Gå til innhold

Kommentar: Hva feiler Microsofts reklamefolk?


Anbefalte innlegg

De er faktisk helt geniale. Som nevnt, så er all PR god PR.

Her har Microsoft lagt reklamer som er helt på jordet, og hver eneste gang har de klart å få nesten alle IT-nyhetskanaler til å publisere dette.

Samme hva reklamene er for noe, så lenge de er dårlige og vekker oppsikt.

 

Nå startet også blesten å gå ned om dem. Da trekker de reklamene tilbake igjen.

Nok en gang; Alle nyhetskanaler om IT skriver om dette.

 

Reklameavdelingen til Microsoft er helt geniale!

 

Faktisk er ikke all PR god PR. Særlig for sterke merkenavn kan feil PR (reklame) ha langsiktig svært negativ effekt. Selv om reklamen huskes godt og legges merke til, kan den plante inntrykk som er negative for merkenavnet, assosiasjonene knyttet til merkenavn. Hvor effektiv reklame er måles i like stor grad på assosiasjoner som på kjennskap, dvs selv om merket er meget kjent men gir negative assosiasjoner så har man bommet stygt.

 

Slik sett vil jeg faktisk påstå at Microsoft i altfor stor grad har vært ute på skogtur når det gjelder PR de siste årene.

 

@ExcaliBuR: Du har rett i at innholdet i reklamen nødvendigvis ikke er så viktig, det viktige er å huske produktet/varemerket. Men riktige assosiasjoner er like viktig, skulle IE8 få assosiasjonen "pornosurfer", kan det faktisk få svært mange til å velge bort IE8.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ble fortalt av en ansatt i Microsoft Norge var at de lagde en del slike useriøse reklamefilmer kun for internt bruk. De blir blant annet benyttet som icebreaker ved interne seminarer og lignende. Da MS besøkte skolen min ble vi vist en slik hvim som omhandlet et nytt programm som gav Windows-utviklerne støt hver gang en feil ble rapportert for at de skulle føle brukerens smerte og frustrasjon.

 

Jeg tror at ingen av disse filmene egentlig var ment for offentligheten, men at MS syntes at de var så gode at de la de ut på nettet eller at en ansatt gjorde det på egenhånd uten tillatelse fra MS.

Lenke til kommentar
De er faktisk helt geniale. Som nevnt, så er all PR god PR.

Her har Microsoft lagt reklamer som er helt på jordet, og hver eneste gang har de klart å få nesten alle IT-nyhetskanaler til å publisere dette.

Samme hva reklamene er for noe, så lenge de er dårlige og vekker oppsikt.

 

Nå startet også blesten å gå ned om dem. Da trekker de reklamene tilbake igjen.

Nok en gang; Alle nyhetskanaler om IT skriver om dette.

 

Reklameavdelingen til Microsoft er helt geniale!

 

Utentvil, er heller de som skriver om de som ikke har peiling på buisness.

Lenke til kommentar

Den med Seinfeld er artig og sjarmerende. Fint at de til og med parodiserer kort-reklamene Seinfeld pleier å være med i. :)

 

Og all PR er vel god pr? Er kun promiller av reklame som får videre gratiseksponering gjennom artikler over det gyldne og kontinentstrakte verdensvev :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...