Gå til innhold

Når kommer E-P1?


Anbefalte innlegg

@ skjerve & JPstoney

Dette bør jo være interessant lesing for enhver grunnfagsstudent på samfunnsøkonomi, men ærlig talt burde dere ta denne diskusjonen på tomannshånd. For mye diskutering av denne typen på et offentlig forum som dette, kan i lengden være skadelig for deres navn og rykte.

 

MEN det er som sagt litt interessant å lese.

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes også dette er artig lesing. Når det gjelder produktet, EP-1, så kunne jeg gjerne tenkt meg å kjøpe det under to betingelser:

 

- Pris maks 3000

- Innebygget blitz

 

Og gjerne hos Japan Photo når de slutter å selge de elendige kit objektivene til Sonyhus. Det blir for dumt å kalle seg kompetent når man ikke advarer kjøpere mot slike møkk.

Derfor ligger mitt nye Sonyhus og støver mens jeg bruker mitt gamle Canon speilrefleks.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
@ skjerve & JPstoney

Dette bør jo være interessant lesing for enhver grunnfagsstudent på samfunnsøkonomi, men ærlig talt burde dere ta denne diskusjonen på tomannshånd. For mye diskutering av denne typen på et offentlig forum som dette, kan i lengden være skadelig for deres navn og rykte.

 

MEN det er som sagt litt interessant å lese.

:hmm:

hehe, helt enig! Over og ut for meg i denne tråd :-)

Lenke til kommentar
Det er veldig vanlig å ha knapp tilgang på nylanserte produkter i begynnelsen. Vanligvis opplever vi da at "alle" hyler om mer, og vi kan ikke levere. Med dette i bakhodet har vi valgt en strategi hvor "noen får nok" i stedet for at "alle får for lite" de første to månedene med PEN.

 

De "noen" er Komplett, MPX, FotoKnudsen og Elite Foto. I tillegg vil endel velassorterte selvstendige (altså ikke kjedetilknyttede) fotobutikker kunne kjøpe kameraet inn nå.

 

Så, for å holde tunga rett i munnen: Grunnen til at vi har valgt noen partnere har altså med logistikk og distribusjon å gjøre. Grunnene til at vi har valgt nettopp disse partnerne er hovedsakelig følgende:

* Tett dialog og god relasjon til ledelse og nøkkelselgere

* De er konkurrenter med hverandre (Komplett og MPX har samme eier)

* Ved å gi disse tilgang på nok PEN, er kameraet tilgjengelig for alle nordmenn. Elite Foto og FotoKnudsen har flest butikker, Komplett og MPX er Norges to største nettbutikker.

* De har en markedsføring som ikke er prisfokusert, men produktfokusert

* Elite Foto og FotoKnudsen har butikker som legger til rette for å vise nye produkter på spennende måter. Komplett og MPX er Norges mest besøkte nettbutikker, og legger til rette for massiv eksponering i butikkene.

 

Med disse hovedkriteriene var det mange av våre aller største kunder som falt utenfor, som ønsker å kjøpe inn Olympus PEN, men som vi ikke kan levere til før september. Japan Photo er den eneste som har valgt å reagere ved å avslutte samarbeidet med oss.

 

Dette er bare tull! Dere skal melke markedet ved høy pris på de første produktene som alle andre gjør. Kan like gjerne innrømme det og ikke fremstå som mindre seriøse.

 

Hvordan kan Komplett og MPX ha samme eier og samtidig knive konkurransemessig? Elite Foto og FotoKnudsen er langt dårligere enn Japan Photo når det gjelder å vise frem produkter i alle fall her i Trondheim etter min mening. Butikkene er små, bortgjemt og vanligvis utrolig rotete med støvete linser og kameraer. Så jeg ser heller ikke det som et argument.

Lenke til kommentar
EP-1 er faktisk et banebrytende produkt på linje med iPod. Olympus leverer i mine øyne like god kvalitet (eller bedre) som Apple.

 

Hva mener du med kvalitet, Tom? Apple er ikke kjent for kvalitet, men for design. Jeg kan se at EP-1 er noe nytt, men med et prisnivå nesten som et Nikon D90 så blir det vanskelig å hevde at det er kvaliteten som er det største poenget med EP-1.

