Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Alkohol til mindreårige.


Gjest Guest_undrende_*

Anbefalte innlegg

Det virker ikke som om folk under 18 klarer å stoppe å drikke ved den grensa. Av de jeg snakket med etter avslutningsfesten husket ingen av dem halvparten av hva som hadde hendt en gang. Det er nok flere gode grunner til at aldersgrensen på kjøp av alkhol er 18 år. Men den norske drikkekulturen er jo ikke akkurat den beste heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b
Det morsomste er uten tvil alle som uttaler seg om dette, uten å ha vært fulle selv engang! :)

 

Mer ironisk var at alt dette snakket gjorde at jeg angret på at jeg ikke kjøpte meg pils på butikken tidligere. Men har Baylies i kjøleskapet så :)

Lenke til kommentar
...for veldig mange av dem er tapere, ihvertfall som jeg vet om da. .

Og hva gjør dem til tapere? :)

 

Mange ting. Noen drikker ikke fordi de er kristne, og "gud" forteller dem det eller what so ever, andre er tapere fordi de gjør det dårlig på skolen, og samtidig sitter å sløser tiden sin på 123.spill hele dagen, mens de sitter å forteller jentene om at de har 2 pc skjermer hjemme. Det er mange grunner.-

 

Det morsomste er uten tvil alle som uttaler seg om dette, uten å ha vært fulle selv engang! :)

 

Hehe tror faktisk det er en del av dem her :p

 

Det virker ikke som om folk under 18 klarer å stoppe å drikke ved den grensa. Av de jeg snakket med etter avslutningsfesten husket ingen av dem halvparten av hva som hadde hendt en gang. Det er nok flere gode grunner til at aldersgrensen på kjøp av alkhol er 18 år. Men den norske drikkekulturen er jo ikke akkurat den beste heller.

 

Men uannsett om man faktisk når den grensen eller ikke, er det jævlig morro fordet. At man ikke husker ting er jo bare morsomt.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Jeg drikker ikke. Jeg skjønner også hvorfor man bør unngå alkohol før man har alder. Og jeg skjønner hvorfor folk som sliter med psyken bør unngå alkohol.

 

Jeg har smakt på det. Og ja, jeg likte smaken av sprit. Sprit og cola light. Men hodet mitt likte det ikke. Først ble jeg oppstemt, latterkrampe, så ble jeg helt i motsatt ende.

 

Drakk ikke dette under gruppepress, da jeg aldri har vært i en gruppe. Jeg drakk av nysjerrighet. Nysjerrighet for hvordan ting var i promille tilstand.

 

For min del kommer jeg til å vente med det til jeg blir gammel nok, og kanskje enda lengre. Eneste jeg likte med spriten var smaken, blandet med cola. Var det lille ekstra.

 

 

Uhm, er jeg helt off-topic? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Er temmelig sikker på at jeg har lest flere omtrent identiske tråder her på forumet i løpet av året, shitt au!

 

Om man har lyst til å drikke eller ei, er jo noe en og enhver må få bestemme. Det samme gjelder om man vil trene eller ei, spise sunte eller usunt etc, etc. Det at du trådstarter klarer å stå for det hun vil, er vel og bra, men jeg synte grunnlaget hun har for å si at alkohol er kjipt er litt tynt, når hun selv ikke har prøvd å drikke! Ungdomstiden handler blant annet om å prøve nye ting, jeg sier ikke at du behøver å presse i deg alt av syrer og piller kroppen kan makte, men det må vel være litt spennedne å prøve noe nytt?

 

Da jeg gikk på ungdomskolen, nærmere bestemt i niende klasse hadde de "kule kidsa" begynt å drikke og feste. Husker jeg iriterte meg litt over dette! Alkohol, festing og røyk, det var liksom noe de kule drev med. Noe "ulovelig" tøft og spennende som gav dem en viss respekt og atitude. Hvorfor kunne ikke alle bare være "som meg"? Gjøre trygge og sikre ting jeg taklet? Bestemte meg heldigvis for å se hva greia med alkohol var og fikk med en gang et helt annet syn på saken. Fordommene skyldtes uvitenhet! Første ordentlige med kong alkohol var av den røffe sorten som innebar oppkast, black out og skuffede foreldre! Andre møte derimot, og tiden etter var strålende!

 

Utforsk nå livet litt, hva har du å tape? ;)

Lenke til kommentar
Jeg drikker ikke. Jeg skjønner også hvorfor man bør unngå alkohol før man har alder. Og jeg skjønner hvorfor folk som sliter med psyken bør unngå alkohol.

 

Jeg har smakt på det. Og ja, jeg likte smaken av sprit. Sprit og cola light. Men hodet mitt likte det ikke. Først ble jeg oppstemt, latterkrampe, så ble jeg helt i motsatt ende.

