Gå til innhold

Hva slags utstyr bruker de Norske styrkene?


OttarS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bruker vel stort sett samme utstyr i utlandet som i Norge (hva ville vel vert poenget med å trene med et spesifikt utstyr for så å bytte det ut når du kommer til utlandet?). Det eneste er vel at noen avdelinger får utlevert litt mer "fansy" utstyr når de reiser ut, altså aimpoint og slike ting.

Så fikk i hvertfall vi beskjed om at personalisering av våpen ikke var tillatt før vi eventuelt reiste på intops eller vervet oss i en militær avdeling.

Lenke til kommentar
Du bruker vel stort sett samme utstyr i utlandet som i Norge (hva ville vel vert poenget med å trene med et spesifikt utstyr for så å bytte det ut når du kommer til utlandet?). Det eneste er vel at noen avdelinger får utlevert litt mer "fansy" utstyr når de reiser ut, altså aimpoint og slike ting.

Så fikk i hvertfall vi beskjed om at personalisering av våpen ikke var tillatt før vi eventuelt reiste på intops eller vervet oss i en militær avdeling.

 

I disse dager, så har nok så gått som alle aimpoint.

Men det er riktig det at der er større muligheter for å gjøre egne forandringer på våpen og utstyr i de proffesjonelle avdelingene, som f.eks TMBN, FSK, MJK, HV-I, osv..

Lenke til kommentar
Du bruker vel stort sett samme utstyr i utlandet som i Norge (hva ville vel vert poenget med å trene med et spesifikt utstyr for så å bytte det ut når du kommer til utlandet?). Det eneste er vel at noen avdelinger får utlevert litt mer "fansy" utstyr når de reiser ut, altså aimpoint og slike ting.

Så fikk i hvertfall vi beskjed om at personalisering av våpen ikke var tillatt før vi eventuelt reiste på intops eller vervet oss i en militær avdeling.

 

I disse dager, så har nok så gått som alle aimpoint.

Men det er riktig det at der er større muligheter for å gjøre egne forandringer på våpen og utstyr i de proffesjonelle avdelingene, som f.eks TMBN, FSK, MJK, HV-I, osv..

 

 

Må bare beklage viss det er mange dumme spørsmål, jeg beklager dette.

 

Men en får vel nye klær (ørken)?

Må man kjøpe diverse utstyr som; Briller, hansker, sko o.s.v?

 

Mvh Ottar

Lenke til kommentar

En ting du ikke må, men bør kjøpe deg er nye såler til M77 skoene, i hvertfall før du løper noe 15 eller 30km'ere! Men som Herr Brun sier så får du alt du trenger av forsvaret. Vurderer du videre karriere eller utenlandsreise kan det være lurt å kjøpe inn et par ting som f.eks cammelback, pilotbriller(litt etter hva du posisjon du er). Men den tid den glede :).

 

Får alle aimpoint i forsvaret no? Då må det i såfall vere noe nytt, vi var eneste avdeling på Setermoen som fikk, og vi fikk kun pga at avdelingen skulle reise til intops og at vi dermed trengte treningen.

Lenke til kommentar
Du MÅ ikke kjøpe noe som helst. Du får selvfølgelig utlevert utstyr som fungerer. Det er dog mange som går til innkjøp av utstyr som er bedre (ikke alt norsk utstyr er optimalt), eller som de trives bedre med (andre kompromisser er gjort).

 

Hva slags utstyr er det snakk om?

