Gå til innhold

Regissørguide: Lars von Trier


Anbefalte innlegg

Lars Von Trier

"I am like all other people. I am pleased with prizes, but they don't make me happy"

larsvontrier.jpg

 

Lars von Trier (navnet "von" ble til under sitt opphold på Dansk Film School) ble født i København i april 1956. Hans foreldre var både kommunister og nudister, og den unge Lars gikk på flere barndoms ferier til nudist leire. Trier påpeker at han ble brakt opp i en Ateist familie, og selv om hans stefar var jødisk, så var han selv ikke religiøs. Lars ble interessert i film i en alder av 11, da han fikk en Super-8 kamera som gave. i 1979 begynte han på Danske Film Skole. Han gikk ut av den samme skolen i 1983 med filmen "Befrielsesbilleder" som vant beste film-prisen i Munchen Filmfestival året etter.

 

Han fikk sitt virkelige gjennombrudd med Forbrydelsens element (1984) , en ekspresjonistisk, sepia-farget og post-moderne film med psykologisk tema, som han vant "Technical Grand Prize" i Cannes Film Festival. Etter Forbrydelsens element fulgte "Epedemic" i 1987. Den ble svært dårlig motatt, men Lars Von Trier sa at den ble laget bare pga for å samlet penger til sin siste film i trilogien. Lars von Trier kom da ut med Europa i 1991 , som vant "Jury Prize" samt "Technical Grand Prize" og "Best Artistic Contribution" på Cannes Film Festival. Filmen, som fant sted i etterkrigstidens Tyskland, er et flott eksempel på en post-apocalyptical film, med en hypnotiske arkitektur og en sentralisering på menneskelig moral, ansvar og kjærlighet.

 

larsvontrier2.jpg

 

Breaking the Waves (1996), som han vant Jury Prize i Cannes, var regissøren første film (i en trilogi) som setter mest fokus på det kvinnelige kjønn. Med Dancer in the Dark (2000), laget Lars von Trier et melodrama om en østeuropeiske kvinnen som ofrer alt, bokstavelig talt, for å redde sønnen fra å få det samme øye-sykdom som hun selv ble utsatt for, og dermed gikk blind. Filmen ble en av de første i filmindustrien som filmet med helt digitalt utstyr. Dancer in the Dark vant "2000 Palm D'Or" i Cannes Film Festival.

Bortsett fra filmene, så er Lars von Trier også skjent for sin TV serie "Riget" fra 1994, en serie med spøkelser, Gud og Satan. Det var "Riget" som gjorde Lars von Trier kjent i Danmark. Vil dere lese om flere av hans filmer, så se på de litt små-dårlige anmeldelsene litt lenger ned.

 

Komplett filmografi:

TV-Filmer:

Kortfilmer:

Serier:

Korte anmeldelser av filmene (som jeg selv har sett )

 

Forbrydelsens element (1984)

 

Film_80w_ElementOfCrime.jpg

 

Handling: A cop in a dystopian Europe investigates a serial killings suspect using controversial methods written by his now disgraced former mentor.

 

Lars Von Trier sier at denne filmen ble kun laget pga prøve seg på stilen til Tarkovsky. Og det kan virkelig synes, fra kinematografi til miljøet. Kinematografi var virkelig nydelig, noen scener var fantastiske. Kunne minnes veldig om Stalker, ihvertfall med tanke på hvor skittent og vått alt var. Filmen besto veldig mye av vann, bakgrunnslyden var alltid lyden av dryppende vann og lignende. Filmen var meget visuell, med en blanding av spesielle farger og mørkhet.

 

Stemningen var utrolig god, ikke på topp med Tarkovsky, men ikke langt ifra heller. Narrasjonen var også toppers, den forsterket stemningen stort. Historien var relativt lett å følge med på, men mot slutten ble den litt mer vrien. Skuespillet var ikke så god, men var ikke noe man irriterte seg over.

 

Anbefales meget til folk som er fan av både Tarkovsky og Trier.

 

9/10

 

Epidemic (1987)

 

Epidemic_5963m.jpg

 

 

Handling: A film director and a script writer (performed by Lars von Trier and Niels Vørsel themselves) write a screenplay, in which an epidemic spreads about the whole world. Like the protagonist they do not notice, that a real epidemic is developing around them.

 

Dette er uten tvil den dårligste jeg har sett av Lars Von Trier. Men samtidig så likte jeg filmen, pga den hadde noen helt fantastiske scener. Filmen hadde en god dose humor, og en liten dose med skrekk. Sluttscenen var helt fantastisk, og er noe av det beste festet på film. Leste av filmen ble laget kun for å tjene opp penger til neste film (Europa). Filmen hadde ett budsjett på 1 million danske kroner, noe som er svært lite. Og det kan godt synes, med tanke på at filmen ikke har skuespillere, men heller "ekte personer". Lars Von Trier spiller selv i filmen, sammen med sin kamerat. Dette er en snodig stykke film, som også bør sees av folk som er fan av Trier.