Lenke til kommentar

Hvis det er noen her som fortsatt ikke har skjønt poenget med Oly E-P1, så hadde det vært moro å visst hvilket trinn på stigen til Ken Rockwell dere er på... jeg regner 0 som svært sannsynlig.

 

Synd denne diskusjonen dabbet av litt, jeg som hadde planer om å finne fram popcorn tom

Lenke til kommentar

Kan ikke se at det er vanskelig å forstå at det er best slik Olympus har lagt opp til nå, istedetfor å fordele si 5000 kameraer (bare for å ta et tall) til 150 forskjellige butikker (igjen et tall fra løse luften) og da ende opp med at visse butikker går fort tomme, er det jo bedre (for tilgjengeligheten) at et fåtall butikker får mange kameraer slik at f.eks komplett og mpx kan levere til 1000 kunder istedetfor 100?

 

Hjelper meg fint lite om en butikk i tromsø har 3 kameraer igjen hvis jeg bor i Tønsberg..

Derimot om en stor nettbutikk som komplett har 1000 på lager er det enklere for meg å bestille der.

 

At akkurat JP ikke har fått noen kameraer denne runden er jo synd, men neste gang er det kanskje de som får og ikke noen andre..

Lenke til kommentar

Uten å ta stillng til konflikten mellom Olympus og JP:

 

Det er klart at Olympus velger en distribusjonsstrategi for å tyne mest mulig ut av markedet i en lanseringsperioden mens konkurransen er begrenset - om de har valgt en rett strategi er langt fra sikkert. Vel er kameraet (svært) interessant, men foreløbig er EP-1 overhypet og overpriset, slik at det ligger godt til rette for å ta høye marginer. Særlig siden Olympus vet at de har et kort "tidsvindu". Snart kommer Panasonic med et lignende. Samsung ligger på lur med noe og det gjør visst Ricoh også. Og gudene vet hva Nikon og Canon kan ha planer om. Nei her kommer det til å bli konkurranse. Selv om jeg godt kunne tenke meg et E-P1, venter jeg nok til utvalget av denne typen kameraer blitt større og prisene detter til et mer realistisk nivå. Så får jeg heller "drasse" på min D700 enda noen måneder.

Lenke til kommentar
Hva mener du med kvalitet, Tom? Apple er ikke kjent for kvalitet, men for design. Jeg kan se at EP-1 er noe nytt, men med et prisnivå nesten som et Nikon D90 så blir det vanskelig å hevde at det er kvaliteten som er det største poenget med EP-1.

Det har hendt at Apple har laget ting av høy kvalitet - det er ikke bare design de driver med.

 

 

Når det gjelder kvalitet. Etter å ha tafset på EP-1 (prøvde idag) og D90 med mere, så kan jeg trygt si at prisen kan forsvares. Det er uten grunn at man blir advart mot å ta i EP-1 når man er i butikken *) - du ender bare opp med å kjøpe den.

 

Vel er kameraet (svært) interessant, men foreløbig er EP-1 overhypet og overpriset, slik at det ligger godt til rette for å ta høye marginer.

Jeg vil faktisk påstå at kameraet er hverken overhypet eller overpriset; jeg tror dette er en nyhet som kommer til å endre kameramarkedet, og når man kjenner på kameraet så føles det ut som det skal koste såpass.

 

Jeg spår at EP-1 kommer aldri til å bli et billig kamera; de billige modellene i serien kommer senere. E-P1 kommer sannsynligvis ikke til å bli produsert i så store tall at markedet blir dekket.

 

 

Tom

 

*) Det er ihvertfall tonen fra USA folkene på FourThirds forumet jeg vanker på.

Lenke til kommentar

Har sett Leica M8 Safari Edition på nært hold, og tror det er 2 typer reaksjoner på ett sånt produkt. 1. de som mener det er sykt overprisa og ser urgammelt ut, 2. de som får økt puls.