 

Ottar

Lenke til kommentar

Det vanligste jeg så folk kjøpe var nye hansker, knebeskyttere, albubeskyttere, Cammelback(liten ryggsekk med vann), pilotbriller, ny uniform (M-2000, til bruk ved teori-dager/dager med lite fysisk aktivitet) og lignende. For min del holdt det med det vanlige utstyret +nye såler, var vel de ivrigste og de med langsiktige planer som brukte pengene på slikt. Vi andre stakk på det lokale gatekjøkkenet og spiste skikkelig mat (pizza/burger :thumbup: )

 

Uansett er dette noe som skjer etter rekrutten, befalene likte dårlige de som stilte på startlinjen med ekstra utstyr... Då ber du om bråk^^

Endret av Ezl
Lenke til kommentar
Det vanligste jeg så folk kjøpe var nye hansker, knebeskyttere, albubeskyttere, Cammelback(liten ryggsekk med vann), pilotbriller, ny uniform (M-2000, til bruk ved teori-dager/dager med lite fysisk aktivitet) og lignende. For min del holdt det med det vanlige utstyret +nye såler, var vel de ivrigste og de med langsiktige planer som brukte pengene på slikt. Vi andre stakk på det lokale gatekjøkkenet og spiste skikkelig mat (pizza/burger :thumbup: )

 

Uansett er dette noe som skjer etter rekrutten, befalene likte dårlige de som stilte på startlinjen med ekstra utstyr... Då ber du om bråk^^

¨

 

Takk for svar Ezl!

 

Er dette til utenlandstjenesten de kjøper dette? Eller er det til fyrstegangstjenesten?

 

Jeg skal begynne 3 vgs nå så skal jeg søke befalskolen, men viss jeg ikke kommer inn der så skal jeg gå "normal" fyrstegangstjeneste. derreter søke meg inn i TMBT :)

 

Mvh Ottar

Lenke til kommentar
En ting du ikke må, men bør kjøpe deg er nye såler til M77 skoene, i hvertfall før du løper noe 15 eller 30km'ere! Men som Herr Brun sier så får du alt du trenger av forsvaret. Vurderer du videre karriere eller utenlandsreise kan det være lurt å kjøpe inn et par ting som f.eks cammelback, pilotbriller(litt etter hva du posisjon du er). Men den tid den glede :).

 

Får alle aimpoint i forsvaret no? Då må det i såfall vere noe nytt, vi var eneste avdeling på Setermoen som fikk, og vi fikk kun pga at avdelingen skulle reise til intops og at vi dermed trengte treningen.

Satsen som følger med HK416 inkluderer aimpoint, vertikalgrep og taktisk lys.

Lenke til kommentar

Var vel ikke spesielt med tanke på utenlandsteneste at vi kjøpte utstyr. Mer retta mot den daglige tenesten i avdelingen. Du begynner å irritere deg over drikkeflasken som har hengt og dingla rundt nakken siden rekrutten; kjøp cammelback, eller du begynner å få problemer/ vondt i kneene etter litt for mange "kontakt" episoder på hard overflater/steiner -> du kjøper deg knebeskyttere.

 

For vår del var M-2000 en mer eller mindre obligatorisk del. Avdelingen stemte for om hver enkelt person skulle kjøpe den, 5/4 svarte ja, så alle ble trekt så og så mye neste lønn mot at vi fikk nye uniformer.

 

Btw: bare for å avklare, drikke flasken har en egen lomme på stridsvesten, men om vinteren ble det så kaldt at vannet fryste om du ikke oppbevarte det innenfor jakken. Då var alternativet drikkeflaske med snor rundt halsen, eller cammelback på ryggen. De fleste endte opp med en cammelback.

Lenke til kommentar
En ting du ikke må, men bør kjøpe deg er nye såler til M77 skoene, i hvertfall før du løper noe 15 eller 30km'ere! Men som Herr Brun sier så får du alt du trenger av forsvaret. Vurderer du videre karriere eller utenlandsreise kan det være lurt å kjøpe inn et par ting som f.eks cammelback, pilotbriller(litt etter hva du posisjon du er). Men den tid den glede :).

 

Får alle aimpoint i forsvaret no? Då må det i såfall vere noe nytt, vi var eneste avdeling på Setermoen som fikk, og vi fikk kun pga at avdelingen skulle reise til intops og at vi dermed trengte treningen.

Satsen som følger med HK416 inkluderer aimpoint, vertikalgrep og taktisk lys.

 

Alle fått HK416 no då? trodde det var snok om lengre ventetid jeg... I hvertfall for de andre grenene i forsvaret. Får MP7 samme utstyr og?

