel i7 920 (2,6ghz - overklokkes LETT til 3ghz, uten store modifikasjoner)

- asus PT6 Deluxe V2 (versjon to av kortet, uten mange av feilene som 1'ern hadde) Dette hovekortet tar både Crossfie og SLI (ati vs nvidia)

- enten 4890 i crossfire, eller 4870x2 i crossfire (sistnevnte koster ca 6000kr bare i skjermkort) eller GTX 295 (ca 4000kr for et) eller gtx 280/285 i SLI

- Corsair 1000W strømforsyning

- Enten raptor harddisk eller SSD for Operativsystem (300gb harddisk med 10.000 rpm) - disse diskene er raskre enn vanlige harddisker

- for annen lagring: 2x1tb disker med 32mb cache

- 6gb ram - gjerne 1333mhz med lav volt. (corsair anbefalt)

- kabinett velges selv, ettersom smaken er baken delt i to.

- random dvd spiller/brennr. Jeg vet ikke mye om dvd brennere/spillere, bruker bare en gammel IDE selv, når jeg skal installere spill/windows lignende

 

 

Prisen for alt dette: (regnes ca pris)

 

- prosessor 2400kr

- hovedkort 2500kr

- skjermkort enten 3000kr ( 4890 i Crossfire) (6200kr - 4870x2 i crossfire) ( 4500kr - gtx 285 i sli) ( 8400kr - gtx 295) sistnevnte blir nok litt dyr. men et gtx 295 holder lenge.

- harddisker 1500 kr for 150gb RAPTOR disk - 300gb koster 2000kr og ca 2000kr for 2x1tb disker?

- strømforsyning 2200kr (tror da corsair sin 1000W koster det ?

- 6gb ram fra 1000kr til 2000kr. Dette kommer ann på hastigeten på rammen (fra 1066-2000mhz)

- kabinett fra 300-2000kr

- dvd brenner/spiller/leser - fra 200kr til 2000 kr (blu-ray er sistnevnte)

Til sammen (jeg regner ute skjermkort, ettersom du kan bestemme det selv:

 

Du må nesten legge sammen selv.. da det er vanskelig formeg å regne sammen forskjellen på ram, dvd spiller/brenner og skjermkort, med alle de variablene.

 

 

Da håper jeg at jeg fikk med alt, og håperdette hjelper deg.

Lenke til kommentar

Jornboss sitt forslag på pc1 blir perfekt hvis du legger til et anstendig lydkort til 1000-1500. Dersom han da vil bruke mer penger hadde jeg definitivt brukt det på kabinett personlig, men det kommer jo an på hvor han skal ha det stående og hvor lite støy/plassbruk som er ønskelig... For en casual gamer er 4870 m/1GB helt rått skjermkort. Har selv en kamerat som har 4850 m/500mb og et lydkort til et par tusen kroner.. Han spiller GRID med meg uten noe lag. Og det tror jeg er endel mer krevende enn Sims.. ;)

 

PS kan spør han kameraten min hvilke lydkort som er bra, han har litt peiling på det der:)

Lenke til kommentar

Takk for svarene, de blir å hjelpe meg veldig mye når jeg skal kjøpe dette inn.

Får desverre ikke tid til å se så nøye på alt før søndags kveld/mandag, så hvis noen har flere forslag eller eventuelle tips så tar jeg gjerne imot.

 

Igjen takk til de som har hjulpet meg så langt og på forhånd takk til de som da kommer med flere forslag/tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...