Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Tenk på hva de andre mener"


Anbefalte innlegg

Hvorfor er mennesker så jævlig opptatt av hva "naboen" tror/mener/tenker/etc...?

Blir helt matt av sånt jeg.

Er sammen med ei jente som er veldig opptatt av hvordan "de andre" kan oppfatte alt jeg/hun sier og gjør.

Eksempel, vi var på stranda her om dagen og jeg skulle ut å vasse litt med dattera mi (hun er 2 og 1 halvt år så vi holder oss på grunnt vann ;) ) og jeg skulle til å fyre opp en røyk før vi gikk ned til vannet. Men det var visst veldig galt, fordi "det så ikke bra ut" og "folk kunne jo tenke at...."

 

Jeg har sagt dette til henne flere ganger, at det irriterer meg at mine valg ang. hva jeg vil si/gjøre skal påvirkes av folk jeg faen ikke kjenner en gang. JEG DRITER I HVA FOLK MENER OM MEG! Jeg er den jeg er og kan ikke folk akseptere det, så er det ingen som tvinger dem til å ha noe med meg å gjøre...

 

Hvordan kan jeg få henne til å forstå hva jeg mener om dette når det ikke fungerer å si det rett ut engang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er så utrolig enig i det du sier, og kjenner meg igjen i situasjonen. Utrolig irriterende!

 

Prøvd å ta det opp når det ikke har oppstått en "relevant" situasjon før diskusjonen? Kan hjelpe en del : )

 

Hvis ikke kan du prøve å begrunne tankegangen din med saklig argumentasjon ovenfor henne så hun forstår HVORFOR du ikke bryr deg, og hvor lite det har å si for deg hva randoms mener om deg! : )

Lenke til kommentar

Newklear: Vi har diskutert dette så mange ganger nå at jeg har begynt å gi opp. Både når saken har vært tema pga noe jeg har gjort og når vi bare har kommet inn på det tilfeldig.

 

rOzie: Jeg vet faktisk ikke hva det er folk kan tenke jeg. Det er det samme når vi f.eks skal i en familiemiddag, og jeg finner ut nesten med en gang vi har kommet at jeg vil ut på verandaen å ta meg en sigg (er visst mye røking det gjelder. Rart for hun røyker selv). Da blir det også pes.

Hun "Vent litt da, vi kom jo nettopp."

Meg "Ja? Og så da? jeg vil ha en røyk"

Hun "Men det virker litt feil"

Meg "Hva er feil med det. Alle vet at jeg røyker"

Hun "Mumlemumle"

Meg "Går ut å røyker jeg ;) "

 

Neste gang får jeg vel løpe naken i vannkanten med en røyk i ræva og en øl i hånda :D

Lenke til kommentar
Kanskje hun rett og slett skammer seg over at hun røyker, og lar det gå utover deg?

Hun røyker selv.

:whistle: les LITT da Ajaco. Skammer seg over at hun selv røyker.

 

 

Jeg hadde et forhold som var likt på en måte. Men jeg tror ikke det hadde mye med selve røyken/saken å gjøre, men heller med kontroll å gjøre. Hun ville ha en viss "styring" på meg, og brukte gjerne småting for å få inn dette.

Altså, ikke så viktig hva kontrollen var over, så lenge det var litt kontroll. Evt. litt hakking, for å jevne ut status/verdi i forholdet.

 

Ikke sikkert det ligner overhodet på din situasjon, men det kan jo hende?

Lenke til kommentar

Det er da vel ikke noe galt i at foreldrene røyker når barnet er 2 år? Forutsatt at all røyking foregår langt unna barnet selv, så det ikke blir utsatt for allergi/astma osv. senere. Hvor mange prosent av norges befolkning tror du røyker? Ifølge denne undersøkelsen (http://www.pfizer.no/templates/NewsPage____1423.aspx) ligger tallet på 30%, noe som tilsier at det ikke burde bli sett på som noe "outrageous".