 

E-P1 tror jeg kan få noen av samme reaksjonen faktisk, selv om det koster 1/7 med 2 obj. kitet av prisen på Leica M8 Safari. Som gjentatt til det kjedsommelige så er iallefall mitt synspunkt at skal jeg si 3 ting som gjør det kameraet til noe av det mest spennende de par siste årene så er det - 1. størrelsen, 2. bildebrikke/utbyttbare obj, 3. utseende.

 

Har vurdert å anskaffe Leica M8, men ble økonomisk og vektmessig reddet av E-P1 :-)

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir litt vel mye sutring her nå ;) Det egentlig problemet er jo at alle vil ha kameraet og de vil ha det nå. (like mye kundene som butikkene). Olympus har laget sin løsning på dette; om det er lurt eller ikke vil tiden vise. Men jeg tror ikke situasjonen hadde blitt noe bedre hvis alle butikkene hadde fått alt for lite hver. Vi har jo sett hvordan det går like galt hen når alle butikkene ikke får nok fra leverandøren. Bare se på leveringsistuasjonen til EOS 5D MK II.

 

Etter å ha sett litt på prisene så ser det ut til at JP legger seg ca 500,- under Komplett & Co. Det er jo ikke akkurat billigsalg det heller.

 

Tom

 

edit: rettskrivning

 

Jeg tar ikke dette som sutring, Tomsi.

Det er vel heller det at Olympus skriver at de er glad for tilbakemeldinger. Jeg forstår det derfor at det er ønskelig med diskusjon på dette. Akam-brukererne er jo heller ikke i målgruppen så de vurderer det som ufarlig uansett, og er heller interessert i innspill fra oss. Det synes jeg er fair.

Synes likevel det er underlig at ikke "mine butikker" som fotovideo og japanphoto får være med på dette. Jeg bruker ikke andre butikker.

 

Vel - slik jeg opplever det bruker folk flest andre butikker enn det. Du og jeg er heldig som har et massivt utvalg av fotobutikker i Oslo, og Akershus. De gangene jeg er på oppdrag (ikke foto) andre steder i landet er det langt oftere at jeg vurderer en fotoknudsen eller elite foto, enn Japan Photo butikk. Markedsmessig for å få en eksponering, slik at det ikke er antall butikker, men geografisk spredning som teller, så ser jeg fint poenget til Olympus. Det er ikke vanskelig å se når en sammenlikner de geografiske kartene til de respektive kjedene.

 

Elite og Fotoknudsen treffer slik jeg ser det flere fylker, og således mennesker enn det JP kan.

 

Preferansene til proff/entus. etc tolket jeg ikke i henhold til skjerven sitt innlegg som det viktigste momente i forhold til lanseringen av dette produktet, som tom nevner er relativt unikt i sin sjanger, og markedssegment ment for.

Det virker for så vidt merkelig at en prøver å vurdere prisen i forhold til andre produkter som ikke tilhører samme sjanger - når ble D300 og D90 samme type produkt som Ep-1? Konseptene er jo forskjellig slik jeg ser det.

 

 

 

Jeg synes ærlig talt ikke dette er noe å hisse seg opp over - slike prioriteringer skjer stadig vekk, det er bare at i dette tilfellet er Olympus åpen og ærlig om det. Jeg synes ikke de fortjener tyn for det.

 

Når det er sagt, så er jeg enig i at E-P1 er for dyr i dag, men hva så? Det er bare å vente til prisen går ned. Det er alltid slik at nye ting er dyrere enn de er etter å ha vært på markedet en stund, og med den prispolitikken som Olympus har ført de siste årene, så synker nok E-P1 kraftig i pris i månedene/årene fremover.

 

Jeg vil vel alltid si at nye produkter er dyre i starten - det er vel oftest for å dekke produksjonskostnaden før den går ned, utvikling osv?

Det er jo alltid untak - buksa jeg bruker i dag er jo versace, den koster vel 2-3x mer enn levis, så der var det neppe produksjonskostnaden som avgjorde kostnaden. Men jeg tviler på at Olympus er av oppfatningen at Ep-1 skal forbindes som luksusvare?

Men når den da sendes ut til netthandler som har stor dekning, og faghandlere med stor geografisk dekning, så finner jeg det ikke rart at de velges først av hensyn til eksponering og treffsikkerhet for segmentet varen er ment for.

