Gå til innhold

Klipsch RF-35 høytalere


Anbefalte innlegg

Hei, bare lurte på hvordan Klipsch RF-35 høytalerne var...

 

Hvordan er lyden?hva er normal pris for disse idag? Skal ha høytalerne i et 20m2 stort rom og skal høre på mp3 fra pc. Prisrammen min på forsterker,høytalere og kabler til sammen skal være 8000.

 

Lurer også på hva slags forsterkere dere ville anbefalt til dette høytalersettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet det er valgfritt,men man snakker høyt og ikke høy.

Høres litt bedre ut?

Kan ikke pirke på noe nå som man kan skrive pøbb.Krusskip osv.

Ps: Det var er halveis spøk fra min side, ikke vondt ment på noen måte.

Endret av War
Lenke til kommentar
Vet det er valgfritt,men man snakker høyt og ikke høy.

Høres litt bedre ut?

Kan ikke pirke på noe nå som man kan skrive pøbb.Krusskip osv.

Man er høy, men ikke høyt. Bygningen er høy, ikke høyt. En høyttaler er en konstruksjon, ikke en fysisk person, derfor synes jeg det er greit at man kan skrive høytaler, men jeg mener selv at det ser helt rart ut. Men, uansett, hvorfor svare på en tråd når du egentlig kommer med bare pirking? Trådstarter lurer jo faktisk på noe spesifikt, ikke rettskrivingsregler.

 

@Trådstarter: Hvis du bare har 8k å rutte med, så ville jeg nok kjøpt alt på bruktmarkedet. Du har tydeligvis tenkt det samme selv, siden du sikter deg inn på RF-35 :) Rotel skal visst være anbefalt til klipsch, men det beste ville jo vært rørforsterker :) Høyttalerkabel fåes på Clas ohlson til noen hundre kr for 10 meter. Ville tatt 2.5 mm^2 til fronthøyttalere. Selv bruker jeg 4mm^2.

Angående signalkabel, så trenger du ikke med det første å kjøpe en dyr sak, men kjøp en kabel som er skjermet.

 

Hvis du leter litt på AVforum.no, så finner du nok en bra pekepinne om hvor mye RF-35 går for.

Her går et par for 4k - 4.5k : http://avforum.no/avtorget/showproduct.php/product/49456

Lenke til kommentar
Takk for hjelp svennson;)

 

Skal sjekke det ut:)

 

Men RF-35 til 4-5k,er det et godt tilbud?

Får du de til mellom 4k og 5k, mener jeg det er en helt grei handel! ;) Klipsch er et ganske populært merke som ikke faller så mye i pris. Da mtp at de kostet 10k for 3-4år siden, er det en kjempefin pris.

Har du tenkt noe på forsterker til høyttalerne? Hvis du setter en grense på 2.5k på forsterker, så har du jo 500kr å bruke på kabler. :)

Vil du ha et rent stereo-oppsett, eller har du tenkt å utvide til surround i nærmere fremtid?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Angående kabler - om du ikke har handlet kabling ennå.. Snakk med en elektriker og spør om du kan få noen meter installasjonskabel, helst av typen med solide enledere, altså ikke multistrand, eller med fler kordeller. Dette får du sikkert gratis, og solid core gjør en ypperlig jobb som høyttalerkabel.

 

Klipsch er konge, og jeg vil anbefale deg å teste ut en klasse a-konstruksjon, som er kjent for litt varm og "romantisk" lyd som passer veldig bra med trøkket og attaket i Klipsch. Ellers er også et par fra Epic CF-serien eller Klipsch KG verdt å sjekke ut. Cerwin Vega kan gå å legge seg! Klipsch leverer trøkket til CV, men med eleganse og oppløsning som CV ikke er i nærheten. Samtlige av de høyttalerne jeg nevnte får du for rundt 3-5k avhengig av tilstand.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Angående kabler - om du ikke har handlet kabling ennå.. Snakk med en elektriker og spør om du kan få noen meter installasjonskabel, helst av typen med solide enledere, altså ikke multistrand, eller med fler kordeller

Å når du skal ha deg båt så bruker du en badestamp, den fungerer omtrent like bra til å dra på sjøen med som installasjonskabel fungerer som høyttalerkabler.

