Gå til innhold

Ville du fjernet 2. verdenskrig om du kunne?


Ayb

Anbefalte innlegg

Et spørsmål som var litt for usaklig til at jeg gadd å legge det i historiedelen:

 

Hvis du i dag (2009) fikk et valg der du kunne trykke på en knapp som gjorde at 2. verdenskrig (e.l.) aldri hadde skjedd, og millioner av menneskeliv ville blitt spart, ville du trykket?

Dette ville jo også, i min lille "lek", ført til at verden i dag ble annerledes, og du selv hadde sikkert ikke blitt født.

Derfor tenker jeg at ved å fjerne krigen skaper man en falsk virkelighet. Det blir som å tape i et spill for så å gå tilbake til en tidligere save :p. Jeg ville ikke ha trykket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at vi mennesker (som regel) lærer av sine feil.

Hvis 2. verdenskrig ikke hadde skjedd når det skjedde så tror jeg muligens vi ville ha opplevd dette litt senere.

 

Man må også huske på at det som oftest er krig som "setter fart" på utviklingen. Det er veldig mye som blir forsket / utviklet til krig som senere blir brukt i det sivile senere.

 

Jeg, som heldigvis, ikke opplevde krigen og ikke mistet noen i nær familie så vil jeg si Nei, jeg ville ikke ha trykket.

Endret av Kayo
Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke påstå noe før jeg finner frem tallene, men overbefolkning var ikke et problem, det startet jo en babyboom under andre verdenskrig? (Skal finne frem fakta)

 

Det er jo klart, men overbefolking kunne i teorien blitt et problem vist det ikke hadde vært for både første og andre verdenskrig.

 

Never the less, det er mange andre aspekter man må ta for seg før man konkluderer i at det ville vært dumt å ikke ''slette'' andre verdenskrig.

Lenke til kommentar

Spørs hvordan en "fjerner" den, hvor lang tilbake i tid en vil gå. for eksempel om en i samme slengen fjernet 1. verdenskrig ville en spart mange liv fra den perioden, men ville diverse gnisninger mellom nasjoner bare bygget seg opp over noen ekstra år og vi hadde hatt verdenskrigene på et senere tidspunkt? Ville de ha blitt mildere eller værre? Hadde vi fått flere verdenskriger som følge?

Kunne vi ha fjernet 1. verdenskrig og dermed unngått 2. verdenskrig?

 

Blir veldig mye butterfly effect i denne problemstillingen.

Jeg tror jeg ville latt være, da resultatet kunne blitt mye værre. for hva om en bare utsatte krigen til flere land hadde atombomber?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Hvis du hadde trykket på "knappen" slik at krigen aldri hadde funnet sted, hadde du fjernet selve grunnen til at "knappen" eksisterte. Dermed kunne du aldri ha trykket på den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Knappen hadde forsvunnet etter man trykket. Den ville jo ikke forsvunnet før krigen var fjernet og det skjer jo etter man har trykket.

Du trykker på knappen. Krigen "forsvinner", den begynner aldri.

Vi går så frem i tid igjen. Det finnes ingen knapp og du kan langt mindre trykke på den.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Vel nå skal jeg bare slenge ut en teori;

 

Om vi ikke hadde hatt andre verdenskrig, ville vår forståelse for menneskeheten vært helt anderledes, jeg tror verden trenger slike hendelers for at vi skal utvikle og forbedre vår levemåte. Det er trist at så mange menneskeliv skal gå tapt, men på en annen side så må mennesker dø for at verden skal forstå hva som må endres.

 

Om det er forståelig eller ikke er jeg ikke helt sikker på, sliter med å få skrevet ned akkurat hva jeg mener,

Lenke til kommentar
[...]

Det blir som å tape i et spill for så å gå tilbake til en tidligere save :p. Jeg ville ikke ha trykket.

Du har et fryktelig rart verdenssyn. :dontgetit:

 

Jeg ville ikke ha trykket, det sier seg selv (?) at jeg setter meg selv fremfor hele verdens befolkning i årene 1939 til 1945.

Lenke til kommentar

WW2 og spesielt Hiroshima og nagasaki var EKTREMT nødvendig, viss usa ikke hadde brukt atom bombene der og da, og sett hvor jævlig det var, ville det vært MYE MYE lettere å bruke dem i en annen krig og da i et ektremt anntall, tenk på kuba krisen, viss ikke russland og usa viste hvor jævlig disse våpene var, er det godt mulig at de hadde brukt atom våpen på hverandre og jorda ville gått til helvete, det skjedde nesten selv med viten om hvor jævlig våpene var, hadde man ikke hatt den erfaringen ville det vært mye lettere å bruke våpene.

 

På den måten ble de 150 000 japanerne offret for at mennekseheten skulle se hvor ille våpene var og stoppe dem fra å bli brukt igjen

Lenke til kommentar

Hitler drepte mange menesker.

Men er det mulig at en av jødene som ble drept var ENDA verre? Kunne den personen drept flere? Kunne den personen laget våpen som kunne truet verden? Hvem vet? Så la det som skjedde være sånn. Har sagt dette før i en klassetime, da fikk jeg vite at jeg var en kynisk person når jeg sa jeg ikke ville reddet en eneste person om jeg kunne nå.

Man skal ikke kødde med tid og rom! Er ikke akk en reell problemstilling da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...