 

7/10

 

Europa (1991)

 

article00.jpg

 

Handling: Just after WW2, an American takes a railway job in Germany, but finds his position politically sensitive with various people trying to use him.

 

Jeg kan huske at stemningen i denne var fantastisk (som de 2 andre i trilogien), Lars Von Trier er en mester på surrealistisk stemning med visuell kreativitet. Denne filmen er uten tvil den sterkeste i trilogien, mulig det har noe med budsjettet, ikke vet jeg. Jeg elsker hvordan filmen skiller imellom farge og sort hvit, bare se på bilder over her, nydelig uten tvil. Lars Von Trier eksperimenterte veldig med klipping, da man ser at flere scener har blitt klippet og limt sammen. Noe som gjør at det blir en stilig effekt. Filmen er veldig kaotisk, som kan minnes litt om Brazil for.eks.

 

Kinematografien er ypperlig, til tider meget god, skuespillet var aldeles ikke så ille. Nei, Lars Von Trier avsluttet trilogien på en mesterlig måte.

 

Gir denne 9.5/10

 

Medea (1988)

921247607_9e6fca30b6_o.jpg

 

Betalte vel rundt 160 kroner for denne filmen, med tanke på bildekvaliteten var det ikke verdt det. Så verre ut enn en gammel VHS. Men samtidig så var det en jævla bra film, så angrer ikke.

 

Carl Theodor Dreyer skulle egentlig lage denne filmen da han allerede hadde skrevet manuskriptet til den, men han kom seg aldri til å lage den. Så Lars Von Trier tok på seg jobben istedenfor. Dette må vel være den mørkeste filmene jeg har sett av Trier, bare stemningen i selv selv var deprimerende. Selve historien var også svært deprimerende om jeg ikke husker feil. Hadde jævla bra kinematografi, og hadde en del nydelige landskap og vakker natur. Husker spesiellt en scene som var utrolig sterk, noe av det sterkeste jeg har sett på film faktisk. Er ikke en must see film av trier, men om man ville grave litt i filmografien hans, så er denne uten tvil verdt en titt. Ihvertfall om du er ute etter å bli deprimert :p

 

7.5/10

 

Breaking the Waves (1996)

 

10469948_gal.jpg

 

Ingen tvil på at Emily Watson gjør sin aller beste rolle i denne filmen. Hun spiller fantastisk godt. Filmen handler vel mest om denne kvinnepersonen som gjør alt for å tilfredsstille sin kjære. Korttenkt som hun er så velger hun veldig feil måter å gjøre diverse ting på. Filmen omhandler for det meste sex og religion, noe som funket greit. Selv så synes jeg egentlig at selve hovedrollen i filmen, altså Watson var en idiotisk karakter. Svært kort-tenkt og dum. Men det var vel meningen, å vise en litt gal person som ikke helt vet hvordan ting bør gjøres. Ble også skuffa over slutten, men forundrer meg ikke at folk blir fornøyd med slutten, så ikke skrem deg av mine ord.

 

Anyway, ikke en av hans beste, men absolutt verdt en titt.

 

6.5/10

 

Dancer in the Dark (2000)

dancer_in_the_dark_2000_685x385.jpg

Dancer In The Dark er en av de mest sterkeste filmene jeg vet om. Helt sinnssykt hjerteskjærende. Den er mere depressiv enn Requiem For a Dream, og det sier litt. Filmen har noen utrolig sterke scener, som kan få enhver person til å få tårer i øynene. Skal ikke nekte for at tårene kom under andre halvdel.

Björk gjør en helt fantastisk rolle. Ser ikke ut som henne spiller engang, ser ut som hun ER rollen.

Det som gjør denne som trist er at man virkelig føler med hovedkarakteren, en skikkelig uskyldig dame blir tråkket på gang etter gang. Siste scene er psykisk brutal, og man knekker nesten bare av den scenen.

Har sett denne 2 ganger, og er nok helt sikkert en stund til jeg ser den neste gang. Da den er veldig tung.

