Gå til innhold

hvordan re-instalere vista på hjemmebygget pc.


Anbefalte innlegg

hei . jeg har en hjemme bygget pc som eg må re-instalere vista på.

men eg finner ikke ut hvordan. eg har orginal cden og product key og alt det der . ( eg instalerte det selv)

det er windows vista home premium 64-bit.

 

så vis noen kunne forklart meg hvordan re.instalere den hadde eg blit kjempe glad !.

( eg har ikke sikerhets kopi ) ( men eg har tat vare på alt eg vil beholde så eg kan slette alt på hardisken )

 

vær så snill og svar ! :) takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det er veldig enkelt. Ta backup av alt du skal ta vare på, dersom du har flere harddisker i maskinen din og er usikker på hvordan du identifiserer de forskjellige så kan du disable de harddiskene som ikke skal installeres på i BIOS eller kople dem fra fysisk.

Enkleste måten er å boote fra CD'en, formatere disken via installasjonsprogammet og installere på den nyformaterte partisjonen eller harddisken.

 

Enkelt og greit. Men nå som du allerede skal installere på nytt, kan du ikke prøve Win7? =)

Lenke til kommentar
Hei.

Det er veldig enkelt. Ta backup av alt du skal ta vare på, dersom du har flere harddisker i maskinen din og er usikker på hvordan du identifiserer de forskjellige så kan du disable de harddiskene som ikke skal installeres på i BIOS eller kople dem fra fysisk.

Enkleste måten er å boote fra CD'en, formatere disken via installasjonsprogammet og installere på den nyformaterte partisjonen eller harddisken.

 

Enkelt og greit. Men nå som du allerede skal installere på nytt, kan du ikke prøve Win7? =)

 

burde kansje nevne det at eg ikke er veldig teknisk begavet :p

eg har tat vare på alt eg trenger :)

 

og siden budsjett ikke er min sterke siden har eg ikke råd til win 7 nå :(

Lenke til kommentar
Hei.

Det er veldig enkelt. Ta backup av alt du skal ta vare på, dersom du har flere harddisker i maskinen din og er usikker på hvordan du identifiserer de forskjellige så kan du disable de harddiskene som ikke skal installeres på i BIOS eller kople dem fra fysisk.

Enkleste måten er å boote fra CD'en, formatere disken via installasjonsprogammet og installere på den nyformaterte partisjonen eller harddisken.

 

Enkelt og greit. Men nå som du allerede skal installere på nytt, kan du ikke prøve Win7? =)

 

burde kansje nevne det at eg ikke er veldig teknisk begavet :p

eg har tat vare på alt eg trenger :)

 

og siden budsjett ikke er min sterke siden har eg ikke råd til win 7 nå :(

 

Win 7 koster ingenting atm :)

Lenke til kommentar

samme måte som du installerer Vista på.

 

Perform a clean installation of Windows Vista by starting the computer from the Windows Vista DVD

Note The computer must be configured to start from the DVD drive. For information about how to configure the computer to start from the DVD drive, see the documentation that is included with the computer. Or, contact the computer manufacturer.

 

To perform a clean installation of Windows Vista by starting the computer from the Windows Vista DVD, follow these steps:

 

1. Start the computer.

2. Insert the Windows Vista DVD into the DVD drive and then close the drive tray.

3. Restart the computer.

4. When you receive the "Press any key to boot from CD" message, press a key.

5. Follow the instructions to install Windows Vista.

 

 

Ref

Lenke til kommentar
samme måte som du installerer Vista på.

 

Perform a clean installation of Windows Vista by starting the computer from the Windows Vista DVD

Note The computer must be configured to start from the DVD drive. For information about how to configure the computer to start from the DVD drive, see the documentation that is included with the computer. Or, contact the computer manufacturer.

 

To perform a clean installation of Windows Vista by starting the computer from the Windows Vista DVD, follow these steps:

 

1. Start the computer.

2. Insert the Windows Vista DVD into the DVD drive and then close the drive tray.

3. Restart the computer.

4. When you receive the "Press any key to boot from CD" message, press a key.

5. Follow the instructions to install Windows Vista.

 

 

Ref

 

 

 

okey . men siden eg alle redde har en windows vista på dataen . skal eg instalere enda en ?

tar ikke dett litt av ytelsen av pcen`?

Lenke til kommentar

oky eg satt in windows dvd.

starta dataen på nytt.

trykkert "press any key to boot from cd"

kom opp en windows meny med 2 alternativ . " instaler nå" eller " reparere maskinen"

eg trykket først "reparer" der jobbet pcen i 30min så fikk eg beskjeded : windows cant fix this problem on its own. would you like to sent the information to microsoft to see if they might have a soulotiuon.

trykket jah på det . pcen jobbet i 30min til og så fikk eg beskjededn : the problem can be resolved by instaling windows agian.

så eg restarta pcen igjen.

og dene gangen trykket eg " isntaler nå "

så kom spørsmål og product key. som eg skreiv in

så kom spørsmål om hvilken disc eg ville instalere den på .

trykket D.

så begynte den og instalere .

trykket avslutt.

tør ikke gå videre derfra . burde eg forsette der eg avslutta eller gjorde eg det feil?

Lenke til kommentar

Har du det travelt når du gjør dette?

Når du kommer til skjermbildet som ber deg om å velge om du vil installere på nytt eller reparere så skal du installere på nytt. Så får du valg om å merke den harddisken du vil installere på, denne trykker du så "FORMATER" på. Det valget ligger nede på linja under harddisken, ta deg tid og se deg rundt på de skjermbildene.

Du sletter da ALL data på harddisken og installerer en clean install. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...