Gå til innhold

Nanoteknologi - tråden for fremtiden


2bb1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Sett at man tar 3årig Nanoteknologi hos UIB, noe som er et bachelor program, er det mulig å ta de to siste årene hos for eksempel hos NTNU? siden de har 5årig Nanoteknologi, selv om det er et profesjonstudie. Det er jo mulig at folk detter ut underveis, slik at andre kan komme inn?

 

Plassmessig er det nok ikke noe problem å hoppe fra UiB til NTNU. Det innebærer imidlertid mest sannsynlig en del ekstrafag, da bachelorprogram vanligvis kjører et noe annet løp enn siv.ing. gjør.

 

Jeg er i stand til å komme inn på Nanoteknologi hos UIB, men ikke NTNU. Hvis jeg går for dette så må jeg ha en mastergrad, som mest sannsynlig må fullføres hos NTNU etter bachelor fra UIB.

 

Er det noen som har gjort dette, som kan fortelle litt?

 

Søker flere svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg hatt tid til å lese alle de siste innleggene i denne tråden, men: Tricell, hvorfor "må" du fullføre en mastergrad ved NTNU? UiB tilbyr også mastergrad i nanovitenskap, hvor det er stor valgfrihet om du vil fokusere på kjemiske, fysiske eller biokjemiske aspekter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå har ikke jeg hatt tid til å lese alle de siste innleggene i denne tråden, men: Tricell, hvorfor "må" du fullføre en mastergrad ved NTNU? UiB tilbyr også mastergrad i nanovitenskap, hvor det er stor valgfrihet om du vil fokusere på kjemiske, fysiske eller biokjemiske aspekter.

 

Jeg kan ikke finne noe om mastergrad i forbindelse med Nanoteknologi på UIB. Har de samme muligheter som NTNU så tar jeg den selvfølgelig i Bergen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

 

Jeg ser dette.

 

Er Nanovitenskap det samme som Nanoteknologi? Og hvorfor er ikke mastergraden nevnt på Samordnaopptak.no?

 

Dersom Nanovitenskap er det samme som Nanoteknologi, er det i det prinsippet det samme som på UIB som på NTNU? eller hva er forskjellene?

Lenke til kommentar

Mastergraden er ikke nevnt på Samordna opptak, fordi Samordna opptak ikke har noe med opptak til mastergrader å gjøre. Samordna opptak tar seg kun av opptak direkte fra videregående. Altså, de eneste mastergradene på Samordna opptak er integrerte mastergrader, og disse er i et enormt mindretall sammenlignet med ordinære mastergrader hvor du søker direkte på universitetet (eller høgskolen).

 

Så vidt jeg kan se er Nanovitenskap den mastergraden som "viderefører" det du har lært på Nanoteknologi. Forskjellen på dette sammenlignet med NTNU vet jeg lite om, men jeg vil anta at graden på UiB er mer teoretisk og forskningsorientert, mens den på NTNU muligens er mer praktisk og yrkesorientert. Jeg baserer i utgangspunktet ikke det på noe mer enn at graden på NTNU er siv. ing, mens UiB ikke er det. Jeg vil tro at du ender opp med en lignende utdanning og lignende muligheter, men det får du eventuelt spørre rådgivere og fagfolk på UiB om (hvis ingen andre har noe mer å bidra med her).

Endret av Quent
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

(...)jeg vil anta at graden på UiB er mer teoretisk og forskningsorientert, mens den på NTNU muligens er mer praktisk og yrkesorientert. Jeg baserer i utgangspunktet ikke det på noe mer enn at graden på NTNU er siv. ing, mens UiB ikke er det. Jeg vil tro at du ender opp med en lignende utdanning og lignende muligheter, men det får du eventuelt spørre rådgivere og fagfolk på UiB om (hvis ingen andre har noe mer å bidra med her).

 

Noen som er enig med det Quent sier her?

Lenke til kommentar

Åja, det virker forresten ikke som om NTNU tilbyr noen 2-årig mastergrad i Nanoteknologi. Det nærmeste de tilbyr ser ut til å være nanoelektronikk igjennom 2-årig master i Elektronikk. Med det vil tro at mulighetene for mastergrad i nanoteknologi i Norge for noen som ikke går på NTNU sitt femårige løp er HiVE, UiB og UiO?

 

Her ser du en oversikt over NTNU sine 2-årige mastergrader:

 

http://www.ntnu.no/studier/master

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Åja, det virker forresten ikke som om NTNU tilbyr noen 2-årig mastergrad i Nanoteknologi. Det nærmeste de tilbyr ser ut til å være nanoelektronikk igjennom 2-årig master i Elektronikk. Med det vil tro at mulighetene for mastergrad i nanoteknologi i Norge for noen som ikke går på NTNU sitt femårige løp er HiVE, UiB og UiO?

 

Her ser du en oversikt over NTNU sine 2-årige mastergrader:

 

http://www.ntnu.no/studier/master

 

Jeg takker for svar, men da er det ikke håp om å kunne bli sivilingeniør i Nanoteknologi, ettersom NTNU ikke slipper inn folk på mastergraden. Jeg klarer maks å få 5,7 eller 5,8 i snitt med tilleggspoeng som alle realfag- og alders tilleggspoeng.

 

Edit: rettet en faktafeil.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nja, du kan gå mikro- og nanoteknologi på HiVE, og så Nanoelektronikk på NTNU. Eller er ikke det noe du er interessert i?