 

Man skal bry seg til en viss grad om hva andre mennesker mener om en... med det sikter jeg til uakseptert oppførsel ifølge samfunnets normer. At dama di kommer med "tenk på hva de andre tenker nå", når du gjør helt normalt aksepterte ting, burde du få en slutt på. Skjønner ikke at du ikke blir skikkelig irritert! Det er jo nedsettende som fy.

Lenke til kommentar
Barn på 2 år og begge foreldra røyker.. Idioter.

 

Og på topic: Det er bare idioter som ikke bryr seg i det hele tatt om hva andre mennesker mener.

 

Det er bare idioter som ikke kan komme på bedre argumenter i en diskusjon en at "den andre parten" er idioter :p

Hva med å begrunne HVORFOR jeg er en idiot som røyker når jeg har en datter på 2 år?

(Jada, jeg vet at røyking er usunt, men da er vel ALLE som røyker idioter da. Eller er det at jeg har barn en avgjørende faktor? )

Står det noe sted at jeg blåser røyken i ansiktet hennes? Og ikke kom med at jeg røyker mens jeg vasser i vannkanten med henne. Hun blir ikke eksponert for røyk i det hele tatt når røykingen foregår mer enn 1 meter over hodet hennes, utendørs i lett bris.

 

Og hvorfor i ville HE***TE skal jeg bry med om hva mennesker jeg ikke kjenner mener om meg? Jeg kan godt respektere en annen persons mening, men skal jeg virkelig forandre personlighet, oppførsel og væremåte etter hva en tilfeldig person på gata syntes om meg?

Lenke til kommentar
Det er da vel ikke noe galt i at foreldrene røyker når barnet er 2 år? Forutsatt at all røyking foregår langt unna barnet selv, så det ikke blir utsatt for allergi/astma osv. senere. Hvor mange prosent av norges befolkning tror du røyker? Ifølge denne undersøkelsen (http://www.pfizer.no/templates/NewsPage____1423.aspx) ligger tallet på 30%, noe som tilsier at det ikke burde bli sett på som noe "outrageous".

 

Man skal bry seg til en viss grad om hva andre mennesker mener om en... med det sikter jeg til uakseptert oppførsel ifølge samfunnets normer. At dama di kommer med "tenk på hva de andre tenker nå", når du gjør helt normalt aksepterte ting, burde du få en slutt på. Skjønner ikke at du ikke blir skikkelig irritert! Det er jo nedsettende som fy.

 

Ang. akseptert oppførsel, så går det jo ann å oppføre seg greit men allikevel ikke bry seg om hva folk mener. Men jeg syntes jo at en del av samfunnets normer også er fullstendig utdatert. Problemet er jo at det tydligvis er veldig mange som ikke syntes det. (Eller... for min del er det jo ikke noe problem, men det er jo kjipt for den stakkaren som må gå rundt å irritere seg over meg)

 

Jeg blir jo skamsur til tider når dama stresser, men da er det også galt, for det kan de jo OGSÅ mene noe om de jævlene :wallbash:

Så nå er jeg der at jeg blir mer oppgitt. Men det er jo såååå respektløst å himle litt med øynene når man syntes noe er helt tåpelig...

Lenke til kommentar

Tenk om noen ser meg stå ute og ta meg en røyk... "Fy for en skam!"

 

Tenk om jeg ikke har rettet godt nok på slipset og kragen i familieselskap...

 

Tenk om jeg ikke har klippet plenen i det siste, naboene går forbi huset mitt og ser det... "Fy for en latsabb!"

 

Tenk om jeg møter opp på jobb en dag og glemte morgenbarberingen...

 

Osv. osv.... Skal man gå rundt og tenke på hva andre mener hele tiden, kommer man ikke til å gjøre annet. Du har enkelte typer mennesker som faktisk gjør det til sin borgerplikt å gå og "spionere" på andre, mene noe negativt om absolutt alt og alle og hva de gjør/ikke gjør. Deretter går de rundt og sprer sladder, rykter og historier til likesinnede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...