Lenke til kommentar
Dette er bare tull! Dere skal melke markedet ved høy pris på de første produktene som alle andre gjør. Kan like gjerne innrømme det og ikke fremstå som mindre seriøse.

 

Hvordan kan Komplett og MPX ha samme eier og samtidig knive konkurransemessig? Elite Foto og FotoKnudsen er langt dårligere enn Japan Photo når det gjelder å vise frem produkter i alle fall her i Trondheim etter min mening. Butikkene er små, bortgjemt og vanligvis utrolig rotete med støvete linser og kameraer. Så jeg ser heller ikke det som et argument.

Nei, dette er ikke bare tull. Selvfølgelig ønsker vi å tjene penger, men hovedformålet med Olympus Norge som importør er å selge flest mulig kameraer - ikke å tjene penger på høyest mulig pris i Norge. Grunnen er ganske enkel at brorparten av fortjenesten på et kamera ligger langt tidligere i prosessen enn ved leddet fra importør til forhandler. Hvis vi skaper volumer uten å gå i underskudd (men heller ikke overskudd), tjener Olympus penger, og det er målet. Derfor er jeg reellt interessert i å selge flest mulig kameraer, og det gjør man ikke ved å selge dem dyrest mulig. Der skiller nok vi oss litt fra endel importører av andre merker.

 

Grunnen til at jeg skrev at Komplett og MPX har samme eier, var for at dere ikke skulle tro at jeg mente de konkurrerte med hverandre. Komplett/MPX konkurrerer med FotoKnudsen og Elite Foto. Og når det gjelder presentasjon av kameraer, har jeg sett på totalen i landet, ikke enkeltbyer. Formålet er jo også å gjøre kameraet tilgjengelig på flest mulig små og store steder i Norge ved å velge butikkjedene med flest butikker.

 

Forøvrig støtter jeg Stephans forslag om at videre diskusjon mellom oss og JP tar vi mellom oss. Men andre brukere må gjerne komme med innspill her!

 

Hilsen Erik, Olympus Norge

Lenke til kommentar
Nei, dette er ikke bare tull. Selvfølgelig ønsker vi å tjene penger, men hovedformålet med Olympus Norge som importør er å selge flest mulig kameraer - ikke å tjene penger på høyest mulig pris i Norge. Grunnen er ganske enkel at brorparten av fortjenesten på et kamera ligger langt tidligere i prosessen enn ved leddet fra importør til forhandler. Hvis vi skaper volumer uten å gå i underskudd (men heller ikke overskudd), tjener Olympus penger, og det er målet. Derfor er jeg reellt interessert i å selge flest mulig kameraer, og det gjør man ikke ved å selge dem dyrest mulig. Der skiller nok vi oss litt fra endel importører av andre merker.

 

Så man selger altså ikke flere kameraer om man har en reell konkurranse på pris mellom aktørene i markedet? Argumentasjonen din henger ikke på greip så jeg tror det er like greit at diskusjonen stopper her før det blir mer tullete bortforklaringer.

Lenke til kommentar
buksa jeg bruker i dag er jo versace, den koster vel 2-3x mer enn levis, så der var det neppe produksjonskostnaden som avgjorde kostnaden.

 

Om jeg ikke tar feil, forgår produksjonen av Gianni Versace S. p. A. ´s Versace Jeans Couture kolleksjon i helhet i Italia, der Levi´s og dets like produserer i den fjerne østen; -og skulle så faktisk være tilfelle, noe jeg er temmelig sikker på, er ulikhetene i rene produksjonskostnader samt mulig kvalitet ikke uvesentlige, så langt ifra.

 

Det blir i såfall som å sammenligne et tyskprodusert Leica M -objektiv, med et tilnærmet kompatibelt Cosina derivat påstemplet det umisskjennelig germansk-klingende Voigtländer; merkevaren hvis østeriske opphav tilbake i den andre halvdelen av det attende århundre, fremstår som temmelig fjernt fra det nåværende opplegget, for å si det mildt.