 

http://www.ntnu.no/studier/miel/oppbygging

 

"Hovedprofil Nanoelektronikk og mikrosystemer forutsetter bachelor i mikroteknologi fra Høyskole i Vestfold (HiVe)."

 

Og hvis man tar denne løsning med 3+2 da blir man en fullverdig sivilingeniør innenfor dette området, ikke sant?

Lenke til kommentar

Hvis planen din er å komme inn på sivilingeniør i nanoteknologi ved NTNU, men du har ikke karakterer nok, og må ta bacheloren din et annet sted så har du veldig merkelige tanker om utdannelsen.

 

Det skal sies at det er mulig og jeg vet om personer som har gjort det samme for andre studieprogrammer som feks kjemi. Isåfall så burde du ta bacheloren din ved UiO ettersom den ligger nærmest NTNU i hva du lærer. En bachelor fra UiB kan også muligens fungere, men en bachelor fra HiVE gir deg langt ifra nok tverrfaglig kompetanse. Uansett så synes jeg du burde fokusere på andre faktorer enn å få en siving.

 

Jeg ville sterkt anbefale å heller velge studiested og studieprogram etter dine interesser. For det er faktisk en forskjell mellom alle de forskjellige nanostudiene i Norge.

 

EDIT: Bare for å poengtere så snakker jeg om nanoteknologi studiet her og ikke nanoelektronikk, ettersom det er ganske annerledes.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har noen ønsker som jeg vil studere, og Nanoteknologi virker interessant. Det kan være at jeg greier å få 5,1 i snitt uten tilleggspoeng ved å ta masse programfag som privatist, og fikse norsken min. Eller jeg kan gå inn i forsvaret, og få 2 tilleggspoeng der, dermed holder det med 4,9 i snitt. 2 militærpoeng + 4 realfagspoeng + 8 alderspoeng = 14p + 49p = 63p eller 6,3 i snitt.

 

Dette kan være mulig men det er tvilsomt.

 

En bachelor fra UIB holder ikke siden NTNU tilbyr ikke 2årig master program innenfor Nanoteknologi.

Lenke til kommentar

Det var det jeg mente ja, at dersom man ikke kommer inn på førstevalget er det liten sjanse for å komme inn på nano siden snittet er så høyt. Så enten vil jeg ha det på første, eller så er det jo ingen vits. For min del står det mellom bygg, nano og kjemi.

Grunnen til at jeg vil studere på NTNU er delvis fordi jeg er fra Trøndelag og vil gjerne bo her i studietida. I tillegg gir siv.ing. en bra grunnutdanning som man kan bruke over flere områder.

Uansett, takk for svar.

 

Jeg vil anbefale deg å sette nano på førstevalg. Det skal sies at de fleste siv.ing.-linjer ved NTNU kjører relativt like basisfag, så det er ikke noe problem å bytte linje underveis. Trondheim er en helt fantastisk studentby, og nanoteknologi har en utrolig bra linjeforening! Det er flere i 5. som har fått jobb, ellers har en god del valgt å gå videre med en doktorgrad. Jobbmulighetene er nok neppe noe å være bekymret for – det er uansett en del kull som kan bane vei før du skal ut i arbeidslivet ;)

 

 

 

Okei, tusen takk for svar :-) Må nesten vurdere det igjen da... hehe. Dessverre ble snittet mitt litt for dårlig tror jeg, ligger ca. 0,4 poeng under det som var snittet i fjor (61,9). Så er spent på om jeg kan komme inn, men taper vel ingenting på å prøve :-)

EDIT: Kommer forresten rett fra vgs, så det er snakk om primærvitnemål.

Endret av kvantefysikk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvilke fag kreves, er det Kjemi, Biologi, Fysikk og R-matte? Eller slipper man bilogi/kjemi?

Mulig jeg er nødt til å ta ett av de to fagene neste år (vg3) for å komme inn.

 

Det kreves R1/R2 matte og Fysikk 1 for å komme inn på Nanoteknologi hos NTNU. Husk at det kreves minimum karakteren 4 i R2 matte.

Lenke til kommentar

Det var det jeg mente ja, at dersom man ikke kommer inn på førstevalget er det liten sjanse for å komme inn på nano siden snittet er så høyt. Så enten vil jeg ha det på første, eller så er det jo ingen vits. For min del står det mellom bygg, nano og kjemi.

Grunnen til at jeg vil studere på NTNU er delvis fordi jeg er fra Trøndelag og vil gjerne bo her i studietida. I tillegg gir siv.ing. en bra grunnutdanning som man kan bruke over flere områder.

Uansett, takk for svar.

 

Jeg vil anbefale deg å sette nano på førstevalg. Det skal sies at de fleste siv.ing.-linjer ved NTNU kjører relativt like basisfag, så det er ikke noe problem å bytte linje underveis. Trondheim er en helt fantastisk studentby, og nanoteknologi har en utrolig bra linjeforening! Det er flere i 5. som har fått jobb, ellers har en god del valgt å gå videre med en doktorgrad. Jobbmulighetene er nok neppe noe å være bekymret for – det er uansett en del kull som kan bane vei før du skal ut i arbeidslivet ;)

 

 

 

Okei, tusen takk for svar :-) Må nesten vurdere det igjen da... hehe. Dessverre ble snittet mitt litt for dårlig tror jeg, ligger ca. 0,4 poeng under det som var snittet i fjor (61,9). Så er spent på om jeg kan komme inn, men taper vel ingenting på å prøve :-)

EDIT: Kommer forresten rett fra vgs, så det er snakk om primærvitnemål.

 

Har du tatt jentepoengene med i betraktning da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...