Gå til innhold

Mass Effect - verdt å skaffe seg?


Anbefalte innlegg

Jeg har til nå liksom "oversett" Mass Effect. Når det ble sluppet tenkte jeg ikke over det, og har aldri lest noe om det eller prøvd det.

Men jeg leste litt om det her om dagen, og spillet virker veldig interresant.

 

Har derfor noen spørsmål:

Er spillet langt? - Er så lei av spill som er bra, men som varer i 2-3 dager.

Hvordan er RPG delen i spillet? Får man feks. nye våpen, utstyr etc.?

Er det levler og sånn i spillet?

Når/hvis man får nytt utstyr, vises dette på karakteren din? - Hater RPG spill hvor karakteren alltid er lik selv om man får nye ting. :p

 

 

Håper noen har tid til å svare :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk det i huset for noen dager siden, ble veldig skuffet. Jeg er ikke noe fan av "hybrid spill", det er på en måte en blanding av 3. persons skyte spill og rpg.

 

Ellers så er den generelle klagen at spillet er for kort, som jeg har hørt ihvertfall.

Lenke til kommentar
Dersom du bare gjør hovedoppdraget så er spillet på bare 6-7 mission og kan rundes på en 3-4 timer. Dersom du tar deg tid til å gjøre de mange side oppdragene så vil ha kunne kose deg med spillet mye lenger.

3-4 timer?? Tror nok ikke det er så kort. Har hørt 33 timer. Er vel så mye man velger å bruke tid på.

Lenke til kommentar

Det er et konsoll spill, så det har blitt dummet ned. Syntes de skulle gjort exploration mer morsomt og gjort det en større del av spillet. Litt mer variasjon. Ikke bare gå ditt, plukk opp en artifact. Eller slåss mot disse folka, og få ingenting igjen...

Endret av Lange
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Jeg har fjernet et innlegg som kun spolerte handlingen i spillet, pluss kommentarer på innlegget. Jeg ser ingen grunn til å komme med spoilere i en tråd som dette der trådstarter spør om råd før spillet eventuelt kjøpes.

 

(Ikke kommenter dette innlegget i tråden, reaksjoner på moderering taes via PM)

Lenke til kommentar

Spillet er veldig bra. Men det er veldig mye action; forventer du et hardcore RPG-spill, så blir du nesten garantert skuffet. Du levler opp og oppgraderer figuren(e) på ymse måter, men mesteparten av tiden med aktiv spilling går stort sett i skyting. Du kan bare være en militær karakter, og valgene i spillet går i "heroisk vs hensynsløs" mer enn "god vs ond". Du kan være mann eller kvinne, uansett heter du Sheppard - og er en person som havner midt i store galaktiske begivenheter.

 

Jeg likte det bedre enn KoTOR-spillene - først og fremst ble jeg mer engasjert av historien.

 

Hovedoppdraget er herlig. Men noen sideoppdrag hvor du reiser til planeter som ikke inngår i hovedoppdraget, er ikke like bra. De sideoppdragene som går ut på å reise over hele galaksen omtrent og finne diverse ting, kan du bruke mye tid på om du virkelig vil, men jeg gadd aldri fullføre dem.

Lenke til kommentar

Det kjedelige med mass effect er jo den pompøse jalla-musikken; ut på tur med det jævla militæret.

 

Hindrer meg i å starte skikkelig med spillet.

 

Takke seg til skikkelige RPGs uten å måtte spille som et galaktisk US army.......

Endret av Syv
Lenke til kommentar
Er spillet langt? - Er så lei av spill som er bra, men som varer i 2-3 dager.

Hvordan er RPG delen i spillet? Får man feks. nye våpen, utstyr etc.?

Er det levler og sånn i spillet?

Når/hvis man får nytt utstyr, vises dette på karakteren din? - Hater RPG spill hvor karakteren alltid er lik selv om man får nye ting.

 

Spillet er brukbart langt. Tok meg omtrent 20 timer. Selv uten noen sideoppdrag tror jeg du lett har 10 timer, og jeg tror ikke noen klarer spillet på 3-4 timer første gang.

 

Ja du får nye våpen og utstyr. Nye våpen føles helt like, men du kan også bruke forskjellige typer ammunisjon. Du kan også oppgradere armor, og forksjellig armor og våpen ser forskjellige ut.

 

Man "levler" i spillet etterhvert som man dreper ting og gjør oppdrag. Du kan for hver level putte inn poeng i forskjellige ferdigheter.

Lenke til kommentar

Som andre sier her er spillet tålelig langt og det kan bli ganske langt med alle side oppdragene. Jeg holdt faktisk på så lenge med side oppdrag at jeg ble lei av spillet å måtte ta meg en pause. En annen ting jeg merket var at vis du gjør for mange side oppdrag så vil du ettervert få masse bra utstyr og levele så mye at du nærmest kan facerolle gjennom hele spillet.

 

Dialog delen er gøy men ikke så utrolig som de først skulle ha det til det er alt for tydelig hva som alltid er den rette ting å si (et par unntaks regler finnes)Valgene dine i samtale er stort sett bare: Snill, nøytral, frekk.

 

Alt i alt så er det ett ganske bra spill da selv om det har ett par flaws men universet og historien er bare herlig anbefaler det på det sterkest og det er ett må prøves spill men ikke forvent allverdens.

Lenke til kommentar

Sånn i retrospektiv var det egentlig et ganske middelmådig spill. Har man spilt Biowares tidligere spill (KotOR I, Jade Empire), følger det den samme, opptråkkede løypen. Kampsystemet har mer til felles med Gears of War enn de foregående spillene. Spillet har tre klasser, men det føles ut som om alt annet enn soldier er en bitanke. Oppgraderingen av våpen, rustning og utstyr generelt gjør liten forskjell annet enn utseendemessig, og det samme gjelder levelups, bortsett fra at man låser opp skills etterhvert.

 

Spillet prøver, som i KotOR/JE med dette god/ond-systemet, men det blir veldig satt på spissen og føles veldig påtatt. Enten klapper du en søt alienvalp, eller så myrder du den mens den sover og drømmer om blomster og kaniner.

 

Det ser veldig pent ut, men det går på bekostning av mye loading, og texturer som popper inn lenge etter loadingen.

 

Av disse tre spillene ville jeg absolutt rangert JE først, KotOR på andreplass og ME sist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...