Lenke til kommentar
Å kjøpe M/2000 nå trenger du ikke tenke på, i alle fall :)

Knebeskyttere tror jeg også stort sett blir kjøpt inn som avdelingsutstyr av de som har bruk for det.

 

Nah Knebeskytter ville ikke FLO kjøpe inn til oss :p Avdelingen ville heller ikke kjøpe det inn, og vi hadde så absolutt bruk for det (storminfanterist). Når det gjelder M-2000 og ellers alt annet utstyr er det som sagt ikke noe du trenger å bekymre deg for. Alt du trenger til din daglige teneste i forsvaret, får du utlevert. Alt annet blir bare ekstra utstyr som du og dine lagkamerater eventuelt kan kjøpe ved ønske/behov (de fleste militærbaser har en eller annen militær butikk i nærheten som seller slikt, f.eks miltrab ved setermoen).

 

Mp7-satsen vet jeg lite om. Alle har ikke fått 416, men de fleste som bruker våpenet sitt i den daglige tjenesten (altså hærsoldater + MJV) har fått den. Unntaket er vel muligens en del vakt og sikrings-folk.

 

 

Skjer med gardistene då? Vi mobba de litt for at de ikke kom til å få det nye våpenet (ville sett dumt ut å stå vakt uten for slottet med HK416, med full pakke :p)

Lenke til kommentar

Det jeg alltid har lurt på, er om en har lov til å bruke eget utstyr under tjenesten? Si at jeg for eksempel ønsker å bruke camelback under feltøvelser, har jeg lov til å bruke dette selv om det ikke inngår i standard-utrustningen? Og si at jeg ønsker et frontgrip til HK-416 rifla mi, har jeg da lov til å sette på en frontgrip, selv om de andre ikke har det?

Lenke til kommentar
Som flere har sagt så varierer det fra sted til sted. Noen kjører Soldat 2000-oppsettet, mens andre bruker litt eldre saker. Har ikke vært i forsvaret, men spiller airsoft, så vet litt likevell om norsk militærutstyr.

 

Forsvaret har i alle år brukt G3A3 som sitt hovedvåpen, men dette våpenet er i ferd med å bli byttet ut med Heckler & Koch sin HK-416. MP5 er i ferd med å bli byttet ut med MP7, mens pistolene er jeg litt usikker på. Vet bare at de stort setter bruker en og annen utgave av glock.

 

Uniformer er det variasjon i, alt fra M75, M98, M2000 osv. Dette avhenger også av bruksområde. M75 er vel mer en feltuniform, mens M98 er mer "i-leiren-uniform".

 

Stridsvesten er vel CV-1.

 

Støvlene er Alfa M77

 

Våpen og utstyr litt utenom det vanlige blir vel f.eks MG-3'en som er laget på konseptet som MG-42 fra 2. VK er laget på. Den vanligste stridsvognen er Leopard 2, den vanligste militære transportbilen er Mercedes Gelandewagen osv.

 

Dere som har vært eller er i forsvaret må bare rette på eventuelle feil :) Skal ikke komme her og være en bedreviter som ikke har vært i forsvaret enda :p

 

Tviler på at de bruke M-75, tyngste og mest upraktiske uniformen som er lagd... Er mulig de foretrekker den ved kalde netter, men eller ser jeg ikke én eneste god grunn til å bruke den elendige uniformen. Tipper de bruker M-04 for det meste.

 

Det jeg alltid har lurt på, er om en har lov til å bruke eget utstyr under tjenesten? Si at jeg for eksempel ønsker å bruke camelback under feltøvelser, har jeg lov til å bruke dette selv om det ikke inngår i standard-utrustningen? Og si at jeg ønsker et frontgrip til HK-416 rifla mi, har jeg da lov til å sette på en frontgrip, selv om de andre ikke har det?

 

Tenker du på vertikalgrep? Alle HK416 kommer med det. Får også med lykt som går tom for strøm etter en times bruk, men fy faen som den lyser!

Endret av mahcmoud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...