 

Kort sagt... idiotisk tips!

 

Håper det egentlig var en spøk....

Lenke til kommentar
Angående kabler - om du ikke har handlet kabling ennå.. Snakk med en elektriker og spør om du kan få noen meter installasjonskabel, helst av typen med solide enledere, altså ikke multistrand, eller med fler kordeller

Å når du skal ha deg båt så bruker du en badestamp, den fungerer omtrent like bra til å dra på sjøen med som installasjonskabel fungerer som høyttalerkabler.

 

Kort sagt... idiotisk tips!

 

Håper det egentlig var en spøk....

Dette var selvfølgelig ikke en spøk. HT-kabler og signalkabler er det store diskusjoner rundt, og har vært det i mange år. Flere mener at solidcore installasjonskabler med stort tversnitt er tingen, mens andre mener at flerkordellsmodeller er best, og gjerne toppmodellene til Nordost/Corda/whatever. Mitt råd er å teste litt, og se om du hører forskjell.

Lenke til kommentar
Dette var selvfølgelig ikke en spøk. HT-kabler og signalkabler er det store diskusjoner rundt, og har vært det i mange år. Flere mener at solidcore installasjonskabler med stort tversnitt er tingen, mens andre mener at flerkordellsmodeller er best, og gjerne toppmodellene til Nordost/Corda/whatever. Mitt råd er å teste litt, og se om du hører forskjell.

Jepp, det er store diskusjoner rundt høyttalerkabler og signalkabler, installasjonskabler er hverken en høyttalerkabel eller signalkabel.

 

Uansett om man bruker PN (for skjult anlegg) eller PR (for vegg) så er kablene ALT for stive til at de i det hele tatt får skikkelig kontakt i klemmene. Da hjelper det IKKE at man bruker en 4 mm2 som tåler store strømmer hvis selve overgangen til forsterker og høyttaler ikke tilsvarer mer enn 0,2 mm2.

 

Det vil forårsake dårlig kontakt, varmeutvikling, sot på kontaktflatene, etc. Når man kobler slike kabler i en koblingsboks, stikkontakt, etc så bruker vi voldsom kraft, mye mer enn jeg vil drømme om å bruke på hverken forsterker eller høyttaler.

 

Det finnes så klart flere typer kabel men siden du ikke spesifiserer noen men tar alle installasjonskabler under en kam så tar jeg frem de to som er mest vanlig.

 

Dessuten er kravet til materialet MYE dårligere til installasjon (230 V, 50 Hz) og UTEN tvil vil ADRI en slik kabel overføre flere KHz uten å påvirke signalet mye mer enn selv en ultrabillig høyttalerkabel fra Biltema eller Clas Olshon.

 

At noen installasjonskabler sikkert er bedre enn andre installasjonskabler er det sikkert heller ingen tvil om men at du ikke en gang spesifiserer en spesiell type kabler sier jo litt om at du hverken er kresen på kablene eller har noe som helst peiling.... desverre!

Lenke til kommentar

Våknet opp på feil side av sengen din Nasciboy?

 

Hvorvidt jeg har peiling eller ikke skal andre få lov til å vurdere, men med din kategoriske avskilting av mine forslag her så tror jeg du er diskvalifisert, med løpefart..

 

Søk opp EKKJ-kabelen på Elfa, et godt utgangspunkt for en høyttalerkabel. Du må gjerne forfekte dine egne ideer her, men de absolutt aller fleste skjønner at du er avhengig av god kontakt for å få strøm ut til høyttalerne. Så - på tross av denne ubrukelige kabelen, etter ditt eget utsagn (jeg regner med at du har testet dette, siden du er ekspert...) så spiller et av de bestlåtende anleggene i Norge med en høyttalerkabler fra Elfa. Vet du egentlig hva du snakker om?

 

(Jeg bruker sølvkabler fra Bertram selv, forøvrig, etter å ha testet Black Magic the Giant, Soundstring, Synergistic Research, og en del andre.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...