Meningen med disse ytringene er såvisst ikke å sette Cosina Co., Ltd eller Levi Strauss & Co. i et ufordelaktig lys, men langt heller understreke at en spade, et objektiv eller for den saks skyld en denimbukse, -ikke bare er en denimbukse, eller noe der omkring.

 

Tilbake til det tråden i utgangspunktet omhandler, ønsker jeg å tilføye at jeg kritisk sett egenlig virkelig ikke skjønner hvordan et Olympus E-P1 kan sammenlignes direkte med Leica Camera AG´s Leica M8, annet enn på det svært banale planet. Det vil si at begge er digitale systemkamerahus med svært vagt lignende form og med utskiftbar optikk, uten dermed å benytte speilrefleks-teknologi. Likeledes skjønner jeg ikke det grann av at noen drar paralleller til Apples produkter, annet enn at det dreier seg om digital teknologi i alle dets generelle termer.

 

Det er mulig noen av disse assosiasjoner mange får til Leica blant annet kan skyldes de nå noe tilårskomne, minimalistiske, firskårne og nostalgiske formgivete fire tredelssøsknene Leica Digilux 3 og Panasonic DMC-L1. Disse to husene benyttet porroprisme i speilsøkeren sammen med E-300/E-330, på linje med det også Pen-serien i sin tid gjorde. Det var forøvrig også disse kameraene som innførte en funksjon for visning av levende bilder i kameraets LCD skjerm, noe de færreste nylanserte systemkamera i dag er uten, og altså E-P1 baserer seg på ene og alene, - og det til ”alles” begeistring, tilogmed de som antagelig i sin til utrykte forrakt for og skepsis til denne nymotens ”vederstyggelighet”, eller lignende. Disse nevnte kamerahusene har alle en formfaktor som utvilsomt ligger nærmere målsøkere og dets like, men helt uten å være det, og siden dette er et slags fototeknisk forum, har jeg problemer med å skjønne at flere ikke i så måte skiller klinten fra hveten, men forsetter og drar paralleller mellom to helt ulike teknologier, til det nesten helt kjedsommelige, selv om de opplagt burde vite bedre.

 

De som har fulgt med i japanske teknologisk industris ulike fasetter de siste tiårene, tror jeg temmelig lett vil skrive under på at E-P1 fremstår som et virkelig ur-japansk produkt, helt ned til små detaljer. En kan i så måte heller driste seg til å påstå at Leica delvis har kopiert iherdig fra diverse japanskutviklede digitale kameraer, hvis en skulle begi seg inn på å studerer et M8s bakside kritisk og uhildet.

 

På tildels samme måte er Apple Inc.´s produkter idag temmelig langt fra utgangspunktet tilbake i 1976, som nok på mange måter i større grad var fremsto som et genuint utrykk for den nord-amerikanske kulturen som var dets svøpe, enn dagens mer eller mindre attraktive Apple-nipps i orientalsk utførelse, som nok mer enn litt har lånt et øye til blant annet japansk industris tiltider hengivenhet for den søte og vagt seminostalgi-pregede utstrålingen, som igjen nok alltid har vært mer fremtredene i et eksklusivt utvalg av deres produkter på hjemmemarkedet enn i eksportmarkedet.

 

Så før en dømmer japanerne til å være kopister, og siden andre allerede har brakt kjøretøyer inn i denne tråden, ta en titt på for eksempel Nissan Pao fra 1987, S-Cargo fra 1989, Figaro fra 1991, eller for den saks skyld diverse mer eller mindre mobil teknologi fra ymse japanske elektronikkprodusenter, som for eksempel Sharp, Mitsubishi, Sony, Kyocera, fro å nevne noe få ; men siden det meste av de produktene jeg sikter jeg sikter til aldri noensinne har blitt solgt utenfor Japan er jeg redd de fleste ikke skjønner hva jeg mener, synd det. For det er nok flere som ville få seg en vekker dersom de tok seg tid et slikt kunnskapsdypp.

 

Jeg lurer forøvrig på hvorfor det er så få som nevner Contax 135-filmbaserte G-serie når assosiasjonene deles, det var vel i så måte langt nærmere E-P1, enn Leicas M-serie vel noensinne har vært, også hva gjelder utsalgspris, men i rettferdighetens navn når ikke E-P1 G1 og G2 helt opp til skuldrene , ihvertfall ikke i mine, og vel mange andres øyne.

