Gå til innhold

Hvor finne IT jobber? (helst fikse på pcer)


Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på vg2 til august, jeg har søkt på "IT - Servicefag"

 

Hva innen data er det lett å få jobb med?

Hva er best betalt?

 

Har lyst til å jobbe med å fikse på maskiner, enten med programvare, eller maskinvare.

 

 

Jobber for øyeblikket med hydraulic (sommerjobb)(kjeeeedelig), har veeldig lyst til å finne en fin jobb innen data til neste sommer, men gjerne før det også (men vil da jobbe i tillegg til skole).

 

Problemet er bare at jeg ikke vet hvordan finne jobb.. aner ikke om noen som trenger folk i vest agder.. (kristiansand)..

 

Noen med litt mer peiling enn meg som kan gi noen hjelpende svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmering er det stor etterspørsel men da særlig etter folk med erfaring, og er også en av de best betalte jobbene. Sånn rent bortsett fra det er IKT service også godt betalt, men da gjennom innleiing av konsulenter fra feks Cisco, MS o.l. Å bare utdanne deg som IKT service, dvs rett fra vgs er ganske dårlig betalt, og det er en av grunnene til at det er mangel på ikt service lærlinger rundt om i norge, ganske enkelt fordi de fleste tar realfags utdannelse for så å ta ikt/it kompetansen på høyskole/univeristet.

 

Ang jobb med It - servicefag (som jeg har gått ut ifra er det samme som IKT service som eksisterte for noen år siden), så er det enklest om du leter litt etter bedrifter selv i nærområdet ditt. Kommunen har bl.a behov for slike type folk, og pleier å utlyse lærlinge stillinger. Men som sagt dette er lærlingstillinger, å jobbe innen IT uten noen annen form for it utdannelse enn et år med it fra vgs er nok desverre vanskelig om ikke umulig.

Lenke til kommentar
Kommunen har bl.a behov for slike type folk, og pleier å utlyse lærlinge stillinger. Men som sagt dette er lærlingstillinger, å jobbe innen IT uten noen annen form for it utdannelse enn et år med it fra vgs er nok desverre vanskelig om ikke umulig.

 

Hvor pleier de å utlyse?

Har sett kommuner utlyse stillinger på finn.no, men dette er somregel fulltidsstillinger. Ellers står det på hjemmesidene deres.

Lenke til kommentar

Jeg gikk på IKT servicefag i perioden 2008/2009, og er nå lærling.

 

Når du skriver at du har lyst og "helst fikse på pcer", mener du skruing fysisk eller feilrette i f. eks operativsystem? Du har ikke så mange valg når du skal få deg lærlingplass, men sånn er det bare. Det er en del av skolen og være lærling i 2 år.

 

Tips til IKT service fag.

Mange av lærerne vi hadde på skolen var enten utdatert eller kunne endel om en ting og veldig lite om resten, dette er fordi teknologien utvikler seg og lærerne klarer ikke og holde seg oppdatert på dette år etter år.

 

Så om du kommer inn på IKT service fag, for all del, om du brenner for faget, gjør en innsats. Gjør litt på egenhånd.

 

Jeg vet om personer som har vært "hjelpemedarbeider" på en IKT bedrift når han gikk på IKT servicefag, og når han gikk var i lærlingtiden tok han flere sertifiseringer, dette er synnsykt attraktivt.

 

Vist du skal komme deg nogenlunde langt i IKT bransjen, tror jeg det bare handler om og ta inisjativet, ring bedrifter som driver med IKT og spør.

Lenke til kommentar

Jeg gikk også IKT-Servicefag 07/08, og har nå gått ca. 1 år i lære.

Hadde tilbud om 12-13 læreplasser, men etterspørselen varierer jo rundtom i landet, og er som regel størst annet hvert år da læretiden varer i, nettopp, 2 år.

 

På IKT-servicefag kunne de mest interesserte elevene mer enn læreren. Det var gammelt materiale og gammel maskinvare vi jobbet med, og kom vi over et problem måtte vi løse det selv ettersom læreren ikke kunne det.

 

Som Zxi sier er man ikke attraktiv om man kun har et års utdannelse innen IT (+ fagbrev). Det som hjelper er helt klart sertifiseringer. Har selv tatt 8-9 sertifiseringer fra HP og Lenovo i det året jeg har vært lærling, og holder nå på med diverse Microsoft (MCP) sertifiseringer. Dette hjelper helt klart på videre, ettersom det å ha din kompetanse på papiret (dokumentert) hjelper veldig på når man skal videre til nye arbeidsplasser. Håper også på å få tatt Cisco (CCNA) -sertifisering før lærlingetiden er over, men denne blir nok litt vel stor og krevende...

 

Jeg vil anbefale deg å finne en stor privat IT-bedrift, ettersom man da får veldig varierte oppgaver, og som regel får ta de sertifiseringene man selv vil.

Lenke til kommentar

IKT Servicefag alene er ikke veldig attraktivt nei, men kan være nok til å bli kalt inn til ett intervju.

det er da det gjelder å vise interesse og lærevillighet, det teller gjerne mer enn faktisk kunnskap.

alle i bransjen vet at de med IKT Servicefag utdanning trenger mye opplæring og er ofte ikke spesiellt flinke i starten.

 

Sertifiseringer hjelper en del, ihvertfall for å bli kalt inn til intervju.

