Gå til innhold

Rettsvitenskap (jus) ved UiO


Infenso

Anbefalte innlegg

Er studiet så beinhardt og forholdsvis tørt som folk skal ha det til?

Er litt frista av advokatyrke selv, men, usikker på studiene...

 

Beinhardt? De fleste jusstudenter arbeider hardt, men det er jo hva du gjør det til selv. Om du ikke har andre ambisjoner enn å stå til eksamen, kan du nøye deg med et par-tre timers arbeid per dag. Ønsker du laud, må du påregne en del mer.

 

Tørt? Det kommer an på hva du synes er interessant. Jeg har ikke inntrykk av at den jevne stud.jur. finner studiene kjedelige. Jeg kan snakke for meg selv: Personlig ville jeg kjedet meg adskillig med om jeg studerte f.eks. historie eller statsvitenskap; dette fordi disse studiene er for wishy-washy - jus handler derimot mye om strikt logikk, om ryddig tenkning.

 

En slags pekepinn kan være om du liker å delta i debatter. I så fall vil du neppe kjede deg som stud.jur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan også tenke seg det slik; Dels tørt studie, men spennende jobbing etter endt studium. Kommer naturligvis an på hva slags jobbstilling man får vel å merke. Å være saksbehandler hos NAV kan jeg ikke se for meg skal være særskilt spennende, men kan godt hende at noen kan bekrefte det motsatte.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Man kan også tenke seg det slik; Dels tørt studie, men spennende jobbing etter endt studium. Kommer naturligvis an på hva slags jobbstilling man får vel å merke. Å være saksbehandler hos NAV kan jeg ikke se for meg skal være særskilt spennende, men kan godt hende at noen kan bekrefte det motsatte.

Saksbehandler i det offentlige er langt fra kjedelig. Selvfølgelig, hvis du går rundt med forventningen om at det kommer til å være kjedelig så blir det det. Akkurat som at strafferett blir kjedelig hvis du regner med at det skal være det.

Lenke til kommentar

Jeg kan gjengi teoriene fra dag to. Praktikumen fra dag en var så lang at jeg ikke orker å skrive den inn her nå.

 

Det var to teorioppgaver som skulle telle ca like mye. Tar det fritt etter hukommelsen her:

 

Opg 1

Kan man tenke seg en situasjon hvor en deltaker i et ansvarlig selskap går konkur uten at selskapet går konkurs, og omvendt. Drøft utifra konkursrettslige og selskapsrettslige regler.

 

opg 2.

 

Sammenlign tinglysningslovens §21 tredje ledd med pantelovens regler om salgspant i løsøre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann!

 

Er siste aaret paa VG3, og klarer ikke bestemme meg for NHH eller jus paa UiB/UiO. Jeg synes okonomi virker utrolig spennende, da spesielt international business, men er redd mye tall og regnskap blir torkt i lengden. Er ikke glad i matte, selv om jeg er flink. Paa en annen side virker jus ogsaa veldig interessant. Jeg er veldig veldig glad i aa diskutere, og flere anbefaler meg juss. Jeg er bare redd for mye kjedelig lesing. Hvordan er deres erfaring ang dette?

 

Hvordan er studielivet paa UiO i forhold til NHH og NTNU?

 

PS. USA-keyboard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...