Gå til innhold

Nanoteknologi - tråden for fremtiden


2bb1

Anbefalte innlegg

Ok. Det skal da være overkommelig det. Jobber godt på VGS og føler at det går bra i alle fagene.

 

Har til nå 5,6 i snitt (avsluttende fag i 1. klasse). Er bare å holde motivasjonen oppe, og fortsette trenden med minst like mange seksere som femmere :) Det kommer jeg lønnet ut av uansett hvilken linje jeg skal søke på!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Tja, såvidt jeg vet finnes det ingen typiske "nanojobber". Det er vel alt etter hva man spesialiserer seg innen. Men typiske jobber kan vel være i industrien (materialer), på sykehuslaboratorier (oppfinne nye medisiner/forbedre de vi har/forsking på sykdommer), og evt. jobber som retter seg mer mot fysikk-delen av universet. Slik jeg ser det er mulighetene uendelige - du kan bli hva du vil. Men som med alt annet kan det være lettere å få jobb innen materialer vs medisinutvikling eller motsatt (bare et eksempel).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte å lete litt etter typiske jobber man kan få med bachelor/master i nanoteknologi. Gikk derfor innom jobbfeber.no, men nanotek er tydeligvis så nytt at det ikke finnes på jobbfeber. Og da kom jeg til å tenke på en ting: er det noen som er ferdig utdannet "nanoteknologer" per dags dato? Vet at ved UiB så blir de første ferdigutdannet til sommeren. Ved NTNU er det vel også til sommeren? Vet ikke når nano-linjen kom ved UiO, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Gratulerer skogen1 :p

Litt OT her menmen: Dere som kom inn på nanoteknologi, jobbet dere hardt på vgs? Eller er dere naturlig smarte og trenger ikke så mye jobbing for å få gode karakterer.

 

Kanskje litt merkelig spm; men jeg føler at jeg trenger litt motivasjon for å klare å holde karakterene oppe. :)

Lenke til kommentar

Det varierer en del fra person til person, US4. Det er tydelig at en del hadde "surfet" seg gjennom VGS, og for dem ble det en stor overgang å faktisk måtte jobbe for karakterene på universitetet. Men de fleste har nok jobbet hardt og jevnt på videregående.

 

Første kullet fra NTNU uteksamineres til sommeren, ja. Det blir spennende å se hvor folk havner! Jeg tipper at mange blir værende i Trondheim for å ta doktorgraden, mens en god del også vil forsvinne ut i ikke-nanorelaterte jobber (konsulentjobb, "vanlig" industri, etc). Konsulentfirmaene har vært veldig ivrig med rekrutteringen!

Lenke til kommentar

hvorfor er det så stor forskjell mellom UIO og NTNU når det gjelder krakterene til nanoteknologi linja?

på NTNU er det sånn over 6 i snitt grier mens jeg kom inn i UIO nå med 35 poing :hmm: ? jeg kjenner ikke det er sånn to helt forskjellige verden :nei:

 

https://www.samordnaopptak.no/studier?ord=nano&laerestedkode=&utdomrkode=&stikkordnr=

Studiet ved UiO er et informatikkorientert studie - og er treårig, mens det på NTNU er et femårig sivil ingeniørstudie.

Ser for meg at studiet ved UiO omfatter mer illustrering og programering, mens det på NTNU omfatter mer fysikk, kjemi og matte.

Lenke til kommentar

hvorfor er det så stor forskjell mellom UIO og NTNU når det gjelder krakterene til nanoteknologi linja?

på NTNU er det sånn over 6 i snitt grier mens jeg kom inn i UIO nå med 35 poing :hmm: ? jeg kjenner ikke det er sånn to helt forskjellige verden :nei:

 

https://www.samordnaopptak.no/studier?ord=nano&laerestedkode=&utdomrkode=&stikkordnr=

Studiet ved UiO er et informatikkorientert studie - og er treårig, mens det på NTNU er et femårig sivil ingeniørstudie.

Ser for meg at studiet ved UiO omfatter mer illustrering og programering, mens det på NTNU omfatter mer fysikk, kjemi og matte.

 

Du tenker på nanoelektronikk. Materialer, Energi og Nanoteknologi er like matte, kjemi og fysikktungt som på NTNU. Forskjellen er at, slik som dere, søker mange på NTNU og har UiO lengre nede å prioriteringslisten som gjør at karaktersnittet blir helt annerledes, mao er det på UiO et åpent studie inntil videre.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

jeg forstår forsatt ikke den store forskjellen. det jeg har hørt er at i UIO får du ikke tittelen sivilingeniør men du får bare mastergrad ( bare vis du har tatt pluss 2 år fordi studiet i UIO er 3 år) mens i NTNU får du det, tror det er derfor det er så stor forskjell.

 

for min del er det bedre å ha et valgt mellom 3 og 5 år, og det eneste jeg mister er sivilingeniør titelen! jeg tror det er mye lettere å få jobb vis du er utdannet deg i NTNU enn I UIO siden alle søker der!!! jeg har at bedrifter kommer til deg mens du studerer også blir det heftig konkurranse mellom studenter, hvordan er det egentlig det der foregår?

Lenke til kommentar

jeg forstår forsatt ikke den store forskjellen. det jeg har hørt er at i UIO får du ikke tittelen sivilingeniør men du får bare mastergrad ( bare vis du har tatt pluss 2 år fordi studiet i UIO er 3 år) mens i NTNU får du det, tror det er derfor det er så stor forskjell.

 

for min del er det bedre å ha et valgt mellom 3 og 5 år, og det eneste jeg mister er sivilingeniør titelen! jeg tror det er mye lettere å få jobb vis du er utdannet deg i NTNU enn I UIO siden alle søker der!!! jeg har at bedrifter kommer til deg mens du studerer også blir det heftig konkurranse mellom studenter, hvordan er det egentlig det der foregår?

 

Det er snakk om så få studenter at det aldri i livet blir konkurranse. Jeg er ferdig med bachelor nå og er bombesikker på at jeg kommer til å få jobb etter studiene, spesielt med tanke på at jeg tar hele masteren min i utlandet.

 

Med sivilingeniør mener du egentlig Master of Technology. På UiO får du Master of Science. På UiO spøker vi med at på NTNU lager de verktøyet, mens på UiO bruker vi verktøyet til å bedrive vitenskap :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xHHpelJc

Meh, manglet 0.8 poeng for å komme inn. Småkjipt, men skal uansett en tur i militæret først, og søker i ordinærkvoten med 65.1 poeng neste år, så burde gå greit. Kan kanskje til og med komme inn på primærkvoten neste år, siden 92-kullet visstnok skal være mindre enn 91-kullet. Gratulerer til de som kom inn (det er vel egentlig bare deg her, skogen1 :p), så ses vi neste år om det så skal være på Nanoteknologi eller Ind.øk.

 

Noen som vet om de overbooket Nanoteknologi i år? Hadde virket litt rart, i og med det er så få studieplasser og snittet er såpass høyt at hvis man først får tilbud så takker man neppe nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...