Gå til innhold

Kan jeg heve kjøpet på min mobiltelefon?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg må nå levere mobilen min inn til reperasjon for 3 eller 4 gang grunnet feil. Den siste feilen jeg har fått nå er ikke den samme som jeg hadde på de foregående. Kan jeg heve kjøpet? Er drittlei mobilen nå. Har hatt den i 6 måneder og minst 3 av de har den vært på reperasjon.

 

Hvilke muligheter har jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp du kan velge mellom å godta det de tilbyr deg( i dette tilfellet en ny telefon ), eller du kan heve kjøpet. Valget er ditt. Om du velger å godta deres tilbud bør du også legge til grunn at du bare har hatt nytte av mobilen i halve eieperioden, og også at mye har skjedd i mobilmarkedet på 6 mnd, ergo er ikke en ny telefon i dag verd det du ga for telefonen + tort og svie etc.... :cool:

Derfor har du egentlig et krav som tilsier mer enn en identisk telefon.

Lenke til kommentar

Hvis telefonen har vært inne for samme feil tre ganger, kan du få ny telefon eller pengene tilbake. Om den har vært inne fire ganger for forskjellige feil, så gjelder det samme. Jeg har ikke vært borti at verdien synker med alderen. Da jeg leverte min P1i på Elkjøp etter omtrent et års bruk, så fikk jeg igjen hvert øre jeg betalte for telefonen(og ved en feil også pengene for forsikringen). Så jeg fikk 3600 rett i hånda. Det er det samme som jeg betalte for telefon + forsikring.

 

von L

Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt. Det er ingenting som sier at du har krav på å heve kjøpet etter 4 gang forskjellig feil. Det er mer eller mindre blitt en bransje-praksis, men ikke noe man har krav på i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Men det mangler en haug med opplysninger her. F.eks er mobilen et privatkjøp? Hvilke symptomer på feil har det vært? Har verkstedet funnet feil? Som tidligere nevnt så er ikke alt av "feil" vi opplever med mobilen mobiltelefonen sin skyld. Hvis du f.eks klager på treg telefon, og du har lastet ned masse spill fra www.LetMeRobU.com så trenger det ikke butikken eller produsent sin skyld.

Lenke til kommentar
Det er ikke så enkelt. Det er ingenting som sier at du har krav på å heve kjøpet etter 4 gang forskjellig feil. Det er mer eller mindre blitt en bransje-praksis, men ikke noe man har krav på i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Men det mangler en haug med opplysninger her. F.eks er mobilen et privatkjøp? Hvilke symptomer på feil har det vært? Har verkstedet funnet feil? Som tidligere nevnt så er ikke alt av "feil" vi opplever med mobilen mobiltelefonen sin skyld. Hvis du f.eks klager på treg telefon, og du har lastet ned masse spill fra www.LetMeRobU.com så trenger det ikke butikken eller produsent sin skyld.

 

Nja - den er opp til diskusjon, hvis telefonen ryker inn og ut for service flere ganger men for forskjellig feil så vil en likevel ha adgang til å heve kjøpet. I utgangspunktet vil en ved vurdering kunne gjøre det ved første gang og, beroende på hva som er galt.

 

Skal vi gå inn på en diskusjon rundt fkjl. §30, så kan en jo se på:

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Det vil ikke være urimelig å legge til grunn at en feks nyinnkjøpt telefon ryker inn på service 4 ganger det første halvåret - normalt tar slikt gjerne noen uker, så en snakker jo etter hvert stor del av levetiden på verksted for feil.

 

Men dette blir på generelt grunnlag - slik jeg ser det blir dermed påstanden til Flodec feil om at det ikke er noe i lovverket som dekker om det er forskjellig feil. Du er ikke rettsløs i hevings forstand når feilene er forskjellig.

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg ringte moobi idag og det viser seg det at jeg ikke kan få ny mobil eller heve kjøpet siden denne ganga så er feilen en ny feil. Fikk beskjed at jeg i teorien kan ha mobilen inn til reperasjon 100 ganger og fortsatt ikke få ny mobil. Nå sender de meg ny konvolutt der jeg må levere mobilen på nytt.

 

Kan jeg ta bruk av den loven som sier at det skal ta "rimelig tid"? Åssen kommer jeg gjennom med det da? Jeg prøvde å si det, men fikk aldri noe respons på det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...