 

Dette er en film som ikke er for alle (noe egentlig alle filmene til Trier er). Den inneholder veldig realistisk kameraføring som kan minnes om dokumentar. Inneholder også musikk innslag som er en del av fantasien til hovedpersonen. Men det trekker ikke ned for min del, men vet at mange trekker ned pga av det. Men anbefaler forsatt alle folk til å se den, men gjør deg klar til en 2 timer og 30 minutters lang pinefull opplevelse. (Ikke på en dårlig måte)

10/10

 

Dogville (2003)

 

dogville3.jpg

 

Denne filmen oser av originalitet. Morsomt å se hvordan filmen er laget. Istedenfor dører, vegger, bruer osv osv, så har dem tegnet det opp. Noe man kan se godt på bildet. Når folk banket på dørene, så banket dem kun i lufta, og man så klart hørte en bankelyd. Dette funket veldig ypperlig. Filmen fokuserer veldig mye på lyd, og filmen beveger seg ikke ut av denne lille byen.

 

Selve historien er god, en kvinne rømmer fra fortiden og havner i denne byen. Folka tar imot kvinnen, men etter som tiden går så endrer folk helt personlighet, og man kan se hvordan folkene egentlig er. Filmen er egentlig jævla provoserende, satt flere ganger og banna til flere av karakterene. Skuespillet er flott, kamera er veldig bra som vanlig, Lars Von Trier har virkelig levert en original film, som folk flest bør få med seg.

 

9.8/10 (fortjener mere enn 9.5 men vil heller ikke gi full pott, så havnet midt imellom)

 

 

De fem benspænd (2003)

 

10494.jpg

 

Handling: Lars von Trier sier han har sett filmen Det Perfekte Menneske fra 1967 over 20 ganger. Nå utfordrer han filmens regissør Jørgen Leth til å lage sin egen film på nytt - fem ganger etter hverandre og under stadig verre betingelser. Lars von Trier setter sin kollega og forbilde Leth sadistisk på prøve. Det skal etter hvert vise seg at den verste utfordringen ikke ligger i begrensningene, men heller i mangelen av dem.

 

Streng tatt ikke regissert av Lars Von Trier, men han har mye med filmen å gjøre, så legger den inn blandt her.

 

Jeg så kortfilmen "Det Perfekte Menneske", siden det var vel det stort sett denne filmen handlet om. Det Perfekte Mennesket handlet om det perfekte mennesket, hvor vi så hvordan han/hun spiste, åssen dem falt, hoppet sang osv. Ett ganske perfekt liten kortfilm etter min mening, men så kommer Lars Von Trier og vile ødelegge hele greia.

 

Liker man Lars Von Trier sine verk, eller bare fyren i seg selv, så er denne uten tvil noe man bør sjekke, filmen har en god dose humor, og en god dose kreativitet. Jørgen Leth viser at han virkelig kan lage film, og ender opp med 4 veldig gode kortfilmer, den siste kortfilmen lagde Trier. Jeg koste meg ihvertfall under filmtitten.

 

7.5/10

 

Manderlay (2005)

 

Manderlay_87619a.jpg

 

Denne ble laget på samme måte som Dogville, men er vel ikke rart da den er nummer 2 i rekken av en trilogi. Hvor siste filmen (Wasington) visstnok skal komme i dette året, altså 2009. Er vel ikke mye jeg kan skrive om denne, da jeg så og si nevnte alt på Dogville "anmeldelsen". Men kan vel nevne at denne handler mere om hvordan det er å leve i en liten by, kommunisere med hverandre og gjøre valg sammen. Filmen hadde samme kvinnelige rolle, men ble spillt av en helt annen person. Men gjorde strengt tatt ingenting da hun (Bryce Dallas Howard) var like god som Nicole Kidman. Denne var nesten like god som Dogville, men hadde sine svakheter. Da er det bare å glede seg til neste film!

 

9/10

Antichrist (2009)

 

antichrist03.jpg

 

Vanskelig å anmelde denne filmen. Filmen krever ett gjensyn, noe jeg ikke har fått gjort. Men det jeg så likte jeg, ihvertfall mesteparten. Folk flest var rasende pga noe små scener med litt voldelig sterke bilder. Noe det såklart var, men synes at folk reagerte helt latterlig. Er ikke akkurat som at man ikke har sett sterke bilder før i film. Filmen har også tonnevis av symbolikk, og andre ting. Noe som irritererte meg litt i begynnelsen var at jeg synes hovedpersonene ikke hadde helt følelse når dem snakket. Men er godt mulig at det skulle være meningen. Filmen viste veldig godt hvordan menn og kvinner oppfører seg i enkelte situasjoner. Kvinnen mister helt kontroll over følelsene. imens mannen prøver veldig hardt å beskytte og hjelpe kvinnen under de vanskelige periodene.

 

Epilogen var fantastisk. Mesterlig utført med klassisk musikk i bakgrunnen og saktegående bilder. Resten av filmen var også visuell og svært vakker. Jeg skal uten tvil ta ett gjensyn med den, da den kommer på dvd, men hittil så gir jeg den

 

8/10

 

Har fortsatt tilgode å se filmer som Idioterne (1998) og Direktøren for det hele (2006). Men når jeg har fått sett dem, så ikke se bort ifra at dem havner inni denne tråden. Men hittil så er jeg fornøyd med "guiden" og håper at dere også er det.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trier er utvilsomt en fascinerende regissør som aldri gjør det samme om og om igjen. Uenig med en av del av karakterene dine.