 

Men kanskje Olympus, eller andre, har mer spennende og avanserte modeller eller systemer i ermet i årene som kommer, hvem vet ; men at det er nybrottstider i den digitale fotobransjen i disse dager burde være ubestridt, og riktig så ideelt er det. Leica M8 er vel på den andre siden et utrykk for at det er mye som også har stått tilnærmet stille det siste halve århundre, og uten at jeg er noen fiende av tradisjon, så milelangt ifra, er det alltid friskt og fornøyelig, riktig bekvemt vil jeg si, med litt målrettet innovasjon i ny og ne, og det er det så tydelig tider for nå, og jeg gleder meg stort over det. Vurdert ut fra entusiasmen og utilslørt ladede emosjoner fra både kremmere og lekmenn i blant annet denne tråden, har jeg en viss anelse om et jeg slettes ikke er alene…

Lenke til kommentar
Så man selger altså ikke flere kameraer om man har en reell konkurranse på pris mellom aktørene i markedet?

Hei, Epp. Jeg vet ikke hvem du er eller hvor godt du kjenner det norske kameramarkedet.

 

Svaret på spørsmålet ditt er faktisk nei, man selger ikke flere kameraer om man har en reell konkurranse på pris mellom aktørene i markedet. I en "perfekt verden" hadde man det, men vi lever ikke i en perfekt verden. Skulle prinsippet fungert, måtte i realiteten alle forhandlere solgt alle modeller, og butikkselgerne ikke hatt innvirkning på kundens valg. Men det finnes så mange kameramodeller der ute, at butikkjedene kan velge og vrake i hva de ønsker å selge. Og vi vet at butikkens selgere har enorm innvirkning på hvilket kamera kunden til slutt går ut med.

 

Nå vil jeg ikke nevne navn, men jeg må helt ærlig innrømme at vi i Olympus ble "tatt på senga" for et par år siden av en aktør som oppfattes som liten, men som plutselig solgte enorme volumer gjennom meget dyktig kanalstyring (eksklusivitetsavtaler med butikkjeder). La oss si at det ble en tøff lekse som vi fortsatt leser...

 

Tradisjonelt har Olympus Norge hatt som prinsipp at vi ønsker å selge mest mulig ved at flest mulig modeller er tilgjengelig hos flest mulig forhandlere, men vi har sett at verden ikke lenger fungerer slik, og forsøker å lære.

 

Siden du ønsker å stoppe diskusjonen, lar vi det ligge der :-)

 

- Erik

Lenke til kommentar

Var innom en Japanphoto butikk. Tok opp dette med Oly og JP, han var faktisk overrasket. Han spurte bare; hvordan vet du dette?!

Han sa også at de selger mest Oly dSLR og synes det var litt rart at det ble gjort på denne måten.

Det ble faktisk solgt en stk. Oly dSLR og objektiv mens jeg var der, kjøper var en voksen kvinne.

 

Gutter/menn (med komplekser?) velger CaNikon, kvinner kjøper Oly :p

Lenke til kommentar

Bare for å være litt on topic her: Jeg har bestilt meg en E-P1, og jeg bestilte den hos JP av tre grunner: lavest pris, greit faglig rykte og en Supersikring som så betryggende ut. Fikk for øvrig på forespørsel en melding om at ubekreftet leveringstidspunkt var anslått til 21 juli, og man understrektet at dette virkelig var ubekreftet...

 

M_Par_Excellence: Interessant innlegg!

 

Jeg er av den oppfatning av at E-P1 rent konseptuelt er nær det perfekte ikke-studio-kamera pr i dag - det er det kamera som har utnyttet tilgjengelig teknologi med størst logikk. De desidert viktigste klassiske dydene er beholdt:

- utskiftbar optikk

- god bildesensor (elektronisk, klassisk film er forkastet...)

