Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Båndbredde stjeler


Anbefalte innlegg

Jeg sitter i lan med en annen person og deler på en 704/128 ADSL linje. Problemet er at han absolutt skal laste ned konstant slik at det blir umulig for meg og f.eks spille CS online.

 

Så finnes det en måte og ta all båndbredden på linja?

 

Ja jeg er litt ond :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det samme problemet, og uten å investere i mye dyr hardware, så er vi heller gode venner og respektere hverandres behov. Når jeg vil spille Battlefield i en time eller to..så tar han ned downloads...pluss han har hele natta å la maskinen stå å laste på. Det er min anbefaling. Kommunikasjon!!!

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Har prøvd og si det til han "du kan laste ned hele natten osv" men han sier bare "det driter jeg i, det er min linje osv"

 

Ja han er teit, men vi er forsatt gode venner :wink:

 

Vel, er det hans linje og han ikke ønsker og lage til noen løsning for båndbreddedeling kommer du jo ikke langt.

Lenke til kommentar
jada, men finnes det ikke noen programmer eller noen måte og stjele båndbredde på?

 

Du kan jo sette i gang masse nedlastninger osv men svjv er det ingen mulighet for og reservere seg båndbredde med mindre du setter opp en eller annen router-løsning med trafficshaping.

Lenke til kommentar

akkurat det har vore eit problem her, men så fekk eg 10mbit fiber og bror min greier aldri å bruke opp all båndbredda ^^

 

Mitt foreslag er å ødelegge mest mulig for han når han ødelegger for deg.

Eg har pleid å få nokon til å pinge oss ut. Til slutt så stikker 'fienden' ut og du har heile linja for deg sjølv

Lenke til kommentar

det må da finnes et prog som sørger for at han får nok båndbredde til å spille CS (si 128kbit/64kbit) så kan nedlasteren få resten?

 

hvis kompisen er med på det, så kan han laste noe som heter "bandwith controller" tror jeg fant det på download.com

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med HVA han laster ned..det har med hvordan nedlastningsprogrammer bruker linja. Han jeg deler linja med behøver ikke å laste ned så himla mye..men Direct Connect tar konsekvent ALL båndbredde..uansett hva eller hvor mye han laster. Så jeg skylder ikke på at han laster ned mye, men på ræva programering fra DC gutta.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Et tips er at dere blir enige om at man ikke skal dele noe på filesharingsprogrammer. Blir utlinja deres maxa pga at begge sitter å deler filmer på kazaa så blir pingen i f.eks cs elendig.

 

Skru av all fildeling i kazaa og evnt DC (evnt del ting som folk ikke gidder å laste ned)

 

Denne regelen har vi og har ikke merket noe problem egentlig (4 stk på en 2mbit linje).

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg er eksperten her, men bare en liten mulighet som kan være til hjelp for dere.

 

Om dere setter opp en Linux server som blir gateway til internett, innafor så har dere da en switch eller lignende som dere lager ett hjemmenettverk med. Linux vet jeg (uten at jeg har gjort det selv eller trenger det, også kan det. hehe) har muligheten til å kunne dele og reservere linjekapasitet for brukere og slikt.

 

Ergo, da kan dere sette opp at han får 70-80% av linja, så får du resten. Med dette så kan det settes opp til at du får nok til CS eller det du vil spille samt at han trenger ikke å bekymre seg over å måtte begrense båndbredde bruken sin. Om du har 704/128 linje, så sett av 128/64 til deg, resten til han. Laster han ned så trenger han ikke så mye ut heller så da deler dere ut linjen i 2, men skjevere fordeling på inn.

 

Bare en liten tanke som dere kan forske videre på. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...