 

Mine karakterer:

 

Forbrydelsens element (1984) 5/10

Epidemic (1987) 1/10

Europa (1991) 6/10

Riget (1994) 10/10

Breaking the Waves (1996) 7/10

Idioterne (1998) 8/10

Dancer in the Dark (2000) 10/10

Dogville (2003) 9/10

De fem benspænd (2003) 4/10

Manderlay (2005) 5/10

Direktøren for det hele (2006) 6/10

 

 

 

Uten å ta oppmerksomheten vekk fra guiden din, så vil jeg supplere med en god venns tre-delte "guide".

 

http://montages.no/2009/06/lars-von-trier-...mkunstner-del-1

http://montages.no/2009/06/lars-von-trier-...mkunstner-del-2

http://montages.no/2009/06/lars-von-trier-...mkunstner-del-3

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Av denne karen har jeg bare sett Riget 1 og II samt Dancer in the Dark. Riget I er fantastiske greier, mens den andre delen ikke er i nærheten av det samme nivået - selv om også den er severdig. Dancer in the Dark vet jeg ikke helt hva jeg syns om. De første 45-60 minuttene fant jeg lite interessante og givende, men resten av filmen er spektakulær.

 

Kjøpte nettopp inn Forbrydelsens Element, Epidemic, Europa og Idioterne så det blir nok litt von Trier på meg fremover. Vil ikke lese for mye her før jeg har sett filmene du omtaler, men litt skumlesning sier meg at du har snekret sammen en fin guide (men det hadde ikke skadet å luke ut noen av skrivefeilene).

Lenke til kommentar
Setter på Forbrydelsens Element nå. Etter det jeg har fått inntrykk av har jeg en slags noir med Tarkovsky-preg (visuelt sett) i vente. Virker ganske lovende akkurat det.

 

Har du sett Riget?

 

Ja sett Riget, glemte å skrive anmeldelse om den. Er såpass lenge siden jeg så dem så bør ta ett gjennsyn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Digget Dogville, men Dancer In The Dark's gode historie ble smått ødelagt av kjipe musikalske innslag. Uansett, Trier er en mann jeg skal se mer av.

Det er jo musikkinnslagene som faktisk gjør filmen så fantastisk. Historien isolert sett oser jo såpe og TVNorgefilm, noe som kontrasterer til hennes naive og godtroende versjon av virkeligheten. Det er denne kontrasten og det faktumet at jeg som seer vet at Selmas virkelighet ikke er den opprinnelige virkeligheten som gjør filmen så vanvittig opprivende og sår.

 

Skrev om Trier i faget "Nordiske filmskapere" på høgskolen. Kan særskilt anbefale deg det Peter Schepelern har skrevet om Trier, f.eks Kunstens element (1997) og The making of an auteur. Notes on the auteur theory and Lars von Trier (2005). Skrev forøvrig om hvordan han bevisst har formet seg selv som en auteur - Dreyers etterfølger.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Det er jo musikkinnslagene som faktisk gjør filmen så fantastisk. Historien isolert sett oser jo såpe og TVNorgefilm, noe som kontrasterer til hennes naive og godtroende versjon av virkeligheten. Det er denne kontrasten og det faktumet at jeg som seer vet at Selmas virkelighet ikke er den opprinnelige virkeligheten som gjør filmen så vanvittig opprivende og sår.

 

Jeg synes ikke såpe og TV-Norgefilm er beskrivelser som passer historien. De musikalske innslagene fant jeg lite givende, både musikalt og visuelt, men så er også musikaler en av de sjangerne jeg oppsøker minst.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har sett en del av von Trier i det siste, så nå er det på tide med liste!

 

1. Riget I

2. Europa

3. Dogville

4. Antichrist

5. Manderlay

 

6. Epidemic

7. Riget II

8. Dancer in the Dark

9. Idioterne

10. Forbrydelsens Element

 

Idioterne er ganske bra , Forbrydelsens Element er full av mangler, men resten av filmene er alt fra veldig bra til fantastiske. Lars von Trier har definitivt fått en plass blant favorittregissørene mine.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Fikk sett Dancer In The Dark etter at jeg leste anbefalingene her, og må si filme var fantastisk bra. Ble veldig skeptisk når jeg leste bak på omslaget at det var en musikal, men all skepsisen ble blåst av banen når jeg fikk satt den på. En dyster og fantastisk film, kommer garantert til å sjekke ut mer av Von Trier.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...