 

De har derimot forkastet klassiske løsninger mhp søker og fokusering, som har ulemper som:

- vibrasjonsskapende og dybdekrevende speil (SLR)

- tungt, dyrt og høydekrevende prisme (SLR)

- høydekrevende søkervinduer (rangefinder, film-kompakt)

- parallax-utfordringer (rangefinder, film-kompakt)

- manglende autofokus (rangefinder ekskl Contax G, og mange av film-kompaktene)

 

Disse bortimot helmekaniske løsningene er erstattet med elektronikk - et konsept rappet fra standard digitale kompaktameraer, bare med høyere kvalitet og kapasitet (håper jeg da virkelig!?). Det er godt med et TTL-perspektiv når man skal komponere bilder, og selv om skjermteknologien ennå må få noen utviklingsår på seg før entusiaster blir overbevist om at dette kanskje ikke er så verst likevel, så er dette den kompakte vibrasjonsfrie fremtiden. I forhold til et godt elektronisk autofokussystem, med mulighet for manuell fokusering, taper M8.2 så det suser, mens filmkameraet Contax G1/2 nok kan ha sitt å si ennå i så henseende. Vil også tro at eksponeringsautomatikken i E-P1 vil være vel så god som de gamle klassiske rangefinderne, selv om det nok finnes bedre moderne kameraer enn E-P1 her (det er jo tross alt ikke et proff-kamera).

 

Kort sagt - hadde noen stilt opp en samling med kameraer foran meg, med Oly E-P1, Leica M8.2, Contax G2, et profft dSLR og et kompaktkamera ala Fuji EXR eller Pana LX3 eller FZ28 , og bedt meg velge ett (og kun ett) av kameraene for å dekke alle mine behov - kreative, arty bilder, dåp og begravelser, snapshots fra ferieturen, en liten streetseanse, landskapsfoto fra en fjellvandring etc - så er jeg temmelig sikker på at E-P1 hadde blitt mitt valg. For meg er det ren logikk (nesten da, jeg ville nok benyttet anledningen til å klå litt ekstra på både Leica'n og Contax'n først!)

 

Men jeg må innrømme at jeg hadde blitt lei meg om mitt valg betydde at alle mine billige analoge godklumper måtte legges bort for godt...

Lenke til kommentar
Hei, Epp. Jeg vet ikke hvem du er eller hvor godt du kjenner det norske kameramarkedet.

 

Svaret på spørsmålet ditt er faktisk nei, man selger ikke flere kameraer om man har en reell konkurranse på pris mellom aktørene i markedet.

 

Nei, det er nok bare jeg som vurdere pris før jeg kjøper noe... I andre markeder hvor man har aktører som alle velger samme pris blir dette slått ned på av konkurransemyndighetene...

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Jeg er av den oppfatning av at E-P1 rent konseptuelt er nær det perfekte ikke-studio-kamera pr i dag - det er det kamera som har utnyttet tilgjengelig teknologi med størst logikk. De

 

 

...men Olympus har av uforståelige grunner ikke greid å få med en god elektronisk søker. Det gjør kameraet så godt som ubrukelig for meg som tar mye bilder utendørs i sterkt solskinn. Under slike forhold er en lcd-søker en vits. Panasonic har greid det i G1, så hvorfor ikke Olympus.

 

Som før sagt E-P1 er nok litt overhypet, selv om det er en god start. Jeg velger å vente på fortsettelsen - med en skikkelig søker.

Lenke til kommentar
...men Olympus har av uforståelige grunner ikke greid å få med en god elektronisk søker. Det gjør kameraet så godt som ubrukelig for meg som tar mye bilder utendørs i sterkt solskinn. Under slike forhold er en lcd-søker en vits. Panasonic har greid det i G1, så hvorfor ikke Olympus.

Jeg tror at elektronisk søker mangler fordi det ikke passer med hva Olympus ønsker med EP-1, og den målgruppen kameraet er beregnet på.

 

Som før sagt E-P1 er nok litt overhypet, selv om det er en god start. Jeg velger å vente på fortsettelsen - med en skikkelig søker.

Et kamera som dekker dine (og mange andres) ønsker kommer etterhvert. Det er ejegrimelig sikker på. Det kameraet blir nok også rimeligere.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...