 

Drakk ikke dette under gruppepress, da jeg aldri har vært i en gruppe. Jeg drakk av nysjerrighet. Nysjerrighet for hvordan ting var i promille tilstand.

 

For min del kommer jeg til å vente med det til jeg blir gammel nok, og kanskje enda lengre. Eneste jeg likte med spriten var smaken, blandet med cola. Var det lille ekstra.

 

 

Uhm, er jeg helt off-topic? :dontgetit:

You're doing it wrong.

Lenke til kommentar
Jeg drikker ikke. Jeg skjønner også hvorfor man bør unngå alkohol før man har alder. Og jeg skjønner hvorfor folk som sliter med psyken bør unngå alkohol.

 

Jeg har smakt på det. Og ja, jeg likte smaken av sprit. Sprit og cola light. Men hodet mitt likte det ikke. Først ble jeg oppstemt, latterkrampe, så ble jeg helt i motsatt ende.

 

Drakk ikke dette under gruppepress, da jeg aldri har vært i en gruppe. Jeg drakk av nysjerrighet. Nysjerrighet for hvordan ting var i promille tilstand.

 

For min del kommer jeg til å vente med det til jeg blir gammel nok, og kanskje enda lengre. Eneste jeg likte med spriten var smaken, blandet med cola. Var det lille ekstra.

 

 

Uhm, er jeg helt off-topic? :dontgetit:

You're doing it wrong.

 

x2

Lenke til kommentar
Gjest svar fra meg,voksen i dag

Du virker veldig voksen for alderen, og jeg synes du har en flott holdning til alkoholbruk. Ikke så mange 16-åringer som tenker så langt. Kjenner meg egentlig litt igjen i innlegget ditt jeg, for jeg drakk ikke alkohol i tenårene selv. Var på flere fester klinkende edru, russefeiringen er vel det som står mest i minne, men det gikk faktisk veldig greit. Ble ikke sett "rart på" av den grunn. Mange russ er glade for å ha en edru sjåfør også. :) Og jeg unngikk å dumme meg ut og si ting i fylla som jeg angret neste dag. Det er ikke noe galt i å ta seg noen øl, jeg kan godt drikke litt i dag, men jeg tror man kan ha det like bra med seg selv uten for mye alkohol jeg da :) Kjenner nok av dem som har "drukket seg til mot" og sagt/gjort mye de angrer på i fylla. Man har mye mer kontroll over seg selv når man er edru.

Lenke til kommentar

Det er bedre å drite seg ut som 16åring fordi man ikke takler alkohol, enn når man er 18. Alkohol letter på stemningen og for å være ærlig, det blir ikke noe fest uten! Øl og cider er ikke farlig og man bør holde seg til dette til man blir 18.

 

Jeg skal quote faren min: "Jeg stoler ikke på dem som ikke drikker."

Kanskje en litt drøy uttalelse, men det er ved alkohol du får se hvordan en person egentlig er, så det har en viss sannhet.

 

Og når det gjelder de som er fult avholds. Jeg respekterer det, men ikke forvent at jeg tar deg med på fest (så lenge jeg ikke trenger sjåfør).

Lenke til kommentar
Eg drakk ikkje før eg var 18, medan alle i min vennekrets gjorde det. Dei var veldig respektfulle over mitt valg, så eg følte ikkje noko særlig til drikkepress. No som eg er 19 og har byrja å drikke alkohol til fest, føler eg eigentleg at eg ikkje har gått glipp av noko spesielt dei tidlegare åra. Skal innrømme at det er moroare å reise på fest å drikke enn å ikkje drikke, men føler at i eit så tidleg stadium av livet mitt så var det ikkje nødvendig eller behov for å konsumere alkohol. Så eg meinar at du berre skal stå på med å ikkje drikke, for du går ikkje glipp av så fantastisk mykje. :)

 

Haha.

 

Ikke rart du sier det. Har fortsatt blåmerker etter "liksomvoldtekten", din i forrige helg. Morsom idè my ass.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

Har en bror som ble 16 år for noen mnd siden..

Han har nå begynnt å drikke, og det tar bare mer og mer av!

For 6 uker siden holdt han på å drukne pga alkoholen, og 2 uker etterpå fikk han i seg for mye slik at han sluttet og puste og måtte til sykehus igjen! ( Var det jeg ble fortalt. Bor ikke hjemme så har ikke fått hørt så mye mer ang dette! )

 

Hva er det som skjer med ungdommen idag?

Hvorfor klarer dem ikke å skjønne alvor?

Er det drikkepress som gjør at han bare MÅ drikke hver helg selv om han lover at han ikke skal?