 

du kan heller ikke være kresen i starten, du kan nesten regne med å starte på en eller annen brukerstøtte og satse på å gå videre i løpet av ett år eller to.

 

Eksentron: har ingenting å si hvilke år det er da, er jo ikke slik at alle lærlingene i alle bedriftene startet samtidig, uten at jeg sitter med statestikk, vil jeg anta at det er ca det like mange lærlingplasser fra år til år.

ofte tar bedrifter inn lærlinger hvert år også, for å ha 2 lærlinger, så den ene kan lære opp den andre.

 

Hva innen data er det lett å få jobb med? Det letteste er vel brukerstøtte.

Hva er best betalt? leder for Microsoft, det varierer veldig, men konsulenter til utleie i f.eks SAP og Cisco er greit betalt.

ikke tenk så mye på lønna, finn noe du er interessert i, bli god innen det, da kan pengene begynne å komme, nesten uansett hva du driver med.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Tja, her i Stavanger har det i alle fall vært slik at det er adskillig mer læreplasser annethvert år (i år fikk ikke 50% en gang), mens i fjor var det ingen problem å få. Slik var det de to årene før også, men dette varierer nok fra sted til sted. Det var ikke mange av bedriftene som opererte med to lærlinger, som jeg var på intervju hos (15-16 stk hvorav 2-3 plasser tok inn lærling hvert år).

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar
Hva innen data er det lett å få jobb med?

Hva er best betalt?

 

Har lyst til å jobbe med å fikse på maskiner, enten med programvare, eller maskinvare.

 

Problemet er bare at jeg ikke vet hvordan finne jobb.. aner ikke om noen som trenger folk i vest agder.. (kristiansand)..

 

Noen med litt mer peiling enn meg som kan gi noen hjelpende svar?

-Det er ganske lett å få seg jobb som utvikler eller drifter. Ganske mye ledige jobber selv om det er "finanskrise". Men det forutsetter ofte at du har høgskole/universitets utdannelse.

 

-Konsulent eller rådgivere er nok de som har best betalt. Enten da ansatt i et konsulet/rådgiverfirma eller ha egen virksomhet. Her også er det ofte ikke mulig å få seg jobb med mindre du kan vise til høgskole/universitet og gode prestasjoner.

 

Hvis du skal søke jobb hvor du reparerer pcer vil jeg anbefale deg å søke på jobb/lærlingplass hos Infocare. De har hovedkontor på Fagerholt i Kristiansand, så det ligger litt utenfor sentrum, men går greit å komme seg dit med buss fra sentrum. De har verksted hvor de reparerer pcer og avtaler med de store pc leverandørene om onsite reparasjon. Så du får mulighet til å både jobbe på verksted og ute i "felt". Vet at de har tatt inn lærlinger fra Kvadraturen tidligere, så det burde være muligheter for det når du skal ut i praksis.

 

Ellers har de egen brukerstøtte avdeling som driver med telefonsupport. Det kan være greit som sommerjobb/helgejobb før du er ferdig med utdannelsen.

 

EDIT: Som nevnt tidligere.. Sertifiseringer. Du er ikke mer verdt i arbeidsmarkedet enn den kunnskapen du kan dokumentere, og de beste måten å dokumentere det på er å ta sertifiseringer og få bra resultater på prøver/eksamen.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på, er om det er snakke om IKT eller IT Service her??

 

IKT Driftfag går jo på nettverk og drift, IT service er vel gamle service elektronikk som går mer på rep av datamaskin. Både hardware og software.

 

Uansett, så vil jeg si at dette året er ganske bortkastet så læringsmessig. Vær aktiv, se om du får deg deltids jobb, gjerne gå rett i lære hvis noen vil ta deg inn. Jeg gikk gamle service elektronikk, sluttet før tiden pga vi satt bare og spilte..

 

Et fagbrev kan ta deg ganske langt, men ikke innenfor rep av datamaskiner. Det er veldig begrenset hva du har å velge mellom da. Du har plasser som Infocare/Strax som driver med delebytte på garanti. Tror ikke du kommer deg stort lengre uten å gå bort fra reperasjon og bak en pult.

 

Når det gjelder Service/Support har du mye lengre levetid før du er på toppen. Da vil det kanskje være normalt å starte på en helpdesk og jobbe deg videre derfra, dette krever at du er i et ganske stort firma som Telenor, Lyse, ErgoGroup. Dette er en veldig kjedelig start på arbeidslivet, men er du dyktig og viser at du vil lengre og kan mer, vil kan du godt komme deg videre i løpet av 1-2 år. Men dette er plasser du kan komme deg videre uten fagbrevet også, trenger bare å komme deg inn..

 

 

Kan vel nevne at jeg har service elektronikk fagbrev og jobbet i PC-klinikken på Elkjøp i læretiden (angrer stoooort på det, utrolig lite lærerikt og ensformig)

 

Fagbrevet mitt, er nokk mer allsidig enn det ditt blir (hvis det er gamle service elektronikk vi snakker om) da tittelen min ikke er såå siktet inn mot data, men generel vedlikehold av elektronikk (som finnes over alt! :D)

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på, er om det er snakke om IKT eller IT Service her??

 

IKT Driftfag går jo på nettverk og drift, IT service er vel gamle service elektronikk som går mer på rep av datamaskin. Både hardware og software.

 

Han prater vell om linjen selv. Den hette IKT Driftfag men nå heter det IKT servicefag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...