Gå til innhold

Nanoteknologi - tråden for fremtiden


2bb1

Anbefalte innlegg

Regner med at det er mye "hardcore" teori i starten som du fint kaller det. Utover i studiet får man vel etter hvert prøve seg på faktsik oppbygging (vil jeg håpe, i alle fall på 5. året). Men dette vet kanskje bjelleklang mer om? Han har gått ett eller to år iflg. profilen hans.

 

Evt. Sanzu som har tatt noen nanofag selv, og i tillegg har en bestekompisk som går nano. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg lurer på er hvordan det er med jobber som er relavant i forhold til studiet. Har hørt at det er firmaer som prøver å hooke inn folk flere ganger i uken på NTNU, er det slik for de som går nanoteknologi også? Hadde jo vært veldig kjekt om man etter 1 år eller 2 kunne få en deltidsjobb, eller sommerjobb der man faktisk kunne holde på med noen som hadde en viss relevans til det man lærte i studiet.

Lenke til kommentar

Jeg går andre året, dvs begynner på tredje til høsten. Det blir mye grunnleggende i starten. Men du driver med praktisk arbeid hele tiden i form av labratorie arbeid. Mulighetene på UiO virker veldig bra. Det er helt sikkert en del forskjell på hvilken vinkling studiene har men de inneholder nok i bunn og grunn det samme.

 

En kul ting vi har i starten av studiet i MENA1000 er at vi lager superleder og tester den selv.

 

Når det gjelder hva du lærer på de forskjellige studiene så kan jeg se for meg at NTNU er en del mer bedrift/ingeniør mens UiO definitivt er mer forskningsrettet. Det betyr ikke at man ikke kan drive med det ene eller det andre i ettertid.

 

En ting som kan være greit å få med seg er at Nanoteknologi bygger på alle realfagene (Matte, fysikk, kjemi og biologi mm.) så det å kalle noe utelukkende nanofag blir litt rart. Etterhvert så vil naturligvis kunne fordype seg inn mot et område som kan være nanorelatert, men det vil alltid ha en eller sammenheng med de andre realfagene. Enten det er Karbonanorør eller metamaterialer (gjennomsiktige materieler UuUu) som blir mer fysikk relatert, eller nanoroboter som blir mer eller mindre bio relatert.

 

(Jaja nanoroboter er langt inn i fremtiden vi vet det, for deg som ble irritert :p )

Lenke til kommentar

Å lage (og teste) egenprodusert superleder høres dritkjekt ut! Ååå gleder meg så utrolig mye til å begynne. Har allerede bestilt boken "General Chemistry: The Essential Concepts 5th edition" for å ligge litt på forskudd, slik at studiet ikke skal bli så hardt til å begynne med. :) I tillegg skal jeg ta exphil i militæret, så det eneste faget som blir "nytt pensum" første semester er matematikk 1. Så blir ganske behagelig førstesemester, i den grad det kan kalles det.

 

Bjelleklang: har dere fått utdelt såkalte "kompendium" i pdf-format i studiet? Isåfall kunne du ha lagt det ut her? :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Det er forresten ledige plasser på Bachelor i ingeniørfag, mikro- og nanoteknologi i Vestfold ifølge resttorget.

 

Noen her med peiling på nanoteknologi i utlandet? Australia hadde vel den første skolen som tilbydde studiet i 2001 tror jeg.

Selv ville jeg dratt til Singapore eller Hong Kong hadde bare skolesystemet ikke vært så ulikt (mer som norsk vgs.).

Her er en liste over en del skoler i verden som tilbyr Nanoteknologi:

 

Snittet på UiB var forresten på 53 for førstegangskvoten og 52 på ordinærkvoten i år iflg. samordnaopptak.

 

Jeg går andre året, dvs begynner på tredje til høsten.

Hvor mye fokuseres det på energi og materialer? Ikke helt sikker enda hva jeg skal studere, men er interessert i bla. biogerontologi.

Hvordan fremtidig teknologi kan forbedre menneskekroppen og hvordan man kan få koblet hjernen til elektronisk utstyr (f.eks forstå bedre hvordan hukommelse funker, scanne hjernen fullstendig for å lage skikkelig AI osv.).

Så bionanoteknologi eller lignende er vel noe for meg, kan man fortsette på noe sånt etter 3 år på UiO?

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Jupp, tenker innen bionano-banene jeg også. Så derfor tenker jeg å spisse masteren min mot det biologiske (altså mennesket og hvordan det hele fungerer, og hvordan vi kan påvirke det). Det er selvsagt langt frem enda.

 

Og om mulig kommer jeg til å satse på en kombinasjon av materialteknologi og nevnte bionano-teknologi.

Lenke til kommentar

Hehe, ser at vi tenker likt her. Jeg skrev en prosjektoppgave om biologiske datamaskiner rettet mot brain implants i MENA3300. Jeg kan linke til de kompendiene som ligger tilgjengelige på nettet. Har ikke lyst til å komme i rettighetsproblemer.

 

Jeg driver å titter litt på bionanoteknologi studium i Danmark. Har lest en del bra artikler derfra. Ellers så har de alle fleste toppuniversitetet i verden et eller slags nanostudium. Bio-nano er ikke stort på UiO i øyeblikket men nå som matnat-fakultetet skal omstruktureres og det blir mer tverrfaglig sammarbeid så vil forhåpentligvis flere slike studier dukke opp. I bacheloren på UiO så får man innblikk i bio-delen uten tvil, men muligheter på master kunne vært bedre. Innenfor "nano-fysikk" og "nano-kjemi" så er UiO noen av de beste i verden, innen for bestemte områder.

Lenke til kommentar
Du tenker på "Bionanoteknologi", "Nanoteknologi for materialer, energi og miljø" og "Nanoelektronikk"?

 

Jeg vil tippe de to første er de mest populære, men jeg regner med at det ble en fin fordeling utover alle tre egentlig.

Det jeg tenkte på, ja! : ) Ligger tallene ute noe sted? ; o

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Hvordan er egentlig studiet på UiO i forhold til UiB? Er det mye fokus på materialer og energi, eller kan man velge nanofag så det blir ganske likt?

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvordan det er på UiB men på UiO så er det stor valgfrihet. Du kan velge å fordype deg innenfor energi, materialer eller nanoteknologi, samt kjemi, biologi og halvlederteknologi osv. Studiet heter materialer energi og nanoteknologi for å illustrere at du har flere muligheter, ikke at du må lære om samtlige fagfelt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Skal begynne på NTNU om to år, og har en del linjer jeg synes virker interessante. Her er nanoteknologi blant en av dem :)

 

Kan jeg av ren nysgjerrighet spørre hva dere som kom inn på nanoteknologi på NTNU fikk som gjennomsnittskarakter på videregående(med eksamener selvsagt)?

 

Ca 5.60 i rent snitt med 4 realfagspoeng

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...