Kan det være noe som plager ham?

 

Jeg syntes det er litt for tidlig å miste ham hvis han holder på sånn som dette..

For han har hatt englevakt 2 ganger nå på kort tid, så det må jo ta slutt en dag?

 

Hva tror dere kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Jeg fyller 16 om 2 uker og drikker titt og ofte på fest. Men så er det slik i klassemiljøet mitt at "drikker du ikke - er du ikke noe"(kanskje fordi jeg bor i trøndelag? :p)

 

Jeg respekterer uansett både folk som liker å drikke seg sanseløse hver helg, og de som ikke drikker i det hele tatt :)

Endret av Majestyy
Lenke til kommentar

For mye alkohol, eller alkohol for ofte er ikek bra. Men å være på fest er gøy og man oppnår et samhold som ikke er lett uten å ha alkohol til stede. Drikkepress er en uting, men jeg synes du kansje bør prøve å drikke noen ganger, og hvis du fremdeles har den skepsisen mot alkohol som idag, så tar du valget om å ikke drikke. Men du må nesten ha prøvd det litt om du skal kunne ta en avgjørelse der du har vurdert begge sider av saken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
[...]

 

Hva er det som skjer med ungdommen idag?

Hvorfor klarer dem ikke å skjønne alvor?

Er det drikkepress som gjør at han bare MÅ drikke hver helg selv om han lover at han ikke skal?

Kan det være noe som plager ham?

 

[...]

 

Tipper vi "ungdommen i dag" er mindrekonservative i forhold til de foregående generasjonene, og vet å ha det gøy mens vi kan. Uansett er det, og vil alltid være, noen som ikke klarer stoppe i tide, og det er ALLTID disse "episodene" som blir satt lys på i media og av andre som ikke drikker. Se for deg dette oppslaget i VG: "16 år gamle Steffen kom trygt hjem kl. 2 natt til Søndag etter noen øl hos en kompis"... ikke særlig sensasjonalistisk og interessant å høre om det, ikkesant?

 

Det er virkelig ikke så ille som det blir gikk uttrykk for.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Jeg må si jeg blir litt sjokket av svarene til noen her inne, er dere alle 16 år gamle gutter som drekker dere dritings hver helg fordi det er kult eller har dere paradise hotel idiotene som deres store idoler?

 

Begynte ikke drikke før jeg var 19, kan ikke si jeg har gått glipp av noe stort. På landstreffet i russetiden hadde vi en dag vi drakk og en dag vi ikke drakk, den dagen ingen av oss drakk var den beste av de, og ingen trodde på oss når vi sa vi var edru (sukker er en bra ting).

 

Og jeg har selv vært på en del fester hvor folk har drukket og noen ikke, alle sitter og prater, tusler rundt, hører på musikk o.s.v uansett samme om de drikker brus eller ikke. Merker ikke stor forskjell på de som har drukket eller ikke, men så er det snakk om et par øl og en vinflaske eller to pr person på fester jeg er på da, ikke ren sprit (som det høres ut som om noen drikker her).

 

Og det er ikke de som ikke drikker det er noe med, det er de som drikker det er noe med. Nå har jeg kommet i 20 årene og hvis jeg tar en kveld hvos jeg ikke drikker så kan jeg oppleve kommentarer på byn som f.eks så teit du er som ikke drikker da, og er du gravid eller? Så problemet ligger vel mest hos de som drikker tenker jeg.

 

Og jeg ser det blir kommentert her med at dere drikker mens dere kan. Vel, vennene mine er fra 20-30 års alderen, og vi kan da fortsatt drikke, og mesteparten av de man ser på byen er fra 20-50 så skjønner ikke helt hvor denne drikker når man kan delen kommer inn..

Endret av AnnChristin
Lenke til kommentar
Begynte ikke drikke før jeg var 19, kan ikke si jeg har gått glipp av noe stort. På landstreffet i russetiden hadde vi en dag vi drakk og en dag vi ikke drakk, den dagen ingen av oss drakk var den beste av de, og ingen trodde på oss når vi sa vi var edru (sukker er en bra ting).

 

Mener du at du ble hyper? - for sukker har faktisk motsatt virkning..

Endret av Famen
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn
Begynte ikke drikke før jeg var 19, kan ikke si jeg har gått glipp av noe stort. På landstreffet i russetiden hadde vi en dag vi drakk og en dag vi ikke drakk, den dagen ingen av oss drakk var den beste av de, og ingen trodde på oss når vi sa vi var edru (sukker er en bra ting).

 

Mener du at du ble hyper? - for sukker har faktisk motsatt virkning..

 

Eneste vi levde på den dagen var red bull og marshmellows, og diverse annet godteri, det var mer ment som en spøk men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...