Gå til innhold

To Amigaspill - Hva heter de?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
... er det mulig å lese amiga disker på en pc?

... http://cloanto.com/kb/3-118.html og her sier de nei.

De skriver:

* The Disk2FDI software by Vincent Joguin, combined with a second floppy drive. This software works with the most common floppy disk controllers used in industry standard PCs, requiring no custom hardware other than an inexpensive additional PC floppy drive. This is a read-only solution, and currently only supports Windows 95, 98 and Me (not NT, 2000, XP or Server 2003). Disk2FDI is included in Amiga Forever.

 

* The "Catweasel" floppy controller, by Individual Computers, which is available both as a PCI and as an ISA board (to be mounted inside the PC) to which the disk drive can be connected. The Catweasel is also available for the Amiga, but the one needed here is the PC version. This is a read/write solution which supports all versions of Windows except for Windows NT 4.0 (Windows 95 is supported via DOS software, newer versions of Windows are supported via WDM drivers).  

 

* The "Amiga Floppy Reader" (AFR), designed by Marco Veneri, is an interface which can connect an external Amiga floppy disk to the PC's parallel port. This is a read-only solution with DOS-only software.  

Den løsningen jeg har uthevet åpner jo for muligheten å lese diskene. (read only, og kun via Win9x) Deretter kan du lagre diskene på harddisken (i kataloger eller image) og bruke de (både les og skriv) Kjøringen av spillene må selvfølgelig kjøres med amiga-emulator. Det ER altså mulig, selv om det er litt jobb å få det til.

Lenke til kommentar

Den løsningen jeg har uthevet åpner jo for muligheten å lese diskene. (read only, og kun via Win9x) Deretter kan du lagre diskene på harddisken (i kataloger eller image) og bruke de (både les og skriv) Kjøringen av spillene må selvfølgelig kjøres med amiga-emulator. Det ER altså mulig, selv om det er litt jobb å få det til.

 

tenker høyt:

ville det fungere om man installerte win9x i vmware for så å prøve den løsningen?

enn om man kjørte amiga-emulator, og brukte ParNet mellom PC og Amiga? andre netverksmuligheter er vel å foretrekke...

hvis man har tilgang til en amiga er det vel enklest(?) å PC-mounte diskettstajonene for så å drive litt swapping.

Lenke til kommentar
tenker høyt: ville det fungere om man installerte win9x i vmware for så å prøve den løsningen?

Tjanei.. tror ikke det. Det virker som programmet må ha full kontroll "realtime" og det får man ikke under Win2000/XP. (Hvis et program kræsjer, så låser ikke OS'et seg automatisk)

 

Men jeg tipper det vil funke fint å kjøre fra harddisken etter at du har bootet med en Win9x diskett eller bootet fra Win9x CD'n. JEg tror dette vil funke, og da slipper man å innstallere windows 9x bare for å lese diskettene.

 

Ellers så kan du lete opp en maskin med Win9x liggende på, eller om du har Amiga, lage en eller annen link mellom Amiga og PC.

Lenke til kommentar
Får vel kopiere filene over på M$DOS-disketter fra amigaen...  Blir bare litt stress, for da må jeg kontakte folk å fe i det ganske land... (A1200 min mangler transformatoren)

Så vidt jeg husker har amigaen en ganske enkel transfiormator. (0V, 5V og 12V ?) Hvis du finner ut av hvilke spenninger den skal ha, så bruker du bare en vanlig strømforsyning (AT eller ATX) for å gi strøm til den.

Lenke til kommentar

Den løsningen jeg har uthevet åpner jo for muligheten å lese diskene. (read only, og kun via Win9x) Deretter kan du lagre diskene på harddisken (i kataloger eller image) og bruke de (både les og skriv) Kjøringen av spillene må selvfølgelig kjøres med amiga-emulator. Det ER altså mulig, selv om det er litt jobb å få det til.

 

tenker høyt:

ville det fungere om man installerte win9x i vmware for så å prøve den løsningen?

enn om man kjørte amiga-emulator, og brukte ParNet mellom PC og Amiga? andre netverksmuligheter er vel å foretrekke...

.

 

Du kan bruke en vanlig nullmodemkabel til å kople sammen Amiga og PC. Jeg har ikke så mye erfaring med å gjøre det på den "normale" måten, men ved hjelp av et program som heter PC2Amiga (ligger på Aminet) er det rimelig enkelt. Du må riktignok kopiere noen filer til Amigaen først, men det er egentlig ingen sak med mindre du sliter med å formater 640k disketter på PC'en din.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
:woot: Husker dem alle jeg!! Hender faktisk jeg også drar frem WinUAE og koser meg med degamle klassiker`ne!! Fovirittene er nå fremdeles: MoonStone, SuperCars 2, Cannon Fodder WAlker osv... :yes:

 

Mange godbiter der ja, husker også alle overnevnte spill, untatt eskimo games, tror aldri jeg har spillt det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Stunt Car Racer var ultra kult å linke, husker jeg. Det gikk med opptil flere minutter på det spillet! :wink: Ellers så synes jeg Indiana Jones spillene var bra, eller generelt var LucasArt dødsbra på spill til Amigaen. CinemaWare titlene også...

 

Men husker spesielt også mange av de tidlige spillene som f.eks. Barbarians... Nebula (frosken) osv. Hehe! Interceptor så klart... Og Armageddon og Carrier Command... Virus... OK, I'll shut up...

 

Men, uansett, blir jo helt rørt av å lese mange av titlene her. Amiga'en var andre tider gitt, eller jeg var kanskje bare yngre...? :roll:

 

Et spill jeg aldri skjønte var Sentinel!? Var det noen som